Permalänk
Medlem

Köp av Gaming dator 6-8k

Tjena. Burken hemma börjar bli lite sliten så ska skaffa en ny. Har budget på mellan 6 till 8 k. Så skulle gärna behöva era råd

Jag är ett AMD fan så amd:s X4 är ett självklart val Resten får ni bestämma.

Jo, satt och funderade på minnen. Jag har fått Windows 7 ultimate 64-bit av skolan och jag tänkte, skulle man trycka i 8gb minne. Är det någon mening att göra det eller ? Har hört både att det är det och att det inte är det...

Jag har skärm, tangentbord och mus (musmatta).

Kom med förslag nu så jag kan få beställa en ny dator

MVH Daniel!

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen rekommendera en i5:a istället, om du verkligen inte MÅSTE han en amd.
i5:an är en bättre klockare, lite bättre prestanda osv..

Sätter ihop ett paket imorn åt dig då jag fått svar på min fråga.

Permalänk

Delar från inet.se. Cirka 6900 kronor.

500GB Western Digital Caviar Blue SATA II 469 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr
Asus M4A785T-M, mATX DDR3 809 kr
PowerColor Radeon HD5770 1GB PCS++ 1568 kr
AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3 1419 kr
Cooler Master Elite 334 Svart, Utan nätagg 361 kr
Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM 214 kr
Corsair VX 450W 80+ 657 kr
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz 1078 kr

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Jag skulle verkligen rekommendera en i5:a istället, om du verkligen inte MÅSTE han en amd.

I prisklassen 6-8k med fokus på spel så är dock i5 inte det bästa valet då man får ta ett för dåligt grafikkort för att ha råd med det...

Permalänk
Medlem

I den här prisklassen är det bättre med AMD för då får han bättre grafikkort osv. så jag hade lätt kört på AMD, typ Athlon 630 x4 och ett 5850 sen budget på resten så har han en fin speldator.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Något över budget, men oj vilket kraftpaket det blev!

Man kan skala bort nästan 400 på hårddisken och ta 500 GB istället.
Man kan skala bort några hundringar på processorn också men jag tycker man tappar mer prestanda än man tappar kronor innan man kommer ner till Athlon-modellerna. Och Phenom är ganska mycket bättre på spel.
Jag skulle personligen antingen tagit den här eller gått så långt ner som till en Athlon2 x3 435 för 707 kronor.

Permalänk
Medlem

Färdig för CF senare, glömde optisk läsare.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet är prisvärt, missade det.

Permalänk

Jag gjorde en kundvagn på www.inet.se åt dig.

Fläktarna på 120mm ska vara, en som insug fram och en i toppen som utsug.

Jag tog även med en processor-kylare.

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

ta inte en M4A77TD PRO bräda då den inte stöder 8X8 CF det är bättre att ta en M4A79XTD EVO.

Visa signatur

[ ASUS M4A77TD PRO , AMD PHENOM2 X4 965 BE 125W , Scythe Ninja 2 revB , CORSAIR XMS3 4GB DDR3 1600MHz CL9 , Sparkle Geforce GTX460 1GB OC, Define R3 , Corsair VX550 ]

Permalänk
Medlem

Hm, kan han då inte ta sin gamla HDD och optiskläsare så sparar han ju iallafall några hundringar. Skulle jag ha gjort då jag själv aldrig skulle ens ha pengarna upp till 6-7 lapp

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop

Blir det inte som dom säger att i5 är så "dyr" så man får dåligt grafikkort eller något annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Något över budget, men oj vilket kraftpaket det blev!
http://img708.imageshack.us/img708/3414/8kdator1.jpg

Man kan skala bort nästan 400 på hårddisken och ta 500 GB istället.
Man kan skala bort några hundringar på processorn också men jag tycker man tappar mer prestanda än man tappar kronor innan man kommer ner till Athlon-modellerna. Och Phenom är ganska mycket bättre på spel.
Jag skulle personligen antingen tagit den här eller gått så långt ner som till en Athlon2 x3 435 för 707 kronor.

jag kom ju på det sen, jag kan ju ta bort nätaggregat, dvd-läsare och chassi så man kan nog få ner det kraftpaketet i lagom prisklass ändå

Permalänk
Medlem

Schysst av er grabbar att ni kunde fixa lite datorer på så kort tid nu har jag lite att tänka igenom men blir nog beställning imorgon, hoppas jag blir nöjd,

En fråga bara.. Idag har jag ett geforce 9800GTX+ till grafikkort? Är det något man kan behålla eller är det "piss"? Jag själv tycker att det är bra men det är bara resten av sakerna i burken som är dålig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xforce
Schysst av er grabbar att ni kunde fixa lite datorer på så kort tid nu har jag lite att tänka igenom men blir nog beställning imorgon, hoppas jag blir nöjd,

En fråga bara.. Idag har jag ett geforce 9800GTX+ till grafikkort? Är det något man kan behålla eller är det "piss"? Jag själv tycker att det är bra men det är bara resten av sakerna i burken som är dålig..

Du kan ju behålla det ett tag om du vill. det är ju dumt att låta kortet bara ligga (motsvarar ju GTS250/HD4850)

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Ja, håll kvar det kortet, det duger gott i nått år till iaf.

Permalänk

Eller så väntar du på Nvidia GTX 360/380 (Fermi=GF100 grafikkretsen)

Citat:" Nvidia meddelat sina tillverkningspartners att de skjuter fram lanseringen av sin kommande Fermi-grafikkrets GF100 till mars månad" slutcitat.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, håll kvar det kortet, det duger gott i nått år till iaf.

Då får det vara kvar i nästa burk