Permalänk
Medlem

Projekt: Ice White (Bygglogg)

Hej!
Jag har precis påbörjat mitt första bygge med vattenkylning, och tänkte dela med mig av det i en bygglogg. Jag har en ganska begränsad budget, så det blir inte särskilt bra komponenter, då jag mest satsar på att få till ett snyggt system + att få ner ljudnivån.

Mina komponenter som jag tänker använda är:

Silverstone TJ07
Gigabyte 990FXA-UD3
AMD Phenom II x4 955
XFX referens Radeon HD 6870
Crucial M4 64GB
Alphacool Heatmaster för styrning av fläktar + pump

Vattenkylning:

EK Supreme HF Full Nickel
EK-FC6870 Acetal + Nickel
Swiftech MCP-350 + EK-DDC X-TOP
EK-Multioption RES X2 - 250
Phobya G-Changer 360 + Scythe Gentle Typhoon 1450RPM
Mayhems Pastel - Ice White
EK 45* och 90* adaptrar med Danger Den Fat Boy 1/2" fittings
Clearflex 16/12 slang

Här är några av komponenterna som kommit hittills, jag har en ganska dålig kamera, men kommer försöka ta så bra bilder som möjligt.

EKs Supreme HF, jag kommer att byta ut toppen till en i vit Acetal senare:

Swiftechs MCP-350:

EKs Plexi top:

Olika sorters fittings jag har att välja mellan:

Jag har inte bestämt mig än om jag ska använda EKs kompressions fittings:

Eller Danger Dens vanliga nipplar:

På blocket ser de ut såhär:

Ni får gärna kommentera vilken som ser bäst ut av de två.

Här är 45 graders och 90 graders adaptrarna jag har:

Och självklart de snygga Gentle Typhoon fläktarna, som givetvis ska sleevas sen:

Här är radiatorn med fläktarna på:

Och den vita kylvätskan från Mayhems:

Reservoaren:

Nu väntar jag på att få in mitt grafikkortsblock och fläktkontroller, för att sen kunna börja bygga ihop allt.
Jag kommer någon gång att sleevea alla kablar med vit sleeve, antingen Paracord eller vanlig. Dock har jag ej råd med det på någon månad.

Ge gärna feedback om ni har några bra idéer till bygget!

Permalänk
Medlem

Härliga bilder, längtar tills nästa uppdatering!
Tkr du ska använda kompressions nipplarna, mkt snyggare!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en snabb rendering med hur jag tänker bygga systemet. Bilden är med en Koolance 8CM reservoar, som jag även tänker skaffa inom sinom tid. Pumpen sitter i bottenavdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Härliga bilder, längtar tills nästa uppdatering!
Tkr du ska använda kompressions nipplarna, mkt snyggare!

Tack! Förhoppningsvis hinner jag bygga ihop allt under helgen. Tänker nog köra på vanliga fittingsen där det är synligt, då jag tycker det passar in i temat bättre, och sen sätta kompressionsnipplar där de inte syns, för lite extra säkerhet mot läckor.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Vilket progeam renderade du med? Tycker bilderna var otroligt bra, så en ny kamera behöver jag inte för att följa projektet! Följes!
Kylningsvattnet ser ut som mjölk

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Skit fina bilder
Kommer att följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Riktigt snyggt! Vilket progeam renderade du med? Tycker bilderna var otroligt bra, så en ny kamera behöver jag inte för att följa projektet! Följes!

Jag gjorde modellen i Sketchup, och renderade i Kerkythea. Och jag blev själv förvånad vilka bra bilder jag kunde få med en billig kompaktkamera om man har bra ljus!

Skrivet av _oZZar_:

Kylningsvattnet ser ut som mjölk

Det var precis därför jag valde vätskan. Jag tänker försöka göra bygget helt i vitt / svart, inga andra färger, vilket betyder att jag kommer måla alla fittings vita och chassit svart.

Skrivet av Kaptendum:

Skit fina bilder
Kommer att följas!

Tack!

Permalänk
Medlem

Jävlar vad shysst, när kommer update?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jävlar vad shysst, när kommer update?

Förhoppningsvis får jag grafikblock och fläktkontroller tills helgen, så jag uppdaterar kanske då. Dock har ettproblem uppstått, min fina vita kylvätska har blivit rosa, då det tidigare varit röd färg i delarna...

Har dock slut på pengar just nu, så jag får helt enkelt leva med det tills den 20:nde.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte orkat fixa fler bilder än, men det kommer förhoppningsvis upp senare idag, dock ganska fula bilder då kylvätskan som sagt blivit rosa. Jag har dock beställt ny som borde komma inom några dagar, och så har jag även en order hos djungelapa på lite saker, vit / svart paracord, p-clips, sleeveverktyg samt kabelförlängare.

Det som saknas sen är någon sorts dremelkopia för att kapa upp hål för kabeldragning, och sen så ska jag måla chassit antingen matt svart eller glansigt vitt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen haft tid att fixa till bilderna. Här är några preliminära bilder på systemet med den missfärgade kylvätskan, den kommer att bytas ut snart. Bilderna är tyvärr inte särskilt bra, jag tog de med en dålig lampa på då det var mörkt ute.

GPU blocket kom äntligen:

Då monterade jag in den i systemet:

EK gör verkligen riktigt snygga block:

Jag håller även på att sleeva just nu. En 8pin samt 2st 6pins är hittills klara, jag gör de i vit / svart paracord utan heatshrink. Bilderna är tyvärr tagna med min HTC Desire då jag inte hade tillgång till riktiga kameran för tillfället.

Paracorden från Djungelapa:

Kabelförlängarna som jag ska sleeva:

Kablarna är enkla att ta lös med vanliga häftstift:

Resultatet blev riktigt bra för att vara nästan första gången jag sleevar:

8pin + 2st 6pin klara:

Förhoppningsvis blir jag klar med även 24pinnarn snart, och så kommer jag även att köpa en Dremel kopia samt vissa verktyg över helgen, så att jag sedan kan kapa ut kabeldragningshål bakom moderkortsplåten. Allt kommer fästas med p-clips. Ny vit kylvätska kommer jag hämta ut på måndag, sen måste jag tömma hela systemet och rengöra alla delar från den röda färgen som fanns kvar sedan innan, så att den nya inte också blir rosa.

Permalänk
Proffsmoddare

Lite tråkigt att du kör några bilder svartvita. Försök hitta något schysst ställe att ta kort på som minimerar reflektioner istället. Bilderna utöver det är riktigt najs!

Älskar den här bilden:

Tror det här bygget kan bli riktigt bra, tråkigt med vattnet - men det tar upp färg lätt som fan så allt måste verkligen vara rent innan man kör med det. Så är det iallafall med Ice Dragon Coolings Nanofluid.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Lite tråkigt att du kör några bilder svartvita. Försök hitta något schysst ställe att ta kort på som minimerar reflektioner istället. Bilderna utöver det är riktigt najs!

Älskar den här bilden:

Tror det här bygget kan bli riktigt bra, tråkigt med vattnet - men det tar upp färg lätt som fan så allt måste verkligen vara rent innan man kör med det. Så är det iallafall med Ice Dragon Coolings Nanofluid.

Tack
Jag kommer inte ta fler bilder med svartvitt, det var snarare ett test för att se hur det blev. Tar mina bilder i ett rum med blå tapeter, så det blir svårt att få bilder som inte har en blå ton.

Ja, det verkar vara väldigt svårt att undvika att färga vätskan, delarna var ursköljda med destillerat vatten 3-4 gånger men det vart ändå knallrosa.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Marcusk:

Tack
Jag kommer inte ta fler bilder med svartvitt, det var snarare ett test för att se hur det blev. Tar mina bilder i ett rum med blå tapeter, så det blir svårt att få bilder som inte har en blå ton.

Ja, det verkar vara väldigt svårt att undvika att färga vätskan, delarna var ursköljda med destillerat vatten 3-4 gånger men det vart ändå knallrosa.

Jag har blåa gardiner i vardagsrummet, det rum som numera brukar bli fotoplatsen, så jag vet hur det är. Man kan kompensera i olika program eller köpa typ stora pappersark och rama in det du tar kort på. Du löser det nog.

Ja, det är förjävligt säg. Jag har själv inte haft några problem, men har oh andra sidan inte samma märke.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

FInfint att du också kör med Shrinkless Sleeving :), Köru lazy-mans smältsleevande eller crimpar du paracorden tillsamans med kontakten ?

Permalänk
Medlem

säker att det inte är mjölk du kör med? sure looks like it annars superstiligt!!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KsKz_91:

FInfint att du också kör med Shrinkless Sleeving :), Köru lazy-mans smältsleevande eller crimpar du paracorden tillsamans med kontakten ?

Jag har smält på sleeven. Fungerar förvånansvärt bra, sitter fast väldigt hårt.

Skrivet av Mr.Azum:

säker att det inte är mjölk du kör med? sure looks like it annars superstiligt!!

Tack! Den är faktiskt vitare än mjölk till och med.

Jag har fått den nya vätskan, samt att jag köpt en dremel. Tar dock väldigt lång tid att kapa i moderkortsplåten, jag får se om jag orkar bli klar med den snart. När det är klart ska jag fylla på med nya vätskan samt sätta in de sleevade förlängarna.

En kort bilduppdatering på 24pinnarn som blev klar för någon dag sedan, dock mobilbilder igen tyvärr:

Permalänk
Proffsmoddare

Första gången som jag tyckt att paracord har funkat.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Sevärt projekt du har på gång här. Paracord sleevingen såg riktigt trevlig ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar verkligen färgtemat.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga bilder, lycka till och ge oss mer!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Härliga bilder, längtar tills nästa uppdatering!
Tkr du ska använda kompressions nipplarna, mkt snyggare!

Och det viktigaste, trevligast och lättast att bygga med

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Nipplarna där slangen bara är påtryckt över nippeln, är de tänkt att vara så?

Ser man till akvarier och dess slangar vill man helst ha något som pressar fast slangen då den annars kan lossna när den åldras och hårdnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Riktigt snygga bilder, lycka till och ge oss mer!

Tack, förhoppningsvis kommer det en uppdatering inom någon dag.

Skrivet av Reckie:

Nipplarna där slangen bara är påtryckt över nippeln, är de tänkt att vara så?

Ser man till akvarier och dess slangar vill man helst ha något som pressar fast slangen då den annars kan lossna när den åldras och hårdnar.

Det gick bra förut då jag använda en mindre slang än nipplarna är tänkta för, men jag har nu skaffat en med större diameter då det var den enda som fanns, så de sitter ganska löst nu. Kommer kanske behöva använda något för att sätta fast de lite bättre.

Permalänk
Medlem

Vars köpte du förlängare till 6pin?

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoubiey:

Vars köpte du förlängare till 6pin?

Jag köpte de hos Djungelapa.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Gillar verkligen färgtemat.

Skrivet av Normano:

Sevärt projekt du har på gång här. Paracord sleevingen såg riktigt trevlig ut.

Skrivet av LTsm:

Riktigt snygga bilder, lycka till och ge oss mer!

Tack för alla trevliga kommentarer!

Jag har bestämt mig för att sälja mitt TJ07 chassi, för att sedan fortsätta projektet i ett Fortress FT02 istället. Jag kommer blandannat satsa på en 3x180mm radiator i botten.

Jag har dock tagit "slutliga" bilder på bygget i det nuvarande chassit, som kommer upp imorgon efter jag har hunnit redigera de. Jag har kapat klart hål för kabeldragning, samt dragit de sleevade kablarna snyggt.

Kolla gärna in min annons om ni är intresserade av ett TJ07 chassi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Tack för alla trevliga kommentarer!

Jag har bestämt mig för att sälja mitt TJ07 chassi, för att sedan fortsätta projektet i ett Fortress FT02 istället. Jag kommer blandannat satsa på en 3x180mm radiator i botten.

Jag har dock tagit "slutliga" bilder på bygget i det nuvarande chassit, som kommer upp imorgon efter jag har hunnit redigera de. Jag har kapat klart hål för kabeldragning, samt dragit de sleevade kablarna snyggt.

Kolla gärna in min annons om ni är intresserade av ett TJ07 chassi.

Fortress 02 är ett riktigt trevligt chassi det också.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.