Permalänk
Medlem

Överklocka min dator (Nybörjare)

Tjena jag har haft min dator nu i några månader och har bestämt mig för att testa att klocka den! Jag har aldrig klockat en dator förut på egen hand och undrar helt enkelt om det är något jag bör ta hänsyn till samt vilka program som är användbara.
Finns det något jag kan ha monterat på ett felaktigt sätt när jag monterade datorn som kommer kunna vara avgörande när jag ska klocka den?
Hur mycket skillnad kommer en eventuell klocknig att göra?

Min dator:
PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+
MSI gtx 560 ti
Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU
Kylare Noctua NH-U12P SE2 Socket 775/1156/1366
CPU Core i5 2500K
MK MSI P67A-C45 (Inet) Socket 1155, P67, ATX B3
Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz

Permalänk

en klockning gör olika mycket skillnad beroende på processorn, det är mycket enkelt att klocka dock.
Under uppstart går du bara in i BIOS och skruvar upp multiplikator eller frekvensen, höjj med små steg i taget och testa noga mellan varje höjning.

CPU-Z, coretemp och everest är bra program för att kolla temperaturen på cpun

Processorns temp bör aldrig gå över 70 grader i full load.
/
Nikkepikke

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

För det första, så känns tråden felplacerad. För det andra, hade du letat i ungefär en sekund så finns det en väldigt bra guide här på sweclockers (och miljontals på nätet). Den på sweclockers finns under rätt forum och som sticky, bara att börja leta

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

För det första, så känns tråden felplacerad. För det andra, hade du letat i ungefär en sekund så finns det en väldigt bra guide här på sweclockers (och miljontals på nätet). Den på sweclockers finns under rätt forum och som sticky, bara att börja leta

Var tycker du jag bör placera den? Vill ha folks synpunkter på just min rigg, kanske har någon erfarenheter från samma komponenter?

Permalänk
Medlem

Som han över sa, läs lite guider, sen är det enda du ska oroa dig över tempraturer och att din spänning inte är för hög, lycka till!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuriden:

Var tycker du jag bör placera den? Vill ha folks synpunkter på just min rigg, kanske har någon erfarenheter från samma komponenter?

Kylning och överklockning av processorer tycker jag låter vettigt. Det är även där guiden ligger, och alla andra trådar

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H