Köpte färdig dator för 8500 KR. Lurad?
Hej.
Var med och köpte en dator åt min kompis idag eftersom han inte kan så väldigt mycket om datorer. Datorn skulle köpas denna vecka så beställning på inet fungerade inte pga att varor inte fanns på lager.
Igår så ringde jag och frågade diverse saker om datorn eftersom det inte fanns så mycket info om den på hemsidan. Datorn Bla så frågade jag vilket nätagg det var och vilket moderkort det var mm.
Jag fick svaret att det var ett 650W corsair agg. Vilket exakt visste han inte eftersom han satt på laptop delen av företaget.
Moderkortet var en P67 med stöd för crossfiree/sli.
Idag när När vi väl ska köpa den så vart vi tvungna att ta en H61 bräda istället. Även fast vi var informerade om att det skulle vara en P67. H61 brädan stödjer desutom inte crosfire/sli.
När vi väl kom hem och började gå igenom lådan med tillbehör så upptäckte vi att det fattades diverse saker. Det fanns ingen adapter för grafikortet varken för vga eller Hdmi samt allt annat. Här finns en bil som visar vad som ska följa med Så vi var tvungna att låna en adapter från mig för att kunna få bild.
Det ända som följde med som var tillbehör var
- Moderkorts manual samt quick start guide
-Windows 7 skiva.
-Antivirus
-I5 installations guid
-strömsaldd till nätagget
- samt en del tomma små kartonger
När vi öppnade "Den här datorn" så står det att datorn bara har 500GB även fast den ska ha 2 TB lagring.
När vi kollade Enhethanteraren så visade det sig att det satt en I5 2500 Inte en I5 2500K
Datorn har en egen garanti som företaget har satt. En regel är att man inte får öppna datorn eller lägga till nya dela. Dom har pga detta satt lappar på sidoplåten så att om man öppnar datorn så kommer det synas. Jag lyckades dock få en glimt av nätagget och det visade sig vara en corsair CX 600W. Inte en corsair 650W.
Vi ändrade även chassit till en CM HAF 912 för 500 kr extra. Dock så lyser 200Mm fläkten ej rött.
Trotts alla dessa nedskärningar som dom gjorde utan våran medvetenhet så fick vi ge fullt pris!
Vad bör jag göra? har jag rätt att kräva tillbaka pengarna? Vi har inte öppnat datorn eller så.
Behöver svar så fort som möjligt. Tack!