Permalänk

behöver hjälp med ett min processor

Jag har en amd 4x 3,4 ghz phenom II och när den är i skrivbords läge ligger den runt 800 Mhz skulle vilja ändra detta ngn som har en aning om hur man gör ? har även ett asus M4A89GTD PRO /USB3 moderkort

Permalänk
Medlem

Varför? Det drar bara mer ström och du tjänar ingenting på detta. Såfort den behöver mer kraft så höger den multipliern och på så vis ökas klockenfrekvensen.

Permalänk
Hedersmedlem

Cool n´Quiet kallas det och ger dig en svalare och mindre högljudd dator.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Som de andra säger, detta är en funktion i processorn som spar energi när datorn inte behöver all prestanda. Så fort du drar igång en applikation eller spel eller liknande kommer processorn automatiskt att klocka upp sig till normal nivå. Testa att ladda ner CPUID och kör Prime95 så ser du att prollen clockar upp sig.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Cool n´Quiet kallas det och ger dig en svalare och mindre högljudd dator.

okey tack upplever att den är seg i starten men är nog bara min gamla HD som behöver bytas ut (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagergren1:

okey tack upplever att den är seg i starten men är nog bara min gamla HD som behöver bytas ut (Y)

Ja det har garanterat inget med din cpu och göra iaf. Det är alltid segt när alla processer och program drar igång i början och disken får jobba häcken av sig. En SSD kan göra susen för någon tusenlapp eller två, alternativt lite tålamod som kostar gratis