Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Snabb fråga såhär innan jag går och lägger mig. Har tänkt byta in mina Denon 1100 som gått sönder 2 gånger nu och istället lägga till någon hundring och köpa ett par bättre lurar. Har ca 1500kr i budget.

Har kollat på Sennheiser 598, är dessa något att ha? Vill gärna ha så bra komfort som möjligt då jag sitter flera timmar per dag och lyssnar på musik, och där faller dessa in perfekt. Ljudet är också en stor punkt, och vad jag läst verkar dom vara bra där också. Denon 1100 hade perfekt ljud enligt mig, så därför undrar jag om dessa är mycket sämre, om dom ens är sämre?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Har båda, och jag gillar HD598 mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ooh, vad kostade de lurarna i staterna tro? Billigare än här misstänker jag!
Skulle gärna prova dem. Sägs ju ha lite annat ljud än gradosoundet, vilket nog mest är en fördel för mig. Fast några tokneutrala lurar är de nog inte heller i och för sig.

Totalt la jag 4600kr på dom och då tog jag ett par extra öronkuddar för 20dollar och en adaptersladd för 15dollar. Lurarna hamnade på 4300kr vilket är 1700kr mindre än i sverige. De har fortfarande gradoljudet men de är mer neutrala. Riktigt bra till gitarrer.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Snabb fråga såhär innan jag går och lägger mig. Har tänkt byta in mina Denon 1100 som gått sönder 2 gånger nu och istället lägga till någon hundring och köpa ett par bättre lurar. Har ca 1500kr i budget.

Har kollat på Sennheiser 598, är dessa något att ha? Vill gärna ha så bra komfort som möjligt då jag sitter flera timmar per dag och lyssnar på musik, och där faller dessa in perfekt. Ljudet är också en stor punkt, och vad jag läst verkar dom vara bra där också. Denon 1100 hade perfekt ljud enligt mig, så därför undrar jag om dessa är mycket sämre, om dom ens är sämre?

Ett par bra sennheiser kommer totalt spela skiten ur dina denon, och hålla 10 år också.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Totalt la jag 4600kr på dom och då tog jag ett par extra öronkuddar för 20dollar och en adaptersladd för 15dollar. Lurarna hamnade på 4300kr vilket är 1700kr mindre än i sverige. De har fortfarande gradoljudet men de är mer neutrala. Riktigt bra till gitarrer.

Ett par neutrala lurar har inga preferenser, är dom bra till en sak så är dom bra till allt. Per definition.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av t-h-e-p-i-m-p:

xD

gammal nyhet röger. dock tycker jag lcd-2 å 3an saknar "luft"

009an har djup,stram bas, inte bas fattig alls imo.

Vad är 009?

Just audeze verkar inte prisvärda, det är i princip en hd650-kopia ljudmässigt, bara att dom kostar 2-5x mer, vad ger det liksom

Ser skitbra ut det där. INTE!

Bättre fyrkantvåg dock. Lite mindre overshoot,

Man kan ju dock fråga sig hur välspenderade dessa kronor är, när en hd650 ibland presterar bättre, speciellt jämfört med lcd2. Det är nästan patetiskt att en 20000kr lur inte presterar mindre dist än hd650.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Audeze är väl magnetostat vilket HD650 inte är?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ett par neutrala lurar har inga preferenser, är dom bra till en sak så är dom bra till allt. Per definition.

Smaken är som baken I guess...

Skrivet av bigmac pro:

Vad är 009?

STAX SR-009.

Skrivet av bigmac pro:

Just audeze verkar inte prisvärda, det är i princip en hd650-kopia ljudmässigt, bara att dom kostar 2-5x mer, vad ger det liksom

En graf säger ju inte allt om hur luren uppfattas...
Dessutom: ser du ingen skillnad på bashanteringen från säg 800hz och neråt så är du banne mig blind. Alla lurar håller inte volym i basen ner till närmre 10hz Och fyrkantvågen i 50hz är påtagligt bättre.'

Men jo, disten i LCD2 kunde vara bättre... (Men finns värre exempel för ungefär samma pengar ) Och LCD2 kostar inte 20000.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Smaken är som baken I guess...

STAX SR-009.

En graf säger ju inte allt om hur luren uppfattas...
Dessutom: ser du ingen skillnad på bashanteringen från säg 800hz och neråt så är du banne mig blind. Alla lurar håller inte volym i basen ner till närmre 10hz Och fyrkantvågen i 50hz är påtagligt bättre.'

Men jo, disten i LCD2 kunde vara bättre... (Men finns värre exempel för ungefär samma pengar ) Och LCD2 kostar inte 20000.

Men lcd 3 gör det, och lcd kostar ca 10, när den "tekniskt" är sämre.
Men du har rätt i att smaken är som baken, själv köper jag det tekniskt bästa jag kan för pengarna. Det behöver inte låta bra för att det mäter bra, men det är totalt omöjligt att det låter bra om det mäter dåligt. Just lurar verkar vara mycket myter och sägner och mindre fakta som avgör. Det är exakt likadant med mikrofoner tyvärr.

Ja jag vet av erfarenhet att olika mikrofonsystem kan låta helt olika men mäta (ganska) lika om det är olika principer (band/dynamiskt/kondensator), fråga är väl om det soundet man får är önskvärt. Jag tycker dynamiska mikrofoner låter mest naturligt på något sätt. Har aldrig hört elektrostater/magnetostater så jag vet inte med lurar, men en mätning är en mätning, och vad den betyyder är hur mycket man vet om omständigheterna, och hur mycket man litar på den som mätt, och hur mycket man anser att mätmetoden är "värd". Och det är väl inte så värst värdefullt med dom distmätningarna man ser på headphone, men det är bättre än 7 miljoner personers åsikter i a f.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Men lcd 3 gör det, och lcd kostar ca 10, när den "tekniskt" är sämre.

Så LCD2 är på en parameter mätbart sämre än en billigare lur. Innebär en försämring på ett område av alla mätningar att luren direkt diskvalificerar sig för inköp? (och hur relevant är just denna skillnad i praktiken ? Jag är inte mästare på att tolka mätningar)
Ett faktum är ju att hur mycket pengar man än lägger på lur så finns det ändå nånstans en kompromiss.

Skrivet av bigmac pro:

Det behöver inte låta bra för att det mäter bra, men det är totalt omöjligt att det låter bra om det mäter dåligt.

Det är väl det som är det fascinerande och frustrerande med det hela: rent subjektivt kan det ju låta bra även om det mäter sämre. Tillagd distortion kan "låta" njutbart (kolla vilken elgitarr som helst ) ... Lagom basbloat kan uppfattas som trevligare och mer lättlyssnat. Hissad diskant kan ge mer luft till en dämpad inspelning. Sänkt diskant kan lugna ner en för vass inspelning, osv.
(Om någon trycker på dig några lurar vid nått tillfälle och spelar nån låt du känner igen, och du tycker det låter bra, och så får du sen se mätvärden som visar på brister/färgningar i luren/stärkaren, vad gör du då? Övertygar dig själv om att det lät illa egentligen? )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fyrkantvågen här för HD650 visar impedans missmatchning med antagligen en för klen hörlursförstärkare. Så grafen känns irrelevant.

Mina ärligaste lurar är AKG 240 Monitor. Saknar dock lite djup i basen (som och andra sidan är klar och snärtig och inte mullrig)

I mina HD650 låter allt bra. Därför är det livsfarligt att mixa i dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fyrkantvågen här för HD650 visar impedans missmatchning med antagligen en för klen hörlursförstärkare. Så grafen känns irrelevant.

Nyfiken: hur vet du det?
Luren har ungefär samma problem här i tex detta test vid 30hz:
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD650.pdf
Verkar kanske ändå som en begränsning i luren till viss del? (och den tappar ju även i frekvenskurvan)

I mina HD650 låter allt bra. Därför är det livsfarligt att mixa i dem.

Heh, du har ändå en poäng där: man borde nästan ha en HD650 som allroundlur att luta sig tillbaks mot ändå... Det är nog rätt skönt ändå med en lur som är rätt "snäll", med tanke på att långt från allt man lyssnar på är klockren kvalitet. (Fast även 650 växer ju väldigt mycket med rätt stärkare sägs det ju...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: hur vet du det?
Luren har ungefär samma problem här i tex detta test vid 30hz:
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD650.pdf
Verkar kanske ändå som en begränsning i luren till viss del? (och den tappar ju även i frekvenskurvan)

Heh, du har ändå en poäng där: man borde nästan ha en HD650 som allroundlur att luta sig tillbaks mot ändå... Det är nog rätt skönt ändå med en lur som är rätt "snäll", med tanke på att långt från allt man lyssnar på är klockren kvalitet. (Fast även 650 växer ju väldigt mycket med rätt stärkare sägs det ju...)

5 år av blod svett och tårar på KTH

I 30 och 300Hz graferna ser vi en resonant "ringande" överton. Dessutom är 30Hz signalen högpassfiltrerad.
Detta kan bero på felaktig utgångs impedans men också på de fysiska egenskaperna hos elementen i hörluren.
En högtalar spole fungerar till viss del som ett högpass filter.
Om du vill lära dig mer: http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Tjena, chefen frågade mig om jag kunde hitta ett headset eller inears w/e för att sitta och prata i bilen. Brusreducering och bra volym är ett måste blåtand är inte fel.

Iphone3 är luren ifråga.

La jag frågan fel får ni kölhala mig.

Permalänk
Medlem

Detta kan bero på felaktig utgångs impedans men också på de fysiska egenskaperna hos elementen i hörluren.

Hmm, nog borde de ha vett nog att köra med vettigt låg utgångsimpedans när man testar hörlurar? Låter som en rätt grundläggande miss annars kan jag tycka. (men kan ha fel)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Så LCD2 är på en parameter mätbart sämre än en billigare lur. Innebär en försämring på ett område av alla mätningar att luren direkt diskvalificerar sig för inköp? (och hur relevant är just denna skillnad i praktiken ? Jag är inte mästare på att tolka mätningar)
Ett faktum är ju att hur mycket pengar man än lägger på lur så finns det ändå nånstans en kompromiss.

Nja det är ju ganska mycket värre distorsion på lcd2, just parametern distorsion är ju trist att ha mer av. det kan ju vägas upp av andra saker såsom en mer korrekt tonkurva men i det här fallet är dom extremt lika tycker jag så ja, i det här fallet tycker jag inte det verkar vara ett bra köp.
Kul med trä dock. Ja allt är kompromisser, så är det jämt.

Skrivet av Roger W:

Det är väl det som är det fascinerande och frustrerande med det hela: rent subjektivt kan det ju låta bra även om det mäter sämre. Tillagd distortion kan "låta" njutbart (kolla vilken elgitarr som helst ) ... Lagom basbloat kan uppfattas som trevligare och mer lättlyssnat. Hissad diskant kan ge mer luft till en dämpad inspelning. Sänkt diskant kan lugna ner en för vass inspelning, osv.
(Om någon trycker på dig några lurar vid nått tillfälle och spelar nån låt du känner igen, och du tycker det låter bra, och så får du sen se mätvärden som visar på brister/färgningar i luren/stärkaren, vad gör du då? Övertygar dig själv om att det lät illa egentligen? )

Min definition på att låta bra är att den återger det som finns på fil/skiva utan att lägga till eller dra ifrån något så bra som möjligt, allt som avviker från det är enligt min definition obra. Och det vill jag inte ha. Det är helt omöjligt att bara ta på sig ett par lurar och säga bra eller dåligt, man måste testa dom mot varandra. Det är som med allt annat; allt är jättebra tills man hittar bättre för då blir det dåligt.

Skrivet av Roger W:

Den är ganska allround, allt från audiophooler till producenter tycker dom är bra. Själv tycker jag dom är bra för att den låter ganska "högtalaraktigt" och dom har inga register som sticker ut och hela tiden måste ha uppmärksamhet, och man kan lyssna många timmar i den utan att bli trött i huvudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

det kan ju vägas upp av andra saker såsom en mer korrekt tonkurva men i det här fallet är dom extremt lika tycker jag så ja, i det här fallet tycker jag inte det verkar vara ett bra köp.

Återigen, ser du inte skillnad i kurvan från bas till undre mellanregister, så måste du ha småtaskig syn
Men diskanten ser förvånansvärt lika ut, vilket jag inte reflekterat så mycket över förrän du gjorde den där jämförelsen.
Skulle faktiskt vilja jämföra dem direkt mot varandra vid tillfälle. Jag har hört dem samma dag, men med andra lurar emellan, och mitt ljudminne är inte speciellt långt.

Skrivet av bigmac pro:

Min definition på att låta bra är att den återger det som finns på fil/skiva utan att lägga till eller dra ifrån något så bra som möjligt, allt som avviker från det är enligt min definition obra. Och det vill jag inte ha. Det är helt omöjligt att bara ta på sig ett par lurar och säga bra eller dåligt, man måste testa dom mot varandra. Det är som med allt annat; allt är jättebra tills man hittar bättre för då blir det dåligt.

Fast ärligt talat: tror du själv att vid en jämförelse baserat på ren lyssning alltid skulle välja den mest "korrekta" luren i alla lägen? Finns det inget utrymme för annat är mätningar i din värld?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast ärligt talat: tror du själv att vid en jämförelse baserat på ren lyssning alltid skulle välja den mest "korrekta" luren i alla lägen? Finns det inget utrymme för annat är mätningar i din värld?

dessutom är det ganska svårt att kvantifiera korrekthet på ett vettigt sätt, ingen lur är helt korrekt och frågan är då om man är mest känslig för extra bas, mid-range eller diskant

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny huvudbygel och nya dynor till mina 555'or. Någon som vet ifall www.headparts.se är att lita på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda jag kan säga som är negativt om mina ps 500 är att det ibland känns som att allt ljud kommer på en gång eller vad man ska säga och då blir svårt att urskilja saker. Kan det bero på det dåliga ljudkortet i en macbook?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Föga troligt, jag skulle precis som alla andra välja den som subjektivt lät bäst vis tillfället och med den median. Men det betyder ju inte att det är rätt.

Jo det finns massa utrymme för allt möjligt dravel och en helt tunna med audiofilsvammel, men om man ska vara ärlig så säger en mätning betydligt mer än än alla medlemmar på headfi gör tillsammans. Hörseln är ett otroligt trubbigt instrument, speciellt eftersom hjärnan alltid prioriterar hastighet över precision, varenda gång, egentligen kan man inte ens lita på vad man själv hör eftersom det ärndras beroende på om man är glad eller sur, mörkt eller ljust, nyvaken eller vaken länge o s v.

Saker kan subjektivt låta bra, men om mätningar visar att det här är mycket sämre än X, ja inte köper jag det som mäter sämre då. När jag vet hur lätt det är att lura sig själv.

Mätningar är inte allt men mäter det bra så är det oftast bra. Och mäter det skit, ja då öppnar inte jag plånboken i a f. Det finns säkert flera tusen människor som tycker en volvo 240 är bättre än en ferrari enzo men om man mäter prestandan ja då kan ju åsikterna gå isär lite om vad som egentligen är bäst.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Sedan beror det ju på hur man definierar prestanda, en dj lur tex är ett verktyg, den ska användas kanske främst för att man ska kunna få låtarna i takt och mixa snyggt, då kan det vara en fördel om den tex är bekväm att ha bara på ena örat och om den framhäver rytmen, då presterar den bra som ett arbetsredskap för en dj som vill ha upp folk på dansgolvet, samma lur kan vara bedrövligt usel att lyssna på musik med hemma i ett tyst rum, på samma sätt som att AKG K 1000 tvärt om är oerhört olämplig för en dj.
Man får skilja på utrustning för de som jobbar med musik och utrustning som ska återge ett fonogram i hemmet, de har inte samma krav och ibland så är kraven varandras motsatser.
Ingen "vettig" skulle koppla in distboxar för en gitarr i ljudsystemet hemma och spela via dem, men soundet funkar bra för musikern och oavsett hur mycket man distar gitarren så låter den "rent" ur ett hifiperspektiv när man lyssnar live, återgivningskedjan ska bara återge det, utan att ändra klangen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Enda jag kan säga som är negativt om mina ps 500 är att det ibland känns som att allt ljud kommer på en gång eller vad man ska säga och då blir svårt att urskilja saker. Kan det bero på det dåliga ljudkortet i en macbook?

Är det bara på specefika låtar? Isf skulle jag tro att det är mixningarna som är dåliga. Jag uplever också samma sak med vissa hårt dynamiskt komprimerade låtar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Enligt han nwaudioguy.blog så ska macs ljudkort vara ganska bra faktiskt. Garanterat över genomsnittet för ibyggda kort både på stationära och laptops. Jag skulle inte bry mig.

Folk tror att elektroniken gör så mycket men i själva verket så gör elektroniken ca 1% eller något och den mekaniska delen, d v s lurar och högtalare står för dom resterande 99%.

Ja fan alltså mina högtalare låter så dåligt, och så springer folk ut och köper en ny stärkare. Köp nya högtalare/lurar istället, det är liksom där skillnaden är. En normal förstärkare kan prestera 0.003% thd och en högtalare kanske 1% och 10% under 100Hz (finns ju bättre grejer dock, mycket mycket MYCKET bättre), men man behöver inte direkt vara medlem av mensa för att räkna ut var begränsingen sitter, och vilken komponent som ger mest att byta ut.

*hint* den delen som är interfacet med luften.... *hint*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sedan beror det ju på hur man definierar prestanda, en dj lur tex är ett verktyg

Japp, för den som använder sin lur professionellt så håller jag helt med dig. Nu mixas det väl inte jättemycket med lurar, men de som nu gör det ska förstås ha en linjär och avslöjande lur för att kunna hitta brister osv... (plus kanske även nån vanlig "budgetlur" för att kunna kolla att det fortfarande låter OK på det sätt som många i praktiken kommer lyssna på musiken)
Men när man har en lur för eget nöje, så är ju frågan vad det egentligen är vad man är ute efter? Det är ju bra att ha utrustning som helt enkelt strävar efter att spela troget mot källmaterialet (vilket ju faktiskt hi-fi betyder) men i slutändan så är det ju just ens egens subjektiva smak man ska uppfylla.

Skrivet av bigmac pro:

Föga troligt, jag skulle precis som alla andra välja den som subjektivt lät bäst vis tillfället och med den median. Men det betyder ju inte att det är rätt.

Men om du nu rent teoretiskt gör noggranna detaljerade blindtester i flera omgångar under flera månader där du själv får fritt välja testmetoder (och du troligen hinner vara på olika humör osv under testandet) och FORTFARANDE skulle välja den "sämre" luren i så gott som alla lägen, är det då verkligen i det läget ens logiskt längre att välja luren som teoretiskt är bättre? Vad är viktigast, ditt nöje av luren när du använder den, eller mätningarna? Jo jo, nu hårddrar jag med ett småfånigt teoretiskt exempel, men iallafall. (och problemet är ju ofta just att det är svårt att komma över och testa det man nu vill ha på ett bra sätt tyvärr)

Det är konstigt att jag bråkar så mycket med dig, då jag i mycket håller med dig.
Jag vill inte heller ha utrustning som mäter kasst. ... och jag håller med om att det finns extremt mycket voodoo-bullshit i hifi-branschen. Men jag drar det inte till sin spets där enbart mätningen spelar någon roll.
Säger många att något låter bra eller kasst - speciellt sådan som verkar ha ungefär samma smak som man själv, och sådana där man faktiskt får en känsla av att de gjort vettiga jämförelser - så påverkar det helt klart mitt beslut.

Skrivet av bigmac pro:

Mätningar är inte allt men mäter det bra så är det oftast bra. Och mäter det skit, ja då öppnar inte jag plånboken i a f. Det finns säkert flera tusen människor som tycker en volvo 240 är bättre än en ferrari enzo men om man mäter prestandan ja då kan ju åsikterna gå isär lite om vad som egentligen är bäst.

Inte säker vad du vill med detta exempel
En 240 är bättre än en enzo, för tex en barnfamilj som bor ute på en skumpig grusväg på landet - både subjektivt och objektivt om man testar och mäter på rätt kriterier.

...

Börjar vi blaja sönder den här tråden nu? Sorry isåfall Kanske dags att lägga mer fokus på hårdvaran?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Japp, för den som använder sin lur professionellt så håller jag helt med dig. Nu mixas det väl inte jättemycket med lurar, men de som nu gör det ska förstås ha en linjär och avslöjande lur för att kunna hitta brister osv... (plus kanske även nån vanlig "budgetlur" för att kunna kolla att det fortfarande låter OK på det sätt som många i praktiken kommer lyssna på musiken)
Men när man har en lur för eget nöje, så är ju frågan vad det egentligen är vad man är ute efter? Det är ju bra att ha utrustning som helt enkelt strävar efter att spela troget mot källmaterialet (vilket ju faktiskt hi-fi betyder) men i slutändan så är det ju just ens egens subjektiva smak man ska uppfylla.

Väldigt mycket musik mixas i lurar, troligtvis minst 75% och sen kör man en eller flera snabbkollar i högtalarna under resans gång. Men det beror ju på vad man menar med mixa, mixa som dj eller mixa som producent. Och nästan all dj mixning sker ju i lurar eftersom du måste höra det du pumpar ut, innan du gör det.

Skrivet av Roger W:

Men om du nu rent teoretiskt gör noggranna detaljerade blindtester i flera omgångar under flera månader där du själv får fritt välja testmetoder (och du troligen hinner vara på olika humör osv under testandet) och FORTFARANDE skulle välja den "sämre" luren i så gott som alla lägen, är det då verkligen i det läget ens logiskt längre att välja luren som teoretiskt är bättre? Vad är viktigast, ditt nöje av luren när du använder den, eller mätningarna? Jo jo, nu hårddrar jag med ett småfånigt teoretiskt exempel, men iallafall. (och problemet är ju ofta just att det är svårt att komma över och testa det man nu vill ha på ett bra sätt tyvärr)

Då är det bara pickan kvar...

Vem gör blindtester egentligen? Är det inte bättre att mäta skiten sen välja? Det är som när folk jämför DA-omvandlare, vad fan ger det liksom, om man hör att dom låter olika så är en troligtvis kraftigt defekt eller så har man en enorm övertro på sin hörsel. Visst det är skillnad på dom allihop, men det är sån liten skillnad så det är värt ca 0.2kr för den uppgraderingen.

Inget! Den bättre luren är ju inte teoretiskt bättre den är faktiskt bättre.

Vad är viktigast, ditt nöje av luren när du använder den, eller mätningarna?
Mitt nöje av luren spelar naturligtvis ingen som helst roll, det enda som spelar roll är att den återger källan så bra som det går. Jag har tonkontroller och massa vst plugins, jag kan simulera vilken skit som helst med en bra lur, men jag kan knappast simulera en bra lur med en dålig. Mätningarna spelar heller ingen roll, men det är extremt ovanligt att en lur som mäter bra låter dåligt. Och om man väljer mellan att lyssna på headfis medlemmar eller en enda mätning (när det deesutom finns andra mätningar att jämföra med) då väljer jag mätning. Varenda gång dessutom. Hörseln fungerar inte riktigt så som folk tror att den gör, väldigt få sinnen gör det faktiskt, så det är mycket mer logiskt att låta en dator välja vad som är bra, eller i a f visa skillnaderna. Hörseln är så trubbig så de flesta hör inte skillnad på +-3dB var som helst om man ger dom lite tid emellen. Verkar det vara ett precisionsinstrument? Mikrofoner det är precisionsinstrument, och dom tycker inget.

Skrivet av Roger W:

Inte säker vad du vill med detta exempel
En 240 är bättre än en enzo, för tex en barnfamilj som bor ute på en skumpig grusväg på landet - både subjektivt och objektivt om man testar och mäter på rätt kriterier.

Ja smaken är ju som baken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Väldigt mycket musik mixas i lurar, troligtvis minst 75% och sen kör man en eller flera snabbkollar i högtalarna under resans gång. Men det beror ju på vad man menar med mixa, mixa som dj eller mixa som producent. Och nästan all dj mixning sker ju i lurar eftersom du måste höra det du pumpar ut, innan du gör det.

Visst, DJ-mixning är en sak, men 75% av all professionell producentmixning? Jag är högst skeptisk.

Skrivet av bigmac pro:

Vem gör blindtester egentligen? Är det inte bättre att mäta skiten sen välja? Det är som när folk jämför DA-omvandlare, vad fan ger det liksom, om man hör att dom låter olika så är en troligtvis kraftigt defekt eller så har man en enorm övertro på sin hörsel. Visst det är skillnad på dom allihop, men det är sån liten skillnad så det är värt ca 0.2kr för den uppgraderingen.

Här finns det ju massor av åsikter, och det vore kul att vid något tillfälle få jämföra nåra olika externa D/A omvandlare kopplade till samma stärkare/lurar och se om man skulle klara märka någon skillnad alls själv. Jag tror inte jag skulle kunna sålla dem i blindtest, men jag vet inte.
Håller med om att det är en upphaussad marknad som förhoppningsvis lugnar ner sig lite om ett par år, men jag är ändå inte heller helt övertygad om hur små skillnaderna är.

Skrivet av bigmac pro:

Mitt nöje av luren spelar naturligtvis ingen som helst roll, det enda som spelar roll är att den återger källan så bra som det går.

Jobbar du alltså professionellt med musik? Kan förstå det resonemanget fullständigt isåfall. Men inte fullständigt annars.
Jag lyssnar iallafall på musik (och film och spel osv) för att få nöje av det.

Skrivet av bigmac pro:

Ja smaken är ju som baken.

Vilken mäter bäst på markfrigång av Enzo och 240? Vilken mäter bäst i bagageutrymme? Vilken mäter bäst i benutrymme bak?
Fina fasta riktiga mätvärden som för vissa målgrupper är viktigare i praktiken än 0-100 eller sidogrepp. Jag håller med om att smaken är som baken, men "smak" är nog inte rätt ord för detta exempel.

... och ärligt talat: för den som vill ha en bil som Enzo, är egentligen bästa möjliga prestanda viktigast? Vad spelar det för roll när man ska ut och glassa på östermalm om den gör 0-100 på 3.3 eller 3.4 sekunder, eller om bilen toppar 330 eller 350? Skulle man inte kunna argumentera för att upplevelsen som helhet (för föraren och delvis även passagerarna och åskådarna) är viktigare än de exakta siffrorna? Siffrorna är ju till stor del egentligen mer ett snoppmätarvärde i sig än något relevant, så länge man faktiskt inte tävlar med bilen på bana.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är hörbar skillnad mellan dacar, men på detta forumet så blandas dac ofta ihop med hörlursförstärkare, och förmågan att driva lurar skiljer ofta mycket mera än dacens kvalitet i sig, ska man jämföra dacar så måste man ha bra prylar och rum, för skillnaderna finns, men de är inte särskilt stora bara man lämnat rena budgetprylar men samtidigt inte vill jämföra med dyrare prylar som en dac/hörlursdrivare kombination för kanske 6000kr.
De flesta här verkar jämföra budget och nedre mellanklassprylar, och de är för det mesta rätt likvärdiga i prestanda om man bortser från vissa felkonstruerade avarter som udac 2 som både är en dålig dac och en dålig hörlursförstärkare om man har otur med sitt ex, de verkar ha väldigt stor spridning mellan exen, vilket tyder på dålig kvalitet på komponenterna och dålig slutkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat en ny mobil och är ute efter in-ear hörlurar. Priset får ligga runt 500-700 kronor. Någon som vet vilka man får bäst ljud ur runt den prisklassen? Kollade runt lite på Sennheiser CX-400, är det något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Är det bara på specefika låtar? Isf skulle jag tro att det är mixningarna som är dåliga. Jag uplever också samma sak med vissa hårt dynamiskt komprimerade låtar.

Jo bara vissa låtar. Kan väl enklast beskriva det som att alla instrument får samma volym och hamnar på samma nivå vilket gör att man får svårt att urskilja.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell