Bärbar dator för underhållning max 7000kr

Permalänk

Bärbar dator för underhållning max 7000kr

Har haft denna dator nu i 4 år och den har tjänat mig riktigt bra (Vaio). Men nu är jag ute efter en ny dator då denna knappt klarar av vissa spel.

Något jag vill att den nya datorn ska klara av är:
* Spela upp filmer 1080p för att sedan kopplas till TV.
* Vara snabb självklart.
* Hålla länge.
* Vore gött med bluray, dock inget krav.

Jag brukar inte spela några krävande spel utan spelar i princip bara Football Manager (föredrar konsol).

Jag vill i princip ha en dator som klarar av alla områden på bästa möjliga sätt, kvalitén ska också vara hög på datorn så att den håller länge, denna Vaio kostade ~10k år 07 och har förutom nu på slutet och att batteriet tog slut ganska snabbt, skött sig riktigt bra.

Har även några frågor, kommer jag behöva i7 för att klara av dessa grejer ovan eller räcker det med i5 med tanke på att jag inte spelar några krävande spel och multitaskar inte så grovt?
Som följdfråga, ska jag mest koncentrera mig på CPUn eller ska jag kolla in vilka grafikkort som är bäst och utgå från det? Där har jag dock ingen koll så ni kan gärna hjälpa mig.
Vilket märke är att lita på? Min kompis hade en Acer som sög balle så det är uteslutet.. Sony Vaio vet jag genom erfarenhet att de är att lita på, men förutom dem? HP? Asus?

Tack på förhand.

Permalänk

Vad tror ni om denna? Hur är grafikkortet, kommer den palla filmer och youtubeklipp på full-HD (1080p)?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/hp-paviliondv6-6126eo/156598.3003/