UEFI tappar min bootdisk om och om igen..?

Permalänk

UEFI tappar min bootdisk om och om igen..?

Hej Swecare!

Har ett asrock z68 pro3-m som absolut vägrar att "komma ihåg" vilken disk den skall boota från.
Problemet uppstår när jag kallstartar datorn, dvs slår på den efter att den stått avstängd under tex natten.

Har tre stycken diskar samt en dvd-läsare i datorn, ställt in att den skall boota från min 60gb disk vilket jag har mitt OS på.
När datorn bootar får jag upp meddelandet "No bootdevice detected....", startar om och får gå in i settings och lägga min disk med Win7 högst i boot-ordningen. Jag har försökt att flytta om diskarna i nästan alla tänkbara ordningar på moderkortet utan någon framgång.

Har senaste firmwaren på mina SSD-diskar och nyaste versionen av UEFI för moderkortet.

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde klura ut hur jag ska lösa detta problem! Börjar bli lagomt trött på att behöva gå in och välja vilken disk datorn ska bootas från... :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske trasigt moderkortsbatteri, testa byt. Normalt ett CR2032.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kanske trasigt moderkortsbatteri, testa byt. Normalt ett CR2032.

Jag tror inte det, i och med att alla andra inställningar jag gjort finns kvar. Bara boot-ordningen som "nollas".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

har samma problem. Sjukt störigt

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns någon nyare firmware tillgänglig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kolla om det finns någon nyare firmware tillgänglig.

Har redan installerat senaste firmwaren till mina OCZ Vertex 2 diskar samt flashat senaste UEFI-versionen till moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nollställ bios.
Har du redan gjort det gör du det igen ordentligt. Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort. Sen går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

Ibland måste andra saker också tas bort beroende på vad man har för problem. Bäst att ta bort ALLA hårddiska, DVD bara för att utesluta dom som misstänkta. Ställ in bios och se om den kommer ihåg innan du kopplar in dom.

Ta bort även bort kringutrustning och kablar utanför chassit för det har hänt att dator fått för sig att försöka startar från sånt. Tex en USB mus som är skadad eller som sitter i en skadad port, USB hubb osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställ bios.
Har du redan gjort det gör du det igen ordentligt. Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort. Sen går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

Ibland måste andra saker också tas bort beroende på vad man har för problem. Bäst att ta bort ALLA hårddiska, DVD bara för att utesluta dom som misstänkta. Ställ in bios och se om den kommer ihåg innan du kopplar in dom.

Ta bort även bort kringutrustning och kablar utanför chassit för det har hänt att dator fått för sig att försöka startar från sånt. Tex en USB mus som är skadad eller som sitter i en skadad port, USB hubb osv.

Herregud.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

mickel:
Tja, Ibland måste man vara grundligare när de lättare lösningarna inte funkade (göra om mer noggrant). Vist, det är inte lika vanligt med det finns flera trådar där de var tvungen att gå så långt och grundligt för att fixa felet.

Permalänk
Medlem

Vill man ha hjälp, då måste man försöka följa ALLA steg som föreslås, detta är ett öppet forum, och vad jag vet så får ingen betalt för att hjälpa andra, med andra ord så är det frivilliga som lägger ner tid på ditt problem, så svar som "herregud" vid förslag på felsökning är inte så bra, kan resultera i att folk helt ignorerar dina frågor i framtiden, vad jag kan se så har du två val.

1: felsök grundligt.
2: köp nytt om du inte vill/orkar felsöka.

Visa signatur

|/foo/|