Få ut fulla hastigheten av Intel 510 SSD ?

Permalänk

Få ut fulla hastigheten av Intel 510 SSD ?

Tjena.

Tänkte göra steget att uppgradera till en SSD nu, och därmed Intels 510 serie.
Jag har kollat på Gigabytes sida och försökt hitta ifall mitt moderkort kan få ut den fulla hastigheten ? Med de menar jag att sata 6git/s.
Jag såg bara på Gigabytes sida att mitt stödjer 3gbit/s. Stämmer det?
Då kanske de inte är värt för mig att satsa på deras 510 serie utan att köra på 320 serien istället ?

Har jag fel eller vad säger ni ?

Specsen ser ni nere i sign.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Du har 10 stycken 3 Gbit portar men inga 6 Gbit. Satsa på en SATA II disk, typ Vertex 2 eller Intel 320.

Permalänk

Okej tack!

EDIT: Förresten, de där folk snackar om att man måste aktivera TRIM, är de något som fixats på nyare SSD:er eller något jag fortfarande måste göra när jag fått igång systemet ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Vertex2 hade jag ju absolut inte köpt iaf, gammal kontroller.
Sen gör det inget om du köper en sata3 disk och kör den i sata2.

Intel 320 är väll ett ok val, crucial m4 har bäst mix av stabilitet och hastighet.
Force3 om du vill chansa, men jag gillar ej ostabila sandforce skiten dock.

Intel 510 är väldigt överprisad, crucial m4 har samma chip och billigare.

Permalänk
Medlem

Trim är funkar av sig själv. Bara att se till att bios är inställt på AHCI när du installerar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Vertex2 hade jag ju absolut inte köpt iaf, gammal kontroller.
Sen gör det inget om du köper en sata3 disk och kör den i sata2.

Intel 320 är väll ett ok val, crucial m4 har bäst mix av stabilitet och hastighet.
Force3 om du vill chansa, men jag gillar ej ostabila sandforce skiten dock.

Intel 510 är väldigt överprisad, crucial m4 har samma chip och billigare.

Jag hade bara problem med sandforce i Marvell kontrollen, när jag bytte till Intel försvann problemen. Så nån form av kompabilitetsproblem finns det mellan marvell och sandforce.

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Jag hade bara problem med sandforce i Marvell kontrollen, när jag bytte till Intel försvann problemen. Så nån form av kompabilitetsproblem finns det mellan marvell och sandforce.

Många som har strul med intels kontroller också.
Sandy platform speciellt.

Permalänk
Medlem

Kör med Crucial m4 på intels controller, funkar klockrent. Inte haft ett enda strul under dom två månader jag haft den iaf

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i