Permalänk
Medlem

Corsair obsidian 800d

Tja tänkte höra om synpunkter är det värt att köpa ett corsair obsidian 800d för 1300kr ? Jag ska bygga ny dator så tänkte bara höra och är ASUS Matrix gtx 580 bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får du det för 1300:- så är det bland det mest prisvärda chassi du kan få för pengarna. Köper du det begagnat eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Tja tänkte höra om synpunkter är det värt att köpa ett corsair obsidian 800d för 1300kr ? Jag ska bygga ny dator så tänkte bara höra och är ASUS Matrix gtx 580 bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

får jag fråga vart du får tag på ett 800d för 1 300 kr?

Sjukt värt!

Asus matrix 580 är bra. Men om du inte ska megaöverklocka så tycker jag inte att det är värt det extra över ett vanligt 58 DirectCUII

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tol9411:

Tja tänkte höra om synpunkter är det värt att köpa ett corsair obsidian 800d för 1300kr ? Jag ska bygga ny dator så tänkte bara höra och är ASUS Matrix gtx 580 bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Får du 800D för det priset är det helt klart värt det , köpte mitt för 2300:- och tycker det var värt det

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Köpte nydligen mitt 800D för 1500kr och jag hade glatt betalat 2000kr för det i alla fall för det är så awesome

Permalänk
Medlem

Knöligt att flytta. Men nog fan så maffigt och vackert de kan bli.

Permalänk
Skrivet av tol9411:

Tja tänkte höra om synpunkter är det värt att köpa ett corsair obsidian 800d för 1300kr ? Jag ska bygga ny dator så tänkte bara höra och är ASUS Matrix gtx 580 bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

800D är ett mycket bra chassi, det bästa jag har haft. Du får i alla storlekar av moderkort och det är inga problem att trycka i lååånga grafikkort. Kablage dragning är som en saga och det blir riktigt snyggt. Denna låda skall nog helst stå på en plats för det är ett stort och tungt chassi..även utan att du stoppat i några grejer. Om inte ATX standarden försvinner i det närmaste så är nog min plan att behålla mitt 800D ett bra tag och bara byta innehållet.

När det gäller grafikkort så stoppade jag i ett Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC lagom till BF3 releasen och jag är super nöjd. Gick på recesion gjord här på SWEC och kom fram till att det var det som gav mest "bang for the buck".

Permalänk
Avstängd

Det enda jag inte gillar med 800D är fönstersidan, men ska beställa en fönsterlös sida till det istället, men det får ske efter jul, grabben måste ju få sina julklappar först, sen gillar jag att man kan uppgradera frontpanelen för USB 3 http://www.corsair.com/pc-cases/corsair-computer-case-accesso... och hotswap till SATA 3 http://www.corsair.com/pc-cases/corsair-computer-case-accesso... för en ganska billig peng

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Köpte nydligen mitt 800D för 1500kr och jag hade glatt betalat 2000kr för det i alla fall för det är så awesome

Sugen på ytterligare ett? Har 1 till
3960X på ingång (utan budget) dock valt att köra på ett Xigmatek Elysium pga dess potential för vattenkylning.

OT:
800D är ett bra chassi. Det är stort och väldigt lätt att jobba med. Men det är också ganska begränsad vad gäller kylning.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det enda jag inte gillar med 800D är fönstersidan, men ska beställa en fönsterlös sida till det istället, men det får ske efter jul, grabben måste ju få sina julklappar först, sen gillar jag att man kan uppgradera frontpanelen för USB 3 http://www.corsair.com/pc-cases/corsair-computer-case-accesso... och hotswap till SATA 3 http://www.corsair.com/pc-cases/corsair-computer-case-accesso... för en ganska billig peng

Lättare att köpa de delarna hos inet så får du dem snabbare

Skrivet av XrOo:

Sugen på ytterligare ett? Har 1 till
3960X på ingång (utan budget) dock valt att köra på ett Xigmatek Elysium pga dess potential för vattenkylning.

Hade lätt gjort det om jag hade behövt ett till, haha
Har till och med ett chassi över för tillfället.
Men lär väl bygga en server i det

Du, jag kommer höra av mig till dig under veckan angående en sak jag tänkte att du kanske kan vara intresserad av faktiskt.
Har kvar ditt nummer också, haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Sugen på ytterligare ett? Har 1 till
3960X på ingång (utan budget) dock valt att köra på ett Xigmatek Elysium pga dess potential för vattenkylning.

OT:
800D är ett bra chassi. Det är stort och väldigt lätt att jobba med. Men det är också ganska begränsad vad gäller kylning.

Men det är jätte bra möjligheter för vattenkylning i det

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Troberg:

Lättare att köpa de delarna hos inet så får du dem snabbare

Det har jag dock tänkt, men det är inte speciellt dyra ändå, runt 150:-

Fönsterlösa sidan har jag inte kollat än iofs, på Corsairs sida kostar det $19.90, så jag skulle tippa på runt 400:- i sverige

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det har jag dock tänkt, men det är inte speciellt dyra ändå, runt 150:-

Fönsterlösa sidan har jag inte kollat än iofs, på Corsairs sida kostar det $19.90, så jag skulle tippa på runt 400:- i sverige

http://www.inet.se/artikel/6904231/corsair-obsidian-800-sidop...

270kr rättare sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Du, jag kommer höra av mig till dig under veckan angående en sak jag tänkte att du kanske kan vara intresserad av faktiskt.
Har kvar ditt nummer också, haha

OK

Skrivet av FallenHero:

Men det är jätte bra möjligheter för vattenkylning i det

Nu ska vi inte överdriva. Vi får plats med en 360 i toppen, en 360 på baksidan (om man fäster den utifrån, blockar dock PCI platserna något) och sen kan vi trycka in en 360 i botten OM vi har liten PSU och leker doktor och tar bort nedre HDD buren.

Redan här så kan jag tycka att man INTE skall behöva montera en radiator UTANFÖR chassit, eller behöva sätta en vinkelslip i det för att få "jätte bra möjligheter".

Eller vad tycker du själv?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

OK

Nu ska vi inte överdriva. Vi får plats med en 360 i toppen, en 360 på baksidan (om man fäster den utifrån, blockar dock PCI platserna något) och sen kan vi trycka in en 360 i botten OM vi har liten PSU och leker doktor och tar bort nedre HDD buren.

Redan här så kan jag tycka att man INTE skall behöva montera en radiator UTANFÖR chassit, eller behöva sätta en vinkelslip i det för att få "jätte bra möjligheter".

Eller vad tycker du själv?

http://www.overclock.net/t/584302/ocn-water-cooling-club-and-...

http://www.hardwarecanucks.com/forum/case-mods-worklog-galler...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?233842-Liq... Scrolla ner en bit

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=83214

Ser helt ok ut för vattenkylning

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Att något ser okej ut och presterar är helt olika saker.
Som till synes så ser du hur många radiatorer? Ja, där har vi svaret.

Och det var just detta jag hängde upp mig på. För skall vi dra hårt i detta, så är 800D varken ett nytt chassi samt att det inte har så pass mycket "utrymme" för vattenkylning som många vill tro.
Det är mycket döyta, om man nu kan kalla det som så.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har ett 800D obsidian och är sjukt nöjd..Så för 1300 kr SVAR JA!!!

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

För 1300:- är det ett givet köp utan tvekan dock!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Det enda jag inte gillar med 800D är fönstersidan, men ska beställa en fönsterlös sida till det istället, men det får ske efter jul, grabben måste ju få sina julklappar först, sen gillar jag att man kan uppgradera frontpanelen för USB 3 http://www.corsair.com/pc-cases/corsair-computer-case-accesso... och hotswap till SATA 3 http://www.corsair.com/pc-cases/corsair-computer-case-accesso... för en ganska billig peng

Skrivet av Troberg:

Lättare att köpa de delarna hos inet så får du dem snabbare

Hade lätt gjort det om jag hade behövt ett till, haha
Har till och med ett chassi över för tillfället.
Men lär väl bygga en server i det

Du, jag kommer höra av mig till dig under veckan angående en sak jag tänkte att du kanske kan vara intresserad av faktiskt.
Har kvar ditt nummer också, haha

Nyare 800D har redan USB3 och sata6 från start. Mitt 800d som jag köpte i somras hade det i alla fall.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Du kan få ett 800D billigare om du verkligen ger dig fan på det..hehe

Själv gillade jag inte det chassit,det är väl ett bra chassi i sig ( om man verkligen behöver all plats )
annars är det bara ett jobbigt chassi,som är stort och väger somfan ju.

Kostar även pengar att fylla ut så mycket utrymme

Permalänk
Medlem

Fyller man ett 800D till max så är man tät

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Lägger ut ett 800d på marknaden imorgon.

Permalänk
Avstängd

Som sagt, hade inte kollat upp det svenska priset

Skrivet av XrOo:

Att något ser okej ut och presterar är helt olika saker.
Som till synes så ser du hur många radiatorer? Ja, där har vi svaret.

Och det var just detta jag hängde upp mig på. För skall vi dra hårt i detta, så är 800D varken ett nytt chassi samt att det inte har så pass mycket "utrymme" för vattenkylning som många vill tro.
Det är mycket döyta, om man nu kan kalla det som så.

Det är byggt för att få plats med radiatorer och att det är inte är nytt vet jag väl, det har ett par år på nacken, men fortfarande lika populärt

Skrivet av Nautilus011:

Nyare 800D har redan USB3 och sata6 från start. Mitt 800d som jag köpte i somras hade det i alla fall.

Jag köpte mitt i Augusti och hade det inte, men det kvittar väl egentligen ifall de nyare redan har det när de som köpte det innan det kom inte har det, men har möjligheten att fixa det för en billig peng, vilket var min poäng

Skrivet av Tunezz:

Du kan få ett 800D billigare om du verkligen ger dig fan på det..hehe

Själv gillade jag inte det chassit,det är väl ett bra chassi i sig ( om man verkligen behöver all plats )
annars är det bara ett jobbigt chassi,som är stort och väger somfan ju.

Kostar även pengar att fylla ut så mycket utrymme

Man behöver inte bära omkring på det, en stationär dator går bra att ha stående på en och samma plats, vidare så behöver man inte fylla det bara för att det är stort, ju mer tomrum desto bättre luftflöde för kylningen

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Har haft 3st tidigare och nu ett fjärde. Ville inte släppa 800D då jag ansåg det ha "allt" man önskade. Men idag finns det chassin för 1500:- (nypris) som slår Corsairs 800D på fingrarna.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Har haft 3st tidigare och nu ett fjärde. Ville inte släppa 800D då jag ansåg det ha "allt" man önskade. Men idag finns det chassin för 1500:- (nypris) som slår Corsairs 800D på fingrarna.

Vilka tänker du på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

får jag fråga vart du får tag på ett 800d för 1 300 kr?

Sjukt värt!

Asus matrix 580 är bra. Men om du inte ska megaöverklocka så tycker jag inte att det är värt det extra över ett vanligt 58 DirectCUII

asså grafikkortet köper jag av en snubbe som jobbar med data så jag får det för typ 3000-3400 är det värt det ? och jag hade kanske tänkt klocka lite
men vad är det dåliga med överklocking ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

asså grafikkortet köper jag av en snubbe som jobbar med data så jag får det för typ 3000-3400 är det värt det ? och jag hade kanske tänkt klocka lite
men vad är det dåliga med överklocking ?

Isåfall är det lätt värt det,om du får det för 3 lax.

Vet man vad man håller på med finns det i stort sett inget negativt

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Tja tänkte höra om synpunkter är det värt att köpa ett corsair obsidian 800d för 1300kr ? Jag ska bygga ny dator så tänkte bara höra och är ASUS Matrix gtx 580 bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart värt köp, jag köpte mitt för över 2000kr och är jävligt nöjd.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Har 750D (som är likadant i princip, inget fönster, inget hotswap), det klart bästa chassist som jag haft, grymt stilrent, välbyggt, lätt att mecka i och fungerar perfekt även för luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Sugen på ytterligare ett? Har 1 till
3960X på ingång (utan budget) dock valt att köra på ett Xigmatek Elysium pga dess potential för vattenkylning.

OT:
800D är ett bra chassi. Det är stort och väldigt lätt att jobba med. Men det är också ganska begränsad vad gäller kylning.

begränsad gäller kylning? har alla möjliga separata fickor för strömagg, hårddiskar plus en helvetisk mängd med feta fläktar upp till 140mm, 3 top, 1 vid hdd 1 vid strömagg 1 vid baksidan, så enligt mig kyler den jävligt bra. om man köper vettiga fläktar förstås.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul