Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Well there's your problem...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Du ska ha olja i en motor INTE chocklad
Vad kör du på marabou heller fazer?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bytte skivor plus backar igår, var dax om man säger så...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Är det nån som är säker på detta med bilstereo grejer här?

Skulle vilja ha in en AUX port på min Saab 9-3 -05a, dock skulle jag väldigt gärna slippa betala en hutlös summa för att Saab verkstaden ska jobba i 2 minuter med o aktivera det i bilens dator.

Går det att koppla på nåt annat sätt? Inte nödvändigt att jag ska kunna välja aux med source knappen utan bara det funkar när jag trycker igång en spelare.

EDIT: http://www.sweclockers.com/forum/78-gallerikommentarer/106178... Något sånt jag sökte Sweclockers har allt <3

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Du måste köpa en auxkabel från saabaux.com, de kostar 595kr, sen måste du aktivera den med en tech2 enhet så du lär nog in på en verkstad iaf.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tips på hur man enklast får bort muttrar som är så rostiga att nycklar inte går att använda.

Är på våran NG900T som behöver få muttrarna utbytta som håller downpipen mot turbon.
Dom har nog gängat ut sig pytte pytte så man har fått läck och så.

Funderar på om Feltemas mutterspräckare går att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Du måste köpa en auxkabel från saabaux.com, de kostar 595kr, sen måste du aktivera den med en tech2 enhet så du lär nog in på en verkstad iaf.

Det var ju det jag hoppade på att slippa köpa/göra Efter att hittat tråden om att modda dit en aux på kretskortet fick jag upp förhoppningarna, men eftersom det inte finns en paus knapp på cd eller så tippar jag på att den slår av högtalarna helt o hållet vid stopp. Så det är nog inget att välja på.
Montera dit den ska jag väl klara av själv tippar jag på, men va kan det kosta att få dem o pillra igång det tro?

Edit: Mailat o frågat loka service verkstaden va priset skulle hamna på, kan va kul att veta.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Tips på hur man enklast får bort muttrar som är så rostiga att nycklar inte går att använda.

Är på våran NG900T som behöver få muttrarna utbytta som håller downpipen mot turbon.
Dom har nog gängat ut sig pytte pytte så man har fått läck och så.

Funderar på om Feltemas mutterspräckare går att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns lite olika sätt att lösa detta, det enklaste är att värma muttern med en gasolbrännare, sen knacka på en hylsa som är ett steg för liten. När det kalllnar sitter hylsan som berget och du kan dra loss muttern. Det går oftast att knacka ur muttern ur hylsan sen och använda den igen.
Annars kan man givetvis knäcka muttern med en mutterspräckare eller bara såga bort den med en dremel. Det finns även speciella nycklar som kan fästa på runddragna muttrar, funkar ibland.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Finns lite olika sätt att lösa detta, det enklaste är att värma muttern med en gasolbrännare, sen knacka på en hylsa som är ett steg för liten. När det kalllnar sitter hylsan som berget och du kan dra loss muttern. Det går oftast att knacka ur muttern ur hylsan sen och använda den igen.
Annars kan man givetvis knäcka muttern med en mutterspräckare eller bara såga bort den med en dremel. Det finns även speciella nycklar som kan fästa på runddragna muttrar, funkar ibland.

volframkarbidslipstift o förvaga muttern kraftigt o sedan ta en huggmejselför att spräcka muttern brukar gå fortast om det är riktigt jävligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Finns lite olika sätt att lösa detta, det enklaste är att värma muttern med en gasolbrännare, sen knacka på en hylsa som är ett steg för liten. När det kalllnar sitter hylsan som berget och du kan dra loss muttern. Det går oftast att knacka ur muttern ur hylsan sen och använda den igen.
Annars kan man givetvis knäcka muttern med en mutterspräckare eller bara såga bort den med en dremel. Det finns även speciella nycklar som kan fästa på runddragna muttrar, funkar ibland.

Skrivet av Boss302:

volframkarbidslipstift o förvaga muttern kraftigt o sedan ta en huggmejselför att spräcka muttern brukar gå fortast om det är riktigt jävligt.

bra tips!
ska se om det blir något i garaget på lördag, beror på hur det går med frugan på sjukhuset.

på nåt vis får jag nog väck dom där

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Har fått en knäpp på min backspegel på min Ford Focus -03, ska köpa ny backspegel och undrar om det är svårt att byta ut hela skiten själv?

Har eventuellt tänkt köpa backspegel med blinkers som inte finns där på förra spegeln, är det ett jävla pill?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Nej det brukar inte vara svårt att byta ut backspegeln. Däremot om du behöver dra ny el till spegeln för blinker sså är det lite mer jobb. Inget jättekomplicerat men ganska mycket grejer man måste plocka loss för att kunna dra kablar snyggt och så.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Skulle byta tändlås här om dan på min Seat då jag måste vrida nyckeln för hand för att få lysen, fläkt och abs. Kör för tillfället med en liten tving på nyckeln som tynger ner.

Rev loss ratt och spakar, går in på mekonomen, och så har de inte tändlås på lager. Fy skam, det är ju så gott som förbrukningsvara på gamla VAG
Bara att montera ihop skiten igen, ska kanske ta en tripp till norrköping nån dag och se. Här i stan skulle det inte komma i lager förrän efter nyår *suck*

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Idag har jag skruvat dit bakhjulet på hojen och även ,monterat tillbaka framgaffeln och framhjulet då jag troligen ska köpa en reservdelshoj och plocka lite prylar om så min hoj måste flyttas lite om den ska få rum.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Har en nöt jag inte lyckas knäcka, vänster fram(tror jag) kommer vid låg hastighet ett skavande ljud, får för mig att det är när jag svänger höger som ljudet kommer men kan vara inbillning, ibland har det vart en sten som fastnat vid bromsarna men det har jag löst genom att pilla bort den eller genom att backa hastigt, men denna gång så... det försvinner inte, över 30km/h hörs dock ingenting ska jag tillägga.

Hade loss hjulet idag kände och bände efter glapp i hjullagret men nej jag kan inte få det till glapp på något sätt och allt annat ser "OK" ut.

Undrar om det är någon form av slitagevarnare på bromsbeläggen som gör sig påmind? Hur ser jag om det är dags att byta? Har inte sett någon repa eller liknande på skivorna, kan det vara en sten som sitter fast nånstans och spökar?

Är det dags att byta bromsbelägg får jag göra det själv, ska nog lyckas på nått vis.
Ber snällt om råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Har en nöt jag inte lyckas knäcka, vänster fram(tror jag) kommer vid låg hastighet ett skavande ljud, får för mig att det är när jag svänger höger som ljudet kommer men kan vara inbillning, ibland har det vart en sten som fastnat vid bromsarna men det har jag löst genom att pilla bort den eller genom att backa hastigt, men denna gång så... det försvinner inte, över 30km/h hörs dock ingenting ska jag tillägga.

Hade loss hjulet idag kände och bände efter glapp i hjullagret men nej jag kan inte få det till glapp på något sätt och allt annat ser "OK" ut.

Undrar om det är någon form av slitagevarnare på bromsbeläggen som gör sig påmind? Hur ser jag om det är dags att byta? Har inte sett någon repa eller liknande på skivorna, kan det vara en sten som sitter fast nånstans och spökar?

Är det dags att byta bromsbelägg får jag göra det själv, ska nog lyckas på nått vis.
Ber snällt om råd.

Svårt att säga. Men om det är en sten så sitter den säkert på baksidan av skivan mellan bromsskölden. Det kan också vara själva bromsskölden som är inböjd mot skivan någonstans.

Hjullager brukar göra ett brummande ljud i bilen när du kommer upp i lite fart. Svänger man hårt åt ena hållet ökar det o åt andra så minskar ljudet.

Kolla tjockleken på beläggen. När de i princip är borta gnisslar det när det går plåt mot plåt.
Ofta när de är väldigt slitna så går de inte helt rakt mot skivan o slits snett så du kan ha ett par mm kvar i t.ex överänden o inget i nederänden av belägget. Jag brukar byta innan de är slut. Finns belägg på biltema eller skruvat.se så kostar det ju nästan inget att byta heller.
Edit: beläggen brukar inte heller slitas lika på bak o framsidan av skivan.
Kolla också ev tätningar på okets glidpinnar. O att det går lätt. Annars behövs lite fett. Fastnar oket så sliter det snett eller bromsar ligger på o skivor blir vinna o annat skit.
Ha gamla belägget ellar annan rejäl plåtbit mellan, när du trycker tillbaka kolven. Tar du en polygrip direkt på kolven så är det risk att knäcka den.
Är kolven lite rävig längst ut så brukar jag ta någon mm på de nya beläggen med bandslipen istället för att tvinga in rost i okets tätning, aven om kolvtätningen är bred o inte gärna läcker så är det onödigt.

Det är heller inte fel att snygga till beläggens glidytor i oket med en fil eller liknande o sedan lägga lite kopparpasta så inte gravrosten kommer direkt.

Använd gärna ej petroleum baserade medel till bromstätningar o bälgar. Så de inte sväller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Svårt att säga. Men om det är en sten så sitter den säkert på baksidan av skivan mellan bromsskölden. Det kan också vara själva bromsskölden som är inböjd mot skivan någonstans.

Hjullager brukar göra ett brummande ljud i bilen när du kommer upp i lite fart. Svänger man hårt åt ena hållet ökar det o åt andra så minskar ljudet.

Kolla tjockleken på beläggen. När de i princip är borta gnisslar det när det går plåt mot plåt.
Ofta när de är väldigt slitna så går de inte helt rakt mot skivan o slits snett så du kan ha ett par mm kvar i t.ex överänden o inget i nederänden av belägget. Jag brukar byta innan de är slut. Finns belägg på biltema eller skruvat.se så kostar det ju nästan inget att byta heller.
Edit: beläggen brukar inte heller slitas lika på bak o framsidan av skivan.
Kolla också ev tätningar på okets glidpinnar. O att det går lätt. Annars behövs lite fett. Fastnar oket så sliter det snett eller bromsar ligger på o skivor blir vinna o annat skit.
Ha gamla belägget ellar annan rejäl plåtbit mellan, när du trycker tillbaka kolven. Tar du en polygrip direkt på kolven så är det risk att knäcka den.
Är kolven lite rävig längst ut så brukar jag ta någon mm på de nya beläggen med bandslipen istället för att tvinga in rost i okets tätning, aven om kolvtätningen är bred o inte gärna läcker så är det onödigt.

Det är heller inte fel att snygga till beläggens glidytor i oket med en fil eller liknande o sedan lägga lite kopparpasta så inte gravrosten kommer direkt.

Använd gärna ej petroleum baserade medel till bromstätningar o bälgar. Så de inte sväller.

Tack för ditt svar,

har vart ute nu under eftermiddagen, ställde upp bilen på pallbockar & monterade av samtliga hjul. Hjulen fram är segdragna, hjulen bak fortsätter att rulla när jag satt snurr på dem men inte de där fram. Alltså konstaterar jag att bromsarna fram ligger på.

Kunde inte se något uppenbart som var skadat runtom bromsarna fram.

Bestämde mig för att åka ut på landsväg och bromsa hårt ett flertal gånger, samt även ut på en grusväg, upp i 70/80km/h och bromsade hårt så ABS fick arbeta. Inget drag åt något håll vid inbromsning konstigt nog.

Belägg finns det gott kvar av så min fråga är nu, vad ska jag hitta på härnäst? Hjälper det att avfetta bromsarna och spola med vatten(ej högtryck).

Behöver jag montera isär allt vad bromsar heter fram och göra rent och smörja samt fylla på ny bromsolja?
Är det enda kvarstående att byta allt på bromsarna fram? Skivor, ok, belägg?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Tack för ditt svar,

har vart ute nu under eftermiddagen, ställde upp bilen på pallbockar & monterade av samtliga hjul. Hjulen fram är segdragna, hjulen bak fortsätter att rulla när jag satt snurr på dem men inte de där fram. Alltså konstaterar jag att bromsarna fram ligger på.

Kunde inte se något uppenbart som var skadat runtom bromsarna fram.

Bestämde mig för att åka ut på landsväg och bromsa hårt ett flertal gånger, samt även ut på en grusväg, upp i 70/80km/h och bromsade hårt så ABS fick arbeta. Inget drag åt något håll vid inbromsning konstigt nog.

Belägg finns det gott kvar av så min fråga är nu, vad ska jag hitta på härnäst? Hjälper det att avfetta bromsarna och spola med vatten(ej högtryck).

Behöver jag montera isär allt vad bromsar heter fram och göra rent och smörja samt fylla på ny bromsolja?
Är det enda kvarstående att byta allt på bromsarna fram? Skivor, ok, belägg?

Tacksam för svar.

Skivor kan gå aningen trögt. Har du trummor bak? isåfall kan det inte riktigt jämföras med.
Avfetta o spola behöver du inte göra. Alla rörliga delar är kapslade med bälgar o där ska det inte vara vatten, vilket kan hända med en högtryckstvätt.
Edit: såg att du skrev ej högryckstvätt nu men vatten kommer säkerligen inte hjälpa ej heller avfettningsmedel.
Får man lite fett på skivan eller belägg (om man t.ex har kladdiga fingrar vid montering) så brukar det snart förångas.

Det man kan göra är att plocka isär oken o göra rent o smörja alla glidytor. Är belägg bra så behöver du inte byta. Om det inte vibrerar när du bromsar så behöver du inte byta skivor.

Bromsvätskan (mer likt glykol än olja) behöver du förmodligen inte byta. Den har iaf inte med ditt problem att göra.
Bromsvätska tar dock åt sig vatten som har en mycket lägre kokpunkt så gammal bromsvätska kokar lättare. När du bromsar omvandlar du ju din rörelse energi till friktionsvärme. Blir bromsarna väldigt varma så kan det bildas ångblåsor o du tappar bromsverkan. På en vanlig bil bromsar man dock så sällan o lite att man sällan behöver tänka på att byta. (Skillnad på en banräser eller sporthoj)

Gamla bromsslängar kan haverera o fungera som backventiler. Hydraultrycket när du trycker på bromsen tar sig igenom men vätskan har det svårt att gå tillbaka.

Bromsbelägg kan gnissla lite på "baksidan" eller vad man ska säga där de ligger järn mod järn och där kolven stör emot.

Den lilla skivan/mellanlägget (kan se olika ut) på baksidan du ser på bilden motverkar detta. Har den åkt bort eller kanske aldrig var med i monteringen så kan det gnissla. Går lika bra med en hinna kopparpasta eller annat liknande för att motverka gnissel. (Det blir ju rejält varmt så man kan nog inte ta vad som helst)

Permalänk
Medlem

OK! Får ta en titt i helgen på det här, beläggen är helt ok så ska inte byta dem! Men en uppsmörjning kan säkert behövas.

Kommunen lägger inte ut torrt salt så mycket längre på vintern utan mest lake & det är ju djävulens påfund för bilar & djur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

OK! Får ta en titt i helgen på det här, beläggen är helt ok så ska inte byta dem! Men en uppsmörjning kan säkert behövas.

Kommunen lägger inte ut torrt salt så mycket längre på vintern utan mest lake & det är ju djävulens påfund för bilar & djur.

Kom ihåg att aldrig använda oljebaserade vätskor i närheten av bromsdetaljer, brake cleaner och bromsvätska är det enda du ska använda.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Kom ihåg att aldrig använda oljebaserade vätskor i närheten av bromsdetaljer, brake cleaner och bromsvätska är det enda du ska använda.

Ska tänka på det extra noga, var ute i går igen och bromsade hårt ett par gånger och till min förvåning idag på vägen till jobbet så nöp bromsarna stenhårt & allt konstigt ljud var borta, är helt förvirrad....

Permalänk
Medlem

Skruvade dit mitt framhjul på hojen idag. Var tvungen att byta däck igen då det första däcket jag fått tag i var 11 år gammalt. Sånt mög vill man inte åka på. Passade på att ta ur en runddragen bult ur framgaffelns nedre fäste med. Gick ovanligt smidigt med en större torx och lite värme.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Märkte innan jag ställde av min gamla AMC inför vintern att det pyste och läckte i vakumklockan/bromsservon. Hittade en rebuilt på ebay som jag glatt beställde. Nu när den är installerad visar det sig att den läcker ännu mer än min gamla. Bara skräp. Nu har jag typ ingen broms alls istället. Funderar på ifall man kan hitta nån som renoverar bromsservos i Sverige. Någon som har erfarenhet av en bra firma? Gärna i Stockholmstrakten, men går ju att posta såklart. Modellen i fråga är en Pacer från 75.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Är du hundra på att det läcker just ifrån vacuumklockan? För det verkar lite konstigt om den är renoverad. Det kan ju läcka bakåt ifrån huvudbromssylindern? Nu vet jag inte hur det ser ut på dom där men kanske?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Har fått en lånebil då vår är inne på service, fyllde ikväll på spolarvätska och sedan när jag skulle stänga motorhuven så gick det inte. Motorhuven gick ner men så fjädrade den upp igen så att enbart metallhaken höll fast den.

Tur i oturen att bilen står inne i en garagebur..
Det är en äldre modell av BMW 320i, är det någon som har råkat ut för något liknande?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Är du hundra på att det läcker just ifrån vacuumklockan? För det verkar lite konstigt om den är renoverad. Det kan ju läcka bakåt ifrån huvudbromssylindern? Nu vet jag inte hur det ser ut på dom där men kanske?

Det vet jag iofs inte, men huvudcylindern har väl inget med vacuumet att göra direkt? Hur som helst hade den nya huvudcylinder inkluderad, så den ska också vara renoverad. Jag bytte alltså både vacuumburk och cylinder. Det pyser i alla fall ganska mycket, och det hörs i kupén. Dessutom förändras motorgången mycket om man klämmer ihop vacuumslangen, så nånstans är det hål. Designen på det hela ser ganska standard ut:

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Firefox
Prova att trycka tillbaks spaken du öppnade huven med (den inne i bilen).
Det är troligen vajern som går lite små trögt så fjädern inte orkar dra tillbaks den och kan behöva en liten övertalning.
Hjälper inte det så prova att öppna igen med spaken (dvs så att du drar lite till i vajern) det kan vara så att den går tillbaks lite men inte hela vägen och det kan då gå att mjuka upp det lite genom att jucka fram o tillbaks ett tag.

Det kan även på många bilar gå att pilla lite fram i låset med finger,mejsel (uppifrån heller underifrån) då man kan komma åt vajer fästet och manuellt trycka tillbaks låset och det är oftas två en på var sida.
Huvlåset ser ut ungefär så här http://www.gatbilar.se/mrlego/gallerier/2/1137/fairytale/60529/# (låt allt ladda färdigt så kommer den rätta bilden upp).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Firefox
Prova att trycka tillbaks spaken du öppnade huven med (den inne i bilen).
Det är troligen vajern som går lite små trögt så fjädern inte orkar dra tillbaks den och kan behöva en liten övertalning.
Hjälper inte det så prova att öppna igen med spaken (dvs så att du drar lite till i vajern) det kan vara så att den går tillbaks lite men inte hela vägen och det kan då gå att mjuka upp det lite genom att jucka fram o tillbaks ett tag.

Det kan även på många bilar gå att pilla lite fram i låset med finger,mejsel (uppifrån heller underifrån) då man kan komma åt vajer fästet och manuellt trycka tillbaks låset och det är oftas två en på var sida.
Huvlåset ser ut ungefär så här http://www.gatbilar.se/mrlego/gallerier/2/1137/fairytale/60529/# (låt allt ladda färdigt så kommer den rätta bilden upp).

Provade igår kväll att dra några gånger i spaken och sen stänga huven men det ville sig inte.
Vad är det man ska göra om man ska pilla i låset? Finns det någon knapp som ska tryckas ner eller?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Provade igår kväll att dra några gånger i spaken och sen stänga huven men det ville sig inte.
Vad är det man ska göra om man ska pilla i låset? Finns det någon knapp som ska tryckas ner eller?

Kan svara mig själv då jag fick tag på mekanikern och han berättade hur han hade löst problemet tidigare.
En något så udda lösning som att slå till med en hammare vid huvlåsen så att fjädern eller vad som nu sitter i där gick tillbaka

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in