Rösta fram t-shirt till communityt!

Ändra bas/diskant i Windows 7

Permalänk
Medlem

Ändra bas/diskant i Windows 7

Har köpt ny Dator med Win 7 och kan inte hitta dessa inställningar. Har använt Xp innan och där var det ju lätt att hitta. Finns massa konstiga ljudinställningar man kan göra men inget om bas/diskant, detta måste väl ändå gå att ändra. Ljudkortet är ett halvpissigt integrerat i modekortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KepfeR:

Har köpt ny Dator med Win 7 och kan inte hitta dessa inställningar. Har använt Xp innan och där var det ju lätt att hitta. Finns massa konstiga ljudinställningar man kan göra men inget om bas/diskant, detta måste väl ändå gå att ändra. Ljudkortet är ett halvpissigt integrerat i modekortet.

Finns inte i själva Windows, och har aldrig funntis. Du behöver drivrutiner och tillhörande mjukvara för aktuellt ljudkort/ljudkrets, som t.ex: Sound Blasters X-Fi MB. Nu berättar du inte vilket moderkort du har så jag kan nog inte hjälpa dig mer än så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns inte i själva Windows, och har aldrig funntis. Du behöver drivrutiner och tillhörande mjukvara för aktuellt ljudkort/ljudkrets, som t.ex: Sound Blasters X-Fi MB. Nu berättar du inte vilket moderkort du har så jag kan nog inte hjälpa dig mer än så.

Modekortet är ett MSI 870A-G54

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Dessa fungerade inte, installerade däremot drivrutinerna på Cd:n jag fick till kortet. Vet dock fortfarande inte vart dessa reglagen finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nja det är bättre än så, det kom in en convolver i vista när ms gjorde om hela ljudsystemet i win, xp var ju hemskt på många sätt. Microsoft köpte även pacific microsonics kring tiden för vistas utveckling, troligen för att få kompetens inom digitalljudsteknik.
Hursomhellst, win 7 har rumskorrigering på liknande sätt som tex många hembioförstärkare, det är däremot en mycket lite känd/marknadsförd finess, men den finns trots allt, välj "förbättringar" på ljudenhetens egenskaper därunder finns "rumskorrigering", då hoppar det igång, det kräver iofs en mätmikrofon.
Det borde finnas nått sätt att editera convolverfilen manuellt för attt göra en manuell eq/tonkontroll om man inte vill köra med automatisk kalibrering, jag har inte letat nått interface som gör att man kan ändra den , men det borde finnas.
annars så finns det ju en del program som går in o "kidnappar" ljudet o processar det innan det matas ut tex http://www.afreecodec.com/windows/realtime-equalizer-18129.ht...
sök på "standalone eq" o leta reda på nått som passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har bra komponenter att lyssna på använd inte alla tusen ljudförbättringar, låt det vara.

Permalänk
Medlem

Men kom igen, har installerat drivrutinen men ser inte så mycket skillnad mot innan. Det kan väl inte vara så efterblivet att det inte går att ändra dessa inställningar.

Permalänk
Inaktiv

Dubbelklicka på Realtek-ikonen i aktivitetsfältet (ser ut som en orange/brun högtalare), välj flik (tex Högtalare om du kör med högtalare), klicka på fliken Ljudeffekt lite längre ned. Ännu längre ned har du Equalizer och till höger om knappen Återställ har du en ikon. Klicka på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

Dubbelklicka på Realtek-ikonen i aktivitetsfältet (ser ut som en orange/brun högtalare), välj flik (tex Högtalare om du kör med högtalare), klicka på fliken Ljudeffekt lite längre ned. Ännu längre ned har du Equalizer och till höger om knappen Återställ har du en ikon. Klicka på den.

Ah nu hittade jag hur man styr basljudet, tackar.