Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Två OS

Hej jag ska instalera om min dator nu. men jag har ett problem jag har två os på datorn xp+windows 7 hur gör jag för att ta bort båda? kan jag göra en clean install utan att bränna ut det på en skiva?:)

Permalänk
Medlem

ligger dom på samma partion så är det ju inga problem. bara göra en format under installen av det nya os:et så får du en clean install

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det går inte att ha 2 os på samma partition, bara samma disk.

Du startar helt enkelt installationen med skivan eller usbpinnen och tar bort partitionerna som finns..

Permalänk
Hedersmedlem

Boota från windows-skivan/minnet -> ta bort alla partitioner på systemdisken -> skapa en ny partition och installera Windows på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Du startar helt enkelt installationen med skivan eller usbpinnen och tar bort partitionerna som finns..

Man kan köra Windows7 i VHD och då går det alldeles utmärkt att bara ha en partition med flera OS.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk

Okej så jag måste bränna ut et på en skiva. Jag har försökt att bränna ut det med power iso men det kommer upp att bränningen misslyckades. Eller gör jag något fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Öh, jo!

Går alldeles utmärkt att ha 2 st OS på samma partition.
Det gäller dock att döpa den nya Windows-katalogen till ett annat namn än den befintliga.

Har kört XP och Win7 på det viset.

Permalänk
Medlem

Men bränna? Har du inte köpt det på skiva?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Man kan köra Windows7 i VHD och då går det alldeles utmärkt att bara ha en partition med flera OS.

Sant men det är en fil på datorn (som är en virtuell disk kinda).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WipeClean
Öh, jo!

Går alldeles utmärkt att ha 2 st OS på samma partition.
Det gäller dock att döpa den nya Windows-katalogen till ett annat namn än den befintliga.

Har kört XP och Win7 på det viset.

Jasså ?

Enlighten me då:).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Men bränna? Har du inte köpt det på skiva?

Jag har en iso fil som jag fick när jag ladda ner det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sant men det är en fil på datorn (som är en virtuell disk kinda).

Jasså ?

Enlighten me då:).

Hm nu blev jag osäker på om det verkligen var Win7?
Körde nog på 2 diskar där...

Men jag har kört 2 olika OS, sen om det var XP/Vista eller W2K/XP är jag osäker på.

Hur som helst, man installerar det tidigare OS'et först och lägger sen på det senare, man får ju varning om det finns en Win-installation. Väljer då bara att installera i en annan mapp...

Det uppstår ju lite problem om man vill ha samma program på båda installationerna, då får man skapa 2 programkataloger för att slippa problem.

Smidigast är ju att ha 2 diskar att köra på.

edit: följde delvis denna guide
http://forums.cnet.com/5208-12546_102-0.html?threadID=245953&...