Totalt spelsystem, stor budget, körklart, köpes våren -10

Permalänk

Totalt spelsystem, stor budget, körklart, köpes våren -10

Ja, jag vet att det skapas en bunt såna här trådar av folk som bara vill fantasidräggla över hårdvara. Jag är dock +35 bast och är på väg att ärva en liten hög med pengar. Så det här är allvarligt menat, trots att det är min 1a post. Spelade boulderdash på vic-20 när det begav sej, tror det är roligare idag. Inköp kommer att ske senare i vår, typ april-maj.
Nåt som suger är att lägga ut en massa pengar för top-of-the-line och bara några år senare bli omkörd av burkar som kostar typ 1/5del. Ok, det är så det är och det går inte att ändra på egentligen. Men man kan ha hårdvara som går att uppgradera någorlunda lätt, så man slipper känna sej som en dinosaur, och kan spela nya spel ett tag till. Ja, jag kommer köpa ett par spelkonsoler med, visst, men det är en annan fråga.
Burk, skärm, högtalare, tgb, mus; alltihopa ska köpas från scratch helt enkelt.
Ffa spelburk, men ska vara bra på annat med.
Stor budget finns iofs, men jag vill inte slösa i onödan. Hur stor? Stor nog. Tex 30lax är inte ett problem alls.
Kapacitet: Vill kunna köra t ex Fallout 3 utan (hårdvaru)problem, samt andra krävande spel.
Klara av 2 skärmar samtidigt. (bild/musik/videoredigering)
HDD's: ska ju ha externa för multimedia (se nedan). Men jag kommer att installera en buttload med olika progs och spel, så ja, mkt utrymme. Och systemet ska ju vara snabbt oxå... och säkert. Kan tänka mej att pejja extra för RAID för både säkert+snabbt. Kom gärna med tips om konfigurering, men kan man be en datorleverantör att fixa det åt en?
Skärmar: Stora, platta, snabba, snygga och bra. Ska helst duga till bildredigering oxå. Två st som sagt.
Ljud: bra ljud, nog för enklare musikarbete. Vete fan om jag vill ha högtalare till 5.1, tycker det är störigt med en massa lösa småhögtalare runt i rummet. Vill jag ha surround när jag spelar så kanske lurar är bättre? Vet ej riktigt där.
Burken måste vara mycket tyst, absolut hatar datorer som låter.
Windows system, trol win7, absolut inte vista.
Tgb, mus. Ska funka både för gaming och allt annat.
Bra lättarbetad case, vill kunna peta lite i den själv vid uppgrad. Utseende dock helt oviktigt, eller snarare så gillar jag inte spejsade moddade cases med krom, fartränder och UVjox. Diskret och nertonat. Att den är bra kvalitet, dämpar ljud och kan göras sval är det viktiga. Fullsizetower är ju fint, på sitt sätt.
Jag pallar inte montera, ställa in, installera, drivrutiner och sånt, har gjort det nog i mitt liv tidigare. Så allt ska köpas från nån som gör det åt mej och gör det bra, med garanti och helst support. "Just work" är det som gäller, pular gör jag nog med mina kompisars knasiga datorer.

En lite speciell grej kommer här:
Vill ha möjlighet att hotswapa 2,5" sata-hdd under gång, ska användas som lagring för musik och film som jag fortfarande kan ta med till polare. Alltså slippa undan att lagra på dvdskivor och sånt tjafs. Finns nån sorts liten docka för 2,5" hdd som man lätt kan byta hdd i och som man kan ta med sej och koppla till usb2 har jag för mej, en sån hade jag tänkt mej för att kunna ta med mej 2,5"orna. I datorn vore det fett om det gick att ha nån inbyggd docka eller dyl för 2,5"hdd, trist att behöva ha extra lösa grejer utanför lådan.
Behövs mer info, fråga nåt? posta.

Permalänk
Medlem

SSD? Raidade diskar är stenålder.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
SSD? Raidade diskar är stenålder.

Hört talas om raidade SSD-enheter?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Hört talas om raidade SSD-enheter?

där har vi hastighet ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

sen har ssd mer begränsad livslängd, färre läs-skrivcykler. Långsammare vid skrivning har jag sett oxå. SSD är inte ointressant, men jag skulle vilja vara säker på var i systemet jag har det, villken sorts data som passar att lagra där och vad som inte passar på ssd. Krypterade enheter t ex känns inte så bra på ssd, eller känslig data som ska kunna wipeas. Swap kan man kanske glömma oxå, visst kommer jag ha mkt ram, men swap har man ju iaf. Ja, jag vill ha en säker dator oxå, glömde specifiera det.
Kommer kanske inte palla full hdd-kryptering på alla enheter, lite nojjig för att det ska fucka vid uppstart nån dag och så ska man pilla med återställa bootsektor och sånt där jox. Har gjort det, inget kul. Men det kommer att finnas krypterade containerfiler och trol helkrypterade enheter, truecrypt då.
Eller ska man satsa på en hdd med hårdvarukryptering kanske? hmm...
edit:men titta...

Permalänk

fått detta föreslaget mej via pm, tycker det ser bra ut.

Citat:

Ja asså hotswap finns i entusiast chassin, som det jag äger t.ex. Mycket smidigt. Just nu har jag plockat ihop delar till en riktigt grym burk, dock kostar den en del men du slipper uppgradera på många år. Priset med OS (Windows 7 Pro) går på sammanlagt 34 961 kr ink montering. Det är mycket pengar (jag vet), men då har du det bästa av det bästa. Man kan dra ner på en del grejer om man vill och ändå ha ruggigt bra prestanda.

Delarna är följande:
Moderkort: Asus Rampage II Extreme
Värsting kort på Asus, stödjer crossfire/sli och upp till 24gig RAM. Även riktigt bra för överklockning om man skulle vilja leka med det i framtiden.

Processor: Intel Core i7 930, 2.80GHz
Intels sprillans nya flaggskepp, den bästa processorn på marknaden just nu.

Minne: Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3-12800 (2 st)
Dominator serien med grym prestanda och riktigt bra kylning. Valde 2 st sådana paket så du kommer va 12gig i ram totalt. Då kommer du aldrig att få lagg, eller att datorn beter sig segt även med massor av program öppnade samtidigt.

Grafikkort: XFX Radeon HD5970 2GB Black Edition
ATi´s flaggskepp, det bästa kortet på marknaden just nu, 2 st gpuer som jobbar ihop och har den bästa prestandan i spel. Men du kan gå ner till 5850-5870 kort ist för att hålla ner kostnaden en aning. 5970 kortet är ett riktigt monster och går på nästan 6000:- så en bra idé vore väl att ta ett 5870 kort ist som ligger runt 4000:- i dagsläget. Du kommer att kunna spela alla spel på absolut högsta utan problem med även det lite billigare kortet.

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
Skall man ha den bästa datorn så skall man även ha det bästa ljudet! Jag tycker att det är många som glömmer bort hur viktigt det är att tänka på hur ljudet skall låta och kör med det integrerade på moderkortet. Skall man bygga en dator och man har lite extra pengar så tycker jag man skall satsa på ett ljudkort som verkligen kan prestera.

Chassi: Corsair Obsidian 800D
Detta lämpar sig mest till vattenkylnings entusiaster men jag kör det och har inte vattenkylning (förutom CPU kylaren som är en hybrid vattenkylning dock).
Kolla denna länken så förstår du varför jag valt det för dig. http://www.youtube.com/watch?v=oX87TPid_po

Cpu kylare: Corsair Cooling Hydro H50
En riktigt bra "vatten kylning" som håller temperaturen nere på din processor samt är mycket tyst. Kan bli ännu tystare om man byter fläkten på den.

Fläktar: Fractal Design 120mm Silent Series (4st)
Du ville ha ett tyst chassi så jag valde dessa fläktar, för att dom är tysta så klart men även riktigt bra, dom flyttar en hel del luft utan att göra väsen. Dessa skall monteras i taket på chassit för utblås (3 av dom), sen skall den sista bytas ut på H50 kylaren för att hålla ner ljudet en aning.

Boot disk: 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA (2st för raid 0)
Dessa diskar som bygger på SSD (Solid State Drive), vill säga inga mekaniska delar utan som består av minneskort kan man säga. Dom gör att laddnings tiden på operativsystemet hålls nere betydligt om man jämför med en vanlig mekanisk disk. Kör man två av dessa i raid 0 så ökar hastigheten och man får ett riktigt snabbt system.

Lagrings disk: 2TB Western Digital Caviar Green S-ATA II
Inte så mycket att säga, 2000gig data borde väl räcka ett tag. Enligt mig gör WD dom bästa mekaniska diskarna just nu. Samsung höll tronen för 2 år sen ungefär men jag tycker man skall köra på WD. Dom är tysta, svala och snabba.

DVD-brännare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
En prisad dvd-brännare som de flesta här på SweC använder. Vill du så kan du alltid köpa dig en Blue ray ist, men dom kostar en del i dagsläget.

Nätaggregat: Corsair HX 1000W 80+
För att driva detta paket så kan det vara en bra grej med mycket kraft. 1000w är väl en aning i överkant. Men skulle det vara så att du lägger till ett gäng hårddiskar etc i framtiden så är det bra att du har kräm att klara av det.

Skärm: Samsung TFT 24" P2450H Rose Black
Mycket bra skärm från välkända samsung, 1920 x 1080 och 2ms samt 70 000:1 i dynamisk kontrast gör att dina spel/filmer och även bildprogram kommer trivas på denna skärm.

Extra:
Byggnation av dator med valfria delar
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
Windows 7 Professional Svensk (eller engelsk om du hellre vill det)

Pris: 34 961 kr Hos Inet.se

Kolla igenom och hör av dig om du har frågor

Mvh
Jon aka IDX

Allt finns på inet.se men inte allt i lager. Inget probem dock då jag inte får tillgång till pengarna förrän en bit in i april troligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barbafant
fått detta föreslaget mej via pm, tycker det ser bra ut.

Allt finns på inet.se men inte allt i lager. Inget probem dock då jag inte får tillgång till pengarna förrän en bit in i april troligen.

5970 för ett tyst system, fabriksöverklockat dessutom? Corsair HX1000? En skärm med TN-panel samt Ljudkort riktat för kids som gillar PrO-SkiLLz-HeaDshOt gamingprylar. Allt detta för 35k? Nej det paketet känns väldigt ogenomtänkt, känns mest att man valt det som är dyrast istället för "bäst lämpat för situationen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
5970 för ett tyst system, fabriksöverklockat dessutom? Corsair HX1000? En skärm med TN-panel samt Ljudkort riktat för kids som gillar PrO-SkiLLz-HeaDshOt gamingprylar. Allt detta för 35k? Nej det paketet känns väldigt ogenomtänkt, känns mest att man valt det som är dyrast istället för "bäst lämpat för situationen".

Alltid trevligt med feedback, gör så att du väljer ut dom delarna som du tycker man borde byta. Så får jag se hur du tycker man borde göra. Och nej jag har inte bara valt det dyraste av det dyraste utan att tänka. Läs vad jag skrivit under varje del innan du gnäller. Men som sagt, feedback är alltid gött att få

Permalänk
Medlem

Jag tror nog TS får tänka om lite. Prestandadator och tysthet går inte riktigt hand i hand, om du inte ska köra på vattenkylning? Köra på luft med highend prylar idag är rena självmord för öronen :).

Sen när det gäller skärmar vet jag inte vad för budget du har på den fronten men 2 sånna skulle inte sitta helt fel http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896 .

När det gäller burken så klarar du dig rätt så långt med core i7 som du klockar till ~4GHz samt ett eller två 5870 kort.

Chassieval är personligt men http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351258 är stort, relativt tyst och rymmer massa bra grejer :D.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Osäker på nätdelen. Verkar vara tystare än Corsairs.

Du kan i alla fall utgå från mitt paket. Kan behövas en del justeringar.

EDIT: Kanske kan vara bättre med ett moderkort med SATA 6,0 och USB 3.0. > https://www.inet.se/artikel/1901811/gigabyte-ga-x58a-ud5

EDIT2: Du kanske inte ville ha råd och tips på ett paket?
Och kringutrustning är jag inte speciellt bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
http://i49.tinypic.com/34xkjua.jpg

Osäker på nätdelen. Verkar vara tystare än Corsairs.

Du kan i alla fall utgå från mitt paket. Kan behövas en del justeringar.

EDIT: Kanske kan vara bättre med ett moderkort med SATA 6,0 och USB 3.0. > https://www.inet.se/artikel/1901811/gigabyte-ga-x58a-ud5

EDIT2: Du kanske inte ville ha råd och tips på ett paket?
Och kringutrustning är jag inte speciellt bra på.

Tyst var det? Då är Be-Quiet det enda rätta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle kunna hjälpa dig med ljud-delen.
Hur stora högtalare kan du tänka dig? Golvare? Stativare?
Hur mycket pengar vill du lägga?
2.0? 2.1?

Dock så far jag till Åre i 5 dagar snart :S

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

komplett säljer en dator för 44 lappar, där kan du ändra det som är i den så den bli enu bättre, det blir ca 65 tusen kr

Visa signatur

i7 860 ram 4GB 1333 HDD 150 raptor 2st 640 gb XFX5850 Black

H50 kylare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde5
komplett säljer en dator för 44 lappar, där kan du ändra det som är i den så den bli enu bättre, det blir ca 65 tusen kr

ljudanlägning kan du köpa på hifi 7.1 kefa går på en hundra tusen kr men bra ljud

Visa signatur

i7 860 ram 4GB 1333 HDD 150 raptor 2st 640 gb XFX5850 Black

H50 kylare

Permalänk

Mitt råd till dig är att vänta med förslagen.

Intel kommer i slutet av Mars presentera sin nya 6-kärniga processor och priset på den uppskattas till mellan 7-8k.

Sen så kommer Nvidia ut med sin nya grafikkortskrets Fermi (G100). Den ska vara något utöver det vanliga.

Grafikkorten som kommer heter GTX 460/480 och om specificationerna på kortet stämmer, så är det någonting för dig.

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Jag tror nog TS får tänka om lite. Prestandadator och tysthet går inte riktigt hand i hand, om du inte ska köra på vattenkylning? Köra på luft med highend prylar idag är rena självmord för öronen :).

Sen när det gäller skärmar vet jag inte vad för budget du har på den fronten men 2 sånna skulle inte sitta helt fel http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896 .

När det gäller burken så klarar du dig rätt så långt med core i7 som du klockar till ~4GHz samt ett eller två 5870 kort.

Chassieval är personligt men http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=351258 är stort, relativt tyst och rymmer massa bra grejer :D.

Angående att high-end komponenter låter en massa håller jag inte med om, förutom t.ex 5970 när det pushas till 100% och fläkten börjar låta en del. Men köper han t.ex 5850-5870 ist och inte sitter och pushar grafikkortet till max så är inte ljudnivån så farlig.

Angående skärmen så håller jag med om att Dell sharp e najs, men priset är ruggigt högt, tror han klarar sig med en TN panel för sitt ändamål. Det är min uppfattning iaf.

Chassit du valt är bra men jag håller starkt fast vid Obsidian 800D. Byter han fläkten på på H50 till fractal 120mm samt 3 st fractal 120mm i toppen av lådan så kommer systemet att hållas kallt, vara snyggt och framför allt tyst. Och sen är det framför allt framtidssäkert, är som jag säger en bra investering ^^

Edit: Och obsidian 800D har hot swap som han ville ha dessutom

Permalänk
Medlem

Borde han inte ta Dell 2209WA eller vad den heter? E-IPS panel. Kostar runt 2500 på Dustin.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Mitt råd till dig är att vänta med förslagen.

Intel kommer i slutet av Mars presentera sin nya 6-kärniga processor och priset på den uppskattas till mellan 7-8k.

Sen så kommer Nvidia ut med sin nya grafikkortskrets Fermi (G100). Den ska vara något utöver det vanliga.

Grafikkorten som kommer heter GTX460/480 och om specificationerna på kortet stämmer, så är det någonting för dig.

Mvh AP

Håller med dig om framför allt grafikkorts delen. Kan vara en mycket bra idé att vänta tills Fermi kommer den 26:e och se hur Nvidias nya serie är i jämförelse med ATi. Han kommer ju ha tid att ändra sig med tanke på att inköpet skall ske nångång i april dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barbafant
fått detta föreslaget mej via pm, tycker det ser bra ut.

Allt finns på inet.se men inte allt i lager. Inget probem dock då jag inte får tillgång till pengarna förrän en bit in i april troligen.

Tycker det verkar vara ett ganska vettigt system, skulle dock vela göra några ändringar:
XFX Radeon HD 5870 1GB XXX istället för 5970 kortet.
Ta hellre i1 st SSD och använd den som systemdisk och 2 st raidade 1TB Western Digital Caviar Black SATA II diskar som program disk.
1 st Corsair HX 750W räcker gott och väl, även om du skulle köpa 2 grafik kort och köra crossfire, vill du trots allt ha ett större, köp ett 850W: are istället.

Har inte kollat på moder kort och övriga komponenter, men antar de är ok.
Finns inggen anledning att bränna så mycket pengar på ett 5970 kort, och om du trots allt vill ha ett sådant kort, fundera på ett http://www.sweclockers.com/nyhet/10687-asus_ares_lever_pa_ceb... kort, men personligen tycker jag det är overkill, bättre att uppgradera grafik kortet om 1-2 år igen, ett 5870 kort lär räcka tills dess.

Permalänk
Medlem

Okej innan det spårar ur här, här är mitt förslag:
inet:

dustin:

Kommentarer på detta paket:
*Fokus har lagts på ljudnivå och prestanda istället för att spara pengar, notera den dyra SSDn mm.

*Ljudkortet är för 2 kanaler, har inbyggd förstärkare och är grymt bra för musik i framförallt hörlurar. Ska du se mkt på film med surroundsystem välj istället ett Asus Xonar D2 för 7.1 och 5.1 upplevelse.

*12GB RAM tillsammans med stor SSD, 12GB RAM för att slippa växlingsfil och SSD för att det går oerhört snabbt, 160GB istället för 80GB för installation av spel mm. Ej raid pga då tappar man TRIM.

*5870 då 5970 är lite för extremt imho, 2000kr extra känns omotiverat då 5870 har absolut inga problem med de senaste spelen. 5970 är dessutom törstigare/varmare/bullrigare whatnot. Glöm inte att nVidia snart lanserar Fermi(slutet på mars) och då ser prisbilden helt annorlunda ut på grafikkort.

*CPU kylaren är av vattentyp och blåser ej på närliggande komponenter som en luftkylare gör. Därav de tre extra fläktarna för montering i taket på chassit. Vill du istället använda en luftkylare (tex NH-D14) får du byta till minnen utan kylflänsar för att den ska få plats mm. Osäker på vilket som är tystast(har läst om flera H50 med missljud här på SweC).

*2 skärmar med IPS-panel istället för TN-panel, bättre färg- och ljusåtergivning , vid fotoredigering en klar fördel. Osäker om det finns en bra 24" IPS skärm istället, dessa är "bara" 22":D, kanske köra på 1 stor istället?

*HX850 nätagg istället för 1000Wattarn då 850in är nyare och inte "2-i-1" som 1000wattarn är. 850W för vid framtida eventuell CF-config slipper nätagget "kämpa" och du får ett tystare nätagg vid spelande.

Permalänk
Medlem

Allt på luft låter, spelar ingen roll, frågan är hur kännslig man är. Som jag sa tidigare, högprestanda och ljudnivån (tyst) går inte ihop speciellt inte om man ska klocka.

När det gäller skärmval så håller jag inte med, du kanske har missat hans krav "Skärmar: Stora, platta, snabba, snygga och bra. Ska helst duga till bildredigering oxå. Två st som sagt." . TN duger inte till bildredigering, jag kan gå så långt som att säga att TN dger inte till nått men det är bara min åsikt. I den budgeten tycker jag man ska unna sig en riktigt fin skräm, iaf en Dell u2711 om inte två.

När det gäller chassie så är det smaksak, du tycker 800D jag tycker atcs 840. Ingen av oss har rätt eller hur? Sen får du gära definiera framtidssäkert? baserat på vad?

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Angående att high-end komponenter låter en massa håller jag inte med om, förutom t.ex 5970 när det pushas till 100% och fläkten börjar låta en del. Men köper han t.ex 5850-5870 ist och inte sitter och pushar grafikkortet till max så är inte ljudnivån så farlig.

Angående skärmen så håller jag med om att Dell sharp e najs, men priset är ruggigt högt, tror han klarar sig med en TN panel för sitt ändamål. Det är min uppfattning iaf.

Chassit du valt är bra men jag håller starkt fast vid Obsidian 800D. Byter han fläkten på på H50 till fractal 120mm samt 3 st fractal 120mm i toppen av lådan så kommer systemet att hållas kallt, vara snyggt och framför allt tyst. Och sen är det framför allt framtidssäkert, är som jag säger en bra investering ^^

Edit: Och obsidian 800D har hot swap som han ville ha dessutom

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Chassi: Ljud-moddat Corsair obsidian 800D

Moderkort: EVGA X58 Classified 4-Way SLI

Processor: Intel i7 980X 3.36GHz (Gulftown) sexkärnig.

Processorkylare: Corsair H50

Minne: 12GB OCZ Blade Series DDR3 PC17000/2133MHz CL9 3x2GB

Grafikkort: 4st Nvidia GTX 480 1536MB GDDR5

Kontrollerkort: 2st USB 3.0 och 2st SATA III 6.0Gbit/s

Hårddiskar: 1st SSD Intel X25-M G2 SATA 160GB | för OS och Spel |

1st Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III 2TB | för lagring |

Portabel hårddisk: 1st SSD Intel X25-M G2 SATA 160GB

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion

Ljudsystem: Logitech Z-5500 5:1-500W

Skärmar: 2st DELL 3008WFP ULTRASHARP 30" WIDE TFT TCO-99 BLACK
IPS-panel, 2560x1600 upplösning, HDMI & Displayport

Sådär grabbar och tjejer, nu har jag lagt ribban-"högt"

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Grafikkort: 4st Nvidia GTX 480 1536MB GDDR5

galet antar att minst 1 är dedikerat för PhysX då

En OT fråga: Du använder luftkylning för CPUn i din sign, av vilken anledning valde du NH-D14 över H50? Sitter själv och velar fram och tillbaks vilken man ska välja

Permalänk

F'låt mig, jag spårade ur

Jag ska byta till en H50.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.242803/corsair-h50

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

chassit blir obsidian pga hotswap, sorry Kixer men det är lite oslagbart. Däremot vart jag lite intresserad av skärmen du peka på. Verkar inte finnas på inet.se (hittar inga dell alls!) men just bildskärm, högtalare, tgb o mus är ju sånt som jag kan köpa på andra ställen än burken i sej. Dock riktigt dyr (1100 USD), kommer att ha råd men ändå... Låt oss sätta en övre total prislapp för hela systemet på runt 50 lax, mer än så så kommer mina kompisar lyncha mej. Ytterligare en orsak att allt ska se diskret ut antar jag
Ali3nPredator: Ljudmoddat obsidian, förklara gärna mer. Åter, jag vill inte modda eller knåpa själv, men jag kan lugnt betala ett företag för det. Men helst samma som jag köper burken av och som monterar och installerar.
Vad gäller vattenkylning så är ett färdigt inkapslat system som H50 ungefär så långt som jag vill gå, jag vill verkligen inte pilla själv med sånt alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Mitt råd till dig är att vänta med förslagen. Intel kommer i slutet av Mars presentera sin nya 6-kärniga processor och priset på den uppskattas till mellan 7-8k. Sen så kommer Nvidia ut med sin nya grafikkortskrets Fermi (G100). Den ska vara något utöver det vanliga. Grafikkorten som kommer heter GTX 460/480 och om specificationerna på kortet stämmer, så är det någonting för dig. Mvh AP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Håller med dig om framför allt grafikkorts delen. Kan vara en mycket bra idé att vänta tills Fermi kommer den 26:e och se hur Nvidias nya serie är i jämförelse med ATi. Han kommer ju ha tid att ändra sig med tanke på att inköpet skall ske nångång i april dessutom.

Ja, iofs sant, kanske borde ta det lugnt tills början av april iofs, jag lägger ju inte beställningen förrän jag har pengarna på mitt konto. Hade jag varit lite flinkare med mobilkameran i tisdags hade jag kunnat lägga upp en bild här av ett bankfack med feta buntar av 500lappar i, om nån nu skulle ha oroat sej över att jag bara lurar med er på dagdrömmar
Såklart sant att högprestanda->värme<>tyst. Och jag behöver ju inte absolut-maximi-über-NSA-prestanda heller. Jag vill kunna spela feta spel på stor skärm med hög upplösning och mkt detaljer. Iofs är det kanske det nåt av det mest prestandakrävande man kan göra
Men för att göra en sak klar, tysthet är lite viktigare än prestanda. Förvisso är spel just det tillfället av datoranvändning då lite datorsurr antagligen stör mindre, och ljudet brukar ju följa belastningen. Så jag kanske kan säga så här att vid normalt kontorsarbete och filmtittande så vill jag ha datorn riktigt tyst, medans jag kan ta lite svagt ljud vid prestandaspelande. Gissar att det blir svårare om jag skulle börja köra filmredigering, då vill man väl ha det riktigt tyst samtidigt som man belastar burken en del.
Jag kan (och har redan) suttit och skummat recensioner på komponenter, men nånstans måste jag inse min begränsning: jag kan inte bedöma allt detta. Därför är jag här och ber er om hjälp. Jag blir tacksam när ni argumenterar för varför det ena är bättre än det andra, vad som är bättre och hur. Det gör det intressantare och lättare att ta ställning till. Och så blir tråden intressantare för andra oxå gissar jag!
Och jag vill bara säga igen, jag kommer att lyssna på er och det ni föreslår här och argumenterar för kommer att leda till en fet j-a dator och jag kommer inte att köra MSröj på den.
kudos

Permalänk

Det finns ljuddämpningskit som lätt appliceras med självhäftande baksida.

Jag förstår att det är omöjligt, att ta till sig så här mycket information på en gång.

Jag tycker du ska vänta till slutet Mars, med att göra resten av ditt val av datorkomponenter.

Du vet ju redan vilket chassi och processorkylning du vill ha. I slutet av Mars, så kan du skapa en ny tråd. Då kommer vi att hjälpa dig på dina villkor och som du vill ha det.

Som jag sa tidigare att vänta på i7 980X och GTX 460/480 kommer att vara värt det.

http://www.inet.se/artikel/8500207/be-quiet-ljuddampningskit-...

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Klart han ska ha ett 5970 med den budgeten... Jag kan inte maxa Bad Company 2 med mitt 5970 och en i7 920 på 4ghz (och då menar jag max inställningar med 4-8 AA) med över 50-60 FPS. Sänker jag till 2AA ligger spelet och tugagr i runt 100fps :P. Tror knappast ett 5870 är i de nivåerna, och ljudnivå ligger fläkten och snurrar i ca60%.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Klart han ska ha ett 5970 med den budgeten... Jag kan inte maxa Bad Company 2 med mitt 5970 och en i7 920 på 4ghz (och då menar jag max inställningar med 4-8 AA) med över 50-60 FPS. Sänker jag till 2AA ligger spelet och tugagr i runt 100fps :P. Tror knappast ett 5870 är i de nivåerna, och ljudnivå ligger fläkten och snurrar i ca60%.

Får jag bara fråga vad du gjort med din burk om du får så kass fps med din setup? Jag kör dubbla (budget, dock överklockade) 5770 i CF och jag pushar Bad Company på högsta med 4x AA och 1080p med en fps på ca 80 i medel.

Din setup är ju aningen vassare, skumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Chassi: Ljud-moddat Corsair obsidian 800D

Moderkort: EVGA X58 Classified 4-Way SLI

Processor: Intel i7 980X 3.36GHz (Gulftown) sexkärnig.

Processorkylare: Corsair H50

Minne: 12GB OCZ Blade Series DDR3 PC17000/2133MHz CL9 3x2GB

Grafikkort: 4st Nvidia GTX 480 1536MB GDDR5

Kontrollerkort: 2st USB 3.0 och 2st SATA III 6.0Gbit/s

Hårddiskar: 1st SSD Intel X25-M G2 SATA 160GB | för OS och Spel |

1st Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III 2TB | för lagring |

Portabel hårddisk: 1st SSD Intel X25-M G2 SATA 160GB

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion

Ljudsystem: Logitech Z-5500 5:1-500W

Skärmar: 2st DELL 3008WFP ULTRASHARP 30" WIDE TFT TCO-99 BLACK
IPS-panel, 2560x1600 upplösning, HDMI & Displayport

Sådär grabbar och tjejer, nu har jag lagt ribban-"högt"

//AP

Vad hade du tänkt han skulle driva alltihop med
Jag föreslårett Enermax Revolution 85+ 1250W, precis som jag gjorde i en annan tråd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Stort tack för alla förslag och råd än så länge. Som sagts tidigare så äska jag vänta tills pengar är i hand dvs mitten-slutet av april, då det hinner komma nya processorer och grafikkort tills dess. I viss mån kanske detta påverkar val av moderkort oxå.
Case (obsidian pga hotswap) och cpy-kylning (Corsair h50) är i princip spikat. Två interna diskar, en ssd (trol 1st SSD Intel X25-M G2 SATA 160GB) för system och prg, en stor hdd för lagring.
Ljudkort är fortfarande en aning oklart, har fått lite olika förslag och bör tänka över mina behov inser jag. Nätdel är väl lite oklart ännu, hur mkt kräm behöver jag egentligen, med tanke på å ena sidan tysthet å andra sidan kapacitet. RAM blir typ 12 GB, har fått två olika förslag än så länge.
Skärmar har jag fått typ fyra förslag om. Känner nog att moderkort kan vara en av de lite knepiga och roliga grejerna att fundera över.
Har svajat en del om prisramar (30-55k kr) och kan förtydliga lite då. Siffran 55k är ju inkl skärmar och alla kringutr. Så jag reviderar detta ngt till: 30k kr för burken utan nån kringutr, sen tillkommer 2 st skärmar för totalt max 20k kr. Övrig kringutr räknar jag inte in, högtalare kan väl kosta en eller två tusen som mest.
Maxbeloppen är just max, inte mål. Det är inte förbjudet att komma med billigare förslag, att bränna pengar är inte ett självändamål i sej för mej, även om jag har råd.
Jag tar fortfarande tacksamt emot förslag, åsikter och så, och jag kommer att läsa in mej lite. Dock så har jag väldigt mycket att stå i just nu med begravning och bouppteckning mm, så allt går lite långsamt.
MVH b_f