Ändra firmware på hårddisken....???!?

Permalänk
Medlem

Ändra firmware på hårddisken....???!?

Har en Seagate IV 80gb, har precis fått brev från posten att de har ännu en till mig som jag beställt.

Mailade Seagate och frågade hur man kunde se om de var RAID-0 kompatibla, fick svaret att firmwaren skulle vara v3.51. Bra tänkte jag för det hade jag för mig att min var...

Men icke, kollade upp det nu, och den var bara 3.05. Jaha då är det väl bara att skicka tillbaka till seagate i Holland och få den utbytt tänker ni. Men det vågar man väl knappast, men risk för att sticka disklös till Dreamhack...

Det optimala vore ju om man själv kunde flasha om om hårddsiken, har aldrig hört talas om det. Är det möjligt?

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Hmm maila och fråga Seagate

Permalänk
Medlem

Var en kille på forumet som bytte sina diskar mot raid varianten och han fick diskarna innan han skicka tillbaka dom han hade.

Själv har jag rev 3.19 inte raid varianten men dom funkar hyggligt i raid 0 enligt. http://www.xbitlabs.com/storage/barracuda-ata4-raid0/

Permalänk
Medlem

Alla firmwareversioner fungerar alldeles utmärkt i RAID. Skillnaden mellan olika firmwareversioner är rätt liten (i praktiken knappast märkbar), och uppenbarar sig bara under vissa förutsättningar (vissa sorters "disklaster"). Dessutom är inte alltid de "RAID-optimerade" diskarna (de med nyast firmware) snabbast...

Barracuda IV har nån egenhet (man skulle kunna kalla det "bugg", men det är egentligen nån slags designfel, har tydligen med cachealgoritmen att göra) som gör att den i vissa fall blir rejält långsammare än andra diskar. De försökte rätta till detta med en ny firmware, som de av någon outgrundlig anledning kallar "RAID optimized" (fastän felet är lika kännbart även utan RAID), men de har inte lyckats särskilt bra.

Seagate har skjutit sig själva i fötterna med det här "RAID-optimerad disk"-tjafset. Alla diskar funkar, och världen hade mått bättre av att slippa få reda på allt det här junket.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.