Uppgradera/köpa ny speldator, budget ~10 000kr

Permalänk
Medlem

Uppgradera/köpa ny speldator, budget ~10 000kr

Hej!

Jag funderar på att uppgradera min 5,5 års gamla speldator (väldans vad tiden går), där endast grafikkortet är utbytt (för ungefär 2 år sedan om jag minns rätt). Nuförtiden spelar jag inte lika mycket längre, men jag tycker ändå att det skulle vara trevligt att kunna spela de senaste och uppkommande spelen.

Jag vet heller inte om jag bara borde uppgradera moderkort, ram, processor, operativsystem och eventuellt grafikkort, eller om jag borde satsa på att skaffa en helt ny stationär dator? Kan min dator uppgraderas med avseende på framförallt chassi, fläktar och nätaggregat? Skulle det vara möjligt att sälja min dator som den är (d.v.s. skulle någon kunna tänka sig köpa den för en rimlig summa) och köpa en ny istället? Vad finns det för för- och nackdelar med alternativen?

Min datorspecification för nuvarande dator (enligt EVEREST Home Edition 2.20.405):

• Radeon HD 4850 (PowerColor)

• Asus A8V-E

• AMD Althon64 3800+ s939 (2st i dual core)

• 3st 1024MB DDR pc3200

• Creative Audigy LS

• Två Maxtor hårddiskar kopplade med SATA-sladd

• HP DVD Writer 640c

• En diskettenhet

• USP-5550 550W nätaggregat

• 2st Adda 120mm fläktar

• Windows XP Home Edition SP3 (OEM)

Jag vet inte direkt vad det är för chassimodell jag har (hur kan jag kolla det?). Måtten är i alla fall 21 cm på bredden, 45cm höjden och 46 cm på djupet (mätt på utsidan).

Om det inte redan framgick av det jag redan skrivit så vill jag påpeka att jag inte är jätteinsatt i hårdvarubranschen.

Tack för att ni gjorde er besväret att läsa min tråd.

EDIT: Tog bort information som nu känns irrelevant. Läs mitt senare inlägg för mer uppdaterad info.

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att köpa en helt ny dator, 5,5 år är ganska lång tid i datorbranschen. Det blir då också lättare för dig att sälja datorn då du säljer den komplett, att behålla chassit och försöka sälja delarna är ingen bra idé. Du kan nog få din dator såld om du sätter ett rimligt pris, 2500 kr tycker jag vore rimligt.

Här har du ett förslag på ny dator att utgå från: http://www.inet.se/kundvagn/visa/508802/ny-dator

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Det var några månader sedan jag skapade denna tråd; jag kom av någon anledning helt av min i mina tankar att uppgradera min dator. Men nu vill jag att det slutligen ska bli av.

Jag har tittat runt lite och det verkar inte som om jag har så stora möjligheter att sälja min dator och köpa ny. Det bästa alternativet är nog att uppgradera den. Jag är däremot osäker på om mitt nätaggregat klarar av dagens hårdvara, och om moderkortet kommer passa i mitt chassi (känns inte som något som ändras allt för mycket på 6 år, men vad vet jag).

Jag vet heller inte riktigt hur jag ska göra med mina hårddiskar. Som det ser ut nu så har jag en 300GB SATA (IDE, vad det nu betyder) som är indelad i partitionen E (där jag har det mesta av min lagrade data) och en 80 GB (SCSI, som jag heller inte vet vad det betyder) som är indelad i partitionen C (där jag har mitt operativsystem och några viktiga program). Jag funderar på att skaffa en SSD hårddisk att ha operativsystemet, program och spel på, men kan jag då dela in båda mina nuvarande hårddiskar i en partition E eller går inte det eftersom de är av olika typ? Och kommer SSD hårddisken att få passa in i den hårddiskhållaren mitt chassi har?

För att få en prisuppfattning kollade jag upp några delar på Inet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1061015/2011-10-30

Jag har ingen aning om dessa skulle passa i min dator, men förutsatt att jag inte behöver köpa något annat till den så är det här ungefär den prisklass jag hade tänkt mig.

Många av mina funderingar baseras på användbarheten av mitt chassi. Det skulle nog vara till hjälp om jag visste exakta modellen. Hur tar jag reda på den? Skulle det vara till hjälp om jag tog kort på chassit och postade det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Judici:

Hej!

Jag funderar på att uppgradera min 5,5 års gamla speldator (väldans vad tiden går), där endast grafikkortet är utbytt (för ungefär 2 år sedan om jag minns rätt). Nuförtiden spelar jag inte lika mycket längre, men jag tycker ändå att det skulle vara trevligt att kunna spela de senaste och uppkommande spelen.

Jag har en budget på runt 10 000kr, men den exakta budgeten beror på vad jag kan få för pengarna (jag är inte så insatt). Jag vill framförallt kunna spela Starcraft 2 utan problem, men den ska även klara framtida spel relativt bra som t.ex. Diablo 3 eller Battlefield 3. Vart kan jag få en snabb överblick över hur mycket pengar jag måste lägga ner för att datorn ska klara nya spel hyfsat bra i X antal år?

Jag tror att spelen är det som kommer vara mest krävande av min dator. Jag arbetar även lite i Matlab, men jag gör (än så länge) inga krävande uträckningar. Så om jag optimerar datorn efter spelandet så kommer det att medföra att jag inte kommer ha några problem med prestandan i andra program. Är detta en korrekt slutsats?

Jag vet heller inte om jag bara borde uppgradera moderkort, ram, processor, operativsystem och eventuellt grafikkort, eller om jag borde satsa på att skaffa en helt ny stationär dator? Kan min dator uppgraderas med avseende på framförallt chassi, fläktar och nätaggregat? Skulle det vara möjligt att sälja min dator som den är (d.v.s. skulle någon kunna tänka sig köpa den för en rimlig summa) och köpa en ny istället? Vad finns det för för- och nackdelar med alternativen?

Min datorspecification för nuvarande dator (enligt EVEREST Home Edition 2.20.405):

• Radeon HD 4850 (PowerColor)

• Asus A8V-E

• AMD Althon64 3800+ s939 (2st i dual core)

• 3st 1024MB DDR pc3200

• Creative Audigy LS

• Två Maxtor hårdiskar kopplade med SATA-sladd

• HP DVD Writer 640c

• En diskettenhet

• USP-5550 550W nätaggregat

• 2st Adda 120mm fläktar

• Windows XP Home Edition SP3 (OEM)

Jag vet inte direkt vad det är för chassimodell jag har (hur kan jag kolla det?). Måtten är i alla fall 21 cm på bredden, 45cm höjden och 46 cm på djupet (mätt på utsidan).

Om det inte redan framgick av det jag redan skrivit så vill jag påpeka att jag inte är jätteinsatt i hårdvarubranschen.

Tack för att ni gjorde er besväret att läsa min tråd.

grafikkortet kan du få 300-400 för, finns säkert folk med 4850 som gärna köper ett till sådant kort för CF
CPU så finns det folk på sin socket 939 som gärna lägger 200-300 på sin gamla dator.
moderkortet kan du möjligen få 200kr för, folk som har en socket 939 rigg fast trasigt mobo eller nåt sånt
minnen kan du nog få 100kr st, säljs ju inte för rimliga summor i affären nu så ddr-ram ger mest avkastning per gb om man vill sälja, speciellt 1gb-stickor

hårddiskar, dvd-spelare, fläktar, chassi kan du spara, nätagg kanske, kanske inte, beror på kvalité och hur mycket du väljer att lägga på nya grafikkort

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

grafikkortet kan du få 300-400 för, finns säkert folk med 4850 som gärna köper ett till sådant kort för CF
CPU så finns det folk på sin socket 939 som gärna lägger 200-300 på sin gamla dator.
moderkortet kan du möjligen få 200kr för, folk som har en socket 939 rigg fast trasigt mobo eller nåt sånt
minnen kan du nog få 100kr st, säljs ju inte för rimliga summor i affären nu så ddr-ram ger mest avkastning per gb om man vill sälja, speciellt 1gb-stickor

hårddiskar, dvd-spelare, fläktar, chassi kan du spara, nätagg kanske, kanske inte, beror på kvalité och hur mycket du väljer att lägga på nya grafikkort

Jaså, så grejerna har ett andrahandsvärde trots allt? Uppgraderar jag så tänker jag definitivt i alla fall försöka sälja de gamla prylarna. Eftersom jag räknat med 0 kr i andrahandsvärde så är varje krona en vinst.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma kvalitén på nätaggregatet. Det funkar så vitt jag vet utan problem i nuläget. Den är även lite nyare än resten av datorn (runt 2-3 år yngre, minns inte riktigt exakt) eftersom den gamla krånglade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Judici:

Jaså, så grejerna har ett andrahandsvärde trots allt? Uppgraderar jag så tänker jag definitivt i alla fall försöka sälja de gamla prylarna. Eftersom jag räknat med 0 kr i andrahandsvärde så är varje krona en vinst.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma kvalitén på nätaggregatet. Det funkar så vitt jag vet utan problem i nuläget. Den är även lite nyare än resten av datorn (runt 2-3 år yngre, minns inte riktigt exakt) eftersom den gamla krånglade.

Saker som slutas tillverkas men ändå fungerar någorlunda (daul core 1gb-stickor, 4850) får nästan alltid automatiskt ett andrahansvärde som är mer än 50kr, t ex så är inte andrahansvärdet på enkärnig Pentium IV eller amd athlon 3500+ något vidare, finns på tradera för typ 1-20 kr.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]