Inet bad mig dammsuga grafikkort

Permalänk

Inet bad mig dammsuga grafikkort

Hej!
Nu är det så att jag har varit inne hos inets butik i sisjön eftersom mitt grafikkort tjuter/piper vid låg fläkt hastighet.
När jag talade om detta för personen i kassan så började han först med att säga att det är något som inte är ett problem utan man får helt enkelt leva med det och att dem inte kan göra något åt det, fast sedan till min förvåning sa han att jag borde dammsuga grafikkortet och sen få fläkten att snurra med dammsugaren.
Självklart frågade jag då ifall det blir statiskt skadat så går det väl inte på garantin, och då sa han nej det kommer inte gå på garantin och sedan rekommenderade han mig att själv byta fläkten till grafikkorts kylaren vilket bryter garantin då man inte får mecka med kortet själv vad jag vet.
Vill även påpeka att jag har över 1år kvar av garantin på kortet.
Vad kan jag göra för att få mina rättigheter?
Jag borde väl få kortet lagat eller utbytt mot en likvärdig produkt eller har jag fel?

Fråga gärna om ni vill ha någon mer information.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Hej!
Nu är det så att jag har varit inne hos inets butik i sisjön eftersom mitt grafikkort tjuter/piper vid låg fläkt hastighet.
När jag talade om detta för personen i kassan så började han först med att säga att det är något som inte är ett problem utan man får helt enkelt leva med det och att dem inte kan göra något åt det, fast sedan till min förvåning sa han att jag borde dammsuga grafikkortet och sen få fläkten att snurra med dammsugaren.
Självklart frågade jag då ifall det blir statiskt skadat så går det väl inte på garantin, och då sa han nej det kommer inte gå på garantin och sedan rekommenderade han mig att själv byta fläkten till grafikkorts kylaren vilket bryter garantin då man inte får mecka med kortet själv vad jag vet.
Vill även påpeka att jag har över 1år kvar av garantin på kortet.
Vad kan jag göra för att få mina rättigheter?
Jag borde väl få kortet lagat eller utbytt mot en likvärdig produkt eller har jag fel?

Fråga gärna om ni vill ha någon mer information.

jag skulle inte litat på något han säger efter det. Att dammsuga en datorkomponent bör man aldrig göra, samt att han sa att du skulle snurra fläkten med hjälp av dammsugaren vilket kan förstöra fläktens lager då den blir att snurra så pass fort.

Hur gammalt är kortet? Har det alltid låtit så som du säger? Kan du beskriva ljudet lite mer, samt hur högljutt är det?

Permalänk

inet?

hm, gå dit igen och säg att du vill ha det fixat, det är deras skylldighet att hjälpa dig.
Är det ett reference kort? jag upplever att dom fläktarna kan låta lite

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

jag skulle inte litat på något han säger efter det. Att dammsuga en datorkomponent bör man aldrig göra, samt att han sa att du skulle snurra fläkten med hjälp av dammsugaren vilket kan förstöra fläktens lager då den blir att snurra så pass fort.

Hur gammalt är kortet? Har det alltid låtit så som du säger? Kan du beskriva ljudet lite mer, samt hur högljutt är det?

Det kan även inducera en ström som kan skada kortet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Förstår inte varför alla är så rädda för att dammsuga...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka till Inet och köp en burk med tryckluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Förstår inte varför alla är så rädda för att dammsuga...

För att vi inte vill förstöra våra komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem

Först idiotförklarar du teknikern sen kan du testa att ringa/mejla tillverkaren, inte omöjligt att de väljer sköta ärendet (fråga om vem som får betala för frakt och sånt bara).
Beskriv gärna ljudet eller spela in det.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Kortet har låtit så sen länge fast har bara försökt att stå ut med det men har nu till slut fått nog.
Ljudet är tjutande vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett annat sätt och har inte någon bra mikrofon förutom den på min steelseries siberia v2 som inte är av bästa kvalite om man ska säga så.
Jag borde väl inte behöva byta någon fläkt eller liknande?
Det är ju väl därför garantin finns ifall sådana fel uppstår eller har jag helt fel?

Visa signatur

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shadowjolt:

Kortet har låtit så sen länge fast har bara försökt att stå ut med det men har nu till slut fått nog.
Ljudet är tjutande vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett annat sätt och har inte någon bra mikrofon förutom den på min steelseries siberia v2 som inte är av bästa kvalite om man ska säga så.
Jag borde väl inte behöva byta någon fläkt eller liknande?
Det är ju väl därför garantin finns ifall sådana fel uppstår eller har jag helt fel?

Har du väntat mer än 2 mdr med att anmäla felet kan Inet vägra ta det på garantin (inte särskilt troligt dock). Testa bromsa fläkten och se om ljudet slutar, det kan ju även vara coil whine.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Har du väntat mer än 2 mdr med att anmäla felet kan Inet vägra ta det på garantin (inte särskilt troligt dock). Testa bromsa fläkten och se om ljudet slutar, det kan ju även vara coil whine.

Om du kollar denna videon som jag hittade på youtube, det ljudet som uppstår vid 0:36-0:38 är det ljudet som mitt grafikkort gör.
http://www.youtube.com/watch?v=gN7XiHunbvk

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shadowjolt:

Om du kollar denna videon som jag hittade på youtube, det ljudet som uppstår vid 0:36-0:38 är det ljudet som mitt grafikkort gör.
http://www.youtube.com/watch?v=gN7XiHunbvk

Svårt att bedöma, kan vara nåt halvkasst lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

jag skulle inte litat på något han säger efter det. Att dammsuga en datorkomponent bör man aldrig göra.

Skitsnack, blir värre av att aldrig göra det även om det finns en minimalrisk med statisk elektrisitet så är den mindre än att låta den lagra damm i flera år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belgaar:

Skitsnack, blir värre av att aldrig göra det även om det finns en minimalrisk med statisk elektrisitet så är den mindre än att låta den lagra damm i flera år.

Kortet är mindre än ett år gammalt och sitter bakom fläktfiltre, nog inte damm som är problemet. Varför skulle man någonsin välja en dammsugare när det finns tryckluft på burk?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Belgaar:

Jag kan försäkra dig om att det verkligen inte är damm då jag har ett R3 som är väldigt rent och jag skulle isåfall använt luft på burk utan att ens gå till Inet och fråga om dem kunde göra något åt detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Gå tillbaka till Inet och köp en burk med tryckluft.

Har man fått rådet att dammsuga grafikkortet tycker jag dom kan bjuda på en burk luft.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Skrivet av Recall:

Har man fått rådet att dammsuga grafikkortet tycker jag dom kan bjuda på en burk luft.

Jag trodde inte att han var allvarlig först men så sa han att han själv brukade dammsuga sitt grafikkort....

Vill gärna även veta vad inet här på Sweclockers har att säga om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det går att använda en dammsugare för att städa ur datorn ja, men inte speciellt smart.
ja okej kanske inte går sönder direkt men den ger ju en stor risk allafall, emot vanligt burk med tryckluft dvs.
förstår inte alls varför man ens skulle vilja riskera att det går åt helvete bara för att man är lat/snål och kör med dammsugare istället
det är ju ändå inte just billigt med dator komponenter emot 100kr för en burk med tryckluft man kan använda sig av många gånger om.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Jag trodde inte att han var allvarlig först men så sa han att han själv brukade dammsuga sitt grafikkort....

Vill gärna även veta vad inet här på Sweclockers har att säga om detta.

Skriv i deras tråd isf.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Göra så att fläkten snurrar med dammsugaren? Ta ett snack med hans chef...

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

det går att använda en dammsugare för att städa ur datorn ja, men inte speciellt smart.
ja okej kanske inte går sönder direkt men den ger ju en stor risk allafall, emot vanligt burk med tryckluft dvs.
förstår inte alls varför man ens skulle vilja riskera att det går åt helvete bara för att man är lat/snål och kör med dammsugare istället
det är ju ändå inte just billigt med dator komponenter emot 100kr för en burk med tryckluft man kan använda sig av många gånger om.

Det är helt sant dock så undrar jag varför han sa att jag skulle dammsuga och inte använda luft på burk?
Sedan sa han att ifall grafikkortet gör ljud kan inte dem göra något utan jag får byta fläkten på kylaren.
Verkar inte vara något geni direkt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft dator sen mitten av 90 talet. har damsugit alla mina datorer efter det invändigt med 2 månaders mellanrum. har ALDRIG råkat ut för något. Är chassit jordat och du inte står med polyesterkalsonger så är det ingen fara.
jag har byggt alla datorer jag ägt utan antistat armband o skit. Har man bara sunt bonnförnuft och laddar ur det man skall pilla med är det inga problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av joqwe:

Jo jag och en vän som var där med mig blev riktigt förvånade och sa direkt att kortet kan ju skadas men sedan påstod han att det är vad han brukar göra med sitt grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också dammsugit datorer i över 10 år och har aldrig haft sönder något. Är man försiktig och håller sig till chassit/fläktar och inte dunkar den i komponenter så är det ingen fara.

Citat:

Här håller jag dock med, riktigt korkat tips, och t.om Inet själva har sagt att om man dammsuger fläktar ska man hålla fast fläktbladen under tiden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Shadowjolt, du kan göra som han säger så länge du inte lägger munstycket mot graffet. Har du dessutom armen mot chassit är du, damsugaren och datorn urladdade.

PS!!! om du köper tryckluft på burk se till att gå ut med datorn och blås ur den utomhus. Du får en väldigt arg mamma/sambo om du inte gör det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Shadowjolt, du kan göra som han säger så länge du inte lägger munstycket mot graffet. Har du dessutom armen mot chassit är du, damsugaren och datorn urladdade.

Okej men är det ändå inte dumt att snåla och inte köpa luft på burk?
Att rekommendera mig att dammsuga så att fläkten snurrar snabbt är väl inte heller så smart eller?
Verkade mest som om han ville sabba mina chanser att kunna få kortet reparerat på garantin.
När jag frågade ifall kortet blir trasigt pga esd skador som kan uppstå av hans rekommendation täcks av garantin sa han nej så jag förstår inte riktigt varför han rekommenderar något sådant.

Tack för tipset om att blåsa kortet utomhus men det är tyvärr inte damm som är problemet här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har också dammsugit datorer i över 10 år och har aldrig haft sönder något. Är man försiktig och håller sig till chassit/fläktar och inte dunkar den i komponenter så är det ingen fara.

Här håller jag dock med, riktigt korkat tips, och t.om Inet själva har sagt att om man dammsuger fläktar ska man hålla fast fläktbladen under tiden.

Det är korrekt att man ska hålla fast bladen om man ska dammsuga eller blåsa ur en fläkt annars kan du dels förstöra kullagren och dels alstra el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har haft dator sen mitten av 90 talet. har damsugit alla mina datorer efter det invändigt med 2 månaders mellanrum. har ALDRIG råkat ut för något. Är chassit jordat och du inte står med polyesterkalsonger så är det ingen fara.
jag har byggt alla datorer jag ägt utan antistat armband o skit.

Du har aldrig haft något problem med någon av dina komponenter? Din datorn har aldrig kraschat, har aldrig varit instabil, och alla komponenter du någonsin använt är fortfarande hela? Har du någonsin fått en DOA komponent?

Att jorda hjälper inte alls, laddningarna leds fortfarande genom kretskortens ledningsbanor, och orsakar skada.

Skrivet av KingCobra:

Har man bara sunt bonnförnuft och laddar ur det man skall pilla med är det inga problem.

Hur "laddar du ur" det du ska använda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Du har aldrig haft något problem med någon av dina komponenter? Din datorn har aldrig kraschat, har aldrig varit instabil, och alla komponenter du någonsin använt är fortfarande hela? Har du någonsin fått en DOA komponent?

Att jorda hjälper inte alls, laddningarna leds fortfarande genom kretskortens ledningsbanor, och orsakar skada.

Hur "laddar du ur" det du ska använda?

Ge upp, vissa vill inte fatta.

Visa signatur

Permalänk

Byt kylare, inga problem med garanti.. Jag hade ingen problem fast jag påpeka att jag testat med en kraftigare kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB