Chrome laggar fruktansvärt (nästan fryser) vid öppnande av ny flik.

Permalänk
Medlem

Chrome laggar fruktansvärt (nästan fryser) vid öppnande av ny flik.

Ett exempel är vid klickande på länk från imdb så nya sidan öppnas på ny flik i bakgrunden. Medan den ny-öppnade fliken laddas så laggar/fryser den redan tidigare laddade sidan/fliken (från vilken länken jag klickat är på) så det inte går att scrolla upp/ner, klicka på nåt annat, etc. Så fort fliken som öppnats i bakgrunden har laddat klart så funkar allt som vanligt igen, tills jag gör samma sak igen. Detta sker även vid ctrl-klickande på länkar på facebook, t ex bilder, samt på youtube, DN.se, och en del andra sidor.

Har en bärbar med i3 380, 4GB ram, 5400 rpm WD scorpio, ATI 6550 M. Dessa problem inträffade aldrig på min förra bärbare med sämre prestanda, även om jag hade >50 öppna flikar.

Hade gärna bytt till Firefox, men multitouch och sidoscroll funkar inte med firefox och min touchpad (har googlat för att lösa detta problem, parallellt med chrome-problemet, lösning på en av de vore nog men trots noga sökande på engelska och svenska m olika söksträngar utan resultat).

Mkt tacksam f hjälp, är helt förjävligt att behöva stå ut med detta som jag haft det nu några månader. När datorn inköptes i våras, och jag testade chrome för första gången, hade jag inte detta problem. Tror ni ominstallation av chrome hjälper kanske? Vore ju jävligt jobbigt att behöva göra om alla inställningar och nyinstallation av alla tillägg...

Permalänk
Medlem

Du nämner att firefox fungerar inte vissa saker är det ett addon för i senaste beta/aurora av firefox så fungerar addon compability reporter, gissar säkert på något skräp, testa ccleaner och rensa rent, annars får du nog vänta tills chrome folket hjälper dig. (värt att nämna, senaste firefox aurora är väldigt snabb)

Permalänk
Medlem

Sensast ff är snabbare än chrome och ger bättre funktion - finns inte någon orsak att köra chrom i dag dåidet inte längre är bäst på något (som jag upplever det iaf).

åsikt
testa senaste ff och avinstallera både windows och chrome - båda de är att betraka som virus. Nej gamla 10.04 LTS och senaste ff så rullar allt som det skall.

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad i chrome om du skriver about:flags i adressfältet och prova att aktivera resp. inaktivera "GPU-accelererad canvas 2D" ?

Permalänk
Medlem

Har du nån adblocker installerad?

Permalänk
Medlem

bengt-re och buddaz:

Som jag skrev, klart och tydligt: Min touchpads scroll-list fungerar inte med firefox, och jag har ingen lust att behöva flytta muspekarn till nedre/övre högerkant för att scrolla ner/upp på sidorna hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har du nån adblocker installerad?

Ja, ABP. Inaktiverade den nu och testade men ingen förändring. Avinstaller och testa borde väl inte heller ha effekt då, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Blir det någon skillnad i chrome om du skriver about:flags i adressfältet och prova att aktivera resp. inaktivera "GPU-accelererad canvas 2D" ?

Testade nu, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soproni:

Ja, ABP. Inaktiverade den nu och testade men ingen förändring. Avinstaller och testa borde väl inte heller ha effekt då, eller?

Menar du adblock plus?

Jag hade problem när jag hade adblock installerad men det förvann (nästan helt) när jag bytte till adblock plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Menar du adblock plus?

Jag hade problem när jag hade adblock installerad men det förvann (nästan helt) när jag bytte till adblock plus

Precis, adblock plus är vad jag har.

Jag får väl försöka inaktivera samtliga tillägg och se om det hjälper. Efter det återstår väl bara att ominstallera, alternativt att göra nytt försök att hitta drivrutin till min sketna touchpad så scrollen funkar i firefox (har skrivit i Acer 3820TG tråden här ang detta, men inte fått nått svar tyvärr...)

Tack för förslagen än så länge, tacksam för fler om nån kommer på mer.