Sätta lösenord på USB minne utan programvara?

Permalänk
Inaktiv

Sätta lösenord på USB minne utan programvara?

Jag undrar om jag kan sätta lösenord på mitt USB minne utan programvara.

Det är nämligen så att jag photoshopar,filmredigerar osv hemma som jag sen ska ha med till skolan. Då tar jag det självklart på ett USB minne men jag är rädd att om jag skulle tappa det att om någon plockar upp det så kan dom ju sitta och kolla på mina filer osv.
Då tänkte jag sätta lösenord på mitt USB minne men jag hittar endast guider där man måste använda programvaror eller .bat filer för att kunna sätta lösenord.
Men på min dator som jag har i skolan så får vi INTE installera någon programvara som inte har med skolan att göra. Jag har även kollat med min lärare om jag får installera t.ex Bitlocker men det var inte okej.

Så finns det någon lösning på mitt problem?

(OBS om det är fel del av forumet så ber jag en moderator att flytta tråden rätt <3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Men på min dator som jag har i skolan så får vi INTE installera någon programvara som inte har med skolan att göra. Jag har även kollat med min lärare om jag får installera t.ex Bitlocker men det var inte okej.

Bitlocker ingår i Windows 7 Ultimate/Enterprise så det behöver du inte installera.

Sök efter "Bitlocker To Go" så hittar du guider på hur du krypterar ditt USB-minne.

Permalänk
Medlem

NTFS stödjer lösenordsskyddade filer?

Permalänk
Medlem

truecrypt kan köras med hjälp av en exe-fil. Du skapar en krypterad hårddisk som sparas som en fil. Den monterar du med programet och anger lösenordet, sedan syns den som x:. När du är klar avmonterar du och jag tror inte det finns något spår av mer än ditt usb (som redan nu lämnar spår).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXMickeXx:

Jag undrar om jag kan sätta lösenord på mitt USB minne utan programvara.

Det är nämligen så att jag photoshopar,filmredigerar osv hemma som jag sen ska ha med till skolan. Då tar jag det självklart på ett USB minne men jag är rädd att om jag skulle tappa det att om någon plockar upp det så kan dom ju sitta och kolla på mina filer osv.
Då tänkte jag sätta lösenord på mitt USB minne men jag hittar endast guider där man måste använda programvaror eller .bat filer för att kunna sätta lösenord.

Så finns det någon lösning på mitt problem?

(OBS om det är fel del av forumet så ber jag en moderator att flytta tråden rätt <3)

Är du riktigt paranoid kan du använda dig av TrueCrypt, det är visserligen ett program men det går utmärkt att bara packa upp det på ditt usb minne och köra direkt därifrån.

Edit: Jag var visst för långsam.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sirnicke:

NTFS stödjer lösenordsskyddade filer?

Jag vet inte D:
Hittar lösenords skydd någonstans D:

Permalänk
Medlem

http://www.truecrypt.org/docs/?s=truecrypt-portable - men gissar på att det inte fungerar imo att man oftast inte har admin på skoldatorer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

http://www.truecrypt.org/docs/?s=truecrypt-portable - men gissar på att det inte fungerar imo att man oftast inte har admin på skoldatorer.

Vi är "it.local" användare på skoldatorerna och endast 1 person är admin (alltså system administratören)