Extern hårddiskkabinett med eSata

Permalänk
Medlem

Extern hårddiskkabinett med eSata

Har funderingar på att slänga ihop en nas av en gammal miniITX dator jag har stående hos mig, men ett av problemet är att jag bara har har alldeles för få sata-portar på moderkortet och ingen ledig pci-e slot att sätta in ett extra controller-kort. Därav min idé att lägga till en extern hårddiskkabinnett från 1st sata på moderkortet till 1st eSata på shälva kabinetten (ex http://www.webhallen.com/hardvara/106163-icy_box_externt_raid...) som innehåller raidmöjlighet +JBOD för 2st 3.5" hårddiskar.

Förhoppningen var att kunna köra JBOD från min "minipc" som snurrar med Ubuntu Server (Freenas ska eventuellt installeras senare). Men, då till frågan. Kommer det att fungera? hur ser det ut på Linuxfronten, stöds den typen av anslutningar? Eller finns det någon annan lösning?

USB2.0 anslutning är kanske också en lösning, men jag är rädd för att det kanske är för långsamt. miniITX kortet saknar dessutom USB3/Firewire.

Någon som har en idé?

Permalänk
Hedersmedlem

eSATA är i princip en extern version av SATA, så rent protokollsmässigt är det inga konstigheter. Jag skulle nog börja med att dubbelkolla i din Linux-distributions HCL (Hardware Compability List) om kretsen finns med där.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Servern rullar just nu med Linux och det verkar fundera ok. Så det borde inte vara några problem med den typen av anslutningen då? Rent praktiskt, hur kan det fungera? Om eSata == sata. och Sata bara kan kopplas 1:1 (en sataanslutning /hdd). Hur kan det då fungera med 1(esata):2(sata)? Hur kommer diskarna att dyka upp på min maskin om jag inte använder RAID-funktionaliteten? Det låter skumt det här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amoke:

Servern rullar just nu med Linux och det verkar fundera ok. Så det borde inte vara några problem med den typen av anslutningen då? Rent praktiskt, hur kan det fungera? Om eSata == sata. och Sata bara kan kopplas 1:1 (en sataanslutning /hdd). Hur kan det då fungera med 1(esata):2(sata)? Hur kommer diskarna att dyka upp på min maskin om jag inte använder RAID-funktionaliteten? Det låter skumt det här

Den där kabinetten stödjer bara JBOD, RAID1 och RAID0. Det vill säga, du kommer behöva köra någon form av RAID för att få det att fungera. Det finns kabinetter som har lite mer avancerade kontrollerkretsar där man kan tillåta att diskar körs individuellt via en eSATA-kabel. De dyker upp som flera logiska diskar på datorn som vilka externa/interna som helst. Men tror inte de billigare kabinetten stödjer detta.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem

Aha, då trillar poletten ner. Jbod it is! Tusen tack för din hjälp