Får ut en tiondel av utlovad internethastighet

Permalänk

Får ut en tiondel av utlovad internethastighet

Hej,

Sitter på 100mbit fiber och har sedan en lång tid tillbaka fått ut betydligt mycket mindre av min internethastighet än utlovat.

Det fungade fint när jag skaffade det för cirka ett halvår sedan, sedan efter omkring tre månader sedan började det strula och jag fick då ut runt 10/10 istället enligt tptest.

Det första jag gjorde då var att maila min internetleverantör, de ringde mig senare men då var jag inte hemma så jag kunde inte kolla på hastigheten hade bättrats. Han tipsade mig om att pröva skippa router och koppla in direkt i väggen, men jag använder inte ens router så det kan inte vara problemet.

I alla fall, nu är jag tillbaka hemma igen och gjorde tptest direkt, får fortfarande bara ut 10/10 vilket är väldigt irriterande. Men jag blir lite orolig, när jag ändå haft kontakt med internetleverantören och allt så borde ju de ha kollat upp att det inte är något fel på deras håll, alltså är det något fel på min sida?!

Någon som vet vad som kan tänkas är problemet om vi utgår från att det INTE är deras problem? Skummaste är ju att jag sitter på samma dator som för bara några månader sedan fick ut 100/100.. Får ta och ringa internetleverantören igen imorgon, men vill gärna veta om ni har någon aning om det finns något annat fel det kan tänkas vara.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat uppdaterat drivrutinerna för nätverkskortet genom exempelvis windows update?
Har du automatisk hastighet på ditt nätverkskort, eller tvingat 10 eller 100?

Du har ingen annan dator att testa med, ev ett andra nätverkskort inbyggt eller externt?
Om du har win, tryck ctrl alt delete/aktivitetshanteraren, nätverk eller liknande så bör du se maximal länkhastighet under en graf, står det 100 där?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du har inte råkat uppdaterat drivrutinerna för nätverkskortet genom exempelvis windows update?
Har du automatisk hastighet på ditt nätverkskort, eller tvingat 10 eller 100?

Du har ingen annan dator att testa med, ev ett andra nätverkskort inbyggt eller externt?
Om du har win, tryck ctrl alt delete/aktivitetshanteraren, nätverk eller liknande så bör du se maximal länkhastighet under en graf, står det 100 där?

Du har helt rätt. Hastigheten är cappad på 10Mbps! Hur ändrar jag det?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flugfarfar:

Du går in på network and shahring center, sen väljer du "loca area connection"(eller vad ditt nätverks kort nu heter) sen trycker du properties sen väljer du Speed and duplex och ställer in

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5124274bb64_till%20flugfa... kastade in en bild åt dig

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flugfarfar:

Du hittar till enhetshanteraren genom att högerklicka på "den här datorn" och välja "enhetshanteraren" eller söka på enhetshanteraren i startmenyn. Rulla ner till nätverkskort och tryck +, högerklicka på ditt nätverkskort där och välj egenskaper, någonstans där bör du se inställning för hastighet som antagligen står på auto, 10 eller 100. MEN kom ihåg detta nu, ställer du in fel så kan du bli av med din internetanslutning, bara så du vet vad det stog på.

Detta behöver ej vara felet heller, men kan hända, ett anant alternativ är att man letar på senaste drivrutinerna hos tillverkaren av nätverkskortet, hos intel eller nvidia eller liknande (har inte tittat vad du har).

Edit: tokklådd av Miggish fint med bild & allt!

Permalänk

Tack så hemskt mycket, Speed and Duplex stod av någon anledning på 10Mbps. Här har jag suttit i flera månader och varit arg på min internetleverantör, haha!

Tack Dalton och Miggish återigen! Nu ska här laddas semesterbilder.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det löste sig, dalton du var ju inte långt efter i svaret iaf hade inget o göra så passade på o lägga upp en bild hehe

*edit* vad ligger tp test på nu ? 9x/9x ?

Visa signatur

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Skrivet av Miggish:

Trevligt att det löste sig, dalton du var ju inte långt efter i svaret iaf hade inget o göra så passade på o lägga upp en bild hehe

*edit* vad ligger tp test på nu ? 9x/9x ?

Ligger på 95/82 när jag körde nyss. Det får duga..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kontrollera ovanstående tips först.

Ett felsökningsalternativ för att säkerställa att det handlar om din dator är ju att koppla in en annan dator (bärbar, förslagsvis) och se vad den får för hastighet. Kanske finns någon granne/bekant som kan bistå.

Du kan också testa en annan kabel. Om kabelkvalitén av någon anledning försämrats (böjts mycket, någon kontakt som sitter dåligt, etc) så kan det vara så att din dator automatiskt går ner till 10 Mbps då signalkvalitén är för dålig för högre hastigheter.

Min ISP hade fel inställningar i switchen för min lägenhet en gång vilket gjorde att auto-negotiation var avstängt. Switchen pratade 10/10 Mbps full duplex, men eftersom min dator inte kunde få något svar om detta så gick den ner på 10/10 Mbps halv duplex. Många collisions blev det . Det bör inte vara det exakta felet i detta fallet, speciellt inte som de säger att de kontrollerat sin utrustning. I Linux finns en hel del smidiga verktyg för att diagnosticera såna här problem (`mii-diag`, `ethtool`), men vet inte motsvarigheter i Windows. Kanske `netstat` med magiska flaggor.

EDIT: På tiden det tog för mig att skriva så var allt redan löst. Jag får fokusera bättre

Lämnar inlägget som referens för andra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

hehe lite för sent m8, det löste sig ^^

Helt okej resultat blir många semster bilder det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

EDIT: På tiden det tog för mig att skriva så var allt redan löst. Jag får fokusera bättre

Hehe, så går det när man sitter & söndagssurfar (som jag) med 59 tabbar öppna, blir en skön delay innan svaret dyker upp och mycket hinner hända

Permalänk

Okej, jag har fortfarande lite problem med det här!

Jag satte Speed and Duplex-grejen på auto negotiate. Det fungerade först, hastigheten blev 100mbps och allt fungerade bra. Ett par dagar senare blev internet segt igen, och då stod hastigheten på 10mbps igen trots att den var på auto negotiate. Jag slog den då på 100mbps full duplex, och det fungerade med 100mbps igen... Men det höll återigen i någon dag, sedan krånglade internet, dog random etc så jag slog tillbaka till auto negotiate. Hade fortfarande 100mbps men kort därefter gick hastigheten till 10mbps igen.

Nu har jag auto negotiate med 10mbps. Slår jag på 100mbps full duplex så får jag inte igång anslutningen, det står bara att sladden inte är ansluten trots att den är det.

Ska väl pröva att pilla runt lite mer, pröva half duplex, pröva omstarter och liknande, men är det någon som direkt vet vad felet kan vara?

Edit: Half duplex fungerade, och nu fungerar full duplex.. Men det är väl bara en tidsfråga tills det börjar krångla igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet så kan det lösa sig, ska inte hoppa ner i hastighet av sig själv sådär.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Skulle satsat på att byta kabel

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Vad har du för internet leverantör?

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem

Byt kabel och uppdatera drivrutiner till nätverkskortet. Förhandlingen om link speed mellan ditt nätverkskort och switchen i andra änden håller inte pga någon aspekt och ställer sig på 10Mbit för att vara stabil, Prova byta detta först och testa. Det blir jobbigt om patchkabeln mellan ditt uttag och patchpanel/switch är kass

Visa signatur

[ FD Define R4 Black Pearl ][ MSI Z77A-GD65 ][ i7 3770K@4.5GHz ][ MSI GTX 680 Lightning ][ 16GB Corsair Vengeance ][ OCZ Vertex 4 256GB ]

Permalänk

Har redan senaste drivrutiner. Min leverantör är Eksjö Energi. Ska pröva med annan kabel så fort jag kan.

Visa signatur