Synology NAS hittar inte extern NTFS

Permalänk
Medlem

Synology NAS hittar inte extern NTFS

Fick min DS212j levererad igår och den verkar väldigt trevlig hittils. Dock har jag ett väldigt stort problem - när jag försöker komma åt min externa WD Elements 2TB genom DSM så säger den "File system type: <Not supported>". Detta finner jag väldigt underligt då det står i specifikationerna att den stödjer NTFS på externa diskar.

Jag måste få detta att fungera eftersom jag inte har någonstans att lägga de ~600GB data på disken för en omformatering och jag vägrar köpa en till disk för de priser vi har för tillfället. Jag har kört en full chkdsk på disken och även sett till att DSM är uppdaterat.

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk

Hello, If you have any technical questions - please call our office on 0044 1908 587422.

Kind regards

Joanne

Permalänk
Medlem
Skrivet av joanne.synology:

Hello, If you have any technical questions - please call our office on 0044 1908 587422.

Kind regards

Joanne

I think I will, thank you! I'm actually starting to think it's an issue with the hard drive, but I'll give it a shot anyway. Never know!

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligen är det bara Windows-baserade NAS:ar som stöjder NTFS. Normala små konsument NAS:ar bygger ju på Linux vilket inte officiellt har stöd för NTFS. Jag har sett att man ibland kan läsa NTFS-partitioner, men inte skriva. Om din NAS har stöd för NTFS är det troligen ett fulhack som kanske inte fungerar så bra i vart fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Vissa externa Wd-hårddiskar har någon form av krypteringsfunktion inbyggd direkt i kabinettet som inte går att ta bort eller avinstallera. Framförallt senaste versionerna av MyBook (med usb 3.0 som kom i våras) har kommit med detta.

Det fungerar som U3, med ett program som autostartar. Om du har detta på din disk kan det nog vara svårt att få den att fungera med en nas.

Visa signatur