Vilket nätaggregat behöver jag?

Permalänk

Vilket nätaggregat behöver jag?

Jag har inte den blekaste av vad precis ett nätaggregat gör, så jag linkar hela datorn för att vara säker.

Gigabyte GA-Z68X-UD4
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Intel Core i7 2600 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz VENGEANCE RÖD
Cooler Master Hyper 212 Plus
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB *Edit* Glömde, 2 st!
Razer Naga MMOG Gaming Mouse
Razer Carcharias Stereo Gaming Headset
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM

Är http://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80 overkill?

Permalänk

Kulle nog räcka med ett 650 eller 750 av bra märke, rekomenderar själv corsair eller xfx då jag nyligen köpt ett xfx core edition 650w till andra datorn samt har corsair tx 750w.
Skulle dock rekomendera att du köper 2500k istället för 2600k då det inte skiljer så mycket prestandavis i spel. Det skiljer ju endå ca 1000 kr mellan dem. Jag skulle lägga pengarna på ett bättre grafikkort om jag vore du men det är enbart min åsikt :).
Vet ju inte ens om du ska ha den till spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk

Jag valde mest 2600:n för att 2500:an inte fanns i lager.
Men lite utav lyxanledningar också, jag kommer inte spela spel bara!

Tack för svar

Min bror säger att man brukar vilja hålla sig ca 200W över det som krävs, utifall att man vill uppgradera datorn i framtiden.
Vad sägs om Corsair TX 850 M 80+ Bronze? Lika mycket W för mindre pengar. För/Nackdelar?
http://www.inet.se/artikel/6911322/corsair-tx-850w-m-80-bronz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discobollen:

Min bror säger att man brukar vilja hålla sig ca 200W över det som krävs, utifall att man vill uppgradera datorn i framtiden.
Vad sägs om Corsair TX 850 M 80+ Bronze? Lika mycket W för mindre pengar. För/Nackdelar?

Tja, du förlorar väl ca 50-100kr i elräkning per år pga lägre effektivitet med det som är Bronze. Dessutom brukar de bli varmare och låta mer rent generellt (pga att den extra el ditt nätagg drar blir värme).

Vet du att du skall använda nätagget ofta, mycket och länge skulle jag funderat på att köpa ett med bättre effektivitet såsom 80+ Silver eller Gold.

Vad gäller garanti är det väl kanske inte så stor skillnad på 5år vs 7år.