SweClockers drop!
Permalänk

Varm i5:a (ej överklockad!)

Halloj!

Jo det är så att det känns som att min i5:a går väldigt varmt för att vara original OCH fläkten på max! Ligger mellan 85-95 grader när jag spelar cs 1.6 som knappt är något krävande. Jag har ett luftigt och bra chassi och alla fläktar i hela lådan på max. Ska tempen verkligen vara såhär hög?

Permalänk
Medlem

sitter cpu fläkten riktigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peer81
sitter cpu fläkten riktigt?

Ja den sitter på.. :S

Permalänk
Permalänk

Sitter och på.. Körde en benchmark nyss, såhär jävla varmt blev det!

Permalänk
Medlem

Antingen sitter fläkten som sagt verkligen inte åt ordentligt så som den ska.
Eller så kan det vara för mycket kylpasta om du applicerat själv?
Annars måste ju sensorn ha pajat eller du fått ett riktigt måndags exemplar.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grusburk
Antingen sitter fläkten som sagt verkligen inte åt ordentligt så som den ska.
Eller så kan det vara för mycket kylpasta om du applicerat själv?
Annars måste ju sensorn ha pajat eller du fått ett riktigt måndags exemplar.

Ska prova att köra en bench igen och ha igång core temp... Postar bilden sen.

Ja det blev ju inte så mycket bättre ;O

Permalänk

Jag har en i5 750 @ 2,66Ghz som inte kommer över 60 grader med originalkylare.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg

Skojjar du eller? ;O

Permalänk
Avstängd

Mrheadbanger, du har inte svarat på några av frågorna som ställts än...

Har DU satt dit cpu kylningen själv????

Isåfall: Ta loss den och sätt dit den igen med ny kylpasta.
Dom där temperna är 1grad ifrån att cpu'n ska gå sönder, så jag rekommenderar dig att stänga av datorn ASAP och inte sätta på den först du har satt dit fläkten och pastan rätt.

Klart din fläkt går på max när ditt moderkort registrerar såpass höga temps. Det är en självklarhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Mrheadbanger, du har inte svarat på några av frågorna som ställts än...

Har DU satt dit cpu kylningen själv????

Isåfall: Ta loss den och sätt dit den igen med ny kylpasta.
Dom där temperna är 1grad ifrån att cpu'n ska gå sönder, så jag rekommenderar dig att stänga av datorn ASAP och inte sätta på den först du har satt dit fläkten och pastan rätt.

Klart din fläkt går på max när ditt moderkort registrerar såpass höga temps. Det är en självklarhet.

Nej en polare satte dit skiten men kylpastan är ju monterad från fabriken så man klickar ju bara dit kylarn och det :S

Permalänk
Medlem

Antar att det är intel original kylare när du skriver sådär ?
Den är krånglig och var inte rädd att ta i. Jag fick trycka som ett djur för att få dit min intel original kylare..

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrheadbanger
Skojjar du eller? ;O

Min I5'a gick inte varmare heller med orginalkylning.

Du får nog se till att orginalkylningen är korrekt monterad med bra kylpasta. Jag skulle även tittat lite på CPU'ns IHS samt kylaren så det inte blivit något tillverkningsfel(eller något annat).

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg

kör också med en i5 + orginal kylare.
Tycker faktiskt också att min går lite varmt.

Dock ligger jag runt 46-48 i Idle & 55-60(max) i Load
Komponenterna sitter i ett fractal design define r2 med fint luft flöde samt snygg kabeldragning.

Tänkte köpa mig Noctuas Dh-14 (minns ej de exakta namnet på den) och hoppas på lite lägre temps.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej en polare satte dit skiten men kylpastan är ju monterad från fabriken så man klickar ju bara dit kylarn och det :S

Ta loss den helt och installera den igen, gör om , gör RÄTT.

Du borde ringa din polare och be han betala för en ny CPU för du har nog med största sannolikhet skadat din cpu med dom tempsen.

Värt o tänka på: gör det själv nästa gång... gör man det inte själv, blir ingenting som man själv vill

Jag tvekar på att garantin gäller för en felaktigt installerad kylning.

Permalänk
Citat:

Skojjar du eller? ;O

Nope

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 890611
kör också med en i5 + orginal kylare.
Tycker faktiskt också att min går lite varmt.

Dock ligger jag runt 46-48 i Idle & 55-60(max) i Load
Komponenterna sitter i ett fractal design define r2 med fint luft flöde samt snygg kabeldragning.

Tänkte köpa mig Noctuas Dh-14 (minns ej de exakta namnet på den) och hoppas på lite lägre temps.

Min ligger på 29-34 typ i idle faktiskt. Jag var inte säker på load då jag inte kollat upp det, men uppskattar det som 60 grader max. Jag kör med ett ljuddämpat HAF 922 (kolla sign för bilder).

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Ta loss den helt och installera den igen, gör om , gör RÄTT.

Du borde ringa din polare och be han betala för en ny CPU för du har nog med största sannolikhet skadat din cpu med dom tempsen.

Värt o tänka på: gör det själv nästa gång... gör man det inte själv, blir ingenting som man själv vill

Jag tvekar på att garantin gäller för en felaktigt installerad kylning.

Som tur är han jag bara bencha datorn 2-3 gånger innan jag upptäckte att det gick så jävla varmt..

Den ligger ju runt 25-35 som alla andras i idle så det är bara när jag verkligen pressar den som den cpar.. Har dock spelat Mass effect 2 nu i en vecka och jag hoppas innerligt att tempsen inte har varit lika pressade då

Kan tillägga att jag har tagit isär skiten nu och såg att det mer eller mindre saknades kylpaste på ett 1*1cm stort område på cpun och att det var en jävla klick på ett annat ställe o.O Vände på kylaren så nu borde det täcka lite bättre.. Börjar ju dock fundera på vad fan Intel har gjort?

Permalänk
Medlem

Min i5a ligger på 30-35 i idle och aldrig över 60 i load med originalkylaren i ett Antec 900 ( Bytt ut fläktarna till xigmateks XLF-1253 )
Det måste varit nånting som gick galet under installation när den blir så varm, säker på att den sitter i ordentligt nu när du har gjort om det?
Ge oss gärna nya temps nu också

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

ta bort och sätt dit kylaren igen och va nogran att alla pins klickar till o fastnar som dom ska

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

En polare till mig hade samma problem som du.

Det var att kylaren ej hade fastnat helt och satt då löst på ena sidan så att den ej hade någon bra kontakt med cpun.

Det kan också vara så att han gjorde fel när han installerade din kylare.
Man ska liksom trycka ner 2 fästen samtidigt, (diagonalt mot varandra) annars så pressas kylpastan mot ett hörn och det blir den såndär klick som du hade.

Permalänk
Medlem

Är med största sannolikhet ett monterings fel, gör om det helt enkelt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ingen risk för skada tror jag dock, processorn startar om datorn om den blir alldeles för varm. Intels processorer klarar höga temperaturer. Men så höga ska de såklart inte vara.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Mystiskt, jag sitter på en i5 som e klockad till 3.5Ghz med maxtemp runt 60-61C

Vcore på min är 1.136V

Permalänk
Medlem
Citat:

Skojjar du eller? ;O

Ta bort kylflänsen, och rengör cpun ORDENTLIGT med typ T-röd..
Sen lägger du på ny fräsch pasta och sätter dit kylflensen RIKTIGT... Problemet löst

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Gör om , gör rätt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR_HanZen
Gör om , gör rätt

Antar att det är det enda jag kan och ska göra, jobbigt att behöva köpa kylpasta... -.-'

Alla ska ha tack för hjälpen i alla fall!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Antar att det är det enda jag kan och ska göra, jobbigt att behöva köpa kylpasta... -.-'

Med tanke på att kylpasta är en aning billigare än en ny processor tycker jag att du ska vara ganska nöjd.

Mvh

Permalänk

Körde 3D mark 06 två gånger i rad och fick fram dessa siffror, måste säga att jag är väldigt nöjd med att bara ha behövt vrida på kylaren och trycka dit den ordentligt

Nu kan jag sova gott i natt

Permalänk
Medlem

grattis!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III