Permalänk
Medlem

Hjälp att tyda tptest

Jag har fiber 100/10 här hemma men kommer verkligen inte upp i dom hastigheterna.
Kopplar jag bort routern får jag upp hastigheten lite, men inte alls till nåt som liknar 100.
Jag har gjort "Optimera din TCP-hastighet" enligt guiden som finns här på forumet, och ja, de hjälpte lite, men fortfarande inte så att jag närmar mig 100mb

Men de jag tycker är konstigt, och som egentligen är min fråga: Borde inte hur som helst UPPhastigheten vara lägre än NERhanstigheten?

Jag har de senaste halvåret när jag gjort tester fått resultat som visar "Ta emot filer 9mbit" "Skicka filer 15mbit" (men viss variation såklart)

Men som sagt borde inte NER visa mer än UPP i vilket fall som helst? Nån som är mer kunnig kanske kan hjälpa mig? Bifogar i text vad mitt senaste TP-test visade efter att jag optimerat TCP:

TPTEST 5.0.2
2011-05-08 18:40:28

Home Edition S (Build 7601)

----------------------------

TCP Window size: 8192
----------------------------

TCP nedströms : 9.32 Mbit/s

TCP uppströms : 12.31 Mbit/s

UDP nedströms : 14.57 Mbit/s

UDP uppströms : 58.70 kbit/s

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska kontakta internetleverantören och klaga. De får göra ett test av anslutningen.
Testa gärna med en annan dator med, för att se att det är samma där. Så att de kan bortse datorn som orsak till problemet.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag misstänkte att de inte stod rätt till. Jag ska testa med en till dator idag och sedan blir de att ringa!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pixi:

Tack för svar. Jag misstänkte att de inte stod rätt till. Jag ska testa med en till dator idag och sedan blir de att ringa!

Kör direkt mot modemet, inte via Router för at utesluta den med, samt att det är den första frågan som supporten kommer ställa.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Låter märkligt, kan dock bero på taskig kabel eller annat roligt. Prova med annan dator och kabel för att utesluta sånt sen äre bara till att ringa Support

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

TPtest fungerar i de flesta fall mycket bättre då det är ett längre och mer noggrant test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

TPtest fungerar i de flesta fall mycket bättre då det är ett längre och mer noggrant test.

Men är det nån som vet varför UPP visar mer än NER?
Okej om de är fel på uppkoppling osv.. men de borde väl ändå vara tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixi:

Men är det nån som vet varför UPP visar mer än NER?
Okej om de är fel på uppkoppling osv.. men de borde väl ändå vara tvärtom?

Finns väl inte direkt någon anledning för det. Du tänker säkert på t.ex. adsl där uppladdningen oftast är en bråkdel av nedladdningen p.g.a tekniken i sig.

För fiber är det inte sådär jättekonstigt att få högre upload än download. Jag skulle säga att det sker i ca 50% av fallen