Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Hur har du sett den?
Filmen har ju inte haft bio premiär i Sverige än och den är inte ute på DVD.

Det här med att spela dum är ett grepp som verkligen känns fräscht. Med fräscht menar jag att det är jämförbart med ett par gamla kalsonger som man hittar bakom ett element när man städar herrarnas omklädningsrum i en nedlagd simhall, de har säkert legat där i 10 år. Kalsongerna har fartränder.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

New Moon - Den va inte speciellt bra

Superbad - Helt okej

Lost in Translation(dock för någon vecka sedan) - Detta är en av mina absoluta favorit filmer, tycker den e skit bra

Permalänk

Sophie Scholl- Helt klart sevärd.
Sophie och hennes bror är en del av den tyska motståndsrörelsen och blir angivna när de sprider flygblad på universitetet...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

"Eleganten Från Vidderna" 9/10 en dokumentär om eddie meduza.

Blev förvånad över innehållet i denna dokumentär, den var rätt mörk. Vågar säga att detta är nog den bästa svenska filmen 2010

ett måste!

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Fantastic Mr. Fox

2/10

http://www.imdb.com/title/tt0432283/

Jag kan börja med att säga varför jag ens gav den här filmen 2 utav 10, den var relativt snyggt animerad (eller vad man kallar det) och jag skrockade lite lätt en eller två gånger.
Jag förstår att jag inte tillhör filmens målgrupp, det vill säga kristna medelklassungar från USA som med stor sannolikhet har downs syndrom men jag har aldrig haft ett problem med att ta en film för vad den är och uppskatta den för det.
Jag kan bara anta att de försökte sig på någon form av torr humor, här misslyckades de emellertid totalt, de missade helt enkelt humorn och vad som är kvar är något som knappt kan klassas som skämt.
Jag kan utan att överdriva hävda att det här var den minst spännande filmen jag har sett i hela mitt liv och om det hade varit mitt val så hade vi inte fortsatt titta efter de första 10 minuterna.
Det finns många stora namn med i filmen, många stooora kändisar som säkerligen inte har varit billiga att hyra in men röstskådespeleriet är tamigfan helt jävla BRUTALT dåligt.
Det fanns ingenting under filmens gång som kan klassas som i närheten av gripande, den var bara så satans intetsägande och tunn.
Den enda förklaringen jag kan komma fram till angående varför filmen har ett så pass bra betyg på IMDB är att filmbolaget har betalat en massa människor för att ge den ett bra betyg.
Ja antingen det eller så är merparten av de sisådär 13 000 som för tillfället har röstat helt jävla efterblivna.
Det finns bara en anledning till att se Fantastic Mr. Fox och det är för att kunna säga att man redan är 2010 har sett den sämsta filmen det här millenniet.

Permalänk
Medlem

Awakenings - 8.5/10

Mycket bra! rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Fantastic Mr. Fox

8,5/10

Den fantastiska räven är vacker att se på, bra stop-motion film är alltid en fröjd för ögat och man kan inte låta bli att imponeras av det arbete som lagts ner på varje rörelse. Många kommer säkerligen avfärda filmen som en barnfilm, främst på grund av den teknik som har använts och hur den har marknadsförts, men jag tycker att Wes Anderson har lyckats med en sådan kvalité som man ofta ser i Pixars filmer (ex The Incredibles), Fantastic Mr. Fox har något för alla åldrar.

Humor i Fantastic Mr. Fox kan beskrivas som obesvärad, filmen är rolig utan att försöka för hårt. Humorn levereras helt klart på det bästa sättet, den är inte för uppenbar och man kan behöva tänka lite innan vissa bitar av humor kommer fram. Röstskådespelarna är det inte något fel på heller, Clooney gör sig mycket bra som Mr. Fox och levererar en solid prestation (bättre än den senaset besvikelsen Up in the Air). Bill Murray (som grävlingen) och Meryl Streep (som Mrs. Fox), för att nämna några fler, gör även de mycket tillfredsställande röster.

Fantastic Mr. Fox kan vara en av 2010s bästa filmer och jag hoppas på mer liknande från Anderson. Fast jag är säker på att året kommer bjuda på fler överraskningar i filmväg, även om Fantastic Mr. Fox ej överraskade i den meningen, inte för ett fan av Andersons tidigare verk (Rushmore, The Darjeeling Limited).

- - - - - - - -

Apspektakel: En fördel för stämningen i forumet vore om du istället för att gå till angrepp på personer kunde sakligt förklara vad det var som var en besvikelse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Fantastic Mr. Fox

Apspektakel: En fördel för stämningen i forumet vore om du istället för att gå till angrepp på personer kunde sakligt förklara vad det var som var en besvikelse.

Det gjorde jag väl?
Givet att vissa delar av inlägget var lite väl men överlag tycker jag att jag förde fram min kritik ganska så bra.
Det är dock intressant att vi kan ha så vitt skilda åsikter angående filmen.
Jag håller som sagt med om att animationen (eller vad man vill kalla det) var bra och jag har som sagt inga problem med att njuta av en familjefilm men Fantastic Mr. Fox tyckte jag kändes väldigt "plastig" och platt.
Röstskådespeleriet kändes som tidigare nämnt väldigt oengagerat.
Jag fick aldrig känslan av att de levde sig in i rollerna utan det kändes mer som att de bara läste ett manus rakt av utan känsla.
Jag kände igen Clooney's röst, men jag blev jävligt förvånad när jag såg pass många kända namn i eftertexterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel

Det finns bara en anledning till att se Fantastic Mr. Fox och det är för att kunna säga att man redan är 2010 har sett den sämsta filmen det här millenniet.

Vilken sorts film skulle i sådana fall få 1/10 av dig?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Vilken sorts film skulle i sådana fall få 1/10 av dig?

Svårt att säga.
Man får ju som sagt ta en film för vad den är.
Ett av mina favoritexempel är Doom som när den kom ut fick ganska så hård kritik. Doom tyckte jag gjorde vad den skulle göra, det var inget mästerverk som kommer att kommas ihåg i alla tider men den var väl vad man kunde förvänta sig av en film som baserades på det spelet, hjärndöd action och det levererade den trots allt.

Sen så finns där filmer som jag har stängt av efter 10 minuter för att de har varit så dåliga men där finns det oftast en förklaring, budgeten bestod av pizza och öl och erfarenheten hos skådespelarna och regissören var antagligen låg eller obefintlig. Sådant kan jag ha överseende med.

Men om en film helt enkelt inte har någonting att skylla på som i fallet med Fantastic Mr. Fox så får den det betyg som den förtjänar.
Att den har 8.x på IMDB är för mig ofattbart.

Edit:
Något som jag tyckte var helt jävla sanslöst var hur de skulle använda "cuss" i var och varannan mening istället för en svordom.
Jag kan medge att jag skrattade lite åt "cluster cuss" men det var enormt tjatigt.
Jag bryr mig inte om ifall de svär i en film eller ej, men det här med cuss var uppenbarligen menat som något roligt men när man hörde det för femtioelfte gången så var det lika spännande som att höra någon säga frack i den fjärde säsongen av Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Edit:
Något som jag tyckte var helt jävla sanslöst var hur de skulle använda "cuss" i var och varannan mening istället för en svordom.
Jag kan medge att jag skrattade lite åt "cluster cuss" men det var enormt tjatigt.
Jag bryr mig inte om ifall de svär i en film eller ej, men det här med cuss var uppenbarligen menat som något roligt men när man hörde det för femtioelfte gången så var det lika spännande som att höra någon säga frack i den fjärde säsongen av Battlestar Galactica.

Det är en film riktad mot barn först och främst, men har som alla bra barnfilmer även delar som vuxna kan skratta åt som kanske inte barnen förstår. För att hålla nere åldersgränsen så svär dom inte då givetvis. Utan gör ett skämt av det istället.

Personligen tyckte filmen var rätt charmig lite i samma stil som wallace and gromit är charmiga. Det enda jag störde mig på var att pälsen ändrades hela tiden under animationen men det är ju en del av problemet man har med stopmotion så det får man ta för vad det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Det är en film riktad mot barn först och främst, men har som alla bra barnfilmer även delar som vuxna kan skratta åt som kanske inte barnen förstår. För att hålla nere åldersgränsen så svär dom inte då givetvis. Utan gör ett skämt av det istället.

Det förstår jag med och det är inte bristen på riktiga svordomar som jag är kritisk mot utan snarare att de tvingar in det där satans "cuss" överallt. De hade utan problem kunnat ersätta svordomarna med mer varierade "mildare" ord som fyller samma funktion som en svordom men inte är en eller rent av strunta i att ha svordomssubstitut helt och formulera om meningen istället.
T.ex "JÄVLA SKIIIIIIIIIT!!!" hade kunnat vara "Järnspikar!!!", fast med engelska motsvarigheter då.
Det blev tjatigt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

"Ninja Assassin". Inte så bra dialog, inte världens bästa handling efter de första 20 minutrarna, men rätt OK ändå. Påminner lite vagt om 300.
Massvis med splaffljud.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crase
Blade: Trinity

För mycket machostuk, för mycket lullulleffekter och för lite handling. Överdrivet löjlig på sina ställen. Allt precis enligt mina förväntningar.

Men för att gå till det positiva. Jessica Biel; ger orden vacker, snygg, sexig, söt en ny mening. Om man som jag, gillar hennes utseende, bör man inte ha något emot att se filmen för den sakens skull i alla fall. Söker man en film att se när man inte orkar aktivera hjärnan och tänkandet, utan mest vill se amerikansk hollywoodaction med tufft klädda skådespelare kanske det här kan vara något. Funkade rätt bra att se den hos polaren efter några öl faktiskt.

Värt att notera är att jag inte har sett tidigare Bladefilmerna, och har heller inga planer på att göra det (även fast de sägs vara bättre).

Av ren givmildhet får den 4/10.

Se dom två tidigare för dom är riktigt bra.

Majoriteten av Blade fansen gillar inte den tredje filmen.

Permalänk

Var på Alice in Wonderland 3D...Vilken besvikelse. Okej, hade inte jätte höga förväntningar men vad är detta!? Jag satt och vred mig och kollade mest på klockan. Den saknade i stort sett allt, förutom lite häftiga 3D effekter. Den hade inget flow och verkade stampa fram handlingen. Är det någon som förstår varför den fått mer än 7 på iMDB för det gör inte jag:/

3/10...

Men blev lite gladare nu inatt efter Burn After Reading. Bröderna Coen levererar i stort sett alltid. 7,5/10

Permalänk
Medlem

The Men Who Stare at Goats - 5.5/10

Skådespelarinsatserna är det som lägger denna film above average. Kul story som man inte utnyttjar till fullo. Kul är den tyvärr väldigt sällan och det är inga gapkratt man lägger av utan snarare ett "he he" på sin gräns.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

När man tröttnar på tenta-plugg så är det skönt att koppla av med en film, eller två

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
The Men Who Stare at Goats - 5.5/10

Skådespelarinsatserna är det som lägger denna film above average. Kul story som man inte utnyttjar till fullo. Kul är den tyvärr väldigt sällan och det är inga gapkratt man lägger av utan snarare ett "he he" på sin gräns.

Kunde inte sagt det bättre själv. Intressant film men inte speciellt engagerande eller rolig...

Where the wild things are (Till vildingarnas land)
En mycket fin film som de har lyckats mycket bra med. Man känner snabbt medkänsla med både Max och Vildingarna. Ett stort plus för filmen är att just Vildingarna är inte datoranimerade utan helt enkelt personer i stora kostymer vilket får en att minnas filmer från när man var mindre som t.ex. The Never Ending Story. Filmen är nog riktad till lite äldre publik än boken en gång var men jag tycker det funkar. Det är som sagt en mycket fin film men har också sina mörka och sorgsna stunder.

Public Enemies
Jonny Depp och Christian Bale är oerhört bra i sina roller men filmen i sig är ganska oengagerande och jag skulle inte säga tråkig men den är inte speciellt rolig heller En mycket snygg film med bra miljöer och bra skådespelare men inte mycket mer...

District 9
Oj vilken film. Jag älskar hur de klipper in små snuttar från nyhetssändningar och intervjuer. Den här filmen får man helt enkelt inte missa. Skådespelare, miljöer och allt är mycket bra genomfört.

The Yes Men fix the World
För er som missat deras första dokumentär så kan jag varmt rekommendera The Yes Men (2003) eller till och börja med kan ni ju läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Yes_Men
Sen tar ni och kollar på båda dokumentärerna och förbryllas av hur en del människor och företag tänker och agerar

Law abinding citizen
Gerard Butler och Jamie Foxx är även de oerhört bra i sina roller och filmen håller bra tempo länge. Men till slut så upplever jag att den spårar lite och slutet ska vi inte ens tala om. Först så känner man verkligen för båda karaktärerna men till slut som sagt så spårar det och man börjar fundera på vad som egentligen händer och sen ja så kommer slutet och man suckar djupt med en facepalm. Nä den håller inte ihop helt enkelt.

Black hawk down
Första gången jag såg denna. Jag sprang på den för ett tag sen och bestämde mig för att kolla. Även detta är en snygg film som ofta har högt tempo, intensiva skjutscéner och en bra blandning karaktärer. Jag gillar främst Eric Bana och Tom Sizemores karaktärer, båda passar helt enkelt väldigt bra i sina roller. "Leave no man behind!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Where the wild things are (Till vildingarnas land)
En mycket fin film som de har lyckats mycket bra med. Man känner snabbt medkänsla med både Max och Vildingarna. Ett stort plus för filmen är att just Vildingarna är inte datoranimerade utan helt enkelt personer i stora kostymer vilket får en att minnas filmer från när man var mindre som t.ex. The Never Ending Story. Filmen är nog riktad till lite äldre publik än boken en gång var men jag tycker det funkar. Det är som sagt en mycket fin film men har också sina mörka och sorgsna stunder.

Håller helt och hållet med, du summerar det mesta som var bra med filmen. Dock så tyckte jag att filmen rann ut i sanden lite mot slutet.

Visst, kul att han kom hem och blev sams med sin mamma och allt det men hur gick det med vildingarna då? Blev de sams och sov tillsammans i en stor hög i sin stora borg någon gång? Tyckte det var mycket som glömdes bort i slutet.

Dold text
Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk

Brooklyn's Finest

http://www.imdb.com/title/tt1210042/

6/10

Såja, vad ska man säga om den här filmen då.
Skådespelarinsatserna är ganska så varierande, Geere var inte speciellt övertygande i mina ögon, Hawke och Cheadle var båda rätt bra och passade fint i rollerna
Bitvis så var filmen ganska så förutsägbar men den hade sina överraskningar.
Kort och gott så funkade den hur bra som helst en trött tisdag.

Permalänk
Medlem

[Rec] 2 - 5,5/10

Jag fullkomligt älskade ettan och hade därför väldigt höga förväntningar på denna, men blev tyvärr väldigt besviken, även om det i sig faktiskt är en skräckfilm klart över genomsnittet.

Faktum är, att om det hade varit en helt fristående film, och ettan aldrig funnits, så hade jag säkerligen gett den ett mycket bättre betyg, 6,5, kanske t.o.m. 7/10.

Gillade inte riktigt demon-temat (ettan satte ju en religiös stämpel på det, men där antyddes det på att besatthet egentligen var något biologiskt), och verkligen inte att de besatta pratade, à la Exorcisten. På ett sätt gjorde det filmen mindre trovärdig och inte lika skrämmande. Skådespeleriet likaså. Även dialogen och manuset var sämre, och där ettan verkligen kändes som ett upphittat videoband, så saknade uppföljaren denna känsla av realism.

Och naturligtvis är man bara tvungen att slänga in lite comic relief också, i form med fyrverkeriraketen. Varför, varför, varför?

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Descent: Part 2 - 5,5/10

Kan i princip kopiera det mesta från mitt inlägg ovan, med lite modifikation; Jag fullkomligt älskade ettan och hade därför väldigt höga förväntningar på denna, men blev tyvärr väldigt besviken, även om det i sig faktiskt är en hyfsad skräckfilm.

Faktum är, att om det hade varit en helt fristående film, och ettan aldrig funnits, så hade jag nog gett den ett lite bättre betyg, kanske 6/10.

Den är väldigt välgjord och skådespeleriet är bra, men

den saknar det mesta som gjorde ettan så bra, nämligen en bakgrundshistoria, något som gjorde att man faktiskt brydde sig om karaktärerna, samt en betydligt bättre stämning. Uppföljaren förlitar sig i princip helt på hoppa-till-skrämsel, vilket ju känns lite billigt.
Den har även STORA plotholes, vilka säkert är helt uppenbara för alla som ser den, och slutet kändes väldigt slumpartat och meningslöst.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Blind Side - 9/10

I alla avseenden en så nära perfekt Oscarssnyftis man kan komma, det var inte långt ifrån en tår i slutet.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
The Descent: Part 2 - 5,5/10

Kan i princip kopiera det mesta från mitt inlägg ovan, med lite modifikation; Jag fullkomligt älskade ettan och hade därför väldigt höga förväntningar på denna, men blev tyvärr väldigt besviken, även om det i sig faktiskt är en hyfsad skräckfilm.

Faktum är, att om det hade varit en helt fristående film, och ettan aldrig funnits, så hade jag nog gett den ett lite bättre betyg, kanske 6/10.

Den är väldigt välgjord och skådespeleriet är bra, men

den saknar det mesta som gjorde ettan så bra, nämligen en bakgrundshistoria, något som gjorde att man faktiskt brydde sig om karaktärerna, samt en betydligt bättre stämning. Uppföljaren förlitar sig i princip helt på hoppa-till-skrämsel, vilket ju känns lite billigt.
Den har även STORA plotholes, vilka säkert är helt uppenbara för alla som ser den, och slutet kändes väldigt slumpartat och meningslöst.

Dold text

Nu gör du mig ledsen, jag tänkte kolla denna ikväll men jag ska nog kolla på ettan först och denna efteråt så blir det nog bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Nu gör du mig ledsen, jag tänkte kolla denna ikväll men jag ska nog kolla på ettan först och denna efteråt så blir det nog bra.

Verdict?

Vad i hela fridens namn är den gamla gubbens roll överhuvudtaget, annat än att fungera som en kass "twist" på slutet? Varför skulle han vilja förse 'monstren' med mat? Det hela känns bara så himla långsökt, t.o.m. för att vara en skräckfilm.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hann inte kolla på den, ska göra det ikväll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Alice in Wonderland 3D - 3,5/5

Riktigt bra film, dock var det kanske lite väl mycket Disney över den hela och mindre Tim Burton. Även 3D effekterna var sisådär men tycker de flesta skådespelarna gjorde en riktigt bra insats. Älskar för övrigt den nervösa haren.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Anatomy of a Murder – 8/10

Skön advokatrulle med kungen James Stewart och George C. Scott. Gillar advokatfilmer skarpt och denna var en av de bättre jag sett. Härliga, smarta och intressanta dialoger med en musik som passar in perfekt. Skönt slut också som låter tittaren själv avgöra vad som egentligen har hänt.
George C. Scotts första stora film förresten, filmen som kanske introducerade han till Hollywood på riktigt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Once upon a time in the west - 10/10

Väldigt atmosfärisk western-film, en av de bästa filmerna jag sett.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Shutter Island

Mycket bra film. Man satt på kanten till stolen! 9/10

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Green Zone - 3,0/5, inte värt ett biobesök.