ok, skall erkännas att man inte är någon stjärna på datorer, men jag trodde iallafall att jag skulle fixa en sådan grej..
till saken:
har införskaffat mig en stenålders bärbar dator för att slippa sitta framför min fina P4 hela kvällarna när man surfar, så man åtminstone kan röra sig runt lite i lägenheten.
det rör sig om en compaq lte 5100.
P1 90Mhz och "hela" 16Mb ram (ska uppdatera snarast), saknar såväl intern som extern floppy. dock är den utrustad med intern cd.
operativet är för närvarande Win95, och operativet som skall in (tänkte jag) är Win 98 swe 1st edition..
vad jag gjort:
bränt en boot-cd och försökt boota från den, vill inte.
går man in i dos och försöker köra cd-läsaren därifrån hittas den inte? får bara ett meddelande om att det är felaktig enhetsbeteckning.
har provat med lite olika enhetsbokstäver (ska ju vara D, har provat med A också ifall den byter enhetsbeteckning när det inte finns någon floppy inkopplad) utan något resultat.
jag har även kopierat Win98 katalogen till hårddisken och försökt komma åt den från dos, vill inte.
tröttnade, och försökte göra en uppdatering utanpå det befintliga OS'et, det ville den inte heller eftersom jag fick upp felmeddelande om att "operativet som är installerat stödjer ej uppdateringen du vill utföra, skaffa windows 98 uppdatering"
vad innebär det? finns denna uppdatering att skaffa någonstans?
har det något att göra med att det kanske är en tidig version av 95 installerat, med fat16 (eller vad den heter) och därför inte går ihop med win 98, som efter vad jag erfarit bygger på fat32 (eller vad DET heter)
har även kikat lite i BIOS och fipplade lite på något som hette "boot sequence", utan resultat.
skulle någon vänlig vilja ge mig något tips så skulle jag vara tacksam..