Måste man ha en INTERN hårddisk?

Permalänk

Måste man ha en INTERN hårddisk?

Hej!

Jag håller på att plocka ihop en kundvagn med komponenter till min nya dator, men märkte att de interna hårddiskarna var väldigt dyra.

Jag vill minst ha 1 TB, men det kostar 1000 kr. Jag kan köpa en extern hårddisk med 2 TB för 600 kr.

Så jag undrar om det skulle fungera att intallera windows och ha alla filer och ALLT på en extern hårddisk (som är billigare) än en intern (som har mindre kapacitet och är dyrare).

Jag har inga problem med att ha den externa hårddisken utanför datorn, jag undrar bara om det går att använda en extern hårddisk som datorns primära hårddisk. Och den ska vara insatt genom usb 2. (tror jag)

Skulle detta funka bra?

Jag tänker använda datorn till att spela de nyaste spelen på höga inställningar, titta på 1080p filmer samt redigera ljud och film.

Kommer den externa hårddisken göra någon av de sakerna långsammare än om jag hade en intern hd?

/spelaren123

Permalänk
Medlem

Köp den externa och plocka ut hddn så har du en intern.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

skulle gärna vilja ha hjälp med det här också. Om man köper en extern, måste man ha nån slags extra kabel?

och vad är hddn?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av We4sZ:

Köp den externa och plocka ut hddn så har du en intern.

Där har du svaret.

edit :

Skrivet av Ploxcake:

skulle gärna vilja ha hjälp med det här också. Om man köper en extern, måste man ha nån slags extra kabel?

och vad är hddn?

HDD = hårddisken. Du måste ha en Sata-kabel samt en strömkabel, 4pin. Strömkabeln sitter på nätagget och satakabeln får du troligen med 1-3st med ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Diskarna är dyra nu pga översvämningarna i Thailand där många tillverkas

Permalänk

Tack för de snabba svaren!

När jag kollade senast kunde jag köpa en 2 TB hårddisk för 600 kr, men nu har alla gått upp till 1000kr...

Men jag har redan två sådana här: http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_western_digital_eleme...

båda har mycket filer på sig. En är full och men den andra har ungefär 800 GB kvar.

Skulle jag kunna använda den och bara koppla in med vanliga usb-kabeln och installera windows på den?

Eller är det säkrast att jag rensar den först?

Permalänk
Medlem

Köp en SSD på 80 GB, och använd dina externa HD som komplement. Du får en SSD 80 GB för under 1000 kr, och en supersnabb dator.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Köp en SSD på 80 GB, och använd dina externa HD som komplement. Du får en SSD 80 GB för under 1000 kr, och en supersnabb dator.

Hade också gjort så. För tillfället känns det bättre att köpa en SSD och spara på utrymmet, sen köpa en HDD när de har sjunkit i pris igen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Att ha enbart en extern disk (som extern - dvs utan att plocka ur disken och sätta internt) är inte att rekommendera, åtminstone inte via USB eller FireWire. Prestandan kommer påverkas rejält negativt. Med USB 3.0 kanske det går bättre, men jag skulle fortfarande rekommendera att ha en intern disk med OS osv på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av grabben!:

Du menar att jag ska köpa en SSD och installera windows på den, och sedan ha spelen, filmerna och allt annat på den externa?

Kommer datorn att bli snabbare då? Hur mycket snabbare?

Skulle den här funka bra i så fall?

http://www.inet.se/artikel/5315188/ocz-ssd-vertex-plus-60gb

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Att ha enbart en extern disk (som extern - dvs utan att plocka ur disken och sätta internt) är inte att rekommendera, åtminstone inte via USB eller FireWire. Prestandan kommer påverkas rejält negativt. Med USB 3.0 kanske det går bättre, men jag skulle fortfarande rekommendera att ha en intern disk med OS osv på.

Just nu har jag flera av mina spel installerade på en extern hårddisk med usb 2.

Försämras prestandan på grund av det?

I så fall, hur mycket?

Permalänk
Hedersmedlem

Du köper en SSD. så stor som du har råd med. kika på bra modeller.
sedan installera OS på SSDn.
de spel som drar nytta av snabb disk lägger du på SSDns utrymme som finns kvar.
De spel du absolut måste ha installerade utöver vad utrymmet på SSDn möjliggör installerar du till usb-disken. Notera att usb-disken kommer ge dramatiskt långa laddtider.
tex kör inte WoW mot usb-disk. det är ett spel som laddar från disken kontinuerligt.
När priserna på vanliga hårddiskar runt 1tb-2tb storlek gått ner i pris (interna som externa) köper du en och monterar i datorn till sataportarna.

Ja. USB är söligare än sata. När det gäller usb3 har jag ingen egen erfarenhet.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spelaren123:

Just nu har jag flera av mina spel installerade på en extern hårddisk med usb 2.

Försämras prestandan på grund av det?

I så fall, hur mycket?

Kopiera lite stora filer till/från den och se hur fort det går. Min erfarenhet av USB2-diskar är ~15-30 MB/s. Interna diskar klarar åtminstone 90, och en bra SSD >300.
Därtill så skulle jag gissa på accesstiden försämras, men det har jag nog aldrig faktiskt testat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

Tack för de snabba svaren!

När jag kollade senast kunde jag köpa en 2 TB hårddisk för 600 kr, men nu har alla gått upp till 1000kr...

Men jag har redan två sådana här: http://cdon.se/hemelektronik/extern-3.5_western_digital_eleme...

båda har mycket filer på sig. En är full och men den andra har ungefär 800 GB kvar.

Skulle jag kunna använda den och bara koppla in med vanliga usb-kabeln och installera windows på den?

Eller är det säkrast att jag rensar den först?

Nej. Du kan inte installera windows på en extern disk inte med normala metoder iaf. Däremot kan du ta ut disken och använda den som intern istället som tidigare sagts.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Tänk oxå på att de flesta externa diskar är på 5400rpm medan de flesta interna är 7200rpm. Läs spec:en för disken ordentligt då det gör stor skillnad. spelaren123s externa disk från cdon är bara på 5400rpm, tyvärr. Seagate Expansion Desktop Drive och WD MyBook Essential är t ex på 7200rpm.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

Du menar att jag ska köpa en SSD och installera windows på den, och sedan ha spelen, filmerna och allt annat på den externa?

Det finns ju en avdelning här i forumet- "köpråd"- där du kan få förslag på datapaket. Skapa en liknande tråd där........ plocka ihop ett paket ( ditt förslag på kundvagn) och fråga om det blir bra?

Du kommer att få ett motförslag som är mycket bra. Ange din maximala totalbudget och nämn detta om dina externa hd´s.

EDIT:
Jag fick se att du redan skapat en tråd om köpråd.. men önskemålet färdigbyggd dator... kanske dags att börja skruva ihop en egen dator?

För 700 kr så skruvar tex INET ihop ditt nya bygge åt dig.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Rekordmedlem

Det funkar fint att köra med bara extern drive, jag brukar köra med esata på min laptop för att enkelt kunna byta os, men usb 2 är inget alternativ pga farten, däremot esata och usb 3 går bra utan några direkta hastighetsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det funkar fint att köra med bara extern drive, jag brukar köra med esata på min laptop för att enkelt kunna byta os, men usb 2 är inget alternativ pga farten, däremot esata och usb 3 går bra utan några direkta hastighetsproblem.

Vad tycker du om denna? http://www.webhallen.com/hardvara/124302-western_digital_exte...

Tror du att den här usb-3 extrena skulle funka som den primära systemhårddisken med OS, Spel och program på?

/spelaren123

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelaren123:

10gånger snabbare då USB 2,0 enbart ligger runt 20-40mb/s medans en modern ssd ligger mellan 220-550mb/s.
O installera windows på en extern hårddisk genom USB 2,0 är en extremt dålig idè då den kommer va så slö allt släpar efter.
glöm den idèn.

Köp en billig extern o plocka isär den då det finns en vanlig hårddisk i den.

Alt köp en Snabb ssd för 1000:- så får du en snabb dator istället..

Skrivet av spelaren123:

Vad tycker du om denna? http://www.webhallen.com/hardvara/124302-western_digital_exte...

Tror du att den här usb-3 extrena skulle funka som den primära systemhårddisken med OS, Spel och program på?

/spelaren123

Om din dator har USB3.0 annars kommer den disken köras i 2.0.

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Om din dator har USB3.0 annars kommer den disken köras i 2.0.

Ja, datorn kommer ha 3st usb 3 hubbar.

Tror du att jag skulle kunna installera win 7 och allt annat på den, då?

Och kommer det att funka bra?

/spelaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelaren123:

Ja, datorn kommer ha 3st usb 3 hubbar.

Tror du att jag skulle kunna installera win 7 och allt annat på den, då?

Och kommer det att funka bra?

/spelaren

Det kommer va bättre om du tar isär den externa hårddisken o stoppar in hddn i datorn istället för o använda usb.
Det blir snabbare i datorn om du inte använder esata externt..

Så du ska köpa USB 3.0 hubbar? + extern hårddisk? för o använda externt,är det tanken?
Skippa hubbarna o plocka isär istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja usb 3 går bra, det hänger med i hårddiskhastigheten. men att bara ha externt os är opraktisk den dag du ska flytta datorn och glömmer ta med os disken, du bör ha nått på den interna driven också, själv har jag externt för experiment, där virtuella maskiner inte passar. Så som vanligt beror det mycket på vad syftet är, tekniskt så funkar det, men för normal daglig användning ??... tja varför ? Tänk efter vad syftet är, och lägg in os på interndisken, det är bra när man vill kunna ta med datorn snabbt o enkelt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Det kommer va bättre om du tar isär den externa hårddisken o stoppar in hddn i datorn istället för o använda usb.
Det blir snabbare i datorn om du inte använder esata externt..

Så du ska köpa USB 3.0 hubbar? + extern hårddisk? för o använda externt,är det tanken?
Skippa hubbarna o plocka isär istället.

Oj, visste inte riktigt vad hubbar var...

Jag tänker koppla in den externa hårddisken i moderkortet. http://www.inet.se/artikel/1901975/asus-sabertooth-p67

Vilket blir snabbast om jag använder den här hårddisken med USB 3.0 eller plockar isär den och kopplar in den i sata.

Permalänk
Medlem

Alina har bra pris på Corsair Force 3 för tilfället.
jag tycker du ska köra på en 120gb.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför vill du köra externt ? vad är syftet ?
Sata har fördel mot usb3 vad gäller prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelaren123:

Oj, visste inte riktigt vad hubbar var...

Jag tänker koppla in den externa hårddisken i moderkortet. http://www.inet.se/artikel/1901975/asus-sabertooth-p67

Vilket blir snabbast om jag använder den här hårddisken med USB 3.0 eller plockar isär den och kopplar in den i sata.

plocka isär bli snabbare men usb 3.0 är ändå helt ok..

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du köra externt ? vad är syftet ?
Sata har fördel mot usb3 vad gäller prestandan.

Jag vet faktiskt inte riktgigt... lol

Jag vill bara hitta det billigaste och bästa alternativet. Och SSD har för lite kapacitet och är för dyrt..

Det skulle vara bäst om jag köpte en intern på 1 TB eller mer som var riktigt snabb, men ändå inte kostade mycket.

typ 1000kr kanske.

Permalänk
Rekordmedlem

Är syftet att ha den som normal c: sätt den internt. om det behövs så slakta en extern.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Som nämnts ett flertal gånger i tråden. Köp en extern hårddisk, öppna den, plocka ur disken, installera den internt i datorn - klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

/spelaren123

Går fortfarande inte att installera på en extern utan att göra det krångligt för sig. En vanlig windows install tillåter dig inte att installera på en extern.
http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7-to-usb-ex...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled