formatera bärbar dator utan floppy

Permalänk
Medlem

formatera bärbar dator utan floppy

ok, skall erkännas att man inte är någon stjärna på datorer, men jag trodde iallafall att jag skulle fixa en sådan grej..

till saken:
har införskaffat mig en stenålders bärbar dator för att slippa sitta framför min fina P4 hela kvällarna när man surfar, så man åtminstone kan röra sig runt lite i lägenheten.
det rör sig om en compaq lte 5100.
P1 90Mhz och "hela" 16Mb ram (ska uppdatera snarast), saknar såväl intern som extern floppy. dock är den utrustad med intern cd.
operativet är för närvarande Win95, och operativet som skall in (tänkte jag) är Win 98 swe 1st edition..

vad jag gjort:
bränt en boot-cd och försökt boota från den, vill inte.
går man in i dos och försöker köra cd-läsaren därifrån hittas den inte? får bara ett meddelande om att det är felaktig enhetsbeteckning.
har provat med lite olika enhetsbokstäver (ska ju vara D, har provat med A också ifall den byter enhetsbeteckning när det inte finns någon floppy inkopplad) utan något resultat.

jag har även kopierat Win98 katalogen till hårddisken och försökt komma åt den från dos, vill inte.

tröttnade, och försökte göra en uppdatering utanpå det befintliga OS'et, det ville den inte heller eftersom jag fick upp felmeddelande om att "operativet som är installerat stödjer ej uppdateringen du vill utföra, skaffa windows 98 uppdatering"
vad innebär det? finns denna uppdatering att skaffa någonstans?
har det något att göra med att det kanske är en tidig version av 95 installerat, med fat16 (eller vad den heter) och därför inte går ihop med win 98, som efter vad jag erfarit bygger på fat32 (eller vad DET heter)

har även kikat lite i BIOS och fipplade lite på något som hette "boot sequence", utan resultat.

skulle någon vänlig vilja ge mig något tips så skulle jag vara tacksam..

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk

Win98 går att köra på fat16, men problemet med uppdateringen är att du kör Win95a. Den fixar inte en uppdatering. Hade du haft Win95b så hade det gått...
Hursomhelst, välj att starta om till dos inifrån win. Kommer du inte åt disken då? Kommer du också åt CD'n?
Om du åtminstonde kommer åt hd'n så kör ett fult trick!
Kopiera win98 mappen till roten av C: när windows fortfarande är igång
välj/avsluta/Starta om till dos innifrån win95 (inte med diskett alltså!)
ta bort (deleta) allt förrutom den mappen du skapade med win98 i. datorn kommer fortfarande att gå eftersom dos ligger i minnet. Stäng för allt i världen inte av datorn nu bara för då e du rökt...

När du tagit bort allt så tar du dig till din nya mapp med 98:an i o kör install därifrån. Nu borde installationen gå igång o du får ett nytt 98 installerat.

Detta är inte ett vidare fint sätt att göra det på. Helst så skall man ju formattera. Men, va fan nöden har ingen lag...
Hade du haft en partition till på disken så hade du kunnat spara din 98 mapp där och även formatterat C: på en gång medans datorn forfarande var igång på DOS o sedan installerat utan att starta om den en enda gång förrän 98 hade varit installerad o klar

Visa signatur

... Now what we have here Little Yellow Sister, is a magnificent specimen
of pure Alabama Blacksnake, but ain't too goddamn beaucoup. ...
Project Blacksnake | 7274 3D-mark03

Permalänk
Medlem

heheh thnx!
låter bra och riskabelt, skall testas.
hd'n kommer jag åt, dock la jag win98 katalogen i "mina dokument" när jag kopierade den till HD'n, så jag skall testa att flytta den till roten

heheh patition.. med en hd på heela 1Gb, så känns det överflödigt ska i princip bara ha ett OS och några småprogs, typ icq. så mkt mer ryms ju int..

Visa signatur

(ü) Ironi borde vara ett skolämne. (ü)

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att välja: Starta om i MS-dos läge...
Så är du inne!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'