Bra chassi med många interna 3.5"/2.5"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Bra chassi med många interna 3.5"/2.5"?

Hej!

Jag tänker bygga en NAS/hemserver med en helt gäng lågenergidiskar (bör rymma typ 8-10x3.5", en 2.5" och en extern 5.25"). Den skall stå i en skrubb så jag bryr mig inte om ljudnivå eller att det skall vara speciellt snyggt (inga neonfärgade plastchassin med diodfläktar dock - någonstans går gränsen!).
Burken kommer att trimmas mer för låg energi förbrukning än för prestanda så diskarna kommer inte att vara på konstant och moderkortet blir av lågenergityp (Atom etc) så "superkylning" är inte heller nödvändig.
Jag tänker jaga något riktigt bra 80+ aggregat (om jag bara kan hitta ett som inte är så hög effekt!) så inbyggt nätaggregat är ingen fördel!
Vad jag vill ha är ett lättarbetat chassi med filter på fläktarna (som går att ta loss och rengöra utan att "ta isär hela lådan") och som helst inte kostar en förmögenhet. Formatet bör vara mini till full tower (kortet blir troligen mini ATX - funderar på ett Asus E35M1-M Pro).

Några förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Fractal design xl har väl väldigt många 3,5"platser, tyst dammfilter mm, lite stort kanske men enligt mig är det erfekt för sånna här byggen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne !
Registrerad
Jun 2008

Fractal Design har ett par billiga chassin som är rätt lättarbetade och gott om platser.

Midtower: R3, 800kr: http://www.inet.se/artikel/6900680/fractal-design-define-r3-s...

8st 3,5'', 2st 5,25''. Några fläktar ingår, fläktfilter fram.

Fulltower: Define XL, 1200kr http://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-design-define-xl-s...
10st 3,5'', 4st 5,25'' med 1x 5,25 till 3,5'' medföljande

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Fractal Design Define XL passar nog fint med 10x3.5" om inte vanliga R3 (8x3.5").

(ehhm ser på efterhand att ovanstående skrev samma sak )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Det blev till slut ett Fractal Design Core 3000...

Tack för förslagen!

Bestämde mig till slut för att 6 diskar räcker och därmed blev det en Fractal Design Core 3000.

Mycket trevlig låda.

Utrymmet mellan den löstagbara bakplåten och plåten man monterar moderkortet på är bra tilltagen men jag hade gärna sett 5mm till då det ändå blev lite pickligt att få på plåten med alla disk och nätaggregatskablar som jag behövde dra där...

Jag gillar verkligen att det följer med ordentligt med skruvar (det mesta "tumskruvar" så man behöver inte skruvmejsel för mycket) - givetvis i samma svarta färg som lådan - nice touch

Möjligheterna att ordna effektiv och flexibel kylning är stora.

Förstår faktiskt inte varför man skall välja andra lådor än Fractal (om formfaktorn passar) - i min smak så nära perfekt jag stött på så här långt!