Permalänk
Medlem

SKruv för plexi?

Nån som vet var man kan köpa skruvar för plexiglas?

Permalänk

Du måste gänga (eller åtminstone borra - funkar nog?) först, o sen skruva - annars spricker plexiglaset.

Skruv kan du köpa hos lokla järnaffär, gängtapp och borr likaså. En 3 mm borr, en M4 gängtapp och lite M4 skruvar funkar fint. Borra först (hålet ska vara lite mindre än gängrappens dimensioner), gänga sen - sen är de bara o skruva!

Ett tips är att skaffa en bra borr (dvs. inte går av lätt) och borra försiktigt! Borra i omgångar och gör rent hålet från "plexi flisor" ofta, och borra inte med för hög rotationshastighet på borren.
Anledningen är att plexiglas smälter ganska lätt, och har man lite otur så fastnar borren och går av när man försöker få ut den - vilket hände mig

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Medlem

Jag har prövat medsjälvborrande plåtskuv, och det funkar jävligt bra, men problemet är att inte finns några direkt snygga sådana.

Visa signatur

Data Data

Permalänk

Och du förborrade inte ens? Knas. Måste vara schyst plexiglas - eller polykarbonat/lexan kanske? Jag har lyckats spräcka plexi bara genom att ta i lite för mkt. när jag borrat.

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Medlem

Det finns något ställe i u.s.a som säljer plats skruvar

Permalänk
Medlem

Plast skruvar?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

vanliga skruvar funkar bra det..
bara borra hål i plexit innan så ska det nog ordna sig.

så gjorde då jag iallfall, eftersom dom på glasmästeriet påstod att det inte fanns någon list man kunde fästa det med

Visa signatur

God made grass, man made booze. Who do you trust?
[size="1"]Athlon XP 1900+ | 512DDR333 | Asus A7V333 | Leadtek ti4400[/size]

Permalänk

Finns ställen i Sverige som oxå säljer plastskruvar.. jag skulle få köpa en hel kartong för ~250kr för att få tag i de 20 skruvarna jag ville ha :/

Om nån hittar gröna plastskruvar som man kan köpa i antingen små förpackningar eller styckvis så vore det über om ni kontaktar mig!