Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannee
ofan det är rätt högt för c3 ? eller ?

Min c3 har 1,4v stock =/

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Min c3 har 1,4v stock =/

Om du inte har testat så sänk den till 1.35V, så kanske du sänker arbetstempen några grader.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Om du inte har testat så sänk den till 1.35V, så kanske du sänker arbetstempen några grader.

Kör klockat ändå så stockvolten var inte så noga men hade kanske gått 50-100mhz högre med en stockvolt på 1,375. De bästa hade ju vart att få en med 1,325 eller 1,35v

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var inne på tradera och kollade runt och såg att en hade lagt ut en processor amd phenom x4 965 black edition.

I beskrivningen skrev han att det gick att ha den i en AM2 socket, då jag har en lite äldre dator med just en AM2 socket undrar jag om det stämmer? För isåfall skulle jag slippa att byta ut moderkortet om jag skulle vilja uppgradera processorn lite.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raffe1995
Var inne på tradera och kollade runt och såg att en hade lagt ut en processor amd phenom x4 965 black edition.

I beskrivningen skrev han att det gick att ha den i en AM2 socket, då jag har en lite äldre dator med just en AM2 socket undrar jag om det stämmer? För isåfall skulle jag slippa att byta ut moderkortet om jag skulle vilja uppgradera processorn lite.

Vilket mobo har du då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket mobo har du då?

Ett "elitegroup Geforce6100SM-M"

Såg dock att moderkortet inte stödjer 4 kärnor så den iden grusades.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Min c3 har 1,376

Permalänk

Min Vcore pendlar mellan 1,488 och 1,504. Är det normalt? eller beror det på mitt sunkiga moderkort?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=999224

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxxen#28
Min Vcore pendlar mellan 1,488 och 1,504. Är det normalt? eller beror det på mitt sunkiga moderkort?

Det har inte så mycket med mobot som med nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det har inte så mycket med mobot som med nätagget.

Det är väll endå mobot som leverar ut spänningen till cpun?

har ett fractal 500w, borde räcka gott o väl.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är väll endå mobot som leverar ut spänningen till cpun?

har ett fractal 500w, borde räcka gott o väl.

Jo, men är nätagget ett med mycket rippel och fluktuationer andra anomalier, så kan ju inte mobot göra så mycket åt det. Så ett stabilt nätagg är A och O.

Visa signatur

Permalänk

Tror verkligen inte att det är mitt nätagg som är problemet här faktsikt, men återstår att se.

Finns det något annat som kan vara boven i dramat?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Hej jag är väldigt ny i detta så kallad klockar gänget Verkar va en mycket rolig hobby och passar Studiebidraget ganska bra En fråga bara Jag har ett amd phenom x4 2,3 ghz 9650 jag har klockat det till 2645mhz och är den stabil om den klara everest ultimate testet i typ 3 timmar och blev bara 63 grader varm med stock kylning ? ligger på 40-45 grader vid så kallad tomgång Ska köpa Nytt kylsystem är det något problem att få denna cpu till något runt 2900-3000 mhz ? eller kommer det luka bränt även med ny fläkt/heatsink?:D

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med kommande processorer till AM3? Vet att det skall komma en 6-kärnig under 2010 om jag inte minns fel.

Är det Bulldozer som är nästa arkitektur för AMD? Kollade lite på wikipedia och det står socket AM3 revision 2..Kommer Bulldozer passa i AM3 tro? Kanske blir samma som med am2 och am2+?

EDIT:

Från AnandTech:

"In 2011 we get Bulldozer and it comes in the form of the Zambezi CPU (AMD’s codenames are such fun). You’ll see four and eight core versions of Zambezi. Both will support DDR3 and both will work in Socket-AM3. Obviously guaranteeing motherboard support this early in the game is difficult, but AMD is usually good about maintaining socket compatibility. You may be able to slip a Zambezi into your current day Socket-AM3 motherboards."

Så förhoppningsvis då!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Min ökar också i Voltage, de beror på belastningen på cpun.. Jag har ställt in 1.525v i bios, och de är alltså lägsta alternativet.. så när min priocessor ligger på 0-3% användning ligger den på 1.525v..
Om jag kör högre så hoppar den upp i 1.535v och 1.54v..

Inget mer med de.. tror allas processorer/moderkort/nätagg gör så..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kan man se skillnad

Hej!
Jag har en phenom II som jag köpt på blocket billigt men jag har inte en aning om om det är 125W eller 140W versionen. Kan man utläsa det från serienumret eller nått sånt?

Permalänk

Re: Kan man se skillnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dgn
Hej!
Jag har en phenom II som jag köpt på blocket billigt men jag har inte en aning om om det är 125W eller 140W versionen. Kan man utläsa det från serienumret eller nått sånt?

Kika i cpu-z om det är revision c2 eller c3 är det c3 är det 125w annars 140w.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan alla glada, jag skulle vilja ladda ner drivrutiner till denna processor:

AMD Phenom II - 945

Eller chipset drivrutiner, men hittar inget? Hjälp tack!

Permalänk
Avstängd

Hej alla.
Skulle vilja veta om min överclockade phenom II 955 @ 3,9ghz presterar som den ska, tycker nästan det är lite låga poäng jag vet inte, även mitt radeon ati 5850 scorar lite lågt tror jag.

http://img169.imageshack.us/img169/2053/namnlsp.jpg

Är en extrem nybörjare och vet inte riktigt om jag ställt in så jättebra voltvärden osv.

Har cpuratio 19x205fsb.
cpu volt = 1,5v
cpu/nb freq auto
cpu/nb volt = 1.1000
cpu vdda volt 2.50.

ht link speed auto
ht link width auto
ht volt 1.20.

dram freq 1640mhz
dram volt 1,6v

Nått som är galet?
Har inte hunnit köra stresstestet mer än 30min i prime95.. kanske man ska göra sen.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robinli
Ingen?

Den presterar som den ska...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yes, har tryckt i mitt mobo och cpu som jag fick idag, och det känns som ett klipp. Ett ASUS M4A785TD-V EVO samt en AMD Phenom x2 555 BE som gick fin fint att låsa upp de 2 andra kärnorna på.
Nu återstår bara att se om den är något klockvänlig.

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Fick igång datorn idag och börjat små clocka lite och detta är första gången jag försöker mig på detta.

Sitter på 965BE
Gigabyte MA790X-UD3P
Xfx radeon 5770 xxx 1gb
3 gb Samsung ddr2
nått gammalt sletet 500w nätagg
och kör stock kylning
hamnat på detta

bus speed 222mhz
multiplier 17
cvoltage 1.470
corespeed 3.77GHz

testade även att låsa upp alla kärnor men då kunde jag inte läsa av någon temp.

Idle 46-47grader, 10min stresstest 53 grader.

Ska man testa att dra upp lite mer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_pg
Fick igång datorn idag och börjat små clocka lite och detta är första gången jag försöker mig på detta.

Sitter på 965BE
Gigabyte MA790X-UD3P
Xfx radeon 5770 xxx 1gb
3 gb Samsung ddr2
nått gammalt sletet 500w nätagg
och kör stock kylning
hamnat på detta

bus speed 222mhz
multiplier 17
cvoltage 1.470
corespeed 3.77GHz

testade även att låsa upp alla kärnor men då kunde jag inte läsa av någon temp.

Idle 46-47grader, 10min stresstest 53 grader.

Ska man testa att dra upp lite mer?

Testade att låsa upp alla kärnor? En 965 har redan 4 kärnor! Kör du vCore på auto? Tycker den verkar lite väl hög för den ganska låga klocken.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Testade att låsa upp alla kärnor? En 965 har redan 4 kärnor! Kör du vCore på auto? Tycker den verkar lite väl hög för den ganska låga klocken.

Den ligger bara o kör 100% på 2 kärnor

Så gick jag in i ACC valde hybrid sen auto och då körde den 100% på alla 4 under stresstestet, men då kunde jag inte se någon temp.

Har inte vcore auto.
Men jag har ändrat klocken nu också
kör på 205MHz och 19 multiplier = 3.9GHz 1.488V
kört stresstest i snart 4h på den nya klocken pendlar 55-56 grader 46 grader idle

Permalänk
Citat:

Den ligger bara o kör 100% på 2 kärnor
http://data.fuskbugg.se/skalman01/CoreTemp-Scr.png
Så gick jag in i ACC valde hybrid sen auto och då körde den 100% på alla 4 under stresstestet, men då kunde jag inte se någon temp.

Har inte vcore auto.
Men jag har ändrat klocken nu också
kör på 205MHz och 19 multiplier = 3.9GHz 1.488V
kört stresstest i snart 4h på den nya klocken pendlar 55-56 grader 46 grader idle

Har du testat att kika belastningen i något annat program? Kan ju vara så att coretemp läser av fel. Ska inte behöva köra ACC på hybrid för att få alla kärnor att bli nästintill full belastade.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Har du testat att kika belastningen i något annat program? Kan ju vara så att coretemp läser av fel. Ska inte behöva köra ACC på hybrid för att få alla kärnor att bli nästintill full belastade.

Var likadant i amd overdrive, vet du nått annat program?

EDIT: Testar att köra i OCCT nu och då visar den 100% på alla i core, min temp höjdes även till 62 grader nu, vart igång 5 minuter

Permalänk
Citat:

Var likadant i amd overdrive, vet du nått annat program?

Jag brukar stresstesta med OCCT som visar allt. Men det visar dock inte belastning per core. Realtemp eller varför inte aktivitetshanteraren sen fliken prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag brukar stresstesta med OCCT som visar allt. Men det visar dock inte belastning per core. Realtemp eller varför inte aktivitetshanteraren sen fliken prestanda.

Som jag skrev i min edit där uppe, testar med OCCT ligger på 62-63 grader nu och den visar 100% på alla 4a i coretemp.
Tycker du jag ska ändra vcore till auto?
Men mitt grafikkort är skumt det med, ska gå på 875MHz men den ligger på 400MHz och händer nångång att den hoppar upp till 875 i nån sekund bara.

EDIT: Testade med vcore auto, den ligger nere på 1.400V nu och ska testa i occt strax