Permalänk
Medlem

Egen arkad maskin

Hej!

Har sett att många på senaste tid har gjort egna arkad maskiner. Så i går kväll blev jag så himla sugen på att göra en egen. Dock kommer jag inte börja förens i sommar med den.

Men har lite frågor...

1 ) Var köper lättast joysticks och knappar till den, ser helst att de är innom Sverige ?

2 ) Vad skall man ha för nån mjukvara/spel, kollat lite på maximus arcade men inte fått det och fungera. Följer inte med några spel heller va ?

3 ) Skulle även behöva tips på CAD eller nått annat skiss program som jag kan skissa på min maskin i.

Tackar på för hand och ni som har byggt innan får gärna komma med kloka idéer, ni andra också så klart

Permalänk
Medlem

Jag har också kollat lite på detta.

Är sjukt sugen på en sån här => http://www.tmsoft.com/article-arcade.htm

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Jag har också kollat lite på detta.

Är sjukt sugen på en sån här => http://www.tmsoft.com/article-arcade.htm

OK

Blir nog en mini version till mig...
Typ i denna storlek: http://www.sweclockers.com/album/?id=4443

Sedan när jag flyttar hemifrån så skall jag försöka att göra en större variant.

Men skall nog göra ett sådant hära bord först: http://www.sweclockers.com/album/?id=4996

Man får väldigt mycket inspiration i galleri delen här på Sweclockser

Permalänk
Medlem

Re: Egen arkad maskin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
1 ) Var köper lättast joysticks och knappar till den, ser helst att de är innom Sverige ?

Xarcade ska vara bäst, har funnits svenska leverantörer förut så det finns nog nu med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
3 ) Skulle även behöva tips på CAD eller nått annat skiss program som jag kan skissa på min maskin i.

Sketchup är lättast.
Autocad & Invetor är nog bäst men svårast.

Jag kör oftast med sketchup om jag inte har hela idén klar innan.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Re: Egen arkad maskin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
Hej!

Har sett att många på senaste tid har gjort egna arkad maskiner. Så i går kväll blev jag så himla sugen på att göra en egen. Dock kommer jag inte börja förens i sommar med den.

Men har lite frågor...

1 ) Var köper lättast joysticks och knappar till den, ser helst att de är innom Sverige ?

2 ) Vad skall man ha för nån mjukvara/spel, kollat lite på maximus arcade men inte fått det och fungera. Följer inte med några spel heller va ?

3 ) Skulle även behöva tips på CAD eller nått annat skiss program som jag kan skissa på min maskin i.

Tackar på för hand och ni som har byggt innan får gärna komma med kloka idéer, ni andra också så klart

På Blocket: http://www.blocket.se/goteborg/X_Arcade_for_2_spelare_inkl_US...
Hittade den då jag sökte eftersom playtrack.com har stängt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Xarcade ska vara bäst, har funnits svenska leverantörer förut så det finns nog nu med.

Sketchup är lättast.
Autocad & Invetor är nog bäst men svårast.

Jag kör oftast med sketchup om jag inte har hela idén klar innan.

Själva idéen med att bygga en egen arkadmaskin är ju att man skall mygga det mesta själv. Så om det inte blir för svårt kommer jag försöka bygga mig även kontroll delen själv

Skall prova med sketchup om en liten stund.
Har för mig att jag använt mig av autocad förut men minns inte när och varför, men skall kolla upp den med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
På Blocket: http://www.blocket.se/goteborg/X_Arcade_for_2_spelare_inkl_US...
Hittade den då jag sökte eftersom playtrack.com har stängt...

Läs vad jag skrev över citatet.

Permalänk

Eller om man vill göra det lätt för sig :

http://www.pryltrend.com/2007/10/commodore-64-plug-n-play-joy...

+ en tjock tv och lite plyfa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atiradeon
Eller om man vill göra det lätt för sig :

http://www.pryltrend.com/2007/10/commodore-64-plug-n-play-joy...

+ en tjock tv och lite plyfa.

Hemmabyggen skall inte vara lätta
Sedan kan jag ju inte spela de spel jag vill med den =( För det är väll inte USB =?

Permalänk

Nej jag håller helt med,det skulle vara väldigt coolt med en dator i monterad.
Så kan du ju använda den som jukebox också.
Du får montera en liten subb i den.

Lycka till,det verkar vara ett väldigt intressant projekt.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
Själva idéen med att bygga en egen arkadmaskin är ju att man skall mygga det mesta själv. Så om det inte blir för svårt kommer jag försöka bygga mig även kontroll delen själv

Jo men jag syftade på att du kunde skaffa X-Arcade parts, alltså knappar, joystick och kontroller kort.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Re: Egen arkad maskin

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
Hej!

Har sett att många på senaste tid har gjort egna arkad maskiner. Så i går kväll blev jag så himla sugen på att göra en egen. Dock kommer jag inte börja förens i sommar med den.

Men har lite frågor...

1 ) Var köper lättast joysticks och knappar till den, ser helst att de är innom Sverige ?

2 ) Vad skall man ha för nån mjukvara/spel, kollat lite på maximus arcade men inte fått det och fungera. Följer inte med några spel heller va ?

3 ) Skulle även behöva tips på CAD eller nått annat skiss program som jag kan skissa på min maskin i.

Tackar på för hand och ni som har byggt innan får gärna komma med kloka idéer, ni andra också så klart

1) http://www.ultimarc.com/ har allt du behöver knappar, jostickar och ipac för att koppla dom till datorn. Engelsk firma

2) Mame är den vanligaste/största arkademulatorn, finns några gratis spel på deras hemsida resten tror jag hamnar under §7

3) Använde rutat kolegieblock och linjal så har inget förslag

http://arcadecontrols.com/arcade.htm har massa exempel på byggen om du behöver inspiration

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Förlåt att man har varit borta ett tag och inte kunnat skriva.
men sitter nu i skolan och väntar på bussen.

ultimarc.com verkar ju vettigt att beställa ifrån, men skulle föredra en svensk sida om någon skulle kunna hitta en sådan. Själv har jag inte gjort det.

Har inte riktigt förstått skillnaden om det är något mellan mame och mame maximus. Fast iof är det inte det jag lagt ned min tid på

Har gjort en rutat-pappers-skiss då de program jag funnit inte varit i min svårighets nivå

Men det jag undrar idag är, vad skall man ha för skärm. Går det bra med en vanlig LCD/TFT eller får man en mycket bättre bild med en "riktig" 27" arkad skärm för 10 pap ? Vet ju om att LCD och troligen TFT har kass betraktingssvinkel, kan det då vara värt att skaffa sig en LED ?

Aja ni får gärna tipsa mig om vad ni tycker vore en vettig investering, kan betala det det kostar men vill inte känna "varför betalade jag det dubbla för 2% extra skärpa (:P)?"

När jag kommer hem kanske jag kan ta och scanna in kolegeblocket.

Permalänk
Medlem

Använd sketchup, du kan göra hela på typ 5-10min.

Köp från utlandet, går oftast skirbra. Tänk på att det är +25% moms.

Skillnaden på "arkad display" och LCD är bara att det ser mer "äkta" ut om man har riktig arkat skärm. Ofta eftersom de flesta arkadspel är till för mongo upplösningar och mysko uppdaterignshastiheter.

Så kör du till en lcd så blir det lite utsmetat, tanka något mame spel och prova på egen skärm. Jag hade kört på LCD.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raxox
Förlåt att man har varit borta ett tag och inte kunnat skriva.
men sitter nu i skolan och väntar på bussen.

ultimarc.com verkar ju vettigt att beställa ifrån, men skulle föredra en svensk sida om någon skulle kunna hitta en sådan. Själv har jag inte gjort det.

Har inte riktigt förstått skillnaden om det är något mellan mame och mame maximus. Fast iof är det inte det jag lagt ned min tid på

Har gjort en rutat-pappers-skiss då de program jag funnit inte varit i min svårighets nivå

Men det jag undrar idag är, vad skall man ha för skärm. Går det bra med en vanlig LCD/TFT eller får man en mycket bättre bild med en "riktig" 27" arkad skärm för 10 pap ? Vet ju om att LCD och troligen TFT har kass betraktingssvinkel, kan det då vara värt att skaffa sig en LED ?

Aja ni får gärna tipsa mig om vad ni tycker vore en vettig investering, kan betala det det kostar men vill inte känna "varför betalade jag det dubbla för 2% extra skärpa (:P)?"

När jag kommer hem kanske jag kan ta och scanna in kolegeblocket.

Problemen med att köra LCD är dels att den har en fast upplösning och arkad maskiner kör med udda och låga upplösningar. Dels att bilden är för skarp, gammla arkadspel är gjorda för att köras på crt skärmar där pixlarna flyter ihop en anning och gör övergångarna mellan pixlarna mjukare.

De flesta emulatorer kan imitera effekten. Varför inte ladda ner någon emulator på din vanliga dator och prova om bilden duger? Ett alternativet till att köpa en riktig arkadskärm är att försöka få tag på en gammla 28" tjocktv med scartingång och köra en vga-rgb konverter.

Om du vill köra fullt ut med en arkadmonitor behöver du antagligen köpa ett specialgrafikkort också eftersom vanliga grafikkort inte klarar av att leverera så låga frekvenser som behövs för en arkadmonitor.

Har aldrig byggt en komplett arkadmaskin utan byggde en 1,5 meters joystick med inbyggd dator. Oftast kört på projektor med composite eller svideo kabel istället för vga elled dvi för att få suddigare bild.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Jag byggde mig en trådlös arkad kontroller till mitt xbox360, knapparna köpte jag från: http://www.arcadeshop.de/

De har massor av bra saker

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro