2.1 högtalare ändrar till 2.0 mitt under uppspelning

Permalänk

2.1 högtalare ändrar till 2.0 mitt under uppspelning

Kan börja med att jag läst igenom "FAQ Surrond" och sökt runt i forumet, hittade liknande trådar men de dog ut innan ett svar hann komma fram.

Sitter på en stationär dator med mammabrickan ASUS P5Q-PRO, inget externt ljudkort inkopplat. Jag har aldrig tidigare upplevt problem med ljudet, inte ens det lilla pip man ibland kan höra när tex. hörlurar är inkopplade (vilket sker på mina andra datorer).

Hur som helst så plockade jag hem högtalarna Harman/Kardon Elegant 2.1 från jobbet och började spela musik. Efter någon vecka har gått så har jag vant mig vid ljudet och märkt att det varierar i kvaliteten, ibland är det faktiskt nästan bra, men ofta är det katastrofalt burkigt, platt och avlägset. Konstigt nog funkar det ofta att dra ut och sätta i line-in-kabeln några gånger så fungerar det bra ett tag till.
Senaste dagarna har det skett allt mer ofta och nu börjar jag störa mig på det rejält. Jag har testat att avinstallera drivisarna för ljudet, rensat med CCcleaner och så vidare, men ingen förbättring. Testat olika ljudformat (Spotify, MP3 och FLAC.)
Öppnade AC3Filter och meckade runt litegrann, men det gjorde ingen skillnad (programmet kände inte ens av ljudet).

TL;DR Jag har ett 2.1-system som vill vara 2.0, testat att installera om drivisar och olika ljudformat men inget verkar hjälpa, min kunskap är uttömd.

Permalänk

Jag laddade ned en drivrutin som erbjöd equalizer, rumskorringering och allt sådant, men jag vet inte riktigt vad det är jag ska ratta in.

Ingen som har någon idé om hur jag ska gå till väga?

Permalänk

Symptomen låter som när signaljorden faller bort.
Testat med en annan kabel?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hur ansluts det till datorn? 1x3,5mm plugg? Då har inte datorn något med basbortfallet att göra. Felet ligger i högtalarna

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det ansluts via en 3,5:a, precis. Det finns en andra sladd (svart ände) som inte påverkar ljudet vad jag kan höra, oavsett ingång jag testar den i.
Sladdarna går i andra änden (högtalarsidan) in i centern/subben och blir därför svår att byta ut.

Eftersom mina hörlurar fungerar perfekt via samma port och ingen skillnad hörs oavsett drivrutin får vi väl bara anta att det är högtalarna det är fel på?