Permalänk

köpråd och tankar?

Nu har jag tröttnat på min pc. Dum som jag var utgick jag ifrån att mitt midiklaviatur hade drivrutiner för windows 7 64 bit. installerade cubase plus alla pluggar och när ja väl skulle installera midiklaviaturet fanns enbart drivisar för 32 bits os, och de har jag testat och fungerar ej.

Ingen större lust att gå tillbaka till windows xp så nu tänkte jag gå över till mac. Nu är frågan om det är värt att köpa billigaste imacen eller om man ska köpa billigaste mac minin i väntan på nästa imac release. Det känns på något sätt lite korkat att köpa nånting för 11000 kronor som bygger på en gammal arktiektur som core 2 duo. Så nu vill jag ha hjälp med vilda men samtidigt kvalificerade gissningar. i5 standard på imacs i slutet av året? eller snålar apple som vanligt och erbjuder i3 på de billigare modellerna?

tror ni det släpps nya imacs i år överhuvudtaget?
och någon med erfarenheter av att jobba i logic på en mac mini?
synpunkter på det isf?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Re: köpråd och tankar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Nu har jag tröttnat på min pc. Dum som jag var utgick jag ifrån att mitt midiklaviatur hade drivrutiner för windows 7 64 bit. installerade cubase plus alla pluggar och när ja väl skulle installera midiklaviaturet fanns enbart drivisar för 32 bits os, och de har jag testat och fungerar ej.

Ingen större lust att gå tillbaka till windows xp så nu tänkte jag gå över till mac. Nu är frågan om det är värt att köpa billigaste imacen eller om man ska köpa billigaste mac minin i väntan på nästa imac release. Det känns på något sätt lite korkat att köpa nånting för 11000 kronor som bygger på en gammal arktiektur som core 2 duo. Så nu vill jag ha hjälp med vilda men samtidigt kvalificerade gissningar. i5 standard på imacs i slutet av året? eller snålar apple som vanligt och erbjuder i3 på de billigare modellerna?

tror ni det släpps nya imacs i år överhuvudtaget?
och någon med erfarenheter av att jobba i logic på en mac mini?
synpunkter på det isf?

Om du inte spelar något pc krävande spel så hade jag nog gått över till Mac om jag var du direkt. Jag beställde iMac 27" i5 när de nya iMacarna kom ut vid oktober förra året. Jag tror inte det kommer någon ny modell iår. iMacarna har haft en del problem vissa har med flimrade skärmar och gultonade osv. Själv så har min repat vissa skivor. Men jag tror att Apple har rättat till detta nu. Jag hade skaffat billigaste iMacen (:

Permalänk
Medlem

Notred tror inte det kommer några nya uppdateringar I ÅR. Varför inte?

"Last Release October 20, 2009
Days Since Update 119 (Avg = 221)"

Neutral står det på hemsidan också. Så jag skulle slå till. Men självklart lär det komma en ny uppdatering i år.

Inget vet när dock.. Skulle bli förvånad om det inte kom en ny iMac i år..

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem

jag själv kommer nog gå från imac till mac mini om/när nästa mac mini-modell kommer, behöver inte mer prestanda för det jag gör. Dessutom har man större möjligheter att välja den typ av skärm man helst vill ha och man kan dessutom uppgradera den utifall man vill göra det utan att behöva byta ut hela datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
jag själv kommer nog gå från imac till mac mini om/när nästa mac mini-modell kommer, behöver inte mer prestanda för det jag gör. Dessutom har man större möjligheter att välja den typ av skärm man helst vill ha och man kan dessutom uppgradera den utifall man vill göra det utan att behöva byta ut hela datorn.

Har du något tips på alternativ till skärm? skaffar ja mac mini vill jag ha en 16:10 skärm med frontglas. mac os på matt tft skärm skulle kännas fel?

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Har du något tips på alternativ till skärm? skaffar ja mac mini vill jag ha en 16:10 skärm med frontglas. mac os på matt tft skärm skulle kännas fel?

Med frontglas kan du inte få någon, som "bäst" kan du få vanlig glossy. Dock får jag påstå att jag personligen inte ser något problem med matt skärm (kör själv två stycken till min Mac Pro). Dessutom så är de äldre ACD matta och det finns som BTO på MacBook Pro 15" och 17".
Man ska också tänka på att matt är bäst för ögonen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Med frontglas kan du inte få någon, som "bäst" kan du få vanlig glossy. Dock får jag påstå att jag personligen inte ser något problem med matt skärm (kör själv två stycken till min Mac Pro). Dessutom så är de äldre ACD matta och det finns som BTO på MacBook Pro 15" och 17".
Man ska också tänka på att matt är bäst för ögonen.

förstår inte varför de skulle va bättre med matt skärm?
jag tycker inte reflektionerna blir mindre med matt skärm? bara mer blurrade, medan man ser konturer från reflektioner tydligare med frontglas, vilket varken har positiv eller negativ inverkan.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

förstår inte varför de skulle va bättre med matt skärm?
jag tycker inte reflektionerna blir mindre med matt skärm? bara mer blurrade, medan man ser konturer från reflektioner tydligare med frontglas, vilket varken har positiv eller negativ inverkan.

Du får självklart tycka och köpa precis vilken typ av skärm du vill. Jag ville bara säga att enligt mig så lider inte Mac OS X utav en matt skärm.
Du kommer dock inte att hitta någon stand-alone skärm med glas, om vi bortser ifrån Apples 24" ACD, utan du kommer vara tvungen att nöja dig vid glossy beläggning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför köpa en inväntan på nästa?
Köp billigaste iMac 27" så får du både skärm du vill ha dock 16:9 som mitt tycke är bättre.
Annars har du u2710 från Dell som har exakt samma panel som iMac, fast den kostar och är inte glossy (kampanj Dustin nu)
http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?c=se&...

Känns som ska du ändå ha skärm så är iMac givna valet där får du mest för pengarna och det är BILLIGT!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

På Dustinhome får du den där skärmen för 8570 spänn istället för runt 12k.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia