Jag blev "lurad" av phonehouse, hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Jag blev "lurad" av phonehouse, hjälp mig!

Hej, jag har förra månaden varit inne på phonehouse i malmö och köpt en Htc Hero med telenor abbonemang. När jag först kom in så var jag fast besluten att skaffa en iphone med gick ut med en Hero. Men skitsamma om det nu jag är jättenöjd med telefonen, problemet är att det är fucking Telenor!
Jag ville ha telefonen med Tele2 men säljaren på Phonehous ljög till mig att den inte går att köra med Tele2, jag antar att telenor ger honom bättre provision så han ville tjäna mer på mig.
Jag trivs inte alls bra med telenor, det kostar skjortan, täckningen suger kuk och de har inte vad jag söker efter.

Nu är min fråga till er, vad ska jag göra - kan jag överhuvudtaget göra någonting för att rätta till detta och "oförklara" själva köpet. Jag vill fortfarande ha ett abbonemand och telefon, men jag vill INTE ha Telenor skitet! Alla tips och erfarenheter är välkomna.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Försäljare försöker alltid lura på kunder en massa skit, så det bästa man kan göra som konsument är att läsa på ordentligt i förväg (kolla upp vilka operatörer man kan ha osv).

Om du blev lurad så får du gå tillbaks till butiken och stå på dej!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gå in, stå på dig, ger han sig inte, be om att få prata med hans chef. Ta med kvitto.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skäggig legend

Han blåste dig.

Det är nämligen så att the-Phonehouse INTE har låsta telefoner utan BARA olåsta, därför kan man inte köpa iPhones av dom pga att den är låst. osv.

Man kan köpa en telefon på två sätt där och två sätt endast nämligen:
1. Avbetalning av telefonen
2. Rent köp

Sen köper man till (om man vill) ett abonnemang vid sidan av telefonen.

Så ja, han blåste dig tyvärr

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ångertiden är ute och ja, jag vet att han blåste mig.
Det är ju därför jag har er små nördar här på sweclockers att ni ska hjälpa och ge mig råd

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Har du bindit upp dig mot telenor? Här är ett utdrag från avtalet:

Citat:

13. Avtal med särskild bindningstid
I de fall Betalningsansvarig ingått ett avtal med särskild bindningstid gäller
följande: Betalningsansvarig kan säga upp abonnemanget tidigast den första
dagen efter utgången av den särskilda bindningstiden.
Om Telenor säger upp
abonnemangsavtalet på grund av Betalningsansvarigs brott mot Villkoren un-
der den särskilda bindningstiden utdebiteras resterande månadsavgifter. Efter
den särskilda bindningstiden löper abonnemangsavtalet tills vidare i enlighet
med vid var tid gällande Villkor.

Om du inte har bindit upp dig gäller följande:

Citat:

12. Uppsägning
Uppsägning av abonnemanget från Betalningsansvarigs sida skall ske skriftligen,
om någondera part begär det, och träder i kraft dagen efter det att uppsägningen
kommit Telenor tillhanda. Även om Betalningsansvarig säger upp abonnemanget
innan Telenor fakturerat anslutningsavgiften och första månadsavgiften är Betal-
ningsansvarig alltid skyldig erlägga betalning av nämnda avgifter.
Om abonnemanget skall gälla för viss minimitid, kan emellertid Betalnings-[...]

En teoretisk genväg är kanske genom att bryta mot avtalet, men det är inget jag förespråkar

Sammanfattningsvist, du bryter avtalet; kokar ihop ett avtal med tele 2; du behåller telefonen.

Om det är som XHI skriver, så behöver du heller inte låsa upp telefonen

Lycka till!

Permalänk
Skäggig legend
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Det är ju därför jag har er små nördar här på sweclockers att ni ska hjälpa och ge mig råd

möhö <3

Nä men allvar. Det du kan och ska göra är bara att gå tillbaka till den (säkert finniga) skitungen med kvittot i högsta hugg och fråga varför han var en sådan idiot och gick emot deras egna policy med olåsta telefoner.

Om inte det fungerar så; hota honom med en påle i röven!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Det är lurendrejeri för fan!
Hade skitit fullkomligt i om han inte vill ta tillbax den hade gått till hans chef slängt den i huvet på han o krävt pengarna tillbax.
Inget skämt för så ska det inte gå till.

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Re: Jag blev &quot;lurad&quot; av phonehouse, hjälp mig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Hej, jag har förra månaden varit inne på phonehouse i malmö och köpt en Htc Hero med telenor abbonemang. När jag först kom in så var jag fast besluten att skaffa en iphone med gick ut med en Hero. Men skitsamma om det nu jag är jättenöjd med telefonen, problemet är att det är fucking Telenor!
Jag ville ha telefonen med Tele2 men säljaren på Phonehous ljög till mig att den inte går att köra med Tele2, jag antar att telenor ger honom bättre provision så han ville tjäna mer på mig.
Jag trivs inte alls bra med telenor, det kostar skjortan, täckningen suger kuk och de har inte vad jag söker efter.

Nu är min fråga till er, vad ska jag göra - kan jag överhuvudtaget göra någonting för att rätta till detta och "oförklara" själva köpet. Jag vill fortfarande ha ett abbonemand och telefon, men jag vill INTE ha Telenor skitet! Alla tips och erfarenheter är välkomna.

Säg att han är en riktig jävla idiot framför alla kunder och kollegor och bevisa hans lögner och kräv att han ska få sparken

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Såja, nu ska vi inte överdriva.

Får infexis sitt fall löst så finns det väl inget skäl att stena säljaren?
Även om han är en idiot så finns det ju gränser för hur man beter sig.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Usch, har bara dåliga minnen av ThePhoneHouse. De lura på syrran en mobil med Telenor också, fast hon ville ha Tele2. Men efter ett jäkla gnäll med dem så tog de tillslut tillbaka skiten och hon fick Tele2. Så aldrig med ThePhoneHouse säger jag då.

Så jag kan bara säga som de andra, gå tillbaka och kräv att de tar tillbaka det

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Haha förlåt inte för att vara dryg eller så men phonehouse är omöjliga att ha o göra med. Har ett par kollegor på jobbet som jobbat i butik och jag vet vad de går för. Fick berättat för mig om en kund med liknande problem som dig, att säljaren sålt iväg ett abonnemang mindre fördelaktigt för kunden, när kunden kom tillbaka för att klaga, togs han in i rummet bakom och så tittade man på kvittot, konstaterade att kunden skrivit på avtalet och skällde ut denne och skickade ut honom igen utan åtgärd.

Just därför ska du stå på dig extra mkt, kan du så spela in på en mp3 vad som sägs så att du har ngn bevisning. Hota med ARN osv, dock tror jag chanserna att de gör ngt mkt små.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

The-phony-house

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Vad jag inte fattar här är dock varför du gick med på att skriva under ett Telenor-avtal om du nu ville ha Tele2? Lura och lura, du skrev ju på avtalet självmant. Visst ljög han om att den endast fungerade med Telenor, men varför gick du inte till någon konkurrent istället?

Permalänk

Låt bara bli att handla på phonehouse, sämre finns fan inte.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Hehe kul och läsa inläggen här.
Har ALDRIG handlat på TPH någonsin, dock så är det ju lik förbannat din kråka på avtalet.
Likväl som säljaren skulle ha en omgång så skulle ju du ha en rejäl omgång eftersom du var så j**la dum att du skrev på mot din vilja.

Bit i det sura nu och gör aldrig om misstaget, kanske en nyttig lärdom vad vet jag.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar ju inte som att du har blivit lurad eller påtvingad ett abbonemang. Du har skrivit på ett avtal frivilligt och du ångrar det i efterhand. Nästa gång får du stå på dig och inte bara lyssna på vad säljare tycker, för de är just säljare.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Avstängd

På vilket sätt är du lurad, låter mera som du är en pushover...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Ja, det verkar ju inte som att du har blivit lurad eller påtvingad ett abbonemang. Du har skrivit på ett avtal frivilligt och du ångrar det i efterhand. Nästa gång får du stå på dig och inte bara lyssna på vad säljare tycker, för de är just säljare.

Jag håller med tofupunk: Du har inte blivit påtvingad m e n, säljaren lurade dig som sa att det "bara" gick och teckna med telesnor.:P Men jag vet av egen erfarenhet att:

a) dom är svåra att bli av med (därför går jag inte in i en TPH-butik mer :S när man väl en gång gjort det misstaget.:P
b) dom är förbannat otrevliga: jag bad en TPH-säljare sätta på en dator så att jag fick se hur snabbt den arbetade etc. varpå säljaren svarar: "-Nej jag tänker inte sätta på den *otrevlig ton :@* alla vet hur en dator funkar..."...

så läropengen blir i mitt tycke: gå inte in i en TPH-butik eller gå på säljarnas snack då de i princip aldrig har kundens bästa för ögonen utan bara sin provision. :S :/

Och som citatet säger ovan: "säljare är just säljare..."

Då hade jag hellre litat på horan som ger en vägbeskrivning till X elektronikaffär, i den fiktiva religiösa staden "Babtistum" då hon är så from att hon ännu är oskuld.;):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XHI
Han blåste dig.

Det är nämligen så att the-Phonehouse INTE har låsta telefoner utan BARA olåsta, därför kan man inte köpa iPhones av dom pga att den är låst. osv.

Man kan köpa en telefon på två sätt där och två sätt endast nämligen:
1. Avbetalning av telefonen
2. Rent köp

Sen köper man till (om man vill) ett abonnemang vid sidan av telefonen.

Så ja, han blåste dig tyvärr

Jag bryr mig inte om varken TPH eller siba eller någon av dessa trötta butiker men sitt för fan inte och FETMARKERA en massa skitsnack din ärkesopa.

TPH säljer ju telefoner med abb precis som vilken butik som helst.

Om du skulle bemöda dig att kliva in på TPH.se så är bland det första man ser en TRELÅST iPhone och TPH säljer både låsta och olåsta telefoner, även iPhone. Fan va trött jag är på folk som orkar skriva inlägg om ämnen de inte har en aning om, är det så svårt att kolla upp fakta innan man häver ur sig en massa? Du har ju inte ett enda rätt.

Sen till trådskaparen, säljare är just säljare men jag har svårt att tro att han skulle ljuga för dig. Förmodligen sade han att den hero han visade för dig endast funkar med telenor pga att just den var telenor-låst. Enligt hemsidan säljer de hero med telenor, telia och tele2. Kanske de andra inte fanns i lager? Fult, ja, lurad, nej.

Sen är det bara du själv som kan stå till svars om varför du går på en trött säljares snack och skriver på ett förmodat åtminstone 12-månaders telenor-abb när du inte ens vill ha det.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Jag ville ha en iPhone så jag köpte från Halebops hemsida, bara gå in på Telenoers hemsida så ska du se att dom har det

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Sen är det bara du själv som kan stå till svars om varför du går på en trött säljares snack och skriver på ett förmodat åtminstone 12-månaders telenor-abb när du inte ens vill ha det.

Det där är inte riktigt sant då ett avtal i många fall inte alltid är giltiga trots att du skrivit på.

förenklade exempel på detta;

1. Tvång, hot, lurendrejeri och vid trångmål
2. Misstag som mottagaren borde ha förstått vara misstag
3. Psykisk störning, tillfällig förvirring
4. Vid sjukdom eller ålderdomssvaghet
5. Avtalet strider mot lag
6. Skenavtal som är påhittade för att lura tredje man
7. Underårig (18 år - 9kap 1§ föräldrarbalken)

källa: Peter alkefjärd, från faktura till betalning, 2003.

Edit: syftade generellt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Det där är inte riktigt sant då ett avtal i många fall inte alltid är giltiga trots att du skrivit på.

förenklade exempel på detta;

1. Tvång, hot, lurendrejeri och vid trångmål
2. Misstag som mottagaren borde ha förstått vara misstag
3. Psykisk störning, tillfällig förvirring
4. Vid sjukdom eller ålderdomssvaghet
5. Avtalet strider mot lag
6. Skenavtal som är påhittade för att lura tredje man
7. Underårig (18 år - 9kap 1§ föräldrarbalken)

källa: Peter alkefjärd, från faktura till betalning, 2003.

Edit: syftade generellt

Jo, jag vet att ett avtal kan ogillas av olika anledningar. Och även om du syftar generellt så vad har ovanstående med denna tråd att göra?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Jo, jag vet att ett avtal kan ogillas av olika anledningar. Och även om du syftar generellt så vad har ovanstående med denna tråd att göra?

Är du dum på riktigt? Jag menade att du inte skulle ta åt dig för att jag specifik citerade ditt inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Nu är min fråga till er, vad ska jag göra - kan jag överhuvudtaget göra någonting för att rätta till detta och "oförklara" själva köpet. Jag vill fortfarande ha ett abbonemand och telefon, men jag vill INTE ha Telenor skitet! Alla tips och erfarenheter är välkomna.

Ja du, ett specifikt svar kan jag inte ge dig så därför blev det ett generellt tips bestående av flera punkter. Du kanske kan hävda lurendrejeri, psykisk störning eller att du inte visste vad du skrev under, vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Är du dum på riktigt? Jag menade att du inte skulle ta åt dig för att jag specifik citerade ditt inlägg.

Ja du, ett specifikt svar kan jag inte ge dig så därför blev det ett generellt tips bestående av flera punkter. Du kanske kan hävda lurendrejeri, psykisk störning eller att du inte visste vad du skrev under, vad vet jag?

Nej jag är dum på låtsas. Ja det låter ju som en jättebra idé att gå in och hävda att han är psykiskt sjuk, bra tips. Kronsopa. Hur vore det att skylla sig själv och stå sitt kast?

Du fattar väl att en firma som TPH skulle ha jävligt svårt att hålla sig kvar som kedja om de skulle syssla med lurendrejeri. De lever på de kunder som vet vad de vill ha och således går in och köper just det. Sen lever de även på de som köper det som de vill sälja. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du beger dig dit inom rimlig tid och förklarar din situation så är det inte helt omöjligt att du kan häva avtalet och ev. byta till en annan operatör. På mitt jobb har vi i allafall 14 dagar ångerrätt på Telenors tjänster och jag har säkert hjälpt minst fem eller tio kunder att byta från Telenor, oftast pga lite dålig täckning ute på landet.

Med andra ord så finns chansen att du kan få ångra ditt köp, men det beror på om butiken (THP) tillåter detta. Ett gott råd är att INTE skrika och gorma på en säljaren, utan bete dig sansat och trevligt samt förklara din situation på ett enkelt sätt. Märk väl att du själv har skrivit under alla avtal och därmed också godkänt dem!

Lycka till mannen!

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Nej jag är dum på låtsas. Ja det låter ju som en jättebra idé att gå in och hävda att han är psykiskt sjuk, bra tips. Kronsopa. Hur vore det att skylla sig själv och stå sitt kast?

Du fattar väl att en firma som TPH skulle ha jävligt svårt att hålla sig kvar som kedja om de skulle syssla med lurendrejeri. De lever på de kunder som vet vad de vill ha och således går in och köper just det. Sen lever de även på de som köper det som de vill sälja. Svårare än så är det inte.

Hur naiv är du som tror att alla säljare är korrekt representativa för företaget de jobbar på? Vem påstår att just TPH sysslar med lurendrejeri? Det finns vardagliga händelser där de anställda har misskött sig utan att företagets ledning på något sätt har varit inblandad. Var du där när TS köpte produkten, eller har du någon insikt om huruvida han var förvirrad eller missförstod avtalet? Jag tror inte det och om du läser vad jag skrev så ser du att jag inte heller vet.

Sanningen om huruvida enkla mina "tips" är i tillämpning låter jag vara osagt. Innebörden av dem är dock fortfarande detsamma. Att ett avtal är ogiltigt under de förhållandena som jag skrev. Inget sakfel i det alltså. Det är inte heller upp till mig att välja något lämpligt alternativ utan jag påvisade som sagt i vilka fall hans avtal skulle ogiltigförklaras.

Så spara mig och de andra din rappakalja. Kan du inte ge TS svar på hans fråga så ska du banne mig inte komma och goja ner tråden med din tråkiga och nedstämmande attityd.

Å andra sidan så har jag bidragit mer till TS och den här tråden än vad du har, din klåpare!

Ska du kritisera mig och det jag skrev så ska du banne mig göra det av sakliga skäl. Återkom i så fall om det jag skrev och inte om det du tror att jag menade!

Till skillnad från din "kronsopa" som dessutom är ett personligt påhopp så är ändå klåpare ett korrekt uttryck just för den kompetens du uppvisar här.

Återigen läs nedan och förstår du inte så är det inte upp till mig att försöka få dig att förstå, när både skolan och dina föräldrar misslyckats totalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Nu är min fråga till er, vad ska jag göra - kan jag överhuvudtaget göra någonting för att rätta till detta och "oförklara" själva köpet. Jag vill fortfarande ha ett abbonemand och telefon, men jag vill INTE ha Telenor skitet! Alla tips och erfarenheter är välkomna.

Permalänk
Medlem

HAHA.......

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/