Vinn nätagg från Seasonic

Dåligt andrahandsvärde?

Permalänk
Medlem

Dåligt andrahandsvärde?

Alla har jämt pratat om det bra andrahandsvärdet en Mac har, min erfarenhet att så inte är fallet tyvärr.

Farsan har en MBP mid 2010 med C2D 2.53GHz, 500GB HD, standardutförande med 15" skärm glossy.

Han betalade 17000:- för den och vill sälja den, jag sa till honom att jag ger 6500:- för det är vad den är värd idag när jag kollat vad dom går för.

Hur kan man försvara 6500:- som bra andrahandsvärde? det är ju lika dåligt som en laptop från HP i samma prisklass eller liknande.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det gammalmodiga innehållet är 6500:- överpris skulle jag vilja påstå, hade kanske varit ok som nypris mid 2010.

En mac har kanske ett bra andrahandsvärde bland redan frälsta mac folk, medan som jag inte håller dom över valfri PC, eller ens lika värda, och alltså inte skulle betala 6500:- för den, som jag ser det kanske värd 3000 MAX om jag skulle koma på den iden att vilja ha en mac

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

"Otur" med generationsbyte av processorn.
Och macarnas andrahandsvärde har sjunkt nu när de är mer populära.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

17000? Om jag kommer ihåg rätt så var det bara 13" av MBP-serien som hade C2D förra året... Förstår inte hur han betalade så mycket för en 13".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centura:

17000? Om jag kommer ihåg rätt så var det bara 13" av MBP-serien som hade C2D förra året... Förstår inte hur han betalade så mycket för en 13".

Det är en 15"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med tanke på det gammalmodiga innehållet är 6500:- överpris skulle jag vilja påstå, hade kanske varit ok som nypris mid 2010.

En MBP 15 kommer nog inte i närheten av en 6500-kronorsdator oavsett vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Alla har jämt pratat om det bra andrahandsvärdet en Mac har, min erfarenhet att så inte är fallet tyvärr.

Farsan har en MBP mid 2010 med C2D 2.53GHz, 500GB HD, standardutförande med 15" skärm glossy.

Han betalade 17000:- för den och vill sälja den, jag sa till honom att jag ger 6500:- för det är vad den är värd idag när jag kollat vad dom går för.

Hur kan man försvara 6500:- som bra andrahandsvärde? det är ju lika dåligt som en laptop från HP i samma prisklass eller liknande.

Mid 2010 hade inte C2D utan Core i5 i 2,53 GHz. C2D 2,53 GHz återfinner du i MBP 15" late 2008 eller mid 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peth:

Mid 2010 hade inte C2D utan Core i5 i 2,53 GHz. C2D 2,53 GHz återfinner du i MBP 15" late 2008 eller mid 2009.

Hmm du verkar ha rätt för den har även 9400M GPU så det är en mid 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro

Vad är rätta värdet på den tycker ni? vad ska jag ge för den?

Permalänk
Hedersmedlem

Den billigaste MPB 15" med i5 processor jag hittade på Blocket kostar ungefär 10 k. Vad fick du 6.5 k från? Även med C2D verkar det vara ett lågt pris.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Den billigaste MPB 15" med i5 processor jag hittade på Blocket kostar ungefär 10 k. Vad fick du 6.5 k från? Även med C2D verkar det vara ett lågt pris.

Jag gick in här och valde Sverige och sen la jag in alla uppgifter på den

http://www.mac2sell.net/permalink/?id=05f48da18306aa45623ac43...

Blev lite högre nu för jag glömde nämna Superdrive.

7850:- är den värd enligt sidan.

Så om jag bjuder 7000:- är det rätt?

Permalänk
Medlem

Jag har sålt 3st Mac:ar och tycker väl dom flesta har varit en bra affär. Jag sålde en iMac 27" som jag använde i 1 år och den fick jag 17000:- köpte den för 19000:-. Sedan har jag ägt 2st Macbook Pro's den första var första gen med intel propp i och den sålde jag för 6 månader sedan och jag fick ut 500:- för den, sedan sålde jag min andra macbook pro som jag använde i runt 1 år och den fick jag ut 12000:- och köpte den för runt 16000:-.

Allting handlar väl om hur bra du är på att göra affärer och hur snabbt du vill få bort sakerna. Men en sak är klart jag har aldrig varit med om att det var så här lätt att sälja andra typer av datorer för dessa höga summor.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur mycket 4 kärniga processorerna vände upp och ner på begagnatpriserna. Men min erfarenhet är att Mac har bra andrahandsvärde. Jag tycker den där kalkulatorn verkar rätt skum.

Min erfarenhet är som hdk säger. Att det är oerhört lätt att sälja dessa datorer med tanke på de höga priserna. Att få 8-9000 bör inte vara ett problem. Skulle gissa att den kan gå för 10.000 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En mac har kanske ett bra andrahandsvärde bland redan frälsta mac folk, medan som jag inte håller dom över valfri PC, eller ens lika värda, och alltså inte skulle betala 6500:- för den, som jag ser det kanske värd 3000 MAX om jag skulle koma på den iden att vilja ha en mac

Hoppas du inser att dina åsikter inte direkt avspeglas på begagnatpriserna. Klart en mac säljs till en person som är intresserad av mac. Jag är inte intresserad av att åka kross så jag skulle inte betala mer än 3000kr för en sådan även om den kostade 100.000kr ny förra året. Därför måste begagnatpriset för krossar vara 3000kr....

den logiken är kass!

Jag förstår inte poängen av ditt inlägg mer än att du vill passa på att gnälla på apples datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick 4800 för min 15" Late 2006 C2D 2.16GHz, 3GB DDR2, Radeon X1600 128MB. 500GB HDD (7200rpm), dött batteri (~30 minuter batteritid) när jag sålde den i början av april.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

6500:- är ett väldigt bra pris vanligtvis skulle en sådan dator kosta någon tusenlapp mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Jag gick in här och valde Sverige och sen la jag in alla uppgifter på den

http://www.mac2sell.net/permalink/?id=05f48da18306aa45623ac43...

Blev lite högre nu för jag glömde nämna Superdrive.

7850:- är den värd enligt sidan.

Så om jag bjuder 7000:- är det rätt?

Du kan inte använda en amerikansk sida, i Sverige betalar vi 25% moms så datorer (och därmed deras andrahandsvärde) blir flera tusenlappar högre.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]