någon amiga guru här?

Permalänk

någon amiga guru här?

såhär va...plockade fram min gamla A600HD ur förrådet och satte igång. har i princip glömt allt om hur man gör. den har ju stått i närmare 15år.
hälften av disketterna var dåliga. men vissa fungerade. programmen på hårddisken funkade allihop
nu till frågorna. går det att ladda ner amiga roms som man använder för emulatorer och köra på den?
hur får man över filerna från en pc? kan amigan läsa pc formaterade floppys?
kan pcn på nåt vis formatera till amiga format?

btw nord och syd på amiga är världsklass! kan vara ett av världens bästa spel

Permalänk
Medlem

Det lär finnas amiga rom att ladda ner, men vad jag kommer ihåg så kan en amiga inte flashas, utan man får byta chipet i amigan som innehåller rom, kan möjligen ha fel här, var 15 år sen minst jag knappra på en amiga. och då inte A600. har nått svagt minne om att Amiga 3000 som fanns kunde använda ROM på floppy, möjligen att nått likande kan göras med andra nyare modeller som A600 A1200 A4000
Åt andra sidan har det efter A600 inte hänt så mycket med ROM sista bör vara 3.1
Amiga kan läsa PC floppys, så inga problem där, men en PC kan inte formatera till Amiga format, kanske om man kör en amiga emulator under PC, men tvivlar på det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

hmm ok.
något man kan göra med disketterna den inte ville läsa? förutom att slänga dom. finns det nån "checkdisk"

Permalänk

programmet du letar efter för att köra spel på din 600 heter WHDload och med hjälp av det kan du starta slaves från din hdd, slaves är ungefär som en floppy image av spelet.

För att få över sakerna till din amiga kan du sätta in en fungerande amiga disk i din pc och formatera den där och sen lägga in filerna du vill ha. amigan kan läsa den sen så det är bara att föra över. finns ju även null modem kabel.

själv har jag nätverkskort i min 3000T

Permalänk

ok skall skaffa floppy till pcn igen då. va väl 10år det satt en sån i senast.
får bli en usb modell så slipper man riva runt så mycket.

men dom disketter som den inte ville läsa är det ute med då eller?

Permalänk
Hjälpsam

Vill bara inflika att jag får ett stor leende av sådana här diskussioner, att folk fortfarande använder och behöver hjälp samt att andra fortfarande kan.

Lycka till med din klassiker

Speltipps, Elite II Frontier av geniet David Braben

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Jack Slater:

ok skall skaffa floppy till pcn igen då. va väl 10år det satt en sån i senast.
får bli en usb modell så slipper man riva runt så mycket.

men dom disketter som den inte ville läsa är det ute med då eller?

Funkar inte med USB floppy.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Vill bara inflika att jag får ett stor leende av sådana här diskussioner, att folk fortfarande använder och behöver hjälp samt att andra fortfarande kan.

Lycka till med din klassiker

Speltipps, Elite II Frontier av geniet David Braben

Finns faktiskt en väldigt stor Amiga community
Dock är det nog inte så vanligt här på swec då de flesta är rätt unga och inte vart med så länge.

Permalänk
Medlem

Ni blandar ihop begreppen lite....

ROM i orginalposten syftar inte på kick-ROM verkar det ju som, utan själva adf-filerna, eftersom spel i emulatorformat brukar kallas ROM i folkmun.

Med "disk" menades hårddisk, inte diskett. Du kan alltså plocka ur 2,5"-hårddisken i Amigan, det är en IDE 44pin som satt i laptops innan SATA kom. Den kan man läsa i PCn förutsatt att 1. du har en kabel för det 2. Du kör igång Amiga-emulatorn UAE eller något annat som kan läsa filformatet.

I övrigt kan en A600HD (som jag också har i garderoben för övrigt ihop med en A1200) vara lite för seg att köra WHDload och liknande på.

Jag har själv fått tillbaka mina två bananlådor med disketter från min bror som råkade få med dem vid en flytt för ett par år sedan... Är lite att gå igenom

Disketterna som är körda är svårt att fixa med hjälp av en PC, det är lättare om man har en A3000/A4000 som har lite mer kraft och minne att leka med att skriva ut spel-rommarna (adf-filerna) till disketter i en amiga-diskdrive.

Amigan kan läsa PC-diskar, men bara DD (720kB i PC-format, 836-996kB med diverse Amiga-filsystem). Dessutom är de flesta diskettspelen NDOS, dvs de har inget normalt filsystem som går att läsa vare sig på PC eller en Amiga rakt av, utan boot-blocket på disketten i sig och spelet sköter filhanteringen direkt.

Jag sitter ju och kör mina Amiga-spel i UAE på antingen PCn eller min Pegasos, som är en av de senare modellerna med 1GHz G4 processor i och Radeon 9250SE

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det enklaste sättet att få till disketter som man bootar spelen från på en vanlig "snik-amiga" är nollmodem-kabel och Amiga Explorer. Man startar tjänsten på amigan och sedan är det bara att dra- och släppa ADF-filerna på PC-sidan och disketten skrivs över med image-filen. Det tar väl 10 minuter per disk, men när det väl är gjort har man ju spelen klara på diskett sedan. Perfekt metod för att återuppliva gamla avmagnetiserade disketter.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ni blandar ihop begreppen lite....

ROM i orginalposten syftar inte på kick-ROM verkar det ju som, utan själva adf-filerna, eftersom spel i emulatorformat brukar kallas ROM i folkmun.

Med "disk" menades hårddisk, inte diskett. Du kan alltså plocka ur 2,5"-hårddisken i Amigan, det är en IDE 44pin som satt i laptops innan SATA kom. Den kan man läsa i PCn förutsatt att 1. du har en kabel för det 2. Du kör igång Amiga-emulatorn UAE eller något annat som kan läsa filformatet.

I övrigt kan en A600HD (som jag också har i garderoben för övrigt ihop med en A1200) vara lite för seg att köra WHDload och liknande på.

Jag har själv fått tillbaka mina två bananlådor med disketter från min bror som råkade få med dem vid en flytt för ett par år sedan... Är lite att gå igenom

Disketterna som är körda är svårt att fixa med hjälp av en PC, det är lättare om man har en A3000/A4000 som har lite mer kraft och minne att leka med att skriva ut spel-rommarna (adf-filerna) till disketter i en amiga-diskdrive.

Amigan kan läsa PC-diskar, men bara DD (720kB i PC-format, 836-996kB med diverse Amiga-filsystem). Dessutom är de flesta diskettspelen NDOS, dvs de har inget normalt filsystem som går att läsa vare sig på PC eller en Amiga rakt av, utan boot-blocket på disketten i sig och spelet sköter filhanteringen direkt.

Jag sitter ju och kör mina Amiga-spel i UAE på antingen PCn eller min Pegasos, som är en av de senare modellerna med 1GHz G4 processor i och Radeon 9250SE

När jag skrev disk i mitt inlägg så menade jag diskett och inte hdd, dock funkar det inte med USB floppy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

När jag skrev disk i mitt inlägg så menade jag diskett och inte hdd, dock funkar det inte med USB floppy.

Ah ok, du menade formatera i 720k DOS-format och sen föra över adf'er packat bara (så de får plats), ja det funkar ju är klart. Finns väl en del enkla program som adf2disk man kan köra på Amigan sen.

Fast det spelar väl ingen roll om driven på PCn är USB eller flatkabel internt? Man har ju redan en diskdrive i Amigan som kan läsa DD-diskarna sedan? Eller fixar inte USB-enheterna DD-format nuförtiden?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ah ok, du menade formatera i 720k DOS-format och sen föra över adf'er packat bara (så de får plats), ja det funkar ju är klart. Finns väl en del enkla program som adf2disk man kan köra på Amigan sen.

Fast det spelar väl ingen roll om driven på PCn är USB eller flatkabel internt? Man har ju redan en diskdrive i Amigan som kan läsa DD-diskarna sedan? Eller fixar inte USB-enheterna DD-format nuförtiden?

Det blir något fel med usb floppy pga någon form av emulering. Har inte provat det själv men så sägs det på de forum jag läst ang ämnet.

Permalänk

oj!

här händer det lite när man är borta!

jasså usb floppy var bara glömma. får meka i en vanlig i pcn då.
skall kolla möjligheten med nollmodem. var dock ett tag sedan de med. förde över win95 installen via nollmoden en gång i tiden...de tog ett tag!

det ja mena med "rom" är alltså spelen som finns att dra ner på div sidor å sen starta i amigaemulatorn på pcn
tänkte att de kanske skulle gå å dra igång dom på amigan...

prio 1 nu är iaf å försöka få dom spel man har på disketter å å funka. eftersom vissa ev dessa hittar jag inte på nätet. måste alltså grejja me dom dåliga disketterna i pcn då?

Permalänk

sådär nu har jag ett gäng adf filer här...då ska dom bara över i amigan då

det går inte anväda pcmcia porten på amigan på nåt vis?

Permalänk
Medlem

PC-floppy läser inte amigadiskar.

Jo, jag skulle rekommendera detta: http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?...
ihop med adf blitzer http://aminet.net/package/disk/misc/adfblitzer

Visa signatur
Permalänk

ok skall forska lite!

men ang hårddisken. är den vanlig IDE typ laptop disk i den?

hur stor kan man stoppa i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jack Slater:

ok skall forska lite!

men ang hårddisken. är den vanlig IDE typ laptop disk i den?

hur stor kan man stoppa i?

4GB utan att krångla med filsystem, annars kan man stoppa i så stora du vill. Max 127GB storlek på partitioner dock. Finns andra filsystem som klarar mer men då är det lite mekande som sagt.

Skrivet av Jack Slater:

sådär nu har jag ett gäng adf filer här...då ska dom bara över i amigan då

det går inte anväda pcmcia porten på amigan på nåt vis?

Man kan ju köra vissa PCMCIA-nätverkskort, men återigen det blir lite pill med att ställa in IP-adresser och sånt, eftersom det itne finns med i systemet på en A600 från början, så en sån där CF-läsare är väl bättre isf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Det blir något fel med usb floppy pga någon form av emulering. Har inte provat det själv men så sägs det på de forum jag läst ang ämnet.

Åhå, skumt, vad är det som blir fel alltså, kan man inte läsa diskar som formaterats i dem på Amigan eller är det DD-formatet som inte funkar i sig?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

ok.

låt säga att man köper en 3-4gb disk på nån loppis. hur installerar jag sedan os?
har ju workbench disketterna å så. måste den formateras i amigan innan eller gör installationsprogrammet det?

vilka os klarar den av.? os2.05 eller nåt står de på orginaldisketterna jag har.

Permalänk

Amiga kan läsa DD formaterade(pc formaterad 720kb) men behöver en device driver för det är jag för mig.... måste rota fram amiga kommer inte ihåg riktigt vad den hette..... PC0: kanske det var bordrde finnas om du har Amigados 2.1 eller nyare...

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jack Slater:

ok.

låt säga att man köper en 3-4gb disk på nån loppis. hur installerar jag sedan os?
har ju workbench disketterna å så. måste den formateras i amigan innan eller gör installationsprogrammet det?

vilka os klarar den av.? os2.05 eller nåt står de på orginaldisketterna jag har.

En av disketterna har hdtoolbox på sig och används för att formatera och partitionera.

Förresten, det kan vara så att man bara får med läsning av PC-diskar i 2.1 jag kommer itne ihåg om det var med i min 2.05, för jag fick uppgraderingen rätt snabbt efter vi hade köpt vår A600HD. CrossDOS heter själva drivern (INFO - http://en.wikipedia.org/wiki/CrossDOS)

Det ligger en fil som heter "PC0" i systemdisken System/Workbench i lådan "Devs/DODDrivers" (det heter ju inte mapp på amiga, hehe) om du har möjligheten att läsa dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

hej!

ok kan man få tag på 2.1 nånstanns?
isåfall kan man ju sula i "ny" disk och installera 2.1 på en gång sedan funkar det kanske att bara lägga mina spelfiler på floppy i pcn å sen föra in dom på hårdisken i amigan?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens om mina gamla systemdisketter fungerar längre. Jag brukar mest köra igång WinUAE och ställa in emulatorn på A500 för de gamla spelen och A1200+grafikkort för de lite nyare spelen och programmen. Blir mindre krångel då, enda är ju att jag får köra med USB-joypaden, men det finns ju joystickar at köpa till USB

Alla systemvänliga program och spel kör jag på min Pagasos-dator, men det blir knappt att jag har den till mer än kolla mail (aldrig att en PC får privilegiet att sköta min mail) och IRC-chatta nuförtiden. Det är kul nostalgi, men jag har så många andra saker som jag lägger min tid på så jag hinner inte med de gamla fina apparaterna.

Det finns dock fortfarande många spel som håller måttet som mitt favoritspel Turrican 2 (Klonen Hurrican är grym på PC för övrigt, om man har en bra joypad/joystick), Super Frog eller varför inte gamla fina Settlers 1

De funkar fint i emulatorn som tur är, med dagens snabba processorer. En A600 har ju bara 7,14MHz liksom, även om den fick hjälp av specialkretsar.

EDIT: Såg att du var från Skövde precis, har du vägarna förbi Lidköping med datorn någon dag kanske jag kan hjälpa till IRL

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Denna är bra för dig

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jack Slater:

såhär va...plockade fram min gamla A600HD ur förrådet och satte igång. har i princip glömt allt om hur man gör. den har ju stått i närmare 15år.
hälften av disketterna var dåliga. men vissa fungerade. programmen på hårddisken funkade allihop
nu till frågorna. går det att ladda ner amiga roms som man använder för emulatorer och köra på den?
hur får man över filerna från en pc? kan amigan läsa pc formaterade floppys?
kan pcn på nåt vis formatera till amiga format?

btw nord och syd på amiga är världsklass! kan vara ett av världens bästa spel

(*reservation för att jag inte har läst hela tråden och det kan vara nämnt redan*)

En populär metod är att köra CF-kort (lite äldre minneskort som var populära till kameror) eller SD-kort t.ex. och köpa en CF-till-IDE-adapter. (44-pins)
Du kan då stoppa CF-kortet i en PC med Amiga-emulator, formatera den som Amiga-hårddisk o lägga in WorkBench, flyttar över spelen (som ADF-images t.ex.) och sen stoppa tillbaka den i Amigan och boota - voilá du har en massa grejer du kan skriva ut till floppy.

Man kan också köra programmet WHDload på Amigan med speciella patchade distributioner av spelen, de kör du direkt från hårddisk (= ex. ditt CF-kort men Amigan märker ingen skillnad), dock är detta meckigt på A600 har jag hört då den har snålt med minne (WHDload-magin kräver i regel mer RAM än basspelet behöver).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

CF-kort är det som gäller som ovanstående skrev i sitt inlägg.
Kör min A1200a med CF och har massor av spel, demos och moduler på dem. Går ju utmärkt att hot-switcha korten med om man vill
När det gäller WHDload så har jag faktiskt köpt licens på det då det är fenomenalt och ett måste. Dock kör jag ett turbokort 030/50Mhz med 256MB extra ram på vilket såklart hjälper körningen av WHDLoad.
Försök skaffa ett turbokort med minne på så du kan använda datorn bättre då A600 är skit oexpanderad.

Vill ni ha mer hjälp och tips osv så gå in på vårt forum SAFIR på http://safir.amigaos.se/main.php?d=news

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Någon som kanske är lite sugen på en A3000 med ett EGS 24 grafikkort ?? Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Burken saknar diskar då jag experimenterade med dem i en pc för jävligt länge sedan.

Vet inte om man ska lägga in en annons här på swec. Men men, jag gör som ni säger här....

Visa signatur

2500K | Asrock extreme 4 gen 3 | OCZ 1000W gold | 16Gb ram | EVGA GTX780 SC ACX | fractal design ARC | Intel 320 120gb | A-data 510 120gb | TrackIR | Saitek X65 HOTAS |

Flest saker när man dör vinner !!