Har spel blivit nerdummade pga multiplattform blivit standard?

Permalänk
Medlem

Har spel blivit nerdummade pga multiplattform blivit standard?

Jag vet att detta är ett hett debattämne, och har diskuterats förr.
Jag såg en tråd på ett annat forum, och tänkte överföra frågan hit.
Jag tog samtidigt trådskaparens frågor, och tillade egna.

Spel som Bioshock som får positiva kommentarer för att man kan spela fritt. Jämför då detta med spel som det blev inspirerat av: Deus Ex och System Shock, och du inser att "valfriheten" i Bioshock ar ett skämt.
Deus Ex kom år 2000 bör tilläggas...

Sen har vi exempel på när det sköts snyggt som i Dragon Age där utvecklaren skapar två separata versioner med olika kontrollscheman, svårighetsgrad och balans som passar både konsol och pc.

Det senaste är att folk tycker att aliens är for långsamma pga att konsolerna aldrig hade hunnit skjuta dem om de hade haft den gamla pc-farten.

Det enda sättet jag ser att motverka detta ar att helt enkelt ha två olika versioner av spelet a la Dragon Age.

Samt som många också förespråkar, att släpp PC->Konsol, istället för tvärtom, så gör man båda lägren en tjänst.

Jag vill inte ha en diskussion om vad som är bäst etc, utan helt enkelt: Har spel rent generellt blivit enklare och "nerdummat" på grund av multiformat!?

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Anser inte att spel blivit nerdummade pga. multi plattform utan jag tror spel har blivit nerdummade pga. den stora massan.
Man vill inte bara skapa spel som räcker ut till en hardcore publik utan man ha så många spelare som möjligt och därför gör man spelen enklare än förr och givetvis till "alla" platformer!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

Som sagt tidigare, spelen har blivit nerdummade pga den stora dumma massan.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Nej, inte pga. konsolerna, utan casual spelare som vill att spelet ska klaras åt en.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Tror mer det har med att dom vill kunna sälja spelet till ex Merta 99år eller Charls 6år. Alltså senila och outvecklade så att dom även når den marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ja. Se bara på mw2.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju inte om konsoler utan snarare att man säljer fler spel om man tilltalar största möjliga målgrupp, man tjänar mer pengar på att sälja 1000000 kopior av spelet till folk som vill ha några timmars underhållning än 10000 spel till riktiga entusiaster som älskar spelet och spelar det 1000 timmar.

Och "problemet" är att casual marknaden blir större och större när datorspelande blir vanligare, titta bara på antalet sålda Wii, som måste vara den ultimata casual consolen.

Och det finns fler casuals än hardcore gamers, och jag misstänker att normala hardcore gamern faktiskt inte köper fler spel än många casual spelare, skillnaden är hur många timmar man spelar varje spel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tänkt på det här också, Civ 4 sålde ju typ 5 miljoner, det dummare Revolution sålde 20 miljoner bara till XBOX, om man Googlar lite, det finns kanske bättre resultat men det borde visa ganska bra hur det ser ut. Det är som med allt, först kommer pionjärerna och guldåldern startar, sen kommer de otvättade massorna när nyheterna äntligen har letat sig ut i landsbygden. Vi får helt enkelt vara uppmärksamma när nästa stora grej, stor som datorn, kommer och vara först med det. Alternativt: Spela konsolspel som de var tänkta, på fyllan. När du är riktigt dum blir de riktigt roliga faktiskt

Hursomhelst, har också läst en artikel att spel blir så dyra att utveckla att man i princip måste göra så här.

Permalänk
Avstängd

Självklart, dagens ungdomar sitter me mössa på och SMS:ar under lektionerna. Klart som korvspad att de behöver spel som kräver mindre ansträngning och intellekt.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Det är den korkade PC-generationen som har fördummat hela spelindustrin. Kolla bara på spelen till NES som t.ex. Megaman och jämför detta med The Sims. Man ser ett tydligt tecken på att PC-spelarna är blåsta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D512
Tänkt på det här också, Civ 4 sålde ju typ 5 miljoner, det dummare Revolution sålde 20 miljoner bara till XBOX, om man Googlar lite, det finns kanske bättre resultat men det borde visa ganska bra hur det ser ut. Det är som med allt, först kommer pionjärerna och guldåldern startar, sen kommer de otvättade massorna när nyheterna äntligen har letat sig ut i landsbygden. Vi får helt enkelt vara uppmärksamma när nästa stora grej, stor som datorn, kommer och vara först med det. Alternativt: Spela konsolspel som de var tänkta, på fyllan. När du är riktigt dum blir de riktigt roliga faktiskt

Hursomhelst, har också läst en artikel att spel blir så dyra att utveckla att man i princip måste göra så här.

Kolla lite mer på den siffran så märker du att den är helt åt helvetes fel (Hint: Halo 3 har sålt 8,1 miljoner, källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games)

Permalänk
Medlem

Det är inte bara multiplattformen vi ska skylla på. Storsäljare som bara finns till PC som Starcraft serien, Warcraft serien, World of Warcraft, Diablo serien är nerdummade förenklade spel som säljer guld.

Motsvarande mer avancerade spel som Total Annihilation, Supreme Commander säljer långt ifrån lika bra som Starcraft.

Diablo är i bästa konsolanda och uppföljaren Diablo 2 är snabbare, enklare och mer mainstream. Precis som MW2 är det fördummat.
Diablo 3 ser också att bli ett mainstreamspel med samma fördummade enkla koncept som tidigare spel.

World of Warcraft är väldigt enkelt och gulligt spel i klass med något Nintendo skulle ha kunnat utveckla. Väldigt fördummat och enkelt spel i jämförelse med andra MMOn.

Så visst har spel blivit enklare och mer casual för det säljer bättre men med facit i hand kan vi inte skylla på crossplattform.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det som är synd är att utvecklarna inte tar storkovan de tjänar på dessa skitspel och lägger på någonting riktigt bra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Det som är synd är att utvecklarna inte tar storkovan de tjänar på dessa skitspel och lägger på någonting riktigt bra.

Apropå dumt?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför spel görs för flera olika plattformar är för att ALLT handlar om pengar. Ett företag existerar ju för att de vill tjäna pengar, annars hade ju de kunnat släppt spel som är gratis. Så som någon tidigare sa så istället för att göra ett spel endast för PC som kanske har en marknadsstorlek på 500,000 personer (nu bara hittar jag på siffror). Och säg att det spelet tilltalar 50% av den marknaden så att deras försäljning är 250,000 ex * priset. Och att göra spelet för fler plattformer så kan ju de sälja det till betydligt fler personer än om de bara gjorde det till PCn, och tjäna mer pengar. (250K*P + marknadsandelen för XBOX * P + Marknadsandelen för PS3 *P osv.) Ni förstår mitt tänk?

Pengar är ALLT!

Permalänk
Medlem

I de allra flesta spel kan man ju faktiskt ändra svårighetsgraden. Personligen tycker jag det är rätt schysst att man faktiskt kan välja.

i Dragon Age var jag pinsamt nog tvungen att dra ner svårighetsgraden till easy eller vad det var för att gå vidare. Men men.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Spel har blivit nerdummade för att det har blivit mainstream att spela.

Citat:

I de allra flesta spel kan man ju faktiskt ändra svårighetsgraden. Personligen tycker jag det är rätt schysst att man faktiskt kan välja.

i Dragon Age var jag pinsamt nog tvungen att dra ner svårighetsgraden till easy eller vad det var för att gå vidare. Men men.

Bah, jädra casual noob. Jag klarade det på nightmare.

Permalänk
Entusiast

Inte på grund av multiplattform. TV-spels industrin har så mycket större publik nuförtiden att man måste kunna nå ut till hela och inte bara den gamla atari 2600 spelaren.

Det finns fortfarande spel som är utmanande, gäller bara att veta vart man ska leta.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

De flesta som spelar på konsoller är ju casualgamers och inte hardcore.
De spelar för att ha roligt och därför fördummas spelen.

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem

Indirekt är det konsollernas fel tror jag.

Det är den här generationens konsoller som har bidragit mest till att göra spel till en mer mainstream media. Genom detta har också en stor grupp "casual" lirare börjat. Dessa lirare är precis vad människor tar för givet att vi "hardcore" lirare är. Människor som bara spelar för att skjuta huvuden i en virtuell värld. Medan sanningen är att vi "hardcore" lirare ofta kräver lite mer av ett spel. Vi vill ha kvalitet, communityn, möjligheter för seriöst lirande och modsupport.
Denna nya generationen av casual spelare klarar helt enkelt inte av/bryr sig inte om dessa saker. Dom köper ett halvdant spel för att dom inte förstår att det faktiskt finns bättre alternativ. Självklart tar utvecklarna chansen att kunna sälja mängder med spel som faktiskt inte krävde så mycket att utveckla. Och sedan sälja ännu mer i form av DLC som är något vi alltid kunnat och Velat skapa själva.

Jag hade en konversation med en kille angående vad det är som händer med spelindustrin och han drog en ganska trevlig parallell.

"I want games alienated just enough to maintain a level of quality, while opening it up enough to keep the industry going. Look at what happened to the comic book industry. It was originally marketed towards kids, then focused solely on adults who read the comics as kids. Once those adults got married and had kids, they stopped reading comics. The comic books now had no old fans, and no new fans, and went bankrupt. The same thing could happen to games, which is why casual games are a good thing."

Det stämmer att det kan bli så här. Dock skulle jag tycka väldigt mycket om om vi kunde backa åtminstone 5 år i utvecklingen och sedan stanna där. När det både fanns ett stort antal spelare och det fortfarande utvecklades mestadels kvalitets lir.

Edit: Antar att det är Minhembio.com som trådskaparen anger som ett annat forum. Kan väll tillägga att jag då är RogueEnthusiasm.

Permalänk

Givetvis så är det på grund av en allt yngre spelarbas och att fler skall kunna tilltalas.

DOCK så _tror_ jag att konsollerna ligger i grunden för att hela spelmarknaden har exploderat som den har. IOM att en spelkonsoll kostar 2500sek, som ungen på 13 år får i present av föräldrarna, som han sedan köper spel som egentligen (och enligt gamla standarder) hade 18års gräns men som numera vilken 13-åring som helst sitter och spelar dag ut och dag in. Nu är denna 13-åring "introducerad" till spel som är mycket simplare och även har fått blodad tand för konsoll och PC spel, han blir nu 16 år gammal, kanske sparar pengar genom att dela ut tidningar kombinerat med barnbidrag och presentpengar, köper sig en lågbudget PC som ändå klarar många av dagens spel och är vips ännu en spelare som vill spela sina okomplicerade (dvs. "fördummade") spel även på PC.

Detta tror jag är grunden till varför vi ser spel som Battlefield Bad Company 2 vara så oerhört fördummat och totalt har tappat känslan på många punkter (spelat betan och kom igen, sen när ska en krypskytt eller understödssoldat INTE kunna LIGGA ner på marken för minskad träffyta samt ökad stabilitet???)

Jag skyller på konsollerna i grund och botten, på den tiden när bara dom som faktiskt brydde sig hade råd med hårdvara som klarade spel så avancerade så fick vi vad vi ville ha och inga sketna konsollportningar...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är inte bara multiplattformen vi ska skylla på. Storsäljare som bara finns till PC som Starcraft serien, Warcraft serien, World of Warcraft, Diablo serien är nerdummade förenklade spel som säljer guld.

Motsvarande mer avancerade spel som Total Annihilation, Supreme Commander säljer långt ifrån lika bra som Starcraft.

Diablo är i bästa konsolanda och uppföljaren Diablo 2 är snabbare, enklare och mer mainstream. Precis som MW2 är det fördummat.
Diablo 3 ser också att bli ett mainstreamspel med samma fördummade enkla koncept som tidigare spel.

World of Warcraft är väldigt enkelt och gulligt spel i klass med något Nintendo skulle ha kunnat utveckla. Väldigt fördummat och enkelt spel i jämförelse med andra MMOn.

Så visst har spel blivit enklare och mer casual för det säljer bättre men med facit i hand kan vi inte skylla på crossplattform.

Måste ju ifråga sätta hur du menar i just exemplet Diablo vs Diablo2 att Diablo2 på något sätt skulle vara 'enklare' 'nerdummat' än sin föregångare. Måste rednt av i fråga sätta om du spelat nåt av spelen mer än någon timme efter det uttalandet.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoan
Måste ju ifråga sätta hur du menar i just exemplet Diablo vs Diablo2 att Diablo2 på något sätt skulle vara 'enklare' 'nerdummat' än sin föregångare. Måste rednt av i fråga sätta om du spelat nåt av spelen mer än någon timme efter det uttalandet.

Diablo 2 är:
*Snabbare
*Enklare i den mening att du lägger ut talent points istället för leta böcker.
*Enklare att fly från mobs man annars inte klarar av.
*Enklare multiplayerlägen med battlenet.
*Enklare att farma gear och baal runs är i perfekt konsolanda.

Spelet går snabbare och är mer casual. Därför den lyckats så bra online i jämförelse med ettan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Jag skulle ställa frågan varför du använder ordet neddummade då det inte är vad du frågar om.

Vad du frågar om är hurvida konsolspel som portas till PC blir sämre än om de portats från PC till konsol och om man ska göra två olika versioner av samma spel bara för att det ska släppas både till konsol och PC:

Det har ingenting med dumma eller neddummade spel.

Om du inte gillar innehållet får du närmast gå till dig själv, eftersom det är vi, konsumenterna som genom att köpa produkter bestämmer vad företagen skapar eftersom det är där pengarna finns.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downfall233
De flesta som spelar på konsoller är ju casualgamers och inte hardcore.
De spelar för att ha roligt och därför fördummas spelen.

Jag trodde vi alla spelade för att ha roligt.

Jag har spelat spel sedan NES eran, och ser då inget fel i hur spelutvecklingen har gått. När man var yngre så spelade det ju ingen roll ifall ett spel va 100 betyg eller ej, då var det 'woah turtles fan va ballt, köp'.

Att spelen var så mycket bättre förr är skitsnack, det är isåfall ni som tröttnat på spel i allmänhet, alternativt har mycket högre förväntningar idag än vad man hade förr. Men visst, gå å spela super mario bros ni, själv ska jag fortsätta min andra spelomgång i Dragon Age.

Angående multiplattform, tycker det bara är en fördel. Då systemkraven oftast sänks medans grafiken samtidigt blir bättre å bättre. Jag spelade nyss igenom Dead Space på högsta grafikinställningar, utan lagg, på min dator som är flera år gammal ett spel som är en ren konsoll port. Fungerade perfekt, och spelet var riktigt bra, och riktigt snyggt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overlord_Manga
Jag skulle ställa frågan varför du använder ordet neddummade då det inte är vad du frågar om.

"Fördummad konsolport" det är vad majoriteten av personerna på Swec tänker när ett spel som utvecklats till varje plattform också släpps på PC.

Då är det lätt att starta heta diskussioner kring ämnet då majoriteten inte orkar gå in på detaljerna om spelen utan börjar direkt med hata maskin X för spelet inte passar just dom.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoan
... ifråga sätta...
...i fråga sätta...

My eyes! It burns!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Diablo 2 är:
*Snabbare
*Enklare i den mening att du lägger ut talent points istället för leta böcker.
*Enklare att fly från mobs man annars inte klarar av.
*Enklare multiplayerlägen med battlenet.
*Enklare att farma gear och baal runs är i perfekt konsolanda.

Spelet går snabbare och är mer casual. Därför den lyckats så bra online i jämförelse med ettan.

Att sätta ut talet points instället för att ha tur och hitta böcker ger ju en helt ny strategiskt dimension till tvåan jämfört med ettan. Det är knappast att göra spelet enklare som i mindre komplicerat. Det finns två former av "enkelt" här som vi måste skilja på. Enkelt - komplicerat och enkelt - svårt.

Dessutom behöver inte spel bli bättre för att de är mer komplicerade eller komplexa. StarCraft är inte lika komplext som Supreme Commander men det är fortfarande ett bättre spel, imo.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Handlar väl egentligen inte om hårdvaran i sig utan den underliga mentalitet som börjat sticka upp sitt fula tryne överallt. Det ska vara lättillgängligt, snabbt, actionpackat, "intuitivt", over the top etc. Kvar får vi en blekgrå smörja utan någon som helst karaktär. Kopior av kopior där det räknas som nyskapande att slänga in en extra feature som gimmick. Teknikporr där man hellre räknar polygoner än försöker anstränga sig med narrativ och atmosfär. Spelmekanik som ska vara så enkel att sätta sig in i att man helt enkelt tar bort en del av den för att det ska vara "intuitivt".

Vad hände med "lätt att lära, svårt att bemästra"? Vad hände med alla möjligheter till interaktivitet? Varför uppmuntras jag inte att tänka efter? Styrkan i spel/simulering ligger väl ändå i att testa olika förutsättningar för att se hur resultaten skiljer sig åt? Istället är spelen 8-10 timmar korta. Ragdolls är inte tillräckligt när AI:n spawnas på samma ställen och följer samma mönster. Jag kan köpa att det är sånt man får göra avkall på för att stärka narrativet och atmosfären men när till och med de är medelmåttiga så tappar jag smaken.

Det har inget med hårdvaran att göra, det är ren mentalitet. Jag kan se det framför mig:
"The games of the future - So intuitive you won't even need a controller!"

Nej, riktigt så illa är det väl inte men för varje steg fram verkar branschen ta två steg bak. Utveckling sker men långsamt. I värsta fall kanske det blir en till kollaps innan de rycker upp sig men det går framåt.

Permalänk
Medlem

Assasin's Creed 1 och 2 är de ultimata fördummade spelen.
Man behöver inte hoppa, det gör det av sig själv. Ska man klättra över avancerad takterräng krävs det endast att man hållier i framåtknappen och klätterknappen samtidigt.
Annat var det med tomb raider 1!

Men nej, inte är det konsolernas fel. Casualanpassade spel som sagt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd

Klart multiplattform är svårt fördummande när det mest skillade du kan göra på konsol,kolla jag trycker absolut snabbast på samma knapp så därför är jag en uberspelare?
Då tror ju varje medelspelare på konsol att han är så otroligt bra så visst har konsolgenerationerna fördummat spelen allmänt.Nämnde jag att autoaim är vanligt förekommande på konsol?Den enda gången jag kör på konsol är när man tar några bärs och spelar mest för att roa sig litegrann.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Dummare: Nej; Långsammare: Ja

Mediet "spel" har ju förändrats väldigt mycket de senaste 10+ åren. Från att vara en mindre klick hardcore gamers till dagens casual gaming våg där det nästan står minst en spelkonsol i varje vardagsrum.

Det som känns som hela "spelen är dummare nu" argumentet går ut på är att nu kan helt plötsligt "alla" klara nästan alla spel medans du förr ofta var tvungen att vara genuint bra på spelet i fråga för att komma nånstans. Självklarheter i spel nu för tiden är ofta oändliga continues och utan straff för att dö medans det var givet att man skulle max tåla 3 skott och ha 5 liv sen var det att börja om från början igen som gällde.
Vad har det här inneburit, eller snarare vilken utveckling har pushat på förenklingen av spel? Jo, imo, så är det för att fokus har oftast flyttats från spekmekanik (läs: hoppa, skjuta, slå etc) till att berätta en historia och driva en handling framåt. Spel är mao mer lika film nu för tiden. En naturlig förklaring till detta är att det upplevs ungefär som en film, i soffan framför tvn, samt att de flesta tröttnar på spelmekaniken men vill uppleva en bra berättelse och då är det ju ganska naturligt att inte låta en person tvingas spela igenom samma sekvens om och om igen då denne kommer tröttna och sluta spela, jämför med att se första halvan av en film och sen se den igen och igen. till slut slutar man

Men sen så finns ju debatten om kontrollerna och hur konsoll->PC portningar är tröga/sega/dåligt interface. Där tycker jag personligen att PC spel mer och mer tvingas lida av att spel anpassas för ett media och sen körs med ett annat. Exemplet som tidigare togs upp är ju just nya AvP där själva poängen är att Aliens'en är snabba och svårträffade men så blir ju inte fallet på PC.

Sen så finns det ju hela casual, spela en kväll med polarna spelen, men det är en radikalt annan sak och en utveckling som jag inte ifrågasätter utan tycker är rätt småkul.

Debattera