Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren

edit: Skulle vara intressant med ett seriöst test där det visar hur glykolen faktisk försämrar avledningen av den löjligt lilla effekten som det faktiskt handlar om. Jag har inte märkt något negativt.
Är man inte helt hundra på legeringarna i t.ex block, nipplar, ev propelleraxel så hur mycket försämrar en i bästa fall lätt beläggning i block/radiator.
Teori vs praktik mao.

skulle gärna titta på sånt test med, men ingen vill kolla riktig på det för det kan ta mycket tid att kolla typ vanlig kranvatten mot olika blandning med batterivatten (med glykol och utan, silver osv) och typ jämföra det mot färdig lösning. vem har typ 4-5 system jämt så man kan ha de i samma miljö med samma komponenter och ungefär samma belastning osv. testar man bara en komponent som cpu block då är det mycket enkel, det är bara att byta de i samma loop och testa typ en timme en i taget
därför blir det mycket olika åsikter och olika effekt, alla måste söka på egen hand vad som passar bäst till precis sitt system

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag tror inte Biltema saluför något annat än Etylenglykol och att den blåa på Biltema inte ska användas där det finns aluminium verkar vara något som är taget ur luften. Nära på samtliga bilar från och med mitten på 70-talet har aluminiumtoppar, vattenpumpar och termostathus, och till dessa används blå eller grön glykol, det du tänker på är kanske att den blåa (även grön från andra fabrikat) "ska" man inte använda till modernare motorer, början på 2000 och framåt, där föreskrivs en glykol som oftast är röd, kan även vara gul, även denna en etylenglykol fast i longlifeutförande och är nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri.

Det finns en glykol som är propylen-baserad, den är giftfri och har liten miljöpåverkan, den blir något tjockare vid kyla än en etylenglykol. Propylenglykol används ofta i skogsbruk.

Någon annan sade något om ett medel som skulle göra att det kylde bättre, det finns, det gör att kylvätskan "väter" bättre, någon droppe diskmedel skulle kanske funka lika bra.

Att tänka på är att fullt korrosionsskydd uppnås inte förän 20-40% glykol inblandning

Jag var in på Biltema och läste på den blå glykolen, det stod ingen ting om att den skulle vara fri från nitrit-amin eller fosfat.
Däremot på den röda stodet så.
Men du menar att det inte spelar någon roll om den är gift fri eller inte, utan bara den är Etylenbaserad så är det lugnt.... Eller?

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem

Jag har kört vattenkylt i 8 år+ och har aldrig använt något annat än destvatten och det funkar hur bra som helst. Skulle jag få problem häller jag i en halv deciliter glycol. Varför krångla till det och betala massa onödiga pengar för sånt som egentligen är glycol och ja ok då, lite färg också. Den bästa transportören av värme är vatten, krångla inte till det.

Ägna tiden åt något roligare istället. Som sagt, lyssna på en som använt endast destvatten i 8 år. Klappart och klart.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyRocker
Jag var in på Biltema och läste på den blå glykolen, det stod ingen ting om att den skulle vara fri från nitrit-amin eller fosfat.
Däremot på den röda stodet så.
Men du menar att det inte spelar någon roll om den är gift fri eller inte, utan bara den är Etylenbaserad så är det lugnt.... Eller?

Det står som sagt att man inte ska köra på något annat än "röd" pga alu i t.ex moderna vag bilar, men det har som sagts använts aluminium i motorer väldigt länge utan någon röd variant. R-hojjar finns väl inte en järn bit i vattenslingan på o de funkar alldeles ypperligt med blå glykol.
Confusing indeed..

Etylenglykol är giftigt så in i helvete rent ut sagt oavsett om den är röd eller blå, propylen ("grön") är snällare men inte lika bra.

Permalänk

Jag kör med batterivatten + ett par droppar PT-nuke. Har funkat kalas även om systemet bara gått i en vecka med vattenkylning.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

trinatriumfosfat

Väldigt giftigt men väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Om man inte nöjer sig med vatten så finns ju nanofluid också, presterar lite bättre än vatten (marginellt) och ser ju ganska trevligt ut också (mjölk ).
Speciellt vid varmare temperaturer på vätskan börjar nanofluid dra ifrån lite, men fortfarande inget revolutionerande direkt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=209373

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Ni vet väll att de flesta metaller bara utsätts för korrosion om det kommer i kontakt med syre och vatten. Slutet system utan bubblor så borde det vara lugnt att bara köra med vatten.

Men egentligen, vad är det för korrosion alla är så rädda för?

Aluminium, ingen korrosion mellan ph 4 och 9.
Koppar, sjukt korrosionsmotståndigt.

vad har ni mer i era vattenkylningssystem som kan korrodera?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

galvanisk korrosion är inget ovanligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
galvanisk korrosion är inget ovanligt.

Från wiki:
Bimetallkorrosion, eller som det tidigare kallades galvanisk korrosion är en form av lokal korrosion. Om metaller med olika ädelhet (olika korrosionspotential, även kallat kontaktpotential) är i kontakt och utsätts för en elektrolyt skapas en galvanisk cell. Metallen med högre korrosionspotential blir då anod medan den med lägre potential blir katod. Dock krävs en skillnad i korrosionspotential på minst 50 mV för att skador skall uppstå. Bimetallkorrosion sker enligt: ianodAanod = ikatodAkatod, där i står för strömtäthet (A/cm²) och A för area (cm²). Utgående från denna ekvation ser man att bimetallkorrosion går mycket fort då anodytan är liten och katodytan stor.

Borde inte det betyda att om man har kylarblock av samma material så blir det mycket svårt att få galvanisk korrosion?
Sen så har man väll inte så mycket joner i destillerat vatten? Eller? (läste nog aldrig så långt inom kemi...)

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
Ni vet väll att de flesta metaller bara utsätts för korrosion om det kommer i kontakt med syre och vatten. Slutet system utan bubblor så borde det vara lugnt att bara köra med vatten.

Men egentligen, vad är det för korrosion alla är så rädda för?

Aluminium, ingen korrosion mellan ph 4 och 9.
Koppar, sjukt korrosionsmotståndigt.

vad har ni mer i era vattenkylningssystem som kan korrodera?

Problemet är att om man slänger ner en bit aluminium och en bit koppar i en balja med vatten får man i princip ett batteri där aluminiumet förstörs. Nu är i regel inte själva korrosionen, att blocket förstörs, det stora problemet utan all geggamoja som bildas och fastnar i något block som brukar fungera som utmärkta filter.

Problemet är obefintligt så länge man ger fan i att blanda aluminium och koppar i samma loop. Därför jag är allergisk mot folk som envisas med att blanda i glykol och annat skit i loopen för att förhindra korrosion. Har man gjort rätt så är korrosion inte ett problem.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Problemet är att om man slänger ner en bit aluminium och en bit koppar i en balja med vatten får man i princip ett batteri där aluminiumet förstörs. Nu är i regel inte själva korrosionen, att blocket förstörs, det stora problemet utan all geggamoja som bildas och fastnar i något block som brukar fungera som utmärkta filter.

Problemet är obefintligt så länge man ger fan i att blanda aluminium och koppar i samma loop. Därför jag är allergisk mot folk som envisas med att blanda i glykol och annat skit i loopen för att förhindra korrosion. Har man gjort rätt så är korrosion inte ett problem.

Precis min slutsats efter att ha läst lite om galvanisk korrosion.
Koppar-Koppar eller Alu-Alu = inga problem.
Koppar-Alu = trubbel.

Därmed borde debatten om vilken färg man ska ha på sin glykol vara avslutad

vore intressant och se hur kylningsprestandan förändras om man använder tungt vatten. Någon som kan något om det?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
Ni vet väll att de flesta metaller bara utsätts för korrosion om det kommer i kontakt med syre och vatten. Slutet system utan bubblor så borde det vara lugnt att bara köra med vatten.

Men egentligen, vad är det för korrosion alla är så rädda för?

Aluminium, ingen korrosion mellan ph 4 och 9.
Koppar, sjukt korrosionsmotståndigt.

vad har ni mer i era vattenkylningssystem som kan korrodera?

Jag har en hel del järn i mitt system, det rostade väldigt kraftigt när spädde ut min gröna (tidigare) glykol med vatten bara för att det luktade. Men det började ju rosta istället. Det samlas luft där järnet är, övergångar för 35-40 mm slang till 12 mm.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Som de flesta kör jag med destillerat vatten från Mekonomen samt lite glykol (blå - samma som till bilkylaren). Jag fick en gång problem med alger och det vill jag inte vara med om igen (svart beläggning på alla kylblock)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag har en hel del järn i mitt system, det rostade väldigt kraftigt när spädde ut min gröna (tidigare) glykol med vatten bara för att det luktade. Men det började ju rosta istället. Det samlas luft där järnet är, övergångar för 35-40 mm slang till 12 mm.

Det är luftens fel att det rostar, du kan inte avlufta systemet?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
Det är luftens fel att det rostar, du kan inte avlufta systemet?

Jo det vet jag. Nja, luften låser sig inne där. Man får hålla på lyfta, skaka, klämma här och där i c:a 2 timmar innan vattnet går runt när det ska fyllas.

Som det är nu rostar det inte med glykolen och det luktar inte. Så det är ingen fara.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Vigvatten med silver och vitlök i och uv ljus så slipper man vampyrer iaf XD

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka_tim
Vigvatten med silver och vitlök i och uv ljus så slipper man vampyrer iaf XD

Ja, för vampyrer är ju ett stort problem i vattenkylning av datorer.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Därför jag är allergisk mot folk som envisas med att blanda i glykol och annat skit i loopen för att förhindra korrosion. Har man gjort rätt så är korrosion inte ett problem.

Tur man kan irritera någon. Efter mitt vatten har passerat igenom bilkylaren o adapterar från ~1.5" -> 1/2" så är det samma temp som omgivande luft. Tyst, jättebilligt o möjligt tack vare glykol. 100% fritt från silver.

Hade blivit betydligt dyrare att göra "rätt enligt dig" helt i onödan.

Ja vampyrer, korrosion o alger är ungefär lika stora problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

skulle gärna titta på sånt test med, men ingen vill kolla riktig på det för det kan ta mycket tid att kolla typ vanlig kranvatten mot olika blandning med batterivatten (med glykol och utan, silver osv) och typ jämföra det mot färdig lösning. vem har typ 4-5 system jämt så man kan ha de i samma miljö med samma komponenter och ungefär samma belastning osv. testar man bara en komponent som cpu block då är det mycket enkel, det är bara att byta de i samma loop och testa typ en timme en i taget
därför blir det mycket olika åsikter och olika effekt, alla måste söka på egen hand vad som passar bäst till precis sitt system

Tror inte att det skulle spela jättestor roll om det är en del skillnad i belastning mellan de olika systemen.
Men att ha ett halvt dussin system som har samma komponenter, åtminstone i vattenslingan och som står i samma miljö, utsätts för solljus i ungefär lika stor utsträckning etc. Sen köra dessa system parallellt i 12 månader. De tror jag inte det är så många som har möjlighet eller vill.

Skulle man bara köra en kombination i ett dygn eller liknande kanske man kan utesluta de värsta kombinationerna, så som att köra sin 'vatten'-kylning på Wapnö Mellanmjölk eller Ekströms Aprikoskräm.
Men om man ska göra något test på vilken effekt olika vätskor/tillsatser/metaller har över längre tid, så måste man köra det just över längre tid.

Skrivet av http://hw-lab.com/mayhems-dye-review.html:

UV-pink dye left some deposits after 8 months

Sånt märker man inte om man börjar byta komponenter efter en timme!

Permalänk
Medlem

Undvik allt som redan är färdigblandat eftersom det redan börjat separera innan du ens börjat använda de.

Själv kör jag steriliserat vatten och en gammal förlovningsring i mitt system. Ringen är i rent silver (fungerar lika bra med en liten bit silver). Fördelen att köra med en bit silver istället är att vattnet inte är giftigt och att rent vatten lämnar nästan inga spår efter sig.

Kör du med samma metall på alla block så behöver du något mot korrosion också.

/influensa påverkad stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Dest vatten + Water wetter

Jag har kört med samma i flera år när jag körde med vattenkylning, fungerade utmärkt och efter jag bytte från tygon ½"slangar till masterkleer 7/16 så höll sig slangarna fräscha oxo. Att inte köra med destillerat vatten och snåla med tex kranvatten är att kranvatten ger mer avlagringar kalk osv och det leder ström vilket inte avjoniserat/destilerat gör och ger inte upphov till en smäll om det läcker lite när man bygger ihop systemet(dock gör det så senare iom att avjoniseringen försvinner efter ett tags användande).

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Permalänk
Medlem

Batterivätska och ett gram silver i reservoaren!

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten och etylenglykol. Det som datorbutikerna säljs har liknande egenskaper till ett betydligt högre pris.

Permalänk
Avstängd

kör med lite glykol, om det blir kallt så fryser inte vattnet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Asheileon:

Slutsats: Man kan inte förbättra kylförmågan med massa konstiga tillsatser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fan man kan lita på at Skinnee till slut testar han "allt" av värde

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Slutsats: Man kan inte förbättra kylförmågan med massa konstiga tillsatser.

Exakt, och det spelar ingen större roll. Så om man bryr sig om utseende så är det en smaksak, och annars är det bara köra batterivatten och antikorrision.