Virtuellt minne - Växlingsfil?

Permalänk
Medlem

Virtuellt minne - Växlingsfil?

Tjena! Har någon enkel fråga ang. växlingsfilerna som jag tror det kallas. Kör nu en laptop med W7 och 3gb ram. Vad ska jag nu använda för inställning, finns tre alternativ:

- Egen storlek
- Storleken bestäms av Windows
- Ingen växlingsfil

Om jag nu ska ha "egen storlek" ska jag då ha den rekommenderade som står lite längre ner? Ändrade den igår från "storleken bestäms av windows" till 4605 mb som stod som rekommenderad. Är inte säker men känns som att Bad Company 2 flöt något bättre då.

Permalänk

Re: Virtuellt minne - Växlingsfil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.ryhage
Tjena! Har någon enkel fråga ang. växlingsfilerna som jag tror det kallas. Kör nu en laptop med W7 och 3gb ram. Vad ska jag nu använda för inställning, finns tre alternativ:

- Egen storlek
- Storleken bestäms av Windows
- Ingen växlingsfil

Om jag nu ska ha "egen storlek" ska jag då ha den rekommenderade som står lite längre ner? Ändrade den igår från "storleken bestäms av windows" till 4605 mb som stod som rekommenderad. Är inte säker men känns som att Bad Company 2 flöt något bättre då.

Finns massor av trådar med frågor om växlingsfilen, fast du kanske vill ha ett "personligt" svar. Tror inte det spelar så stor roll vad man ställer in den på faktiskt, men att ha en fast storlek på den ska väl minska fragmentering av växlingsfilen. Till exempel att man sätter initial size på 4096 MB, och samma värde på maximum size. Att skippa växlingsfil rekommenderas däremot inte.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Virtuellt minne - Växlingsfil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Finns massor av trådar med frågor om växlingsfilen, fast du kanske vill ha ett "personligt" svar. Tror inte det spelar så stor roll vad man ställer in den på faktiskt, men att ha en fast storlek på den ska väl minska fragmentering av växlingsfilen. Till exempel att man sätter initial size på 4096 MB, och samma värde på maximum size. Att skippa växlingsfil rekommenderas däremot inte.

Okej! jag är inte jätte duktigt på detta, vet knappt vad en växlingsfil är men tror jag förstod att jag skulle välja en fast. Men menar du att jag ska skriva 4096 på både ursprunglig och maximal. Isf vad betyder "rekommenderad" som det står lite längre ned, där står det för mig iaf 4605. Har ju annars läst i flera andra sådana här trådar där de säger att 1500 brukar passa det flesta.

Tack på förhand!

Permalänk

Re: Re: Re: Virtuellt minne - Växlingsfil?

Citat:

Okej! jag är inte jätte duktigt på detta, vet knappt vad en växlingsfil är men tror jag förstod att jag skulle välja en fast. Men menar du att jag ska skriva 4096 på både ursprunglig och maximal. Isf vad betyder "rekommenderad" som det står lite längre ned, där står det för mig iaf 4605. Har ju annars läst i flera andra sådana här trådar där de säger att 1500 brukar passa det flesta.

Tack på förhand!

Alltså, växlingsfil (eller virtuellt minne) är ju bra att ha ifall det fysiska minnet skulle ta slut. Det där med rekommendationen är väl en gammal "regel" som var något i stil med "ha 2-3 gånger så stor växlingsfil som du har i RAM-minne". Vet inte om det gäller längre med tanke på hur mycket mer fysiskt minne vi faktiskt har i datorerna idag. Så det där med att 1500 MB räcker för det flesta skulle jag kunna tänka mig stämmer ganska så väl på en normal användare.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

För en normal användare så använd - Storleken bestäms av Windows så behöver du inte fundera mera på det.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag ska alltså köra på "Storleken bestäms av windows".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
För en normal användare så använd - Storleken bestäms av Windows så behöver du inte fundera mera på det.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk

Vet inte om det har betydelse nuförtiden, men för ett par år sen så tjänade man lite i prestanda på att ha fast storlek för att det tog viss tid och prestanda för systemet att ändra storlek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Vet inte om det har betydelse nuförtiden, men för ett par år sen så tjänade man lite i prestanda på att ha fast storlek för att det tog viss tid och prestanda för systemet att ändra storlek

Okej, men vad ska den fasta stå på isf 1500mb?

Permalänk
Hedersmedlem

4605 kommer nog av att windows själv brukar ta RAM * 1,5.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Så 1500mb växlingsfil borde vara det ultimata för min data? Inte "Storleken bestäms av Windows"?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Så 1500mb växlingsfil borde vara det ultimata för min data? Inte "Storleken bestäms av Windows"?

Jag har 8 GiB RAM, 12 GiB för en växlingsfil tycker jag är för saftigt.
Förut så testade jag hur mycket av växlingsfilen som användes (kan göras med perfmon.exe).
Nu när jag testar visar den 99,999% men det är något annat knas på den, för jag har över 3 GiB tillgängligt RAM och växlingsfilen får växa om den vill, vilket den inte gör från de 512 MiB jag satt. Kanske för jag har en ramdisk som det är något knas på det.

Sätt växlingsfilen till något rätt så högt minimumvärde.
Perfmon.exe -> rensa ut standardräknarna och lägg till %usage och %usage peak under "Paging File". Om de inte visar 99,999% direkt (knas) så kör sen spelet och använd datorn allmänt så mycket du kan. Efteråt tittar du på peak % och räknar ut hur mycket utrymme det var och sätter minimum en bit över det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag har 8 GiB RAM, 12 GiB för en växlingsfil tycker jag är för saftigt.
Förut så testade jag hur mycket av växlingsfilen som användes (kan göras med perfmon.exe).
Nu när jag testar visar den 99,999% men det är något annat knas på den, för jag har över 3 GiB tillgängligt RAM och växlingsfilen får växa om den vill, vilket den inte gör från de 512 MiB jag satt. Kanske för jag har en ramdisk som det är något knas på det.

Sätt växlingsfilen till något rätt så högt minimumvärde.
Perfmon.exe -> rensa ut standardräknarna och lägg till %usage och %usage peak under "Paging File". Om de inte visar 99,999% direkt (knas) så kör sen spelet och använd datorn allmänt så mycket du kan. Efteråt tittar du på peak % och räknar ut hur mycket utrymme det var och sätter minimum en bit över det.

Okej, är som sagt ganska efterbliven vad gäller detta. Vill bara veta ungefär vad du skulle rekommendera. Jag behöver ju inte precis spara på storleken för jag har tom en hel hårdisk på 160gb som inte ens används, detta har kanske dock inte med detta att göra? Men tycker du att jag ska sätta den på 1500 så gör jag det. Ska jag isf sätta både Maximum och Ursprunglig på 1500?

Permalänk
Medlem

det vore bra att ha en pagefile på en extern disk ja, det blir ju lite snabbare, hur mycket minne har du? kör på automatiskt / låt windows bestämma, det fungerar ju bra så.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
det vore bra att ha en pagefile på en extern disk ja, det blir ju lite snabbare, hur mycket minne har du? kör på automatiskt / låt windows bestämma, det fungerar ju bra så.

Jag har en hårdisk som är partitionerad i 2 st, på C används typ 60 av 120gb och på D används inget, där har jag ca 130 gb. Det är nu jag undrar om det är någon nackdel att ha en stor växlingsfil eller är det bara att det tar plats från hårddisken? Isf kan jag ju ha en stor eftersom att inte mycket används.

Permalänk
Medlem

Eller så stänger du av den helt och låter den vara avstängd tills dess att windows talar om för dig att du håller på att få slut på ledigt minne, då kan du sätta den till 1500-2000 och lira vidare med minsta möjliga arbete. Det funkar också, har kört så i ett par år nu. Tycker inte man behöver tröska på hårddisken i onödan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Okej, men är det bara det som är nackdelen med stor växlingsfil? Att den tar plats?

Okej, men annars sätter jag den på 1500mb, ska jag skriva det på båda "Maximal" och "Ursprunglig"

Permalänk

Ja det är bara det som är nackdelen. OCH ja , skriv samma värden i båda.