Permalänk
Medlem

Laptop överhettad

Min laptop (Hp pavilion dv5 ) har börjat efter några timmars anvädning sätta sig i viloläge eller något liknande utan anledning. Skärmen slocknar och allt stannar på datorn. Sätter man sen på den några minuter senare så står det windows återupptas och allt var som man lämnade det. När detta händer så kan man ganska lätt känna att datorn är väldigt varm, så jag laddade ner CPUID HWMonitor för att se hur varm datorn är när detta händer och mycket riktigt så är den väldigt varm. Den ligger på mellan 85-95 C när man använt den inte ens en timma.
Nu undrar jag vad jag kan göra åt detta? Är det någon ide att byta ut kylpastan till processorn? Kan man byta ut fläktarna på en laptop och skulle detta hjälpa mitt problem?

Permalänk
Avstängd

Re: Laptop överhettad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torva
Min laptop (Hp pavilion dv5 ) har börjat efter några timmars anvädning sätta sig i viloläge eller något liknande utan anledning. Skärmen slocknar och allt stannar på datorn. Sätter man sen på den några minuter senare så står det windows återupptas och allt var som man lämnade det. När detta händer så kan man ganska lätt känna att datorn är väldigt varm, så jag laddade ner CPUID HWMonitor för att se hur varm datorn är när detta händer och mycket riktigt så är den väldigt varm. Den ligger på mellan 85-95 C när man använt den inte ens en timma.
Nu undrar jag vad jag kan göra åt detta? Är det någon ide att byta ut kylpastan till processorn? Kan man byta ut fläktarna på en laptop och skulle detta hjälpa mitt problem?

Nu ska detta inte spela en större roll egentligen om du har så höga temperaturer (såvida du inte surfar ovanför en vulkan) men hur är datorn placerad när du använder den? Surfar du bara eller kör du något spel/program som belastar den tungt?

Om den precis är köpt skulle jag lämna in den, inte så insatt i bärbara datorer men skulle inte vilja öppna upp och pilla med en splitterny dator. Den bör funka helt utan problem.

Men hur som helst, gå in och kolla om det körs någon process som tar all CPU kraft, kan vara något virus eller spyware tex.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Har jobbat som servicetekniker tidigare i en datorbutik och kan säga att DV5, DV6 och DV7orna har väldigt stora värmeproblem , har även en vän som har en DV7a och så fort han ska spela något över huvud taget får han plocka fram sin kylplatta. Det spelar ingen roll om du rensar fläktarna på damm / skickar in den på "reparation" då det verkar vara något designfel på just dom fläktarna , tråkigt men sånt är livet. Ända bra rådet jag har att köpa en kylplatta visst det tar bort vitsen med en laptop men det verkar vara det ända som hjälper.

MVH

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vcz
Har jobbat som servicetekniker tidigare i en datorbutik och kan säga att DV5, DV6 och DV7orna har väldigt stora värmeproblem , har även en vän som har en DV7a och så fort han ska spela något över huvud taget får han plocka fram sin kylplatta. Det spelar ingen roll om du rensar fläktarna på damm / skickar in den på "reparation" då det verkar vara något designfel på just dom fläktarna , tråkigt men sånt är livet. Ända bra rådet jag har att köpa en kylplatta visst det tar bort vitsen med en laptop men det verkar vara det ända som hjälper.

MVH

Skulle lämna tillbaka den på direkten. Tycker det är extremt dåligt att man ska behöva stå ut med det eller behöva köpa till saker för att kunna använda sin laptop för vardagligt surfande/arbete.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Skulle lämna tillbaka den på direkten. Tycker det är extremt dåligt att man ska behöva stå ut med det eller behöva köpa till saker för att kunna använda sin laptop för vardagligt surfande/arbete.

Kan bara hålla med dig , just pga detta har jag blivit väldigt avskräckt från att köpa några av HP's produkter över huvud taget. Och jag vet även vilka svin dom är på supporten.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

å fan, lät ju roligt det här=/
Datorn är inte uppe i speciellt hög cpu användning, värkar bara vara så att den är allmänt varm då fläktarna går för fullt när man använt datorn runt 1h eller så.
Datorn är väl ca 1 år och har hållt på så här ett bra tag, men värkar blivit väre dom senaste månaderna.
Byte av kylpasta är inget som hjälper altså? Slöseri med tid och pengar?
Kylplatta är inget jag har hört talas om innan. Tar den stor plats eller? Vad ligger dom runt i pris?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Skulle lämna tillbaka den på direkten. Tycker det är extremt dåligt att man ska behöva stå ut med det eller behöva köpa till saker för att kunna använda sin laptop för vardagligt surfande/arbete.

Du anstränger dig inte för att själv lösa problemet. Lämna in skräpet. Detta är ett fabriksfel och du har tre års garanti när det är ett inbyggt fel i produkten. Både jag och min flickvän var dumma nog att köpa hp dv6500 serien två och ett halvt år sen. Bådas är inne på service hela tiden. Jag håller på att häva köp på min med anledning av att felet har uppstått 3 ggr, och för att jag har varit utan datorn sammanlagt 140 dagar sen jag köpte den pga alla servicetillfällen.

Här har du en länk till en sida hos HP som handlar om just detta problem:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01118310...

Vidare har du här ett forum som finns endast med anledning av hur HP och till viss del Nvidia inte kör med rent mjöl i påsen:
www.nvidiadefect.com

Lämna in den, då får du nytt mobo och kanske dvd-enhet. Sen kommer den att vara bra i högst en månad och faila igen. Lämna då in igen och få mobo bytt igen. Sen kommer den hålla i nån månad till innan den blir pissvarm och värdelös igen. Och låt ingen säga till dig att du ska ha kylplatta eller inte får ha den på annat än plant underlag. Det skitet försökte de intala mig. Sanningen är att du får ha den precis hur du vill sålänge fläktutblåset inte är blockerat. Kom också ihåg att om du lämnar in den precis innan du har ägt den i tre år (säg dagen innan) så har du förlängd garanti på den lagade komponenten med 90 dagar.

Lycka till och jag beklagar att du valde fel dator

/Daniel

Permalänk
Medlem

har haft en vän med dv9000 och det hade ganska lika problem fast ofta gick den över 105 grader och allt stänger sig av och den visar ibland dubbelt skrivbord typ som man spelar med ngn på samma dator och ena person har uppe andra nere.
iaf har letat då mycket på nätet och förutom att jag fick plocka bort mycket damm som täppte kylflänsar så fick jag lägga på kylpasta och jag menar inte ny för det fanns inte ngt från början, det var rättegång mot hp om sånt och många fick pengar tillbaka i usa för de datorer(det var flera serie) och sist läste jag om andra problem att hp har sålt i visa länder defekta produkter med
jag trodde inte innan att hp var dålig märke men det visar sig att sånt som billig acer är mycket bättre än de, först du betalar för det du köper och du vet vad det är och sen supporten är bra
iaf detta film på youtube hjälpte mig http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc
koppar plåt köpte jag på clas olsson och gasol driven värme penna på biltema

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara beklaga å alla HP-folks vägnar.:( *begravningsfanfar* RIP...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av tatus_se:

har haft en vän med dv9000 och det hade ganska lika problem fast ofta gick den över 105 grader och allt stänger sig av och den visar ibland dubbelt skrivbord typ som man spelar med ngn på samma dator och ena person har uppe andra nere.
iaf har letat då mycket på nätet och förutom att jag fick plocka bort mycket damm som täppte kylflänsar så fick jag lägga på kylpasta och jag menar inte ny för det fanns inte ngt från början, det var rättegång mot hp om sånt och många fick pengar tillbaka i usa för de datorer(det var flera serie) och sist läste jag om andra problem att hp har sålt i visa länder defekta produkter med
jag trodde inte innan att hp var dålig märke men det visar sig att sånt som billig acer är mycket bättre än de, först du betalar för det du köper och du vet vad det är och sen supporten är bra
iaf detta film på youtube hjälpte mig YouTube - HP DV9000 blank screen fix! Video problem BGA rework
koppar plåt köpte jag på clas olsson och gasol driven värme penna på biltema

Varför värmer man med gasolpenna, jag har kollat på youtube filmen, men förstår inte tanken bakom värmingen?

Vilken tjocklek på kopparn köpte du, jag funderar på att göra likadant på syrrans dv9000.
Tack.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

man värmer upp den för att få tillbaka lödningar som har inte mer kontakt efter överhettande, alltså HP har fixad det med bios uppdatering så att datorn stänger sig snabbare innan den skadas men då fläkten börjar gå på max mycket snabbare. Alltså om du har möjlighet så bli av med den dator. Jag har fixat den till min vän och använd en vanlig 1mm koppar ark som köptes hos clas ohlson men efter 5-6 månader problem har kommit upp igen, alltså hon måste ha täkt flera gånger ventilationshåll (typ att ha dator i sängen ) så till slut övertygade jag henne att köpa ny och från asus ;p