Uppgradera/köpa ny speldator, budget ~10 000kr
Hej!
Jag funderar på att uppgradera min 5,5 års gamla speldator (väldans vad tiden går), där endast grafikkortet är utbytt (för ungefär 2 år sedan om jag minns rätt). Nuförtiden spelar jag inte lika mycket längre, men jag tycker ändå att det skulle vara trevligt att kunna spela de senaste och uppkommande spelen.
Jag vet heller inte om jag bara borde uppgradera moderkort, ram, processor, operativsystem och eventuellt grafikkort, eller om jag borde satsa på att skaffa en helt ny stationär dator? Kan min dator uppgraderas med avseende på framförallt chassi, fläktar och nätaggregat? Skulle det vara möjligt att sälja min dator som den är (d.v.s. skulle någon kunna tänka sig köpa den för en rimlig summa) och köpa en ny istället? Vad finns det för för- och nackdelar med alternativen?
Min datorspecification för nuvarande dator (enligt EVEREST Home Edition 2.20.405):
Radeon HD 4850 (PowerColor)
Asus A8V-E
AMD Althon64 3800+ s939 (2st i dual core)
3st 1024MB DDR pc3200
Creative Audigy LS
Två Maxtor hårddiskar kopplade med SATA-sladd
HP DVD Writer 640c
En diskettenhet
USP-5550 550W nätaggregat
2st Adda 120mm fläktar
Windows XP Home Edition SP3 (OEM)
Jag vet inte direkt vad det är för chassimodell jag har (hur kan jag kolla det?). Måtten är i alla fall 21 cm på bredden, 45cm höjden och 46 cm på djupet (mätt på utsidan).
Om det inte redan framgick av det jag redan skrivit så vill jag påpeka att jag inte är jätteinsatt i hårdvarubranschen.
Tack för att ni gjorde er besväret att läsa min tråd.
EDIT: Tog bort information som nu känns irrelevant. Läs mitt senare inlägg för mer uppdaterad info.