FD Arc mini VS FD define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

ok, ska hämta ut den idag och tänkta börja montera lite

eller vi får se.. om jag pallar det idag e sjukligt trött Dx

Du får slänga upp lite bilder du med när du är klar.
Funderar på en sak dock: Får man bäst luftflöde över grafikkortet om man tar bort övre HD-buren eller om man vänder den så att det blir som en lufttunnel? Jag har satt den som en lufttunnel eftersom jag inte har ett speciellt långt grafikkort. Mina tre diskar har jag i nedre buren.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Kan ta bilder på mitt system om det intresserar dig... Komponenter enligt sign.

Skojar du? VARFÖR HAR DU INTE GJORT DE ÄN! GOGOGO

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ett stycke bild. Strulat med att trycka in något OS ikväll (vare sig DVD eller floppy och netboot lirade inte). Blu-Ray med SATA-plugg på ingång tills imorgon.

Kan fixa fler bilder sen.

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0x:

Du får slänga upp lite bilder du med när du är klar.
Funderar på en sak dock: Får man bäst luftflöde över grafikkortet om man tar bort övre HD-buren eller om man vänder den så att det blir som en lufttunnel? Jag har satt den som en lufttunnel eftersom jag inte har ett speciellt långt grafikkort. Mina tre diskar har jag i nedre buren.

Får se om det kommer några bilder, kommer alldrig ihåg att knäppa några... xD

men på färdiga systemet ska det väll gå att få till en bild eller två

moterade lite igår, kan dock inte slutföra för en nästa vecka på måndag, har helt enkelt inte tid innan dess...

Men jag tror det kommer att bli bra, jag kompleterade med bitumengummi uppe i taket och ska även sätta lite ytterligare på "racket" för diskar m.m. så att det blir riktigt dött. (där fö det störst nytta i hela datorn !)
Men det kommer senare för just nu har jag slut på matta och orkar inte köpa det, så det får bli en senare "fix" så att säga

USB3 anslutnignen kan jag inte använda så den är ju onödig... men jag får se, kanske jag tar bort kabeln helt då det faktiskt verkar gå att ta bort den från panelen i fronten.

Jag kommer antagligen att köra på följande vis.
topp. 140mm NoctusP14FLX
bak. 120mm Fractial design/ eller 120mm Noctua s12FLX (ska testa vilket som bli bäst)
Botten. 120mm Noctua S12

Vi ska se om jag låter fläktplatsen på sidan vara stäng eller öppen, det beror på om jag kan göra så med min spitfira kylare till GPU'n som jag hade tänkt...
Om jag inte får till det med Spitfire kylaren så låter jag hålet där vara stängt

i fronten "behövs" det inte vara några fläktar om du ser till att ha en fläkt i botten som förser grafikkortet med frisk luft, har du ett undertryck i chassiet så kommer det att passera luft genom fronten ändå, det man kan göra är att på något sätt täppa till den övre fläktplatsen i fronten så att man koncentrerar mer flödet via den undre där man har diskarna sittande.
det statiska undertrycket i chassiet blir ågot högre, men det är inget problem i detta fallet.

Detta är om du har ett kort utan reference kylare, har du reference kylare så bör du eftersträva att ha balancerat eller övertyryck i chassiet.
DÅ kan du med fördel ha i alla fall en fläkt fram (till och med två st om du vill) och då tycker jag du ska ha en i övre platsen ändå, diskarna får kylning nog ändå
och en till 120mm i botten som tar in luft, 120mm bak och 120-140mm topp ät valfritt
se bara till att köra toppfläkten på lägsta möjliga varv för att erhålla någorlunda balans eller övertryck chassiet.

Dessutom så har ju toppmonterade fläktar den otrevliga egenskapen att höras vansinnigt mycket bättre !
det då det ljud som den genereras blir direkt strålande och inte lika lätt kan dämpas av genom anpassad placering. dessutom så läcker det ut mycket ljud också, som också bidrar...

Men om man ser till att placera datorn någorlunda vettigt och att kanske ha den under ett bord och sätta en ljuddämpande skiva under bordet/ ovanför datorn så minskar man ljudet avsevärt !
och kör man dessutom fläkten i sig på lågt varv så ska det inte vara några problem...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Ok, kommer undvika att ha en toppmonterad fläkt om det går. Tror nog att tempen kommer klara sig. Kör 1st fram, bak och botten. FDs medföljande fram och i botten och en GT bak som flyttar lite mer luft. Blir en tornkylare riktad bakåt eller eventuellt H60 eller liknade. Inte riktigt bestämt mig än. Grafikkortet (HD 6870) har inte referenskylare utan 2 fläktar som suger underifrån.

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleR:

Vore sweet. Som sagt gärna bak o fram, med closeups på kort och kabeldragningar.

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

På begäran så lägger jag upp bilderna på mitt Define Mini. Komponenterna är enligt min signatur.
Grafikkortet har begåvats med en bättre (och tystare) kylare än original.

Fronten, bakom luckorna. Har flyttat ner fläkten en plats för att kyla hårddisken, samtidigt som övre hårddiskburen är vänd för bättre luftflöde (utifall jag trycker dit en fläkt till).

Baksidan. Notera att jag satt fläktstyrningen i sloten ovanför grafikkortet. Vredet är så kort att det blev svårt att få tag på om jag hade satt den i den vertikala sloten.

Insidan. Här ser man att jag pga kabellängder på olika fläktar har fått flytta FD-fläkten till nedersta platsen (som för övrigt sitter med gummistroppar). Originalfläkten till CPU-kylaren sitter istället baktill och en nexusfläkt sitter på kylaren.

Alla fläktkablar snyggt undanstoppade... Även kabel och kontakt för högtalare och mikrofon sitter därunder.

Baksidan. Ser värre ut än vad det är. Stora 21-pin kabeln var jag tvungen att dra bakom hårddiskvaggorna för att annars skulle bakplåten bukta ut litegrann... kabeln är för fet helt enkelt.
Eftersom jag inte har USB 3 på min mammabräda (eller något tillbehör heller för den delen) så ligger den också undangömd längst ner i hörnet.

Lägger även in en bild där man ser att kylaren ligger emot insidan på sidopanelen. Det är "täckluckan" för sidofläkten som tar i, så tar jag bort den så ligger kylaren inte emot. Som synes är det inte mycket och det märks inte ens när man trycker på sidoplåten.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

snyggt

edit: vad har du för minnen? g.skill? isf vilket avstånd har du mellan kylare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

snyggt

edit: vad har du för minnen? g.skill? isf vilket avstånd har du mellan kylare?

Nope, har A-Data. Tror de heter Vitesta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Lägger även in en bild där man ser att kylaren ligger emot insidan på sidopanelen. Det är "täckluckan" för sidofläkten som tar i, så tar jag bort den så ligger kylaren inte emot. Som synes är det inte mycket och det märks inte ens när man trycker på sidoplåten.

http://forumbilder.se/images/bb720111032287ffe.jpg

Ett tips är ju annars bara att byta höger och vänster sidodörr om kylaren är på gränsen. Så slipper man ha öppet så att det läcker ut ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0x:

Ett tips är ju annars bara att byta höger och vänster sidodörr om kylaren är på gränsen. Så slipper man ha öppet så att det läcker ut ljud.

Problemet är ju då att utrymmet för kablarna blir för litet då den sticker in någon centimeter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bebben:

På begäran så lägger jag upp bilderna på mitt Define Mini. Komponenterna är enligt min signatur.

Snyggt!

Ser att grafikkortet sitter på näst översta pci slotten. Tror du chassit skulle rymma ett väldigt långt grafikkort som tar upp båda mellersta pci platserna? Eller skulle nedre hårddiskburen ta emot?

Har liknande placering av pcie16 på mitt moderkort och funderade på att skaffa samma chassi och lägga till ett hd6870, men det ser inte ut att rymmas (nedre buren hamnar i vägen för näst nedersta pci platsen)...

(är cpu kylaren en 212+?)

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Gigabyte GA-P67A-UD3 REV B3 passar i ett Define Mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARudberg:

Jag undrar om Gigabyte GA-P67A-UD3 REV B3 passar i ett Define Mini?

Nej. ATX-moderkort passar inte mATX-chassin. Kör på Define R3 i normalstorlek.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Snyggt!

Ser att grafikkortet sitter på näst översta pci slotten. Tror du chassit skulle rymma ett väldigt långt grafikkort som tar upp båda mellersta pci platserna? Eller skulle nedre hårddiskburen ta emot?

Har liknande placering av pcie16 på mitt moderkort och funderade på att skaffa samma chassi och lägga till ett hd6870, men det ser inte ut att rymmas (nedre buren hamnar i vägen för näst nedersta pci platsen)...

Tack! Mitt första bygge med utrymme bakom plåten så man kan gömma kablarna.

Angående din grafikkortsfråga, så tror jag inte det. Om kortet har en konstruktion som t.ex. referensmodellerna (som är helt fyrkantiga) så kan det bli problem. Det skulle vara såfall att kortet precis nuddade buren, och det går ju att "vrida" lite. Så det kanske går, jag vet ej.

Jepp en 212+ Det är topparna på kopparrören som tar i, men bara på ena sidan. På andra sidan sitter ju inte den där "täckplattan".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0x:

Ok, kommer undvika att ha en toppmonterad fläkt om det går. Tror nog att tempen kommer klara sig. Kör 1st fram, bak och botten. FDs medföljande fram och i botten och en GT bak som flyttar lite mer luft. Blir en tornkylare riktad bakåt eller eventuellt H60 eller liknade. Inte riktigt bestämt mig än. Grafikkortet (HD 6870) har inte referenskylare utan 2 fläktar som suger underifrån.

Det låter bra det
har fått mitt chassie nu och komemr att lägga upp bilder förmodligen idag, är gasnka nöjd men en del "trix" kvar inna jag e hemma, jag måste införskaffa med bitumengummi för ett dämpa nedre HDD buren ordentligt.

Skrivet av RCX Slinger:

Snyggt!

Jag kan svara för mig bara, men jag har ett Gigabyte 6970OC och det är samma längd som reference, och tar upp 2st platser.
Jag skulle kunna ha mitt kort monteras vart jag vill på moderkortet, längden är inget problem i mitt fall (inte va jag kunde se i alla fall...)
Ska du montera kortet längre ner på MB så blir du tvungen att vinkla kortet vid montering och sedan på plats, men det verkar som att det skulle gå att montera kortet även längre ner.
Så med stor säkerget så skulle graffet faktiskt FÅ PLATS även utan att ta bort övre buren.
MEn ta inte detta som någon garanti nu, jag ska testa detta när jag kommer hem och kommer då med svar på hur det fungerar i MITT fall

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Ser med spänning fram emot att se hur det går.

Ditt grafikkort är ca 1.6cm längre än det jag funderade på att köpa, så om ditt ryms lär det inte vara något problem på min sida.

Har börjat överväga R3-chassit: större och saknar usb3port, men kan kanske ge mer utrymme (och luftflöde?).

I alla fall, blir intressant att se!

Permalänk
Medlem

mitt kort får plats med 2mm marginal xD
Så ditt borde inte vara några problem

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Ajdå, ja då blev det svårt att välja...

Blir till att satsa på det som ger bäst luftflöde. Att R3 är större känns som en fördel, men att minin är anpassad för mATX kan kanske skulle vara en fördel här? Det känns som att både grafikkortet och cpun hamnar lite väl högt i R3 - båda bakom övre frontfläkten - medan de sitter bakom varsin fläkt på mini. Får fundera en aning...

Du råkar inte kunna ta en bild på bygget (alltid intressant att se )? Hamnade kortet mellan kanterna på hdd buren? Antar att luftflödet från kortet inte blockeras av att det sitter så nära buren?

Permalänk
Medlem

MITT kort och dess kylningslösning påverkas negativt av att sitta så, men dom flersta modeller gör det inte så där är det inga problem

Men kortet får plats som sagt
Och i praktiken så skulle det fungera alldeles utmärkt att ha kortet där, OM det inte vore för att kylaren tar i PSU'n...

Jag tycker du ska satsa på Mini'n, sjukt nica med en lite smidigare dator... detta är ju dock ett "stort" chassie för att var m-ATX men klart mindre än R3'an.
Kylningsmässigt så är det inte någon självklarhet att större burk = bättre...
kan till och med vara tvärtom beroende på hur man tänklt att lösa kylningen

jag har i dagsläget följande lösning som test, ska väll senare trycka in min Mcubed Tbalancer, men inte än..

topp: 140m Noctua P14FLX @ ca 500rpm
bak: FD original @ ??? ganska lågt...
Övre front: begränsat gällande flöde/ ökat flödesmotstond och ingen fläkt
Undre front: öppet utan fläkt
botten: 120mm Noctua S12FLX @ 500rpm

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Ok, jag får tacka för all info!

Tror nog jag satsar på det något större R3, just för att kanske få lite bättre luftflöde (är orolig för att blockera kylningen på grafikkortet som inte kör med referenskylning utan cirkulerar luften i chassit).

Att det är större, saknar förbättringarna på mini och har på tok för många hdd platser är smällar man får ta...

Nåja, tänker inte kapa tråden mer. Åter igen: tack för all info, det var omöjligt att hitta någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Bilder kommer nog idag, så får ni se hur det ser ut nu när jag är nästan klar med chassiet

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Bilder kommer nog idag, så får ni se hur det ser ut nu när jag är nästan klar med chassiet

Hur blev bygget tillslut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, ja det blev bra, gick inte riktigt att göra som jag tänkt... eller jag har inte testat färdigt helt än, orkar inte just nu har så mycket att göra.

Bilder finns på I-Fånen men har inte orkat lägga in och ut några än..
kanske kommer i veckan, jag e i alla fall ganska nöjd med chassiet och kabeldragningar m.m. var en fröjd, allt kändes mycket genomtänkt.

Enda jag stör mig på är att damfiltret envisas med att monteras FRÅN BAKSIDAN vilket är vansinne...
Jag skulle vilja att man kundre dra ut filtret från framsiden för att rengöra.
talar alltså om det undre filtret för PSU m.m.
dom främre samsuger man ju smidigt på plats bara

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Nu står det försenad på inet till Arc Minin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Nu står det försenad på inet till Arc Minin

Det är typ slut överallt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807663

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Har man förbeställt en månad före så borde dem ta in det antal som står på ordern :S

Permalänk

Står försenad, och andra butiker visar 15/7 som release datum... Hepp får antagligen vänta en månad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Har man förbeställt en månad före så borde dem ta in det antal som står på ordern :S

Jo, men finns det inga chassin att tillgå så blir det ju rätt svårt. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tycker FD skött detta lansering lite "konstigt", dom lockar med ett ARC mini sm dom sedan ser till att ingen har någon vidare tillgång på och när "hungriga kunder" har fått vänta länge nog så släpper dom "plötsligt" ett defina mini som Väääldigt många tar i stället verkar det som.

ser detta lite var stans just nu när det gälelr deras chassin... :S
antagligen vara "otur" att det blivit så men ändå väldigt skumt...

Visa signatur

Dator.