Permalänk
Medlem

Behöver hjälp

Hej! När jag spelar Battlefield: Bad Company 2 eller Call of Duty Black Ops så flyter spelet på bra i ca 30 sekunder, sen börjar det lagga/jag får framedrops i ca 10 sek, sen flyter på bra i 30 sek sen lagg i 10 och så fortsätter det så. Jag har en AMD Phenom II Quad Core 955 X4 3.2 GHz, Ett Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1 GB grafikkort, och en Samsung HD502HI SCSI (500 gb) hårddisk och 4 GB ram. När jag spelar ligger alla mina fyra kärnor på ca 70 procent aktivitet och mitt ram minne ligger på ca 80-90 procent. Vad kan lagget bero på? Väldigt tacksam för svar!
Anton

Permalänk

Hade själv liknande problem, med den skillnaden att det la av totalt efter några minuter och grafikkortsdrivrutinerna startade om.
För mig berodde det på ett trasigt grafikkort (har exakt samma som du).

Testa att köra furmark och kolla vad som händer, krashar datorn på något sätt (drivrutiner eller helt enkelt att den fastnar och måste tvångsavslutas) så är det nästan säkert ett problem med ditt grafikkort.

Jag fick mitt utbytt av inet.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp på prolle och graffe när du spelar?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av silaslenz:

Hade själv liknande problem, med den skillnaden att det la av totalt efter några minuter och grafikkortsdrivrutinerna startade om.
För mig berodde det på ett trasigt grafikkort (har exakt samma som du).

Testa att köra furmark och kolla vad som händer, krashar datorn på något sätt (drivrutiner eller helt enkelt att den fastnar och måste tvångsavslutas) så är det nästan säkert ett problem med ditt grafikkort.

Jag fick mitt utbytt av inet.

Jag är nästan säker på att det inte är mitt grafikkort, jag köpte det för 3 dagar sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av saihou:

Jag är nästan säker på att det inte är mitt grafikkort, jag köpte det för 3 dagar sen

Kan ju vara fabrikations fel.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Vad har du för temp på prolle och graffe när du spelar?

processorn ligger på runt 61 grader.

Permalänk

Processorn är ingen alltså men hur är det med grafikkortet? SpeedFan kan se ditt korts temperatur. Testa att köra i Window-mode eftersom temperaturen går ner omedelbart om du tabbar ur spelet. Får du artifakter i spel också är det ofta en temperatur/överklocknings-sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_legion:

Processorn är ingen alltså men hur är det med grafikkortet? SpeedFan kan se ditt korts temperatur. Testa att köra i Window-mode eftersom temperaturen går ner omedelbart om du tabbar ur spelet. Får du artifakter i spel också är det ofta en temperatur/överklocknings-sak.

det är GPU va? den ligger på 50-60 grader.

Permalänk
Medlem

Kan det vara mitt aggregat? har ace ATX 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_legion:

speddfan är inte bra! mäter fel osv. ladda ner http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html istället mycket bättre och så får du med lite andra roliga värden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

speddfan är inte bra! mäter fel osv. ladda ner http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html istället mycket bättre och så får du med lite andra roliga värden

har laddat ner det nu, men tror du att det kan vara mitt nättaggregat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saihou:

har laddat ner det nu, men tror du att det kan vara mitt nättaggregat ?

Byt nätagget, ace of sweden ä dator dödare.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Byt nätagget, ace of sweden ä dator dödare.

okej, har du nåt tips på inte för allt för dyr, helst under 1000 ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad är hwm? är inte världens bästa på dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av saihou:

-------------
Det är ett program som heter hardwaremonitor:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av saihou:

Hard ware monitor, program som övervakar tempen på bla CPU å GPU. Finns även i Bios(hänvisar till mitt moderkort i sign) som visar bla hur fort fläktarna snurrar(antalet varv) bla CPU fläkten å tempen på CPU:n å moderkortet.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

med bara firefox uppe får jag runt 40 grader på gpu och och runt 50-55 på cpu, när jag kör bad company 2 så ligger GPU på runt 50 och CPU på runt 60

Permalänk
Medlem
Skrivet av saihou:

programmet jag sa att du skulle ladda ner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saihou:

med bara firefox uppe får jag runt 40 grader på gpu och och runt 50-55 på cpu, när jag kör bad company 2 så ligger GPU på runt 50 och CPU på runt 60

låter lågt på gpu men det är ju bara bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hade power options på balanced i kontrollpanalen, fast när jag ändrade till high performance blev det bättre, kan det vara ett bevis på att det är mitt nätagg?

Permalänk
Medlem

eller kan det vara min hårddisk?

Permalänk
Medlem

prova att köra på low setnings och sätta på v-sync
kvarstår problemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

prova att köra på low setnings och sätta på v-sync
kvarstår problemet?

när jag prövade det fungerade det skitbra i ca en halvtimme, det flöt på fint utom att jag fick lite lagg där om jag till exempel sitter i en tank och siktar snabbt åt sidan så kan den liksom hoppa tillbaks lite, men inget störande. Fast nu har samma problem kommit tillbaks, utom att det är lite mer mellanrum mellan lagget och när det laggar laggar det mer än förrut.

Permalänk
Medlem

här är mina bad company 2 settings:
[WindowSettings]
Width=1680
Height=1050
Fullscreen=true
RefreshRate=60
VSync=false
[Sound]
Quality=high
VoipEnable=true