Permalänk
Avstängd

Sony CW2

Hej..

Köpte denna laptop, http://www.sony.se/product/vn-cw-series/vpccw2s1e-l för ett par dagar sedan.
Undrar nu om det är nån mer som har köpt denna modellen, och vill dela med sig av sina erfarenheter med den.

Köpte en Intel V SSD 40gb, och satte in som systemdisk, och måste säga att jag är otroligt nöjd med prestandan.
Grafikortet är helt godkänt, men undrar inte om Sony skulle ha valt HD5650 istället på denna som dem gjorde med Eserien. Så vitt jag har förstått, så är GT330M ett DirectX10 kort, medans 5650 är ett DirectX 11 kort.

Nåt jag saknar dock på den , som E serien har, är en extern esata port. Tycker det är konstigt att dem sätter det på en billigare serie, men och andra sidan så har CW serien klart mycket bättre skärm, den använder X-Black skärmen med LED.

Som sagt, otroligt nöjd med mitt köp

Permalänk

Det är en gåta, eftersom 5650 drar mindre ström än gt330m också. En gissning är att dom köpte in nvidia korten väldigt förmånligt om man säger så..

Prestanda skillnaden på 5650 och gt330m är ju ganska stor också, så det finns ingen logisk förklaring förutom av ekonomiska skäl.

Permalänk
Avstängd

Har testad runt lite och lekt med drivers och OC, och måste säga att det även om GT 330M bör vara ett sämre kort än HD5650, så kan man komma upp i samma prestanda som den. Här är mitt senaste 3dmark06 test.
Ändå finns det mer att klocka på, eftersom den är bra underklockad standard.

Permalänk
Medlem

Fan bra resultat ju. Hur upplever du den när du belastar den? Blir den sjuk varm eller håller den sig stabil?

Permalänk
Medlem

går inte radera inlägg?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veijdar
Fan bra resultat ju. Hur upplever du den när du belastar den? Blir den sjuk varm eller håller den sig stabil?

GPU'n blir aldrig varmare än runt 58-59 grader. Den är stabil med dem värderrna, inga artifacts eller nåt. Har inte haft några som helst problem med alla spel jag slängt på den, Batman Aysylum, Mass Effect 1 och 2, Wow, och ett par till. Allt flyter på bra.

Permalänk
Medlem

Ryktas om 4 timmar batteri tid? Ngt du testat?

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BboatB
Ryktas om 4 timmar batteri tid? Ngt du testat?

Har inte testat så mycket när det gäller batteritiden, men 3 timmar har jag klarat än så länge. Hade då extern USB hårddisk på, och Bluetooth på också. Enda jag hade avstängt var Wi

Permalänk

Vad körde du på för upplösning i 3dmark? Tar gärna en orb på det där restultatet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Vad körde du på för upplösning i 3dmark? Tar gärna en orb på det där restultatet

Körde på standard 1280x1024.

Permalänk

Inte nog med att du krossar typ världsrekord med gt330m i 3dmark06 utan att gpu blir knappt ljummen. Du kör 1280x1024 på en skärm som inte har stöd för det. Det är bara att gratulera

Permalänk
Avstängd
Citat:

Inte nog med att du krossar typ världsrekord med gt330m i 3dmark06 utan att gpu blir knappt ljummen. Du kör 1280x1024 på en skärm som inte har stöd för det. Det är bara att gratulera

Sen när klarar inte min Samsung P2050 den resolutionen?

Permalänk

Tja eftersom ditt screenshot är i 1366x768 så antog jag att du körde på laptop skärmen. För övrigt så klarar inte samsung p2050 1280x1024 heller, max 1600x900.

Men posta en orb länk till ditt restultat istället, så kan vi alla se.

Är det sant är det ju helt otroligt, du måste fått nån annan krets i din dator eller ngt. Speciellt med tanke på att 330m tycks klocka fint upp till 750mhz för dom flesta så borde du ju knäcka 9k då.

Men en tex en vaio med i7 720qm och gt330m(575/790) får 6511p i 3dmark06, så du inser kanske själv att ditt resultat är totalt orimligt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tja eftersom ditt screenshot är i 1366x768 så antog jag att du körde på laptop skärmen. För övrigt så klarar inte samsung p2050 1280x1024 heller, max 1600x900.

Är det sant är det ju helt otroligt, du måste fått nån annan krets i din dator eller ngt. Speciellt med tanke på att 330m tycks klocka fint upp till 750mhz för dom flesta så borde du ju knäcka 9k då.

Men en tex en vaio med i7 720qm och gt330m(575/790) får 6511p i 3dmark06, så du inser kanske själv att ditt resultat är totalt orimligt..

Samsung P2050 klarar max 1600x900 ja, men du e ute och cyklar när du säger att den inte klarar 1280x1024. Den klarar resolutioner som finns upp till max 1600x900
Ska köra om benchmarken imorron och posta ny bilder och verifiera resultaten också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är ett par stycken över på http://www.notebookreview.com/ som ligger alla mellan 7-8k med i3 och i5. Så så otroligt är mitt resultat inte.

Permalänk

Posta orb länken då, för detta är ju ett häpnadsväckande restultat isf.

Med gpu@575 så borde din dator ge drygt 6k. Att du skulle öka detta till över 8k genom 15% oc, det går liksom inte ihop.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Posta orb länken då, för detta är ju ett häpnadsväckande restultat isf.

Med gpu@575 så borde din dator ge drygt 6k. Att du skulle öka detta till över 8k genom 15% oc, det går liksom inte ihop.

Här är ett par ORBS

http://service.futuremark.com/home.action;jsessionid=51B19EDB...

7.6k är på 1280x1024 och den på 7.9k är på 1280X768
Detta är med dem nyaste drivrutinerna från Sony, som verkar faktiskt vara sämre än dem gamla. Ska prova igen med dem jag använde när jag fick över 8k.

Permalänk

Dra ner nyaste drivare från nvidia istället, brukar alltid ge bättre restultat.

Länkarna funkar inte fö.

Permalänk

Eller direktlänka gärna till notebookrewiev, där restultaten står. Finns ju hudratusentals trådar där och orkar inte sitta och gå igenom alla.

Permalänk
Avstängd

Här ett par från Notebookreview.

http://go.notebookreview.com/?id=525X832&url=http%3A%2F%2Fimg...

http://go.notebookreview.com/?id=525X832&url=http%3A%2F%2Fimg...

I denna har du en 8.3k med resolution 1280x800

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=453755&page=...

Det finns mer i den tråden.

Jag har provat Nvidias nyaste, och även dem från http://www.laptopvideo2go.com/ men dem har varit sämre faktiskt. Ska installera dem som kom stock med maskinen, dem verkar ha varit dem snabbaste.

Permalänk

Hajjar inte, alla tillförlitliga ställen som testar laptops får helt andra restultat. Ger mig inte för än jag sett en orb nånstanns. Skärmdump duger inte, speciellt inte när det är såna extremt höga resultat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hajjar inte, alla tillförlitliga ställen som testar laptops får helt andra restultat. Ger mig inte för än jag sett en orb nånstanns. Skärmdump duger inte, speciellt inte när det är såna extremt höga resultat.

Tro vad du vill. Har verkligen svårt att se logiken i att en hel del skulle lägga ner tid på att fejka sina benchmarks.
Kör du Core 660/Shader 1452/ MInne 1090 med GT 330M, så ligger du på allt mellan 7600 och 8300 i 3Dmark.
Tror också att man skulle kunna klocka minnena högre, men i EVGA kan man köra max 1090. Nån som vet om RivaTuner har samma begränsning?

Och tro mig, den blir aldrig varmare än 59'C, jag har inte varit över 60 strecket fram tills nu, och då ändå kört en hel del spel i timtal.

Detsamma gäller CPU kylningen på CW maskinerna, klart mycket bättre än tex E serien. Fråga mig inte varför.

Permalänk

Jo, har hängt på div forum sedan internets begynnelse och av någon anledning så förekommer en hel del överdrifter och kryddning av resultat.

Och eftersom jag inte sett en enda orb utan bara ett fåtal skärmdumpar och massa påstådda restultat så tror jag mer på dom oberoende seriösa testresultat som jag sett i div. recensioner. Det högsta verifierade restultat jag kan hitta i 1280x1024 är 6511p på en Vaio VPC-F11Z1/E med i7 720qm. Så att en dator med i3 och samma gpu fast med 15%OC skulle ge över 1600p mer går liksom inte ihop alls.

Vill liksom inte kalla dig lögnare på ngt sätt men jag vet inte om jag tror på det för än jag ser det

Vad får du i 3dmark vantage? Det är lite mer relevant test eftersom det är mkt nyare, där presterar 5650 ganska exakt 50% högre än gt330m.

Om man kollar lite spelbenchmarks tex,

5650m
F.E.A.R. 2 (2009)
low: 197.2 fps
med.: 67.6 91.7 ~ 80 fps
high: 41.6 44.2 58.2 ~ 48 fps

gt330m
F.E.A.R. 2 (2009)
low: 59.6 73.4 75 ~ 69 fps
med.: 51.9 61.6 62 ~ 59 fps
high: 29.4 33 33 ~ 32 fps

Nämnas bör att spelbenchmarksen varierar, i vissa tester är korten nästan jämna men i dom flesta ser det ut typ som ovan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo, har hängt på div forum sedan internets begynnelse och av någon anledning så förekommer en hel del överdrifter och kryddning av resultat.

Och eftersom jag inte sett en enda orb utan bara ett fåtal skärmdumpar och massa påstådda restultat så tror jag mer på dom oberoende seriösa testresultat som jag sett i div. recensioner. Det högsta verifierade restultat jag kan hitta i 1280x1024 är 6511p på en Vaio VPC-F11Z1/E med i7 720qm. Så att en dator med i3 och samma gpu fast med 15%OC skulle ge över 1600p mer går liksom inte ihop alls.

Vill liksom inte kalla dig lögnare på ngt sätt men jag vet inte om jag tror på det för än jag ser det

Vad får du i 3dmark vantage? Det är lite mer relevant test eftersom det är mkt nyare, där presterar 5650 ganska exakt 50% högre än gt330m.

Om man kollar lite spelbenchmarks tex,

5650m
F.E.A.R. 2 (2009)
low: 197.2 fps
med.: 67.6 91.7 ~ 80 fps
high: 41.6 44.2 58.2 ~ 48 fps

gt330m
F.E.A.R. 2 (2009)
low: 59.6 73.4 75 ~ 69 fps
med.: 51.9 61.6 62 ~ 59 fps
high: 29.4 33 33 ~ 32 fps

Nämnas bör att spelbenchmarksen varierar, i vissa tester är korten nästan jämna men i dom flesta ser det ut typ som ovan.

PMa mig med din email adress så ska jag skicka min .dr fil som skapas när du benchar med 3dmark. Den går inte att fiffla med,så kan du öppna den med dit 3dmark och kolla själv. Har inget att dölja, och jag vet också att resultaten i CW tråden på Notebookreview är sanna, eftersom mina resultat ligger runt deras.

Permalänk
Avstängd

Här är första med 3mark Vantage, med Sonys senaste drivrutiner, 188.67
Detta är kört på Perfomance. Om jag jämför med vad tex Notebookcheck har för resultat, så ligger detta resultatet ungefär 30-40 poäng bättre än dem som visas där med HD5650. Och då får du ta i anmärkning att jag kör på extern skärm via HDMI vilket ger lägre resultat, än om man kör på laptopen.
Vad jag kommit fram till är att GT 330M på dem flesta, i alla fall Sony datornerna är rejält underklockade. Jag kör min på 660/1452/1090 utan några problem som helst, inga artifacts eller crashar i nåt av spelen jag testat, och när det gäller tempen, går den aldrig över 60c.
Jag är nästan säker också, och den meningen delas av en del över på Notebookreview, att minnet ska gå att klocka högre än 1090 som e max på EVGA Precision.

Med andra ord, med mina ögon sett, och många fler, så är GT 330M ett bättre grafikkort än vad många vill tro.

Jämför jag med andra Gt 330M, som inte är överklockade i deras test, så hamnar tex Vaio VPC-F11Z1/E med en i7 runt 700 lägre, oklockat.

Permalänk

Har sett flera som säger sig köra gpu en bra bit över 700mhz stabilt så du har nog ännu mer att hämta där. På vissa kort där minnet är en flaskhals så kan oc av minnet ge helt oproportionella prestanda ökningar. Men rimligtvis borde inte att gddr3 minne på 128bit buss vara någon flaskhals på ett gt330m.

Så du får bättre resultat med sonys drivare än nvidias nyaste alltså? Samma för mig faktiskt, jag bytte till catalyst 10.3a, körde tidigare 10.3 betan och det verkar som jag tappat ca 150p i 3dmark06. Den praktiska spelprestandan däremot är märkbart bättre.

Om du kör 575/790, får du då restultat i nivå med tex. notebookchecks resultat? För deras resultat känns nästan lite väl låga vid en jämförelse.