Måste man ha en INTERN hårddisk?

Permalänk
Medlem

Håller med. Även om di kan lyckas lägga det på en extern så är det bara dumt, det kommer bli långsammare, det tar mer plats...och du riskerar att av misstag koppla ur din systemdisk under drift.
Köp en intern eller köp en extern och skruva isär den och montera den internt. Håller också med om att du bör ta en SSD, du har redan gott om utrymme för lagring på dina 2 externa diskar, du behöver inte mer. Den extra hastigheten från en SSD är då att föredra nu när HDD priserna är så extremt höga.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Tänk även på att backup:a den hårdddisk du tänker installera Windows på då all data kommer att skrivas över på den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ok jag tror nu att jag har bestämt mig.

Men det blir antagligen ingen SSD eftersom jag vill ha det smidigaste och billigaste & snabbast.

Vad tror ni om den här : http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

Här är hela datorpaketet;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1111279/11-11-11

Är det bra?

Jag ska snart göra en ny tråd och fråga om hela paketet.

Permalänk
Medlem

Jag har en WD 1tb i USD 2.0 inga problem tycker att de funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Skrivet av Pastrami:

Jag har en WD 1tb i USD 2.0 inga problem tycker att de funkar hur bra som helst.

Har du OS installerat på den?

Har du den som primär hårddisk?

Permalänk
Inaktiv

spelaren123: Tyvärr gör du ett ganska dåligt val. Med 800GB ledigt på dina externa WD-diskar. Köp en SSD, 120GB. Slakta den externa wd-disken som har 800 GB ledig och stoppa in den i datorn. Det är det mest optimala. Att betala 1090 kr för en 1TB 7200rpm är bara för mycket. Du köper på toppen. För en dryg månad sen köpte jag en 1TB Seagate 7200rpm för 450 kr. Inte ens då skulle jag ha valt en hårddisk före en SSD. Det finns hur många guider som helst som beskriver hur du öppnar kabinetten. Om du kan hantera en skruvmejsel så kan du öppna kabinetten för att komma åt hårddisken. Tänk på att USB-gränsnittet har en stor overhead och med ett operativsystem som skall komma åt en massa massa småfiler så kommer det att ta evigheter att starta en operativsystemet.

GLÖM det där med att installera windows på en USB/FW-disk. Det är inte överföringshastigheten som sänker dig, det är accesstiden. Där har du också anledningen varför man installerar ett OS på en SSD, just på grund av den låga accesstiden. Från 9ms till 0,1ms. Det märks kan jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

Har du OS installerat på den?

Har du den som primär hårddisk?

Nej inte OS men spel osv. Den e itne primär. Ifall du inte har råd just nu att köpa något så kanske du ska spara lite å vänta.. saker blir billigare.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nej. Du kan inte installera windows på en extern disk inte med normala metoder iaf. Däremot kan du ta ut disken och använda den som intern istället som tidigare sagts.

visst kan man göra det - det finns företag som gör så för enklare service av burkarna när eller om hårddisken rasar - iofs kör de jag känner till med ESATA, men ändå - det är en likväl en extern disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bengt-re:

visst kan man göra det - det finns företag som gör så för enklare service av burkarna när eller om hårddisken rasar - iofs kör de jag känner till med ESATA, men ändå - det är en likväl en extern disk.

Hittas inte eSATA exakt som interna SATA-diskar av datorn/OS? Isåfall är det ju inte undra på att det funkar lika bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

De är som tomas sa de hittas som en intern, du kan t.o.m köra hårdvaruraid på en esata+intern på vissa kontrollerkort. Oavsett så länkade jag till en artikel hur man installerar på en extern utan normala metoder.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Inaktiv

Att installera spel och program på en extern hårddisk kopplad med USB2 ger dig en grym penalty hit. Dels så maxxar usb2-gränssnittet vid 480MBps, och då ingår det även overhead. Dålig accesstid, dålig överföringshastighet. Inget som blir rätt där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spelaren123:

Ok jag tror nu att jag har bestämt mig.

Men det blir antagligen ingen SSD eftersom jag vill ha det smidigaste och billigaste & snabbast.

Vad tror ni om den här : http://www.inet.se/artikel/4303818/1tb-western-digital-caviar...

Här är hela datorpaketet;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1111279/11-11-11

Är det bra?

Jag ska snart göra en ny tråd och fråga om hela paketet.

Ja hela paketet är bra samt WD black är snabb för o vara en sata hdd, men 1100:- för den är rena rånet.

Du har 2st externa hårddiskar, en av dom med 800GB tomrum!
ta ut den ur skalet, stoppa in den i datorn, köp dig en snabb o relativt billig SSD o ha den som system disk, en SSD gör så allt laddar mycket snabbare, datorn känns mycket rappare, helt klart det bästa valet.

Jag skulle aldrig gå tillbaka till en vanlig sata hdd som systemdisk, har använt SSD sen 2009, båda min stationära samt mina laptops har SSD.

När jag bygger datorer till olika folk med vanliga sata hårddiskar så märker jag en stor skillnad gentimot mina datorer även om deras övriga hårdvara är snabbare.
http://www.inet.se/artikel/5315184/corsair-ssd-force-3-series...

Jag byggde en dator till en bekant till mig för 1vecka sedan, han ville inte ha en SSD utan en vanlig, resten av hårdvaran var topp of the line.
Vi la in windows o han tyckte datorn kändes lika (snabb) som den gamla, jag stoppa in en Corsair SSD som jag hade liggandes o då blev han övertygad o beställde en direkt..

Den 90GB SSDn räcker för windows o program som du ska använda o hälften är ledigt, du kan även installera några spel som du spelar mest.
Resten lägger du in i din extrena hdd som du ska plocka isär o göra som intern.

Jag hade till 110% gjort så...

Permalänk
Skrivet av anon89694:

Ja hela paketet är bra samt WD black är snabb för o vara en sata hdd, men 1100:- för den är rena rånet.

Du har 2st externa hårddiskar, en av dom med 800GB tomrum!
ta ut den ur skalet, stoppa in den i datorn, köp dig en snabb o relativt billig SSD o ha den som system disk, en SSD gör så allt laddar mycket snabbare, datorn känns mycket rappare, helt klart det bästa valet.

Jag skulle aldrig gå tillbaka till en vanlig sata hdd som systemdisk, har använt SSD sen 2009, båda min stationära samt mina laptops har SSD.

När jag bygger datorer till olika folk med vanliga sata hårddiskar så märker jag en stor skillnad gentimot mina datorer även om deras övriga hårdvara är snabbare.
http://www.inet.se/artikel/5315184/corsair-ssd-force-3-series...

Jag byggde en dator till en bekant till mig för 1vecka sedan, han ville inte ha en SSD utan en vanlig, resten av hårdvaran var topp of the line.
Vi la in windows o han tyckte datorn kändes lika (snabb) som den gamla, jag stoppa in en Corsair SSD som jag hade liggandes o då blev han övertygad o beställde en direkt..

Den 90GB SSDn räcker för windows o program som du ska använda o hälften är ledigt, du kan även installera några spel som du spelar mest.
Resten lägger du in i din extrena hdd som du ska plocka isär o göra som intern.

Jag hade till 110% gjort så...

Okej. Det kanske är bra med en SSD i alla fall.

Jag har ändrat lite i paketet nu. Vad tycks:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1117615/allt-utan-grafikkort

Kommer spelen att funka bra om jag nu lyckas att öppna min nuvarande externa hårddisk och sätter in den i datorn?

Det är en: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W...

Den har inga synliga skruvar någonstans... Ska jag slå sönder den? :/

Jag vill verkligen inte att spelen som jag kommer att ha på den hårddisken ska gå långsamt pga hårddisken nu när allt annat är bra.

/spelaren

Permalänk
Medlem

Inser nu hur sjukt höga priser det är på hårddiskar. Jag beställde min dator i mitten av Oktober och då fick jag 1TB 7200RPM för ~400.

Du kommer kunna använda disken som är i din externa till att ha ex spel på. Jag vet dock inte om det är en 5400RPM disk eller en 7200 RPM. En 7200RPM är snabbare och att rekommendera även om det kommer fungera bra med den lite slöare. Rent prestandamässigt så är det lite laddtider osv du får offra, prestandan när spelet laddat klart bör bli densamma som med en snabb disk. Hur man öppnar upp just den har jag tyvärr ingen aning om

Permalänk
Skrivet av Massy:

Inser nu hur sjukt höga priser det är på hårddiskar. Jag beställde min dator i mitten av Oktober och då fick jag 1TB 7200RPM för ~400.

Du kommer kunna använda disken som är i din externa till att ha ex spel på. Jag vet dock inte om det är en 5400RPM disk eller en 7200 RPM. En 7200RPM är snabbare och att rekommendera även om det kommer fungera bra med den lite slöare. Rent prestandamässigt så är det lite laddtider osv du får offra, prestandan när spelet laddat klart bör bli densamma som med en snabb disk. Hur man öppnar upp just den har jag tyvärr ingen aning om

Ok.

Jag gissar på att min hårddisk är på 5400RPM, men så länge spelet funkar bra när det är igång så är det inga problem för mig.

Jag hittade en youtube video där någon öppnar en sådan hårddisk so jag har, och det verkar räcka med en linjal. lol

/spelaren123

Permalänk

@grabben!: Wow jag minns när ssd var så dyra. Nu får man ju 500 gig för lite mer än tusen kronor

Permalänk
Inaktiv

När folk skaffar allt bättre maskiner hemma med SAN och liknande så är frågan aktuell idag, då man väl botar från sanet? Fast det blir lite väl dyra maskiner för hemmabruk, runt 300 000kr för en vettig lösning. (2 hostar + en san + mjukvara)

Annars usb 3.1 gen 2 går väl boota ifrån?

Men TS har nog redan köpt sin hårrdisk vid detta slag och internt för den stora skaran är bättre.

Permalänk
Medlem

@Luksenburg:

Jag betalade över tusen spänn för både min 1,2GB och 2GB disk när ja köpte de en gång i tiden..

Minns även när RAM kostade 300Kr / MB. ( obs MegaByte )

Så är det, inget konstigt.

@anon159643:

Jasså, inte så farligt ändå ? Kanske man skulle satsa på i nästa maskin ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Passa dig: alla externa diskar har inte alltid standard sata gränssnitt. Tex western digital har börjat integrera usb kontrollern direkt på hårddisken, så när du öppnar upp den så sitter usb porten direkt på disken.

Antagligen för att spara pengar - man behöver inte en separat kontrollerkort.

Sen att diskar är så dyra hade jag missat, har själv 10 st diskar 1-2 tb som bara samlar damm på en hylla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@boibo:

Orginalinlägget är från när vissa av medlemmarna på detta forum inte lärt sig cykla

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Oh.. trådnekrofeli. Ursäkta.