Permalänk
Medlem

Ett inspirerande och snyggt galleri!
Bra och väldigt pedagogiska förklaringar på allt drar upp betygt ytterligare.
Bra jobbat!

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Snyggt och gediget galleri med bra steganvisningar. Man får både ett bygge och en how-to på en och samma gång.
Har själv kört FreeNas 0.7 ett längre tag nu och gillar den. Är sugen på att uppdatera, men vill också ha lite mer lull-lull som Transmission och UPnP färdigt i paketet innan jag tar steget.

Antagligen kommer jag testa Vortexbox under tiden. Verkar vara en riktigt smidig variant när det gäller media. Den saknar iofs också en torrentklient, men eftersom den är baserad på Fedora borde det gå att installera.

Permalänk
Medlem

stiligt bygge, och chassit är lite av en personlig favorit (har dock aldrig testat den):)
Hade lite planer på att bygga om min speldator till mini-itx, och funderar på det chassi:

Gillar också att du beskrivit allt väldigt bra;)

Lätt 5/5:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert100:

text
/ Robert

Du verkar ju kunna en hel del om detta och jag har nu fått tummen ur!
Installerat allt på ett Usb minne och jag är inne i webb GUI.
Jag behöver dock lite vägledning!

Jag vill så att säga ha två olika ställen att slänga back up på, min syster + föräldrars dator på en disk och min backup på två.
Skall jag köra ZFS eller UFS ? Och vad skiljer dessa?

Sen täntke jag EV. ha två diskar som media diskar för utdelning till tex PS3'a. går detta?

Mvh Philip!!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Halloj Laggbox,

Kul att du har kommit igång med ett Nasbygge.

Skillnaden mellan filsystemen ZFS och UFS är helt omöjligt att besvara på ett enkelt och kortfattat sätt, här måste du Googla och bilda dig en egen uppfattning vilket av de båda som du gillar bäst. Men man kan väl säga att ZFS använder sig av en checksumma för att kolla så att backupen är lika.

Klart att FreeNas funkar till att dela ut filer till en PS3. Problemet är väl att PS3:an måste ha en dator som transcodar filerna innan PS3:an kan visa filmen. Använder ingen PS3 så jag kan ha fel om transcodningen.

/ Robert

Permalänk
Medlem

Gediget och snyggt bygge!, Proffsigt utfört och gillar lösningen med OS på usbsticka. Tummen upp!