Permalänk
Medlem

Några frågor om TOR

Tjo! I och med allt fjanteri med acta och liknande tänkte jag att man lika gärna kan börja använda sig av tor.
Först och främst hoppas jag att det är tillåtet att diskutera TOR på forumet, annars ber jag om ursäkt och någon moderator får gärna låsa tråden.

Till frågorna.
Dels, hur är det med säkerheten? Jag har läst en del om hur farligt och laglöst "the deep web" kan vara. Jag har egentligen inget intresse av att besöka de delarna av webben, men jag inbillar mig att det faktum att man nu kan komma åt alla de läskigheterna borde innebära att det fungerar likadant åt andra hållet. Finns det någon förhöjd risk att någon ser nått lösenord eller liknande när jag loggar in på mail och sånt?
Jag kör avast som virusskydd.

Och sedan är jag givetvis nyfiken på the deep web och hur det egentligen ser ut och fungerar. Hur kommer jag till exempel in på the hidden Wiki? Vad finns det för säkra sidor att besöka där?
Mest är jag egentligen sugen på att förstå något jag läste någonstans, nämligen att en del sidor där är så ofantligt stora att de ensamma kan innehålla mer data än hela den öppna webben. Jag tänker då direkt på hur stora Googles servrar måste vara och jag kan inte wrappa mitt head runt att en sida ensamt skulle kunna vara större än så.

Så ni som kör tor, vad säger ni om saken?

Permalänk
Medlem

Hitta tebax, Låter mycket intressant

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Läs denna för lite mer information

Välkommen till "The deep web".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Värkar ganska absurt och ologiskt. Antagligen fungerar det ej i nuläget men kanske är värt att testa.

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Kanske jag som är överförsvarsam men jag hade den sidan uppe i cirka 10-15min och efter den tiden fick jag en virus varning från nod32, ett angrepp på min winmap tydligen som den rensade bort. Inte för att jag är rädd att något ska hända men lite mysko är det.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det var en... "intressant" plats...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd

TOR är inte så säkert.

Speciellt inte, när det körs via Win7, finns tydligen många säkerhetshål...

Om man skall prova TOR, är det värt att prova en säker Liux distro, exempelvis TAILS, som körs från exempelvis CD läsaren.
Är då svårt att ändra innehållet i operativet, om inte annat..

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippah:

Värkar ganska absurt och ologiskt. Antagligen fungerar det ej i nuläget men kanske är värt att testa.

fungerade för mig för en vecka sen så det funkar nog.

Permalänk
Hedersmedlem

Deep web är bara ett väldigt tröttsamt buzzword some applicerar på allt du inte kan klicka dig till via Google. Har eg inget med Tor att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Deep web är bara ett väldigt tröttsamt buzzword some applicerar på allt du inte kan klicka dig till via Google. Har eg inget med Tor att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är väl inte helt sant. Man måste väl ha tor för att ens komma in på .onion-sidor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeLeap:

Läs denna för lite mer information

Ganska mycket bullshit i den texten.

Skrivet av hapone:

Fast det är väl inte helt sant. Man måste väl ha tor för att ens komma in på .onion-sidor?

se #11945645

iaf, för säkerhet:
Använd https://www.torproject.org/projects/torbrowser.html.en istället för din vanliga browser, det är en förkonfigurerad firefox med javascript och massa annat avstängt för att förhindra informationsläckage som kan identifiera dig och minskar risken för exploits.
Använd inga konton eller lösenord genom Tor som du använder utanför. Om du besöker vanliga websidor genom Tor kan informationen avlyssnas och ändras av ändnoden.
Ladda aldrig ner några program, spel, browser-extensions eller plugins genom Tor, körbar kod kan modifieras till att bli skadlig av den som driver ändnoden, även om du laddar ner från utgivarens websida.
Kör helst i en virtuell maskin eller ännu bättre en livecd som SWIN föreslog.

Som du kanske märker är Tor inte riktigt praktiskt för dagligt internätande.. Hastigheten är inte heller så imponerande.
Om du nöjer dig med att vara lite halvanonym är nog en VPN-tjänst som tex mullvad.net en bättre ide.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem