Köpte färdig dator för 8500 KR. Lurad?

Permalänk
Medlem

Köpte färdig dator för 8500 KR. Lurad?

Hej.

Var med och köpte en dator åt min kompis idag eftersom han inte kan så väldigt mycket om datorer. Datorn skulle köpas denna vecka så beställning på inet fungerade inte pga att varor inte fanns på lager.

Igår så ringde jag och frågade diverse saker om datorn eftersom det inte fanns så mycket info om den på hemsidan. Datorn Bla så frågade jag vilket nätagg det var och vilket moderkort det var mm.

Jag fick svaret att det var ett 650W corsair agg. Vilket exakt visste han inte eftersom han satt på laptop delen av företaget.
Moderkortet var en P67 med stöd för crossfiree/sli.

Idag när När vi väl ska köpa den så vart vi tvungna att ta en H61 bräda istället. Även fast vi var informerade om att det skulle vara en P67. H61 brädan stödjer desutom inte crosfire/sli.

När vi väl kom hem och började gå igenom lådan med tillbehör så upptäckte vi att det fattades diverse saker. Det fanns ingen adapter för grafikortet varken för vga eller Hdmi samt allt annat. Här finns en bil som visar vad som ska följa med Så vi var tvungna att låna en adapter från mig för att kunna få bild.

Det ända som följde med som var tillbehör var

- Moderkorts manual samt quick start guide
-Windows 7 skiva.
-Antivirus
-I5 installations guid
-strömsaldd till nätagget
- samt en del tomma små kartonger

När vi öppnade "Den här datorn" så står det att datorn bara har 500GB även fast den ska ha 2 TB lagring.
När vi kollade Enhethanteraren så visade det sig att det satt en I5 2500 Inte en I5 2500K
Datorn har en egen garanti som företaget har satt. En regel är att man inte får öppna datorn eller lägga till nya dela. Dom har pga detta satt lappar på sidoplåten så att om man öppnar datorn så kommer det synas. Jag lyckades dock få en glimt av nätagget och det visade sig vara en corsair CX 600W. Inte en corsair 650W.

Vi ändrade även chassit till en CM HAF 912 för 500 kr extra. Dock så lyser 200Mm fläkten ej rött.

Trotts alla dessa nedskärningar som dom gjorde utan våran medvetenhet så fick vi ge fullt pris!

Vad bör jag göra? har jag rätt att kräva tillbaka pengarna? Vi har inte öppnat datorn eller så.

Behöver svar så fort som möjligt. Tack!

Permalänk
Medlem

Klart som fan du ska kräva pengarna tillbaka, den dator som är betald för är ju inte den dator som blivit levererad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med butiken och påtala bristerna för dom och be dom fixa det som skall fixas... Går dom inte med på det så lämna tillbaka skiten.

Permalänk

Antingen ska de fixa det som är fel dvs leverera de varor och den produk ni köpt eller så kan ni få alla pengar tillbaka då de uppenbarligen in levererat den dator ni beställde.

Bara fixa stålarna tillbaka och sen köpa datorn på inet.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför köpa datorer från okända butiker som kanske blåser en?

Skit i dem och i det billigaste, köp från mer känd butiker så "slipper" man såna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skit i dem och i det billigaste, köp från mer känd butiker så "slipper" man såna problem.

Gäller för övrigt allt i livet, inte bara datorer

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Klart som fan du ska kräva pengarna tillbaka, den dator som är betald för är ju inte den dator som blivit levererad.

Ringer imorgon!

Skrivet av milla_66:

Ta kontakt med butiken och påtala bristerna för dom och be dom fixa det som skall fixas... Går dom inte med på det så lämna tillbaka skiten.

säger samma sak som innan.

Skrivet av ericsundell2:

Antingen ska de fixa det som är fel dvs leverera de varor och den produk ni köpt eller så kan ni få alla pengar tillbaka då de uppenbarligen in levererat den dator ni beställde.

Precis

Skrivet av tcntad:

Som jag skrev så var det nödvändigt att köpa datorn denna vecka för nästa vecka så skulle det inte fungera pga olika anlednigar.

Varför vi valde just den butiken var för att den ligger nära och dom hade nästan identiska delar i datorn som jag hade i min kundkorg hos inet till ungefär samma pris.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tobias75:

Gäller för övrigt allt i livet, inte bara datorer

Självklart!

Skrivet av Burks:

Som jag skrev så var det nödvändigt att köpa datorn denna vecka för nästa vecka så skulle det inte fungera pga olika anlednigar.

Varför vi valde just den butiken var för att den ligger nära och dom hade nästan identiska delar i datorn som jag hade i min kundkorg hos inet till ungefär samma pris.

Ah då förstår jag.
Iofs verkar det varit krångel redan från början. Det är bara stå på sig redan då och bara säga "ja okejdå"

Permalänk

Wow, fyfan vad jag hade blivit all caps rage om de hände för mig :P!!!

Permalänk
Avstängd

Brott emot kapitalismen helt klart från affärens sida.:/ Få dom och erkänna och lämna sen tillbaka datorn lugnt och fint.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jadu, redan vid i5 2500 hade nerverna brist för mig.
Så jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med dem!
Undra hur många okunniga dem har lurat på det sättet?

Permalänk

Avtalsbrott!!

Hota med ARN när du ringer till företaget.

Jag gillar deras slogan: "ARSA DATA, när service räknas".

Datorvärldens version av BILLIGA BERRAS BEGANGNADE BILAR.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Avtalsbrott!!

Hota med ARN när du ringer till företaget.

Jag gillar deras slogan: "ARSA DATA, när service räknas".

Datorvärldens version av BILLIGA BERRAS BEGANGNADE BILAR.

jodå har ARN i tankarna om det inte löser sig i första taget

Permalänk
Medlem

En fråga bara, varför inte välja en seriös återförsäljare? Exempelvis Inet, Dustin, Komplett m.fl?

Permalänk
Medlem

haha läste lite sen kolla jag vart du varifrån Västerås då förstod jag att det vara Arsa data.... Min polare handlade därifrån han skulle få ett GTX 275 men det var slut så han fick ett 285 istället som han fick betala saftigt överpris för. Fattade även att det vara Arsa eftersom dem har klistermärken och skall tydligen ha in datorn en gång per år för att "uppgradera" och "förnya" garantin.. Åk tbx med datorn och lämna tbx den pga att det är lurendrejeri! Inga delar som stod på sidan ingår.

Som kompiis sa kör BARA datordelar hos seriösa.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

- jaha, så har det hänt igen ....... du var inte den första men man kan ju hoppas den sista.
Åk tillbaka och kräv pengarna tillbaka, sedan kan du ju titta in på 128bit och prata lite med dom

Visa signatur

Compacq NC6000 | Seagate FreeAgent GoFlex 250Mb. |

Permalänk

Lurad? Det där är bedrägeri!

"ARSLA DATA, där vi skiter i kunden"

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

He he...:D Eller: "ARSLA DATA, där vi skiter i kunden men inte i hans pengar!:D"

;)(A)

OnT: Hur gick det? Lämnat tillbaka datorn? Vad sa dom?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

En fråga bara, varför inte välja en seriös återförsäljare? Exempelvis Inet, Dustin, Komplett m.fl?

samma som jag svarade tidigare till en annan.

Skrivet av Tyran26:

haha läste lite sen kolla jag vart du varifrån Västerås då förstod jag att det vara Arsa data.... Min polare handlade därifrån han skulle få ett GTX 275 men det var slut så han fick ett 285 istället som han fick betala saftigt överpris för. Fattade även att det vara Arsa eftersom dem har klistermärken och skall tydligen ha in datorn en gång per år för att "uppgradera" och "förnya" garantin.. Åk tbx med datorn och lämna tbx den pga att det är lurendrejeri! Inga delar som stod på sidan ingår.

Som kompiis sa kör BARA datordelar hos seriösa.

Skönt att höra att man inte är ensam

Skrivet av Allison:

- jaha, så har det hänt igen ....... du var inte den första men man kan ju hoppas den sista.
Åk tillbaka och kräv pengarna tillbaka, sedan kan du ju titta in på 128bit och prata lite med dom

Tack för tipst!

Skrivet av quattro-2.6:

hehe

Skrivet av MacEnkronan:

He he...:D Eller: "ARSLA DATA, där vi skiter i kunden men inte i hans pengar!:D"

;)(A)

Vi fick byta ut processorn mot en I5 2500K gratis. Dom hade tydligen satt modell fel både i butiken och på nätet. Så nu borde det vara ändrat på hemsidan.

Vi fick köpa ett P67 kort för 300 kr extra. vanligtvis var det 600 mellanskillnad.

Dom fixade front led`n. felkopplad...

Hårdisken var inte formaterad därför visade den fel. dessutom var den pationerad till 2 enheter.

Vi fick alla tillbehör.

Allt är bra nu förutom att vi inte fick tillbaka strömmsladen till datorn... Så det blir väl ett till samtal dit "Happyface"

Stort tack till alla som tog sig tid att hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Om HDDen var partitionerad och oformaterad så är den väl begagnad?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Vi fick byta ut processorn mot en I5 2500K gratis. Dom hade tydligen satt modell fel både i butiken och på nätet. Så nu borde det vara ändrat på hemsidan.

Vi fick köpa ett P67 kort för 300 kr extra. vanligtvis var det 600 mellanskillnad.

Dom fixade front led`n. felkopplad...

Hårdisken var inte formaterad därför visade den fel. dessutom var den pationerad till 2 enheter.

Vi fick alla tillbehör.

Allt är bra nu förutom att vi inte fick tillbaka strömmsladen till datorn... Så det blir väl ett till samtal dit "Happyface"

Stort tack till alla som tog sig tid att hjälpa till!

Vilka amatörer.
Inte ens koppla in en fläkt rätt.

Permalänk
Medlem

Citat:
"Datorn har en egen garanti som företaget har satt. En regel är att man inte får öppna datorn eller lägga till nya dela. Dom har pga detta satt lappar på sidoplåten så att om man öppnar datorn så kommer det synas".

- och hur blir det då om man vill damma av den invändigt? är garantin borta då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

;)(A)

Hehe , eller "ARSLA DATA, där vi torkar oss med femhundralappar"

OnT: Jag skulle knallat in i butiken och slängt upp datorn på disken och krävt tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allison:

Citat:
"Datorn har en egen garanti som företaget har satt. En regel är att man inte får öppna datorn eller lägga till nya dela. Dom har pga detta satt lappar på sidoplåten så att om man öppnar datorn så kommer det synas".

- och hur blir det då om man vill damma av den invändigt? är garantin borta då?

Man tar tillbaka datorn och så rengör dom datorn gratis. sama sak gäller om man ska installera nya komponenter.

Skrivet av TheJerk:

Om HDDen var partitionerad och oformaterad så är den väl begagnad?

Dom genomgår en koll och ser om allt fungerar som det ska. Enligt arsa så pationeras hårdisken för ökad säkerhet på windows. Antagligen så hade dom lite brottom.

Förövrigt så är allt fixat nu! Det tog bara ca 3dagar fören allt var rätt!

Permalänk
Medlem

Hur gick det med nätagget då?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hur gick det med nätagget då?!?

Sorry glömde skriva det. Tydligen så ingår det en 550W i paketet men dom var "schyssta" och gav mig en 600W. Alltså inte en 650w som jag var lovad..

Permalänk
Medlem

Ja du hade panik att få datorn, men hur länge hade det tagit att få datorn via postorder? 2 dagar, och du hade sluppit det här.
Så vilket tog mer tid egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Sorry glömde skriva det. Tydligen så ingår det en 550W i paketet men dom var "schyssta" och gav mig en 600W. Alltså inte en 650w som jag var lovad..

Å ena sidan så förstår jag att det känns lättast att tacka ja till det men å andra sidan var du lovad 650W agg och då ska du ha det också.

När flumföretag håller på så här så blir jag riktigt upprörd.
Maffiafasoner, "oj det blev inte riktigt rätt, här har du en kompromiss som är fördelaktig för oss".

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Okej? Jag hade inte nöjt mig med någonting mindre än det jag blivit lovad!

Känns verkligen som du blivit blåst, går med på dåligare delar eftersom "det ska vara så". Du inser väl att datorn blir betydligt mindre prisvärd med dessa dåligare delar i..

Permalänk
Medlem

dom kan ju skylla på matproblem (svårt att koncentrera sig utan mat) ...................... ramadan

Visa signatur