Om ni fick välja, Asus P8P67 eller Asus SABERTOOTH P67

Permalänk
Medlem

Om ni fick välja, Asus P8P67 eller Asus SABERTOOTH P67

Tjenare!

Låt oss säga att du inte har någon budget, men desto mindre det kostar desto bättre så vilken hade ni valt?

Asus P8P67 WS Revolution B3

Asus SABERTOOTH P67 REV B3

låt oss säga att vi kör på

Singel GPU + i7(OC så klart)+2 HDD vilken blir det?

Om vi kör SLI/CF + i7(OC så klart)+2 HDD vilken blir det?

Enligt inet så är P8P67 2st @X16 och 2st @X8 (PCI-E)
Och Sabertooth 2 st, 1st 16X (single @X16 eller dual @X8)
Så om man bara ska köra CLI/CF är det bättre och satsa på Sabertooth än P8P67?

Sabertooth har lite mindre hastigheter på DDR3 som stödjs, fast det gör ju inte supermycket, vad hade ni gått på?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Varför ens jämföra ett quadfire/3-way SLI kort med ett vanligt CF/SLI kort?
Bättre jämförelse är väl P8P67 Pro vs Sabertooth.

Om det nu måste vara ASUS på moderkortet så hade jag valt följande baserat på dina 2 uppsättningar i OP.

Singel GPU + i7(OC så klart)+2 HDD = Asus P8P67 LE REV B3
Om vi kör SLI/CF + i7(OC så klart)+2 HDD = Asus P8P67 PRO REV B3

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Varför ens jämföra ett quadfire/3-way SLI kort med ett vanligt CF/SLI kort?
Bättre jämförelse är väl P8P67 Pro vs Sabertooth.

Om det nu måste vara ASUS på moderkortet så hade jag valt följande baserat på dina 2 uppsättningar i OP.

Singel GPU + i7(OC så klart)+2 HDD = Asus P8P67 LE REV B3
Om vi kör SLI/CF + i7(OC så klart)+2 HDD = Asus P8P67 PRO REV B3

k, men om vi bara ska köra 2 GPUer i SLI/CF, fortfarande PRO verisionen?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Som sagt...detta beror ju helt på budget. Pro är helt klart ett bra val för SLI/CF, men om budgeten tillåter så ger WS Revolution bättre kylning till den övre GPU:n då det är tre platser mellan dom PCIe platserna man använder.
Dessutom har WS Revolution en extra 4pin Molex (extra ström till GPU) vilket är bra om man har planer på att köra kraftigare SLI/CF setup.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Om du ska klocka så kör absolut inte på LE, ingen bra strömförsörjning. Sabertooth hade jag nog inte köpt, då känns Pro mer vettigt. När det gäller Pro och vanilla P8P67 så beror det på ditt system i övrigt, då jag kör AMD gpu och redan har flera Intel Pro Server Gb nics så körde jag på vanilla P8P67 då Pro i stort sätt bara ger Intel Nic (inte server) och SLI. Men kör man NVIDIA och har användning av Intel Nicen såvärst ju Pro vettig. När det gäller överklockning så är 5Ghz nästan ljudlöst på luft inga problem för mig med P8P67 så te.x. Deluxe är kanske bara overkill i någerlunda normala applikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Som sagt...detta beror ju helt på budget. Pro är helt klart ett bra val för SLI/CF, men om budgeten tillåter så ger WS Revolution bättre kylning till den övre GPU:n då det är tre platser mellan dom PCIe platserna man använder.
Dessutom har WS Revolution en extra 4pin Molex (extra ström till GPU) vilket är bra om man har planer på att köra kraftigare SLI/CF setup.

Ingen budget bara undrade över just de 2 korten. Tack för svaret

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Om du ska klocka så kör absolut inte på LE, ingen bra strömförsörjning. Sabertooth hade jag nog inte köpt, då känns Pro mer vettigt. När det gäller Pro och vanilla P8P67 så beror det på ditt system i övrigt, då jag kör AMD gpu och redan har flera Intel Pro Server Gb nics så körde jag på vanilla P8P67 då Pro i stort sätt bara ger Intel Nic (inte server) och SLI. Men kör man NVIDIA och har användning av Intel Nicen såvärst ju Pro vettig. När det gäller överklockning så är 5Ghz nästan ljudlöst på luft inga problem för mig med P8P67 så te.x. Deluxe är kanske bara overkill i någerlunda normala applikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, Intel Nic vad är det? försökte googla hitta inget

Pro är det lite äldre än WS?

EDIT: Deluxen är ju som du säger overkill, men den kostar mindre än Asus P8P67 WS Revolution B3 (inet 2221 kr) Deluxe 1800 webhallen.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Intel nic är nätverkskortet, Intel istället för realtek skiten (BSD-mördar som mig själv vet vad jag snackar om). För vanliga användare med adsl spelar det ingen större roll men med höghastighetslina och många connections så är det skillnad, framförallt så avlastar det processorn. Sen om det är PCI-E 8x så gör det inget idag, du använder ändå inte all bandbredd (dubbelkort kör ju utan problem på 16x bussar med bandbredd till råga), har sätt tester som anvisar på att även 4x inte ger någon direkt prestanda förlust vid normala upplösningar. Och sist vi snackade så lät det inte som du plannerade eyefinity med FullHD skärmar direkt utan mer vidare på 1366x768 ett tag och sen 1080p i framtiden ev 2560x1440.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Intel nic är nätverkskortet, Intel istället för realtek skiten (BSD-mördar som mig själv vet vad jag snackar om). För vanliga användare med adsl spelar det ingen större roll men med höghastighetslina och många connections så är det skillnad, framförallt så avlastar det processorn. Sen om det är PCI-E 8x så gör det inget idag, du använder ändå inte all bandbredd (dubbelkort kör ju utan problem på 16x bussar med bandbredd till råga), har sätt tester som anvisar på att även 4x inte ger någon direkt prestanda förlust vid normala upplösningar. Och sist vi snackade så lät det inte som du plannerade eyefinity med FullHD skärmar direkt utan mer vidare på 1366x768 ett tag och sen 1080p i framtiden ev 2560x1440.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, vet att Deluxen har ett fin klistermärke som säga att den har intel eather port och inget third party. Och yes, kör vidare på min trogna 32 HD ready i 1366x768 upplösningen bryr jag mig inte så mycket om xD men eftersom att Deluxen och PRO är billigare än WS så hade jag nog kört på Deluxen eller pro, rätta mig om jag har fel xD

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.