Försäkring utan kvitto?

Permalänk

Försäkring utan kvitto?

Hej, min iPhone 4 gick sönder nu i veckan och jag undrar hur det är med försäkringen, jag har hemförsäkring med "drulle" har bytt namn till "hemförsäkring +" eller något sådant, ganska oviktigt med namn imo.

Iallafall, jag har inget kvitto kvar på mobilen. Den är köpt på telia men inte skriven på mig. Kan jag få ut pengar för den utan uppvisande av kvitto? Jag har inte haft några tidigare försäkringsärenden förut så jag är novis på detta.

Tack på förhand

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

En telefon kan väl inte vara skriven på någon

Ett kvitto vill de nog ha dock. Fråga där den är köpt om de kan hitta kvittot i deras databas. Är den köpt samtidigt som ett abonnemang borde det vara möjligt.
Annars kan du fråga försäkringsbolaget om det går bra ändå. Om du går till en verkstad med den så finns den ju bevisligen. Det vore skillnad om den ramlat i sjön och försvunnit.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Låt den som telefonen är skriven på lämna in den då? Du kan inte få ut något på en försäkring på något som du inte kan bevisa är ditt

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

En telefon kan väl inte vara skriven på någon

Ett kvitto vill de nog ha dock. Fråga där den är köpt om de kan hitta kvittot i deras databas. Är den köpt samtidigt som ett abonnemang borde det vara möjligt.
Annars kan du fråga försäkringsbolaget om det går bra ändå. Om du går till en verkstad med den så finns den ju bevisligen. Det vore skillnad om den ramlat i sjön och försvunnit.

Ska kolla med butiken, jag lämnade in den på lagning och de försökte med fuktbehandling men slutade med att de skrev att de inte kunde laga mobilen.
De sa också att de kan skriva ett utlåtande till mitt försäkringsbolag för att hjälpa till.

Telefonen har jag, den är inte borta.

Skrivet av nivv:

Låt den som telefonen är skriven på lämna in den då? Du kan inte få ut något på en försäkring på något som du inte kan bevisa är ditt

Insåg det där med att "hur ska en telefon kunna vara skriven på någon"?

Visa signatur

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Kvitton ska enligt lag sparas i 10 år (av de som säljer), om kvittot har ett namn, vilket brukar vara praxis vid dessa typer av produkter.
Däremot, de har ingen skyldighet att leta fram det åt dig. De kan säkert göra det om du erbjuder dem betalt för tidsåtgången, andra har system för att söka i systemet och då brukar det göras gratis.

Att få ersättning för något utan kvitto kan du nog se dig i stjärnorna efter.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Går inte apple garanti mot serie-/IMEInumret?

Permalänk
Medlem

https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

där ser du om du har kvar fabriksgarantin iallafall, vet däremot inte hur man tar nytta av den om man nu har den kvar.

inställningar -> Allmänt -> Om -> Serienummer

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Skrivet av Dryad:

Går inte apple garanti mot serie-/IMEInumret?

Skrivet av Copsi:

https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

där ser du om du har kvar fabriksgarantin iallafall, vet däremot inte hur man tar nytta av den om man nu har den kvar.

inställningar -> Allmänt -> Om -> Serienummer

Nu har vi ju problemet med att telefonen är död...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Juste... har du någonsin gjort en backup på din dator via iTunes? I så fall kan du hitta infon där:

http://support.apple.com/kb/ht1267

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Hej, min iPhone 4 gick sönder nu i veckan och jag undrar hur det är med försäkringen, jag har hemförsäkring med "drulle" har bytt namn till "hemförsäkring +" eller något sådant, ganska oviktigt med namn imo.

Iallafall, jag har inget kvitto kvar på mobilen. Den är köpt på telia men inte skriven på mig. Kan jag få ut pengar för den utan uppvisande av kvitto? Jag har inte haft några tidigare försäkringsärenden förut så jag är novis på detta.

Tack på förhand

Vi hade samma problem med en telefon utan kvitto, var bara att traska ner till telia butiken den var köpt i så skrev de ut ett nytt kvitto utan några som helst problem

Permalänk
Medlem

även om kvittot är borta så borde väl lådan vara kvar och där står all nödvändig info om telefonen

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Skrivet av Copsi:

även om kvittot är borta så borde väl lådan vara kvar och där står all nödvändig info om telefonen

Saken är att jag har två lådor och vet helt ärligt inte vilken som hör till vilken då den andra iPhonen såldes utan lådan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Saken är att jag har två lådor och vet helt ärligt inte vilken som hör till vilken då den andra iPhonen såldes utan lådan...

Det kan du enkelt kolla genom att jämföra IMEI-numrena på telefonen och på kartongerna. Dessa nummer hittar du på "släden" till SIM-kortet och på baksidan av kartongerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Hej, vet att ett kvitto ska man ha om man skall lämna tillbaka varan eller om det är fel på den som du inte kan råda för (laga skadan). Men folk vet inte att man måste inte ha ett kvitto som man får i affären, det går lika bra med ett saldo-uttag på ditt kort som visar att du har köpt varan oss de eller till och med att någon person kan intyga att du köpte varan i deras affär.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fkr93:

det går lika bra med ett saldo-uttag på ditt kort som visar att du har köpt varan oss de

Nej, det går inte 'lika bra' med ett kontoutdrag då ett sådant ofta kan vara svårt att härleda till en specifik vara. Visst du har handlat något i butiken men vad? Det är upp till dig som köpare att visa vad, var och när du har handlat. Enbart när och var räcker inte alltid hela vägen.
Det finns ett gammalt fall hos ARN som visar detta väldigt bra. En kund hade köpt en tröja och skulle vid ett senare tillfälle reklamera den. Hon hade inget kvitto men ett kontoutdrag och butiken vägrade ta emot reklamationen. Hon drog ärendet vidare till ARN och utslaget blev till hennes fördel eftersom butiken inte brytt sig om att visa att de sålde olika varor till just det pris hon betalat för tröjan. Följaktligen: hade butiken lagt några minuters arbete på att lista lite byxor, kjolar, mockasiner, paraplyer, hjortfiléer och annat som de sålde till samma pris hade utfallet varit till butikens fördel.

Så visst kan det funka med ett kontoudrag, men det kan bli bra mycket krångligare än att helt enkelt spara kvittot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det går inte 'lika bra' med ett kontoutdrag då ett sådant ofta kan vara svårt att härleda till en specifik vara. Visst du har handlat något i butiken men vad? Det är upp till dig som köpare att visa vad, var och när du har handlat. Enbart när och var räcker inte alltid hela vägen.
Det finns ett gammalt fall hos ARN som visar detta väldigt bra. En kund hade köpt en tröja och skulle vid ett senare tillfälle reklamera den. Hon hade inget kvitto men ett kontoutdrag och butiken vägrade ta emot reklamationen. Hon drog ärendet vidare till ARN och utslaget blev till hennes fördel eftersom butiken inte brytt sig om att visa att de sålde olika varor till just det pris hon betalat för tröjan. Följaktligen: hade butiken lagt några minuters arbete på att lista lite byxor, kjolar, mockasiner, paraplyer, hjortfiléer och annat som de sålde till samma pris hade utfallet varit till butikens fördel.

Så visst kan det funka med ett kontoudrag, men det kan bli bra mycket krångligare än att helt enkelt spara kvittot.

Sant att det kommer bli krångligare o bevisa att du har just köpt den varan, men det går. Men som du säger bättre o spara kvittot!

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Kvitto behövs aldrig uppvisas utan det är butiken som ska bevisa att du ej inhandlat varan i deras butik, Så lyder konsumentsköpslagen iaf.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anexus:

Kvitto behövs aldrig uppvisas utan det är butiken som ska bevisa att du ej inhandlat varan i deras butik, Så lyder konsumentsköpslagen iaf.

Detta kallas omvänd bevisbörda och existerar som tur är inte i sverige. Det står inte en rad i KKöpL som stöder ditt svammel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför spara kvitto?
Om du vill klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt du fått av en butik måste du kunna bevisa att du har köpt en viss vara i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Ett kvitto är ett enkelt sätt för dig att bevisa detta. Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Tack på förhand

En sak du kan göra, som jag gjorde en gång när jag förlorade ett kvitto är att checka banken...
Om du nu betalade eller den som köpte mobilen betalade med kort, kan man enkelt via banken få fram en lista på vart man handlat, när man handlat och för hur mt
Sen är de ba o ta med den till telia så hittar dem kvittot åt dig mkt snabbare