Permalänk

BWID - Chassibygge

God morgon!

Som alla nyblivande studenter så måste jag genomföra ett projektarbete. Eftersom jag i x antal år har funderat på att bygga ett eget datorchassi så bestämde jag mig ganska snabbt att det var detta jag ville göra.

Genom denna bygglogg/feedbacktråd kommer ni alltså att få följa mitt bygge och förhoppningsvis komma med tips och idéer

Efter en massa pappersarbete så fick jag äntligen börja jobba på designen. Några huvuddrag i designen:
*Inbyggd skärm
*Vattenkylning
-Egna vattenblock och egen tank
*Stilren design med svart-vitt tema
-Aluminium (hatar plast)
*Tyst som graven

Jag har inte någon exakt bild på slutdesignen, utan det är något som ni kommer att få se i slutet.

Jag misstänker att ni inte orkar läsa mer text, utan funderar på att kryssa rutan. Därför ska jag börja med bilder! Nu är det frid och fröjd igen.

Ovan ser ni en del av den hårdvara jag ska använda. MSI P35 Platinum, Intel Core 2 Duo E6770, Seagate Barracuda 250gb, Sapphire HD2900 Pro, Silverstone SST-SOD01 (fackmatad DVD-brännare), Crucial BallistiX 4gb, Zalman ZM-MFC3. Ni ser även en VX550, men den kommer att bytas ut. Skärmen är en 24" BenQ V2410.

För att spara in på tid (projektet ska endast vara på 100h) så bestämde jag mig för att använda ett gammalt chassi som stomme. Hur hittar jag då ett chassi som är minst 580x350mm stort (skärmens storlek)? Svaret hittade jag på kommunens IT-avdelning, där de hade fullt med gamla grejer som skulle till återvinningen.

Denna pärla tog jag hem för att undersöka. Det första jag märkte var att det var SVINTUNGT. Men jag tänkte att jag ändå skulle ta bort alla sidoplåtar så den skulle inte vara så tung sen.

Efter en timmes pulande så var det dags att borra upp nitarna för att få bort plåten som täckte taket, golvet och ena sidan av chassiet. Dock märkte jag att det var denna plåt som höll ihop hela skiten, så då kunde jag ju inte ta bort den. Därmed kom jag fram till att jag behövde ett annat chassi.

Ursäkta suddiga bilder, det blir bättre sen. Detta var nästa chassi jag plockade hem, återigen från IT-avdelningen.

Efter en stund såg det ut såhär. Perfekt! Nu lämnar jag dock denna del eftersom jag måste vänta på några leveranser innan jag kan börja mäta upp och kapa bort grejer.

----------

Måndag 1/2 kommer de två första paketen. Ett från komplett innehållande ett modulärt nätaggregat från Cooler Master med namnet Silent Pro M 500W och en 120mm Noctua NF-P12 (har redan två stycken sen tidigare). Det andra paketet då?

Vet ni vad det är för paket? Sleeving och andra småsaker från MDPC-X.com såklart! Gillar illustrationen skarpt, rolig grej.

Skruvar och fläktkontakter

En del av den sleeving som kom i paketet. Ser fint ut.

Då var det dags att vänta på fler paket. Medan jag väntade så passade jag på att fota lite.

Såhär ser min arbetsstation ut just nu. Jag hade för bråttom att plocka ner datorn och insåg att jag faktiskt behöver den. Då fick det bli denna nödlösning, eftersom jag inte orkar börja sätta in allting i det gamla chassiet igen.

-----------

Redan dagen därpå kom nästa paket. Adressat: CoolingStuff.se.

En bild säger mer än tusen ord:

Slang, nipplar, pump (med ny topp) och svart vätska. Jag beställde grejerna sent på natten, vilket medförde att min matematik inte riktigt stämde. Sex stycken nipplar? Det räcker ju långt. Blir till att beställa igen. Haha.

En Swiftech MCP655 eller en Laing D5 Vario. (Vad är det egentligen för skillnad?)

Pumpen med den nya toppen från EK. Snyggt!

Detta var allt för denna gång. Nu väntar jag på radiatorn som lär komma under nästa vecka. Efter det blir det åka av! Stay tuned.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli riktigt nice

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk
Medlem

ser bra ut

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

(Y) tummen upp ;P

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Roligt projekt Kommer följas från start till mål

Visa signatur
Permalänk

Kul med några intresserade.

Eftersom jag är helt värdelös på att skissa så håller jag på med en 3D-modell på chassiet, så att ni får se hur jag har tänkt mig. Dock har jag mycket annat att göra just nu, så den kommer lite senare.

Som sagt så väntar jag bara på radiatorn så att jag kan börja. Har laddat inför detta hur länge som helst nu.

Permalänk

Update!

Radiatorn kom redan igår, men jag hade inte tid att lägga upp något, så det kommer nu istället.

Den är av typen Swiftech MCR320-QP. Några bilder:

Nu när jag har allting så kan jag börja fundera på placeringar i chassiet. Drog ihop en snabb skiss för att visa ungefär hur jag hade tänkt mig detta.

Jag är lite osäker på hårddisken, tanken och pumpen. Någon som har något förslag?

Sedan tänkte jag ha en panel med USB, E-sata, ljud, DVI (en går till skärmen) etc som jag kopplar till moderkortet. Annars ser det ju konstigt ut om det sitter i en kabel i grafikkortet som sedan går in i chassiet igen. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga. Funderade lite på vart jag kan få tag på kontakter till att göra en egen panel, någon som vet?

Jag ska iväg till KIG AB (www.kig.se) imorgon och lägga fram mina förslag, då de sponsrar mig med allt från material till verktyg (bl.a CNC-fräs för vattenblocken). Ska ha deras lokal som arbetscentrum hade jag tänkt.

Så. Detta var allt för idag. Om ni har några frågor eller förslag så tveka inte att dela med er! Stay tuned.

Permalänk
Medlem

ooh Windows 7 Hur lyckas du bli sponsrad? Verkar bli grymt bra iaf

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coldfire2143
ooh Windows 7 Hur lyckas du bli sponsrad? Verkar bli grymt bra iaf

Du vet, är man karismatisk så går allt.
Skämt åsido, det kan bero på att det är min flickväns familjeföretag. Haha.

Permalänk
Medlem

Får försöka fjäska lite jag med då ^^

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur du löser allt

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Seriöst, det gillar vi!

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

Update!

Igår började jag fundera på om det verkligen sparade så mycket tid att använda ett gammalt chassi som stomme. Då tänkte jag att jag ser vad min sponsor tycker.

Jag kom precis hem från mitt möte med KIG AB (www.kig.se). Där kom vi fram till att det blir snyggare och bättre att göra en stomme av L-profiler istället för att slakta ett chassi (så mitt arbete var i onödan, damn it!).

Jag förklarade hur allt skulle se ut och vad jag ville ha för material (till stommen, fästen för hårdvara, vattenblock etc) och så skulle de höra av sig under nästa vecka när de hade fixat fram råmaterialen. Min hemläxa blir att designa vattenblocken och alla andra delar som ska konstrueras.

Tyvärr inga bilder i denna update, hoppas ni klarar er ändå. Stay tuned.

Permalänk

bygg snabbare

Permalänk

Det har gått ett tag sedan jag skrev något här, så nu känns det som att det är dags för en update!

Nu har konstruerandet börjat på allvar, väldigt kul. Igår blev stommen klar och jag började fixa på moderkortsplåten (som även skärmen ska sitta fast i).

Ni får ursäkta kvalitén, det är en mobilkamera.

Stommen. Gjord av fyrkantsrör i aluminium och svetsad. Eftersom jag aldrig har svetsat så fick jag hjälp med den biten. Grova mått: 580x350x170mm.

Skärmen ska fästas med dess VESA-fästen, och i princip all hårdvara ska fästa i samma plåt. Det betyder att det behövs en lite tjockare bit.

En 5mm aluminiumplåt som ska användas som moderkortsplåt och även fäste för skärmen. "Lite" smutsig.

Lite avfettning gjorde susen, så nu kan man arbeta med den utan att smutsa ner överallt. Om ni funderar över hålen så kan jag meddela att de var där när jag fick plåten. Det är sånt man får ta när kostnaderna ska hållas nere (gratis); men det kommer ändå inte att synas senare.

Skruvar med tillhörande muttrar och en försänkare (eller vad det nu heter).

Efter en stund kan det se ut såhär:

Skruvarna ska kapas, så var lugna.

Detta var allt för igår. Idag har jag jobbat mer på projektet, och ska även fortsätta efter att jag har skrivit klart detta. Så några nya bilder lär komma under de kommande dagarna. Stay tuned!

Permalänk
Avstängd

Riktigt trevligt bygga, kommer att följa detta!

Permalänk

Update!

Efter lite tejp och åtskilliga minuters febrilt mätande och borrande så var fästet för skärmen färdigt.

Såhär såg det alltså ut när jag testade att montera skärmen första gången, precis som jag hade tänkt det!

Det var dags att göra något åt de för långa skruvarna som stack ut, så bågfilen plockades fram.

Resultatet:

Bågfilandet tog på krafterna, så detta var allt för idag. Imorgon ska jag börja märka ut fästen för all hårdvara och även försöka fixa material till tanken. Stay tuned!

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli bra. Får ta och slänga in ett bokmärke så jag inte missar att kolla in bygget senare.

Du glömmer väll inte ergonomin med skärmen.

Permalänk
Medlem

Grymt! Kommer följa det här varje sec!

Visa signatur

-Gaming: | NZXT Lexa S | Core i5 750 @ 3 GHz | XFX 5850 xXx | Asus P7P55D EVO | Corsair Dominator 4GB | NH-D14 | WD Caviar Black 750GB
-Programmering/grafiskt: | MacBook Pro 13.3" | SSD 128GB | Ubuntu 8.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Du glömmer väll inte ergonomin med skärmen.

Jag antar att du syftar på att den hamnar nära bordet. Den kommer iofs att höjas några centimeter, men samtidigt så är den i ganska bra höjd eftersom skärmen ska stå så att man kollar lite snett nedåt (övre kanten i ögonhöjd eller något sånt har jag för mig). Bra med lite feedback iaf.

Permalänk
Medlem

Ser ut att blir bra och desto billigare detso bättre haha

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

ser najs ut

vad är det för skärm du har?

kommer du att koppla skärmen via en kabel på utsidan av datorn eller får vi se nån proffsiagre lösning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahl1n
Ser ut att blir bra och desto billigare detso bättre haha

//Dahlin

Ja, haha. Sen är jag ju en fattig student (iaf efter alla inköp), så får spara in där det är möjligt utan att det syns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ser najs ut

vad är det för skärm du har?

kommer du att koppla skärmen via en kabel på utsidan av datorn eller får vi se nån proffsiagre lösning?

Tackar. En BenQ v2410 är det.

Jag började fundera på detta från första stund jag bestämde mig att bygga in en skärm. Det skulle ju se väldigt amatörmässigt ut om det stack ut en kabel som sedan går in i datorn igen, och så kan vi ju inte ha det. Därför ska jag inte ha moderkortets kontakter ut från någon sida, utan istället göra en skräddarsydd panel med USB, Firewire, hörlurs- och mikrofoningång, den andra DVI-kontakten etc som sedan kopplas till moderkortet. Om detta var krångligt förklarat så är det bara säga till, då kan jag göra en illustration eller dylikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjobban112

Tackar. En BenQ v2410 är det.

Jag började fundera på detta från första stund jag bestämde mig att bygga in en skärm. Det skulle ju se väldigt amatörmässigt ut om det stack ut en kabel som sedan går in i datorn igen, och så kan vi ju inte ha det. Därför ska jag inte ha moderkortets kontakter ut från någon sida, utan istället göra en skräddarsydd panel med USB, Firewire, hörlurs- och mikrofoningång, den andra DVI-kontakten etc som sedan kopplas till moderkortet. Om detta var krångligt förklarat så är det bara säga till, då kan jag göra en illustration eller dylikt.

känns lite omständigt, men det är väll iofs den enda riktigt snygga lösningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
känns lite omständigt, men det är väll iofs den enda riktigt snygga lösningen

Ja, lite, men inte så värst. Några småsaker från elfa och lite lödning så ska det nog vara fixat. Som du sa så finns det i princip inga andra alternativ som blir snygga. Saknar interna kontakter på grafikkort, men det skulle inte vara så många som behöver det iofs.

Angående bygget:
De senaste dagarna har jag jobbat på chassiet och kapat bort där det behövs, för det var väldigt trångt. Men det kommer bilder vid ett senare skede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjobban112
Ja, haha. Sen är jag ju en fattig student (iaf efter alla inköp), så får spara in där det är möjligt utan att det syns.

Det är inte för trevligt men man kan ju få det mkt billigare om man gör som dig
Och snart är jag oxå fattig student eller arbetslös haha så blir strama budgetar för mina kommande byggen :/ men bara lee och fråga snällt haha

//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

Låter ruggigt fint. Har själv planer på att bygga ett chassi som projektarbete nästa år. Får bli till att ha möte med eventuell handledare om det.

Lycka till, kommer följa det hela vägen.

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk

mer jobb, mer bilder, plz ser ju ut att kunna bli bra